Gebruikersnaam:   Wachtwoord:  
Jumbo





Geef waardering Link suggereren

Zoeken 0 - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 2450 spellen aanwezig!

Afbeelding Informatie Waardering
Tzolk'in
Categorie: Expertspel
Uitgegeven in: 2013
Uitgever: The Game Master
Link uitgever: http://www.thegamemaster.nl
Auteur: Simone Luciani, Daniele Tascini
Illustrator: Simone Luciani, Daniele Tascini, Milan Vavroň
8.1
Winkelwagen
Lotana.be
  Geluk 4 / 10   Strategie 6 / 10  
  Speelduur 90 minuten   Leeftijd vanaf 12 jaar   Aantal spelers 2 - 4  
36 Reacties
Beschrijving Kennisbank
De wereld is niet vergaan, want Tzolk’in, de Maya kalender, loopt door. En hoe! Het strategische bordspel Tzolk’in, de kalender van de Maya’s, geeft aan worker placement een geheel nieuwe betekenis. De dynamiek van de zes radars die op ingenieuze wijze met elkaar in verbinding staan en hierdoor de opbrengsten door de tand des tijds aangroeien werkt fenomenaal.

De spelers zetten om de beurt 1 of meer arbeiders op de laagst beschikbare plekken op een tandwiel naar keuze plaatsen. Of ze nemen 1 of meer arbeiders van de tandwielen. Alles draait in dit spel om timing. Wanneer zet je jouw arbeiders er op en wanneer haal je ze er af? Met de arbeiders verwerf je mais of grondstoffen. Maar je kunt ook uiteenlopende ontwikkel-, bouw- of tempel acties doen. De tempels en kristallen schedels zijn belangrijk in het spel. Het spel eindigt als het centrale Tzolk’in wiel een volledige omwenteling heeft gemaakt. Gedurende het spel zijn er vier voedingsdagen, waarop de arbeiders (je start met 3, maar kunt er tot 6 aan het werk houden) gevoed moeten worden. Kun je één van je arbeiders niet voldoende eten geven, dan kost je dat punten. Gebouwen en monumenten kunnen ook veel punten opleveren. De speler die bij een volledige omwenteling, na de eindtelling, de meeste punten heeft, wint het spel.
Geen artikelen
Links
BGG link: Boardgamegeek
Recensie: Vlaams Spellenarchief
Recensie: Spelinzicht
Recensie: Bordspeler
Recensie: Spellenclub13
Recensie: Gamepack
Samenvatting: Boardgamegeek

 




Plaats een nieuw onderwerp
Onderwerpen
 Onderwerpen   Auteur   Reacties   Bekeken   Laatste bericht 
Geen ongelezen berichten Bijlage(n) Tzolk'in

syroit

20

2334

do 28 feb 2013, 00:00

brainmaster

Geen ongelezen berichten Tzolk’in wint de Zwitserse spellenprijs

Bordspeler.nl

9

900

ma 01 apr 2013, 08:54

11 april

Geen ongelezen berichten Spelregels Tzolk'in

Erik&Veerle

1

421

vr 31 jul 2015, 15:49

zwever

Geen ongelezen berichten Tzolkin pimpers

Waut

10

910

wo 03 sep 2014, 19:37

dirk

Geen ongelezen berichten Bijlage(n) Nox' Spellenzolder - Tzolk'In: De Kalender van de Maya's

Dharquen

5

731

za 18 mei 2013, 20:06

petriroosje

Geen ongelezen berichten Tzolkin: The Mayan Calendar

P.T.

