Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  




Geef waardering Link suggereren

Zoeken 0 - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 4020 spellen aanwezig!

Afbeelding Informatie Waardering
Saqqara
Categorie: Expertspel
Uitgegeven in: 2012
Uitgever: White Goblin Games
Link uitgever: http://www.whitegoblingames.nl
Auteur: Shem Phillips
Illustrator: Matthias Catrein
6.3

  Geluk 3 / 10   Strategie 7 / 10  
  Speelduur 90 minuten   Leeftijd vanaf 10 jaar   Aantal spelers 3 - 5  
4 Reacties
Beschrijving Kennisbank
We schrijven ongeveer 2100 voor Chr. en bevinden ons in Egypte ten tijde van de 8e dynastie. Het is een tijd van chaos: het koninkrijk is uiteengevallen en het gezag van de koning stelt niet veel meer voor. Je grijpt als monarch, de bestuurder van één van de provincies, je kans om meer macht naar je toe te trekken. Je stuurt daartoe handelaren naar de markt om goederen te vergaren en zo je provincie te ontwikkelen, zet arbeiders aan het werk aan piramides en claimt vruchtbare grond langs de rivier de Nijl en zo word je misschien wel… de nieuwe leider van Egypte!

* tactisch spel met een vleugje bluf.
* uniek spelmechanisme: spelers speculeren op de mogelijke productie van goederen, maar ontvangen deze enkel als gezamenlijk de minimale ‘drempelwaarde’ is gehaald.
* ontwikkel je eigen strategie: mogelijkheden nemen toe naarmate je je privileges beter ontwikkelt.
* veel variatie: elk spel een andere combinatie van piramides met bijbehorende privileges (en dus andere strategische mogelijkheden).
* veel interactie: door het bieden op kaarten en goederen en de invloed van privileges.
* prachtig spelmateriaal: heel veel houten spelmateriaal met vormen van de handelsgoederen (land, vis, zijde, hout en goud).
Geen artikelen
Links
BGG link: Boardgamegeek
Spelregels: Whitegoblingames

 




Plaats een nieuw onderwerp
Onderwerpen
 Onderwerpen   Auteur   Reacties   Bekeken   Laatste bericht 
Geen ongelezen berichten Spiel 2012: White Goblin Games

BaSL

64

5845

wo 17 okt 2012, 20:22

P.T.

Geen ongelezen berichten Saqqara

Bordspeler.nl

1

789

di 02 okt 2012, 16:28

cab

 
Plaats een nieuw onderwerp




Geef waardering Link suggereren

Saqqara - Reacties (4)
Geplaatst: di 09 jul 2013, 09:25 
Avatar gebruiker
De eerste (en enige) keer viel goed tegen.
De regels waren erg onduidelijk op een aantal punten.
Ergens schuilt er wellicht wel een leuk spel onder het geheel.
Maar of ik dat ooit nog ga ontdekken.....?
5
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: zo 11 aug 2013, 19:16 
Te beginnen met de spelregels, die verwarrend zijn opgezet en tegenstrijdigheden bevatten, schuilt er idd een goed spel achter saqqara. Speltechnisch zit het aardig in elkaar met het bieden op de marktdag, invloedskaarten uitspelen om markten leeg te trekken en deze goederen weer gebruiken om je workers de pyramides in te loodsen, dat uiteindelijk punten en extra voordelen oplevert. Ook het spelmateriaal is prima, veel degelijk houten materiaal en het artwork is ook prima gedaan. Hetgene wat mij zwaar tegenzit bij de spel is de speeltijd. Op de doos staat 60 minuten, maar ik vraag me af hoe ze hier in vredesnaam bij komen. Bij 2 spelers kan dit misschien, maar we speelde het met 4 ervaren bordspelliefhebbers en we waren dik 2 uur zoet het eerste potje. Dit is te veel voor wat het spel te bieden heeft en de laatste 2 rondes van 6 worden dan ook knap vervelend. Vandaar dan ook een 6.

+++ Mooi verzorgd speelmateriaal
Prima spelmechanisme

---- Spel duurt veel te lang voor wat het te bieden heeft.
Onduidelijke spelregels waar fouten is staan
6
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: wo 31 aug 2016, 19:04 
de regels zijn onduidelijk. Pas na een paar keer spelen is het meeste duidelijk.

Leuk spel, steeds anders omdat de pyramides steeds verschillend zijn
7
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: di 31 mei 2022, 13:53 
obv 1x spelen, 4p

Blij dat Alan deze had voorbereid - de spelregels schijnen idd beroerd te zijn. En geen how-to-play op boardgamegeek. Na de uitleg komt er een spel tevoorschijn dat precies in mijn straatje past: beetje bluf, houtje schuiven, puntje scoren. Als het spel 1 a 1,5 uur had geduurd, zoals aangegeven, zou dit een dikke acht zijn geweest, maar uiteindelijk zijn we 2,5 uur bezig geweest om steeds hetzelfde kunstje uit te voeren. 3 of 4 jaar ipv 6 en een rij minder op de pyramides had het spel korter en beter gemaakt.
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
 

Geef waardering Link suggereren


[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]



Ondersteund door:
phpBB®