Bartjes!
|
Geplaatst: zo 22 nov 2009, 23:21 |
|
|
Ik heb nu een aantal testvluchten achter de rug, en ik vind het een behoorlijk spannend spel. Het gebruik van de cd is een creatieve toevoeging en zorgt voor meer inlevingsvermogen in het spel, maar daarnaast is het een onontbeerlijk iets in een goed potje Space Alert: het zorgt namelijk voor tijdsdruk en dat heb je in dit spel absoluut nodig voor meer speelplezier. Wanneer je niet onder deze druk zou spelen, zou het een soort van puzzel worden die je op moet lossen. Nu moet je je haasten en daardoor zit je telkens weer op het puntje van je stoel: hoe wenden we de dreigingen af, wie doet wat precies, klopt de volgorde?
De uiteindelijke ontknoping kan soms erg grappig zijn: soms vuur je iets af op een schip dat nog niet binnen het bereik valt. Of iemand vuurt het boordkanon af terwijl er nog geen munitie voor handen is. Ik kan niet wachten om echte missies te gaan spelen; daarin zitten sowieso nog veel meer opties en mogelijkheden, wat het spel waarschijnlijk nog spannender maakt.
De herspeelbaarheid van dit spel is trouwens bijzonder groot: je hebt sowieso variaties in missies, dreigingen en trajectsporen, waardoor elk spel anders is.
Ook wel prettig: de behoorlijke korte speelduur. Nooit geweten dat je in een half uurtje zoveel spanning kon beleven!
9
|
|
Omhoog |
|
cymric
|
Geplaatst: zo 29 nov 2009, 13:07 |
|
|
Het spel is hoogst origineel tot op het punt waar je het gewoon een keer moet proberen om het maar geprobeerd te hebben. Na één testvluchtje houd ik het echter definitief voor gezien. Wat mij tegenstaat:
1. De planning is leuker dan het controleren of de planning heeft gewerkt; je krijgt het gevoel het werk van een computer over te moeten nemen. 2. De actiekaartjes belemmeren de spelers op een ontzettend kunstmatige manier in hun doen en laten. Ze zijn broodnodig om een puzzelelement in het zeer eenvoudige ontwerp te forceren (rondwandelen en op knopjes drukken is natuurlijk niet zo ingewikkeld) en komen daardoor als zeer kunstmatig en onnatuurlijk over: de astronauten hebben besloten om hun overleving wat spannender te maken door te communiceren in een nieuwe taal die ze allemaal nog niet kennen... 3. Aan de computerstem kan je wennen, maar er zijn zoveel betere alternatieven mogelijk.
Dit is een spel dat je of vaak moet doen, of helemaal niet. Het coöperatieve aspect vereist erg veel samenwerking en je moet elkaar kunnen vertrouwen dat details goed worden opgepikt en meegewogen in beslissingen. Dat zal niet of niet optimaal lukken met 'spontane' groepen. Opgeteld: niet mijn type spel. Jammer, want op een andere manier uitgewerkt had het dat wel kunnen worden, maar dat kan ik de ontwerper natuurlijk niet kwalijk nemen.
|
|
Omhoog |
|
P.T.
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009, 23:49 |
|
|
Na het uitvoeren van de eerste opleidingsmissie durf ik het aan om dit spel te beoordelen. De trainingsmissies vond ik behoorlijk saai en weinig uitdagend. De opleidingsmissie heeft echter het tij doen keren. Dit was vele malen leuker en biedt veel meer tactisch inzicht en betere communicatie tussen de spelers. Ik ben benieuwd of het op het hoogste niveau nog beter wordt en daarmee wellicht nog een extra punt scoort.
8
|
|
Omhoog |
|
remark
|
Geplaatst: do 25 maart 2010, 18:56 |
|
|
Tijdens Spellenspektakel had ik de eer om dit spel te mogen demoën. De voornaamste reakties van de spelers waren dat het erg chaotisch was. Op zich heel begrijpelijk, aangezien je binnen 7 minuten (trainingsmissie) acties moet plannen en daarnaast ook nog goed overleggen met medespelers wie wat gaat doen. Op het eind van het spel werd het allemaal een stuk duidelijker hoe het systeem in elkaar steekt. Je moet het spel vaker achtereenvolgens spelen om een goed overzicht te krijgen wat er allemaal gebeurt en hoe je daar op moet reageren. Wil je het spel volledig leren kennen, speel dan met een vaste groep mensen met wie je dit spel vaker gespeeld hebt.
Zelf heb ik het spel al paar keer gespeeld met volledige missie's en 't blijft boeien. Ook is de speelduur van relatief korte duur, zodat je eventueel gemaakte fouten tijdens de vorige missie nog een in een volgende missie(s) kan verbeteren.
Het spelmateriaal ziet er schitterend uit. Het thema spreekt mij ook zeer aan en het spelmechanisme vind op zich heel uniek.