60

4289

zo 08 sep 2013, 09:28

Bart

Geen ongelezen berichten Tzolk'in (Doorgeefspel Delft)

Marktspellen

11

780

vr 11 jul 2014, 01:41

missiloon

Geen ongelezen berichten Spiel 2013: Czech Games Edition

BaSL

2

760

di 30 jul 2013, 22:25

Waut

Geen ongelezen berichten Vraag startspeler Tzolkin.

shifter

6

405

vr 21 feb 2014, 20:47

Elsje07

Geen ongelezen berichten Tzolk'in regelvraag

Stoopie

9

533

zo 31 aug 2014, 10:06

Matthijs

Geen ongelezen berichten Tzolkin einde tweede tijdperk

shifter

5

478

di 13 sep 2016, 07:45

Bart

Geen ongelezen berichten Tzolkin: the Mayan calendar

Edwin84

8

407

za 24 sep 2016, 23:16

Edwin84

Geen ongelezen berichten Terra mystica-tzolkin-orleans

Peter1982

26

886

di 08 nov 2016, 10:07

Loondijke

Geen ongelezen berichten Enkele regelvragen ivm Tzolkin

ozymandias

15

799

vr 17 feb 2017, 16:00

DeKerstman

 
Plaats een nieuw onderwerp




Geef waardering Link suggereren

Tzolk'in - Reacties (36)
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 11:00 
Avatar gebruiker
Een leuk workerplacementspel en/of optimaliseringsspel waarbij tandwielen op het bord worden gebruikt ivm het verloop van de tijd in het spel. Een spel met tactische basis waarbij je meerdere mogelijkheden hebt om punten te scoren, die ook echt verschillende speeltactieken met zich meebrengen. Het blijft daardoor volgens mij ook nog wel een tijd leuk om te spelen!
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: zo 23 dec 2012, 14:00 
Avatar gebruiker
Tzolk'in is een worker placement spel met een leuke twist: hoe langer je je mannetjes laat staan, hoe krachtiger de actie wordt die ze kunnen doen. Er zijn namelijk verschillende tandwielen waar je ze op kunt plaatsen, en die worden na elke ronde 1 stapje verder gedraaid.
Het bord lijkt ingewikkeld, maar door dit mechanisme is het eigenlijk vrij intuitief hoe het werkt en wat je opties zijn. Ik was bang dat dit spel eigenlijk niet veel zou zijn dan de gimmick (het bord met tandwielen) maar was heel aangenaam verrast.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 13 jan 2013, 00:36 
Avatar gebruiker
Tzolk'in is in mijn huidige ervaring een spel met twee gezichten. Het eerste gezicht is een leuk bedacht mechanisme om geplaatste invloed te 'transporteren' om zo een afweging 'betere actie' vs. 'langer invloed kwijt zijn' aan de spelers op te leggen. Dit aspect werkt goed, zij het dat het in mijn fantastie veel gemener zou zijn dan de ontwerpers in Tzolk'in hebben gekozen: ik zou het leuker hebben gevonden als de spelers géén reeds gepasseerde acties mochten kopen. Maar goed, daarom prijkt mijn naam ook niet op de doos 8). Het is hoe dan ook een erg originele 'draai' op het ondertussen al vrij klassieke werkverschaffingsmechanisme, en ook in de huidige vorm is het verzamelen van het geld om eerdere acties te kunnen kopen nog steeds geen sinecure. 'Vriendelijk' is zeker niet gelijk aan 'eenvoudig'!

Gezicht twee is waar ik het minst over te spreken ben: de acties zelf drijven een volkomen onopmerkelijk systeem aan om grondstoffen op diverse manieren in punten om te zetten. Je kunt specialiseren, je kunt versnellen, je kunt van alles een beetje: we hebben het allemaal wel eens eerder gezien. Ik wil daarmee wederom niet suggereren dat het geheel te eenvoudig of te weinig uitdagend is: dat is het niet, en het lijkt allemaal goed te zijn gebalanceerd, hetgeen herspeelbaarheid ten goede komt. Maar naast het originele gebruik van de tandwielen steekt dit gedeelte erg karig en 'eraan vastgeplakt' af: er is bijvoorbeeld nauwelijks terugkoppeling naar de invloed op de tandwielen zelf. Die scheiding laat bij mij het 'gimmickgehalte' tot verontrustende hoogten stijgen. Zonder de tandwielen—in deze vorm niet veel meer dan een handige manier om stijgende kosten van steeds meer acties weer te geven—was dit spel niet veel verder gekomen dan 'leuk voor een keertje'.

De combinatie maakt Tzolk'in eigenlijk tot een spel met een enorme potentie die eigenlijk niet goed wordt waargemaakt. De huidige hoge ranking op BGG (#62 mid-januari 2013) heeft het uitsluitend en alleen te danken aan het 'wow!'-indruk die de tandwielen achterlaten; niet aan wat het spel nu eigenlijk probeert te doen. Ik durf te wedden dat de ontwerper die het bovenstaande ter harte neemt en het tijdsaspect van de raderen en manipulatie daarvan tot een centraal punt bombardeert een spel aflevert dat critici als ik wél weet te bekoren—en dientengevolge zal blijven steken op een plekje ergens in de middenregionen...

Met dat in het achterhoofd kom ik niet veel verder dan een 6. Ik doe zonder morren mee met een potje, maar ga niet speciaal naar dit spel op zoek.
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 20 jan 2013, 14:08 
Avatar gebruiker
Dit spel heeft mij geïntrigeerd. Vantevoren heb je toch het idee dat je weer het zoveelste 'verzamel grondstoffen en zet het om in punten' spel gaat spelen, maar gaandeweg het spel kom je er achter dat het spel best meedogenloos is. Met name een tekort aan maïs (wat je nodig hebt om je werklieden aan het werk te kunnen zetten) kan je voortgang enorm in de weg zitten. Dit geeft deze titel toch een zekere gemeenheid, al is er in principe voor iedereen genoeg mogelijkheid om aan deze maïs te komen. Ten tweede is de timing van levensbelang en doe je het pas echt goed als je het voor elkaar krijgt om meerdere acties in dezelfde ronde uit te voeren.

Niet makkelijk om te leren, maar nog moeilijker om het echt goed te spelen. Dit spel smeekt je om vaker gespeeld te worden. Voorlopig een 8, want na één keer kan ik moeilijk oordelen over herspeelbaarheid. Maar deze staat nu zeker op mijn 'thinking about it' lijstje.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: vr 22 feb 2013, 09:30 
Avatar gebruiker
Goed spel. Workerplacement, maar je moet de acties ruim van te voren goed bedenken, om op het juiste moment uit te voeren, als de workers op de juiste actie zijn gearriveerd.
Heel veel manieren en tactieken om tot de overwinning te komen, altijd anders, grote herspeelbaarheid.
Minpuntje: Wij doen er al snel 3 uur over....
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: vr 22 maart 2013, 14:45 
Avatar gebruiker
Heb het nu een paar keer gespeeld.

TZolkin is een zeer pittig spel, met vele strategieen die je kunt volgen om te winnen. Het spel is echt fantastisch afgewerkt, en was het een genot om te spelen.

Enige minpunt zou kunnen zijn dat het wiel met de skulls te zwaar zou zijn tov de andere strategieen. Hoewel ik een laatste potje heb gewonnen zonder daarop te investeren, lijkt het erop dat niet alle strategieen gelijkwaardig zijn.

Hierdoor is er misschien het gevaar dat je dit spel na een 20 keer spelen niet meer uit de kast haalt.

Mocht ik (hopelijk) ongelijk krijgen, en de andere wegen tot succes net zo goed blijken te werken, dan zal dit spel zeker een 9 (of zelfs wel een 10) kunnen krijgen, maar voorlopig een 8.

In ieder geval is het het beste nieuwe spel wat we afgelopen jaar in Essen hebben meegenomen.
(El Rashid moet nog gespeeld gaan worden)
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: za 23 maart 2013, 09:58 
Avatar gebruiker
Wel weer workerplacement, maar door het rad zit er een leuke twist in. Het vooruitplannen van je acties en het anticiperen op lege plaatsen die goedkoper of duurder zijn zorgt voor de nodige hoofdbrekens. Ook is er weer op veel verschillende manieren punten te scoren en dat zorgt ervoor dat je het spel heel verschillend kunt spelen. Prima spel dus!
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: zo 24 maart 2013, 13:16 
Ik vind het na een paar keer spelen toch wel een heel goed spel. Er wordt gezegd dat je kunt specialiseren en dat kan inderdaad ook, maar mijn ervaring is dat het dan toch lastig winnen is. De startpositie is hier een grote factor in. Als je wil specialiseren, moet je de startspeler of 2e speler zijn (in een spel met 4 personen). Anders krijg je geheid een probleem.

Ik vind het wachten op een bepaalde actie prima uitgevoerd. En dat je dan één of meer stappen terugkunt, vind ik niet zo'n probleem. Het is inderdaad minder gemeen dan wanneer je dat niet kunt.

Ik denk dan ook dat het spel een beetje tussen een expertspel en een familiespel in zit. Expertspel vanwege de vele keuzes die het spel in zich heeft en dus de vele wegen die naar de overwinning leiden. Familiespel vanwege de 'simpele' regels en 'simpele' acties in een beurt.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: di 28 mei 2013, 14:58 
Avatar gebruiker
Buitengewoon boeiend spel. Originele twist op "worker placement" en het spel om de tandwielen heen spreekt me heel erg aan (technologie om speciale eigenschappen te ontwikkelen, diverse gebouwen met veel functies, meerderheden-aspect in de tempels). Bevat flink wat strategische paden die je kunt bewandelen.
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: di 28 mei 2013, 17:03 
Het bordspel Tzolk'in wil je steeds weer opnieuw spelen, want je kunt heel veel verschillende strategieën uitproberen. Door de uitstekende balans wordt je telkens weer opnieuw uitgedaagd om je strategie te optimaliseren. Het is een dynamisch worker placement spel, waarbij je jouw arbeiders op de juiste plekken probeert te krijgen en ze er ook weer tijdig vanaf moet halen. Timing is essentieel in dit spel dat dan ook rondom de Maya kalender draait.

Knap hoe twee Italiaanse ontwerpers de vijf tandwielen rondom de Maya kalender op zo een geweldige manier met elkaar hebben verbonden. Elk tandwiel staat in een stad waar je acties kunt uitvoeren en die zijn zo mooi op elkaar afgestemd dat ik telkens weer met verbazing kijk als het centrale rad een slag verder draait.

Wat ik heel leuk van Tzolk'in vind is dat je zo veel dingen kunt doen en toch ook weer heel goed moet kiezen wat je doet. Je wil graag alles doen. Je kunt kiezen uit het verbouwen van mais, hout kappen, grondstoffen als steen en goud winnen, kristallen schedels scoren, bouwen, technologie ontwikkelen, offers aan de goden leveren, handelen op de markt, extra arbeiders aantrekken en monumenten oprichten.

Alleen zo jammer dat je ook alle arbeiders steeds eten moet geven. Je wil er graag veel hebben, maar het kost veel mais. Dat is één van de mooie dilemma's in het spel die er voor zorgen dat je steeds moet kiezen: zet ik er nog eentje op, of haal ik ze er af? Tzolkin is voor mij een blijvertje, want het blijft uitdagend, telkens weer...
9
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: di 28 mei 2013, 21:43 
Mooi spel wat moeilijk goed te spelen is. Tzolkin daagt uit!
8
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: di 18 jun 2013, 18:40 
Tzolk'in heeft me verrast. Het speelt aangenaam weg ondanks dat we geen van vieren het spel eerder hadden gespeeld.

Het spel komt zeker nog deze week een aantal keer op tafel, ga dan bekijken of dit spel zijn vette negen vasthoud of dat ik het naar boven of naar beneden moet herwaarderen.
Waar ik benieuwd naar ben is hou het spel is met twee spelers.