Al met al een geweldig spel dat ik graag meeneem naar de spellenclub..:D
9
|
|
Omhoog |
|
Polgara
|
Geplaatst: za 14 aug 2010, 13:48 |
|
|
Van alle coop spellen die ik geprobeerd heb, vind ik dit de leukste. Doordat er een duidelijke timer is, kan niemand de boel overnemen en iedereen vertellen wat hij/zij moet doen, en je hebt ook niet de tijd om oneindig lang door te rekenen wat de optimale move is. Lekker vlot spel, en het is leuk om te zien hoe hopeloos fout de acties die je geprogrammeerd hebt soms gaan...
7
|
|
Omhoog |
|
MikeBzonderpuntje
|
Geplaatst: do 09 sep 2010, 08:40 |
|
|
Erg leuk cooperatief spel. Goede ingebouwde stressfactor door de (timings)CD. Uniek spel ook, ken niets wat er op lijkt.
8
|
|
Omhoog |
|
Willy the Kid
|
Geplaatst: di 03 mei 2011, 14:49 |
|
|
Jammergenoeg nog nooit met een geschikte groep mensen kunnen spelen. Wordt een chaos als je de verkeerde mensen laat meedoen.
6
|
|
Omhoog |
|
michelbaudoin
|
Geplaatst: di 29 nov 2011, 10:28 |
|
|
Dit is echt hilarisch:) Het maakt niet uit of de missie geslaagd is, het is zo grappig om te zien wat er allemaal mis gaat en de choas en opwinding tijdens het spelen vind ik heerlijk.
8
|
|
Omhoog |
|
jazoe
|
Geplaatst: za 04 aug 2012, 19:18 |
|
|
Niet echt een space-thema-lover. Begonnen met het lezen van de spelregels en het opzetten van het bord. Maar afgehaakt. Not my cup of tea!
4
|
|
Omhoog |
|
4Tforyou
|
Geplaatst: vr 10 aug 2012, 23:03 |
|
|
Origineelste spel dat ik ooit heb gespeeld. En razend spannend! De spelregels (die trouwens duidelijk zijn uitgelegd) vragen even tijd, het spel onder de knie krijgen vraagt ook tijd. Maar die tijd is het absoluut waard. Je moet wel liefhebber van het thema zijn. En tegen je verlies kunnen!
10
|
|
Omhoog |
|
bordspellengek
|
Geplaatst: zo 26 aug 2012, 15:33 |
|
|
Dat zag er een leuk spel uit maar de regels hebben we toch niet zo makkelijk kunnen doorgronden waardoor we de kern van het spel mogelijks gemist hebben.
6
|
|
Omhoog |
|
Legolias
|
Geplaatst: vr 31 aug 2012, 19:21 |
|
|
Een spel waar er geen gelijke van is. Je moet wel stressbestendig zijn en kunnen samenwerken anders is dit niets voor je.
8
|
|
Omhoog |
|
Bastiaan_Nox
|
Geplaatst: zo 09 sep 2012, 22:13 |
|
|
Zie mijn video uitleg/review voor alle informatie.
8
|
|
Omhoog |
|
Dierik
|
Geplaatst: vr 19 jul 2013, 14:27 |
|
|
Erg origineel spel, maar zowel thema als het werken onder druk met een cd is niet echt mijn ding. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen hier helemaal van gecharmeerd kunnen zijn.
6
|
|
Omhoog |
|
vdbmalmsteen
|
Geplaatst: di 23 jul 2013, 20:13 |
|
|
Ik speelde dit spel voor het eerst en verstond er bijna niks van. Na de afhandeling en wat bijvragen gingen we een 2de keer aan de slag en dat ging veel beter. Dit moet je inderdaad meer spelen om er in te komen.
Leuk en ver(r)assend. Ik ben benieuwd naar de echte missies.
8
|
|
Omhoog |
|
Wyckyd
|
Geplaatst: wo 24 jul 2013, 10:32 |
|
|
Moeilijk om bij dit spel een rating te bedenken - het zal bij sommige groepen helemaal doodvallen door de warrigheid, (soms) slechte audio, en dat je het niet in 1x spelen door hebt. Maar zal voor andere groepen juist een 10 zijn: hilarisch om iemand opeens 'oh oh' te horen zeggen, waardoor blijkt dat ze net de verkeerde kant op zijn gelopen en de rest van commando's allemaal nergens op slaan. Waardoor andere weer lege wapens proberen af te vuren, etc. Dus waardering eindigt in het midden.
6
|
|
Omhoog |
|
Kevin
|
Geplaatst: zo 11 okt 2015, 12:03 |
|
|
Ik snap er geen knijt van... Wat een vreemd spel is dit?!
4
|
|
Omhoog |
|
lordyazos
|
Geplaatst: zo 13 aug 2023, 13:07 |
|
|
|
Omhoog |
|