Jammer dat er nog geen NL-talige online speluitleg is (of heb ik wat gemist??).
9
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: zo 23 jun 2013, 10:50 
De online spelregeluitleg is er wel, hoor! Deze is te vinden onder Spellen en dan Videoreviews of bovenaan deze pagina bij de gelinkte spelonderwerpen uit het forum (Nox' Spellenzolder).
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: ma 01 jul 2013, 20:25 
Tjee wat een hersenkraker zeg! Dit speel je niet zo maar even. Concentratie vereist! Zoveel keuzes, mogelijkheden en strategieën. Ik heb inmiddels het spelmechanisme door, nu nog zien te winnen ... Want dat is hele andere koek. Denk je net dan kan ik mijn popjes terug halen / plaatsen, door kruist de ander net je plannen en kan je weer opnieuw wat gaan bedenken. Veel interactie dus ook.
8
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: di 09 jul 2013, 01:11 
Vanavond voor het eerst gedaan en ben meteen verkocht!! Lekker pittig denkspel waarbij je nu niet alleen je strategie uitstippelt, maar waarbij ook nog eens alles roteert en je in je hoofd zelfs al vooruit moet draaien om alles goed uit te rekenen. Wil ik zeker vaker spelen en ook nog eens met meer spelers dan 2, zoals net.
10
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: di 16 jul 2013, 10:57 
Avatar gebruiker
Tzolk'in laat zien dat het worker placement principe nog altijd niet eindeloos uitgemolken is. In de basis is het eigenlijk een doodeenvoudig spelletje waarbij je ofwel een mannetje op 1 van de tandwielen plaatst of een mannetje eraf haalt en de bijhorende actie uitvoert. Alleen, welk tandwiel en welk mannetje? En zou ik nog meer mannetjes erop zetten of toch maar mijn mannetjes eraf halen? Die keuzestress maakt het tot een echte hersenkraker en laat dat nu iets zijn waar we echt wel van houden. Een nieuwe topper in onze collectie!
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: di 16 jul 2013, 15:50 
Men omschrijft dit spel vaak als een ordinaire workerplacement met een gimmick, namelijk de tandwielen die ervoor zorgen dat een worker meer kan als hij langer blijft staan. Dat klopt, maar ik vind dat meer dan wat vele andere spellen brengen dus ik vind het terecht dat dit spel wat hype ontvangen heeft (misschien wel meer terecht dan in het geval van Terra Mystica). Het basisprincipe (ventjes zetten of wegnemen) is bedrieglijk eenvoudig, maar het aantal mogelijke acties zorgt toch voor wat leercurve. Het prachtig spelbord moet uiteraard nog eens vermeld worden.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 31 jul 2013, 19:59 
Spelprincipe is eenvoudig, maar spel winnen is andere koek. Laten we zeggen, spel goed spelen is andere koek. Vanaf het begin moet je focus gericht zijn op 1 doel, en daar moet je zo efficiënt mogelijk naar toe werken. Er zijn veel mogelijkheden en onderdelen, en dus ook vele strategieën, alleen mij is er slechts nog maar eentje naar tevredenheid gelukt. Dus zal ik het nog vaak moeten spelen om het te doorgronden. De herspeelbaarheid is, mede door bovenstaande en de diverse starttegels, bouwwerken en tempels (die bij ons nog lang niet allemaal gebruikt zijn, laat staan ook gebouwd!) heel hoog.

Voor mij nog geen topper, maar heeft wel de potentie om dat te worden. En het ziet er natuurlijk geweldig uit. De vlotte spelduur mag ook wel vermeld worden: met 4 man is de anderhalf uur die er voor staat goed te doen.
8
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: zo 01 sep 2013, 14:53 
Heerlijk pittig strategisch workerplacementspel. Het spelsysteem is doodeenvoudig; workers plaatsen of terughalen en de bijbehorende actie uitvoeren. Hoe langer je je workers laat staan hoe interessanter de acties worden. Er zijn voldoende tactieken om je punten te scoren in dit spel en dat maakt het herspeelbaar. Focus je wel op 1 tactiek. Overal een beetje van meesnoepen heeft geen zin omdat je dan de echte puntenknallers wel kunt vergeten. Je kunt bijvoorbeeld proberen zo hoog mogelijk te komen in de tempels. Deze worden wel maar 2 keer gewaardeerd maar kunnen aardig wat punten opleveren. Je kunt voor een monument gaan en de voorwaarden ervan zoveel mogelijk uit te voeren, je kunt gaan voor het offeren van schedels of juist voor zoveel mogelijk gebouwen die vooral in het 2de tijdperk punten opleveren. Hou wel altijd je mais in de gaten. Deze gaat er hard door heen en dit kan je vooral in de voedselfase opbreken. Het bouwen van boerderijen kan je hier wel weer wat lucht geven.

+++ Spel ziet er schitterend en is degelijk.
Veel opties en tactieken maken het herspeelbaar
Echte hersenkraker met redelijk eenvoudige regels.

---- Kan soms erg lang duren als je dit een nadeel vind.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 13 apr 2014, 17:41 
Avatar gebruiker
Interessant spel, mooi mechanisme. Verdient nog wel wat meer potjes voor een 8. Is het teveel mogelijkheden met te weinig acties of wil ik simpelweg meer?
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: ma 30 jun 2014, 12:13 
Avatar gebruiker
Leuk om een paar keer gedaan te hebben, maar mij pakt het niet helemaal.
Te veel kleine regeltjes en symbolen op het bord maakt het voor mij een onoverzichtelijk spel.
6
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 07 dec 2014, 05:24 
Avatar gebruiker
Na een fantastische kennismaking heb ik het spel ondertussen al grijs (220 spelletjes on-line op BGA) gespeeld. En er zijn wel wat aanmerkingen te maken op de willekeur van de starttegels en de volgorde waarin de gebouwen verschijnen.
Ik denk ook dat de startspeler te veel voordeel heeft. Dus nu ben ik het wel wat beu :-)
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: do 08 jan 2015, 15:58 
Leuk spel met het draaiende tijdmechanisme, maar er zitten ook vervelende eigenschappen in. Het moeten afbranden van bos om bij het mais te komen is iets wat het spel ophoudt, want mais is van levensbelang, niet alleen in de voedingsfase, maar ook om actie te kunnen blijven doen. Met de uitbreiding zitten er wel leuke eigenschappen in de volken, maar ben je weer heel afhankelijk van waar je uit kan kiezen. en ook de profetieën sturen je weer een bepaalde kant uit, die je afleiden van je uiteindelijke doel. Daarom niet de hoogst mogelijke waardering, maar het is wel een topper
9
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: vr 20 feb 2015, 17:51 
Leuk mechanisme maar voor de rest een onoverzichtelijk spel naar mijn mening.
Had er meer van verwacht.
6
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: vr 20 maart 2015, 15:02 
Heerlijke worker placement die er heel erg mooi uitziet, zeer origineel mechanisme met de tandwielen en het eenvoudige maar oh zo lastige spelmechanisme: iedere rond MOET je ofwel werkers plaatsen ofwel werkers van het bord halen. Met het draaien van de tandwielen vraagt dat om goede planning en timing, waarbij de andere spelers regelmatig "zand in de tandwielen" strooien :) Pas enkele potjes gespeeld, maar WOW wat een spel! Een van de toppers in het WP-genre en in mijn collectie.
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: zo 20 sep 2015, 21:55 
Avatar gebruiker
Wauw! Aanrader!
Vette workerplacement!
De tandwielen zijn erg leuk zowel visueel als qua spelmechanisme.
We hebben hem nog maar 1 keer gespeeld op de spellenclub, maar dat zal niet lang meer duren! Top!
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 11 okt 2015, 12:23 
Aanrader!!!
Knap spel (de draaiende tandwielen zijn érg tof gevonden)!
Het is ook steeds goed afwegen of je je worker nog even laat staan (zodat een betere actie kan doen) of dat je hem er toch al afhaalt en ineens wat kan doen. Daarnaast moet je elke ronde ofwel een worker plaatsen ofwel wegnemen dus soms kan je hem ook niet meer laten staan.
Ooh, wat een heerlijk spel! Ik raad het zeker aan als familiespel en voor de veelspeler!
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: zo 22 nov 2015, 01:04 
WoW, dit spel speelt vlot.
Aardig wat denkwerk, maar echt een aanrader. Heel herspeelbaar, ziet er fantastisch uit, alhoewel ik graag wat meer gebouwen had gezien op de gebouwnkaarten ipv gewoon wat je krijgt, maar dit is muggenziften.

Een meer dan verdiende 9
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: do 17 nov 2016, 22:52 
Avatar gebruiker
Een zeer goed spel! Het rad in het midden oogt niet alleen leuk maar is ook zeer functioneel. Met 2 spelers erg leuk, maar met meer kan ook zeker!
Veel keuzes en vooral ver vooruit kijken. Plannen voor wat er komen gaat.
Een aanrader!
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   Facebook
 
Geplaatst: zo 20 nov 2016, 17:57 
Avatar gebruiker
Usurper hierboven heeft het voor mij gezegd: Leuk om een paar keer gedaan te hebben, maar mij pakt het niet helemaal.
Te veel kleine regeltjes en symbolen op het bord maakt het voor mij een onoverzichtelijk spel.
Geen ontspanning.
5
Omhoog
 Profiel    
 
Geplaatst: di 29 nov 2016, 13:13 
Avatar gebruiker
Voor de 2x gespeeld deze week, ik vind het een ongelofelijk gaaf spel. Maar blijkbaar is m'n brein niet ontwikkeld genoeg om een strategie uit te dokteren en deze dan tot deftig einde te brengen.
De motor, zoals dit zo mooi noemen in de spellenwereld, krijg ik niet geassembleerd. Als het me toch lukt de onderdelen bij elkaar te zoeken, dan steek ik hem blijkbaar verkeerd in elkaar.
2x dat ik halverwege het spel echt achter de feiten aanhol, en ik bedoel dan echt dat ik niet vooruit geraak. Telkens is het een gevecht om toch maar genoeg maïs te hebben. Zo erg zelfs dat de focus bijna volledig gaat naar de produktie ervan. Daarbij moet ik andere zaken laten varen. Wat dan weer frustrerend is ... grrrrrr.

Zou het kunnen dat een spel je echt héél hard aanspreekt, maar dat het niet weggelegd is voor jou daar het buiten je "breinvermogen" valt. Wil ook niet dat m'n vrouw niet meer wil spelen, omdat ze niet met een gefrustreerd iemand aan tafel wil zitten. En ik begrijp da ten volle hé.

Ik zou het deze avond direct terug op tafel willen gooien, om toch te proberen er meer uit te halen. Niet het winnen is belangrijk voor mij (wel leuk natuurlijk), maar gewoon het gevoel hebben dat je toch iets hebt bereikt gedurende het spel. Dat heb ik nu deze 2 afgelopen sessie niet gehad.

Niet vooruit geraken op de tempels,
Weinig tot geen punten scoren tijdens het spel,
Monumenten bouwen (is trouwens bij ons beide nog niet gelukt).

Als je op de tempels niet vooruit geraakt, en je bengelt daar op elke tempel achteraan (met 2 spelers) wint de andere enorm veel punten.

Wat zijn jullie bedenkingen hieromtrent?
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: do 23 feb 2017, 11:06 
Avatar gebruiker
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: wo 26 apr 2017, 08:16 
Avatar gebruiker
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek  Twitter  Facebook
 
Geplaatst: za 20 mei 2017, 01:20 
Beoordeling na 1 x spelen.
En na een wat ongewone avond, want zo vaak speel je niet een breinbreker met twee volslagen onbekenden. Maar erg fijn om wat 'nieuw bloed aan te boren' in mijn wat uitgebluste bordspelomgeving!

Veel regeltjes en een vrij bont speelbord maken eea niet erg overzichtelijk. Dit eerste potje smaakt echter naar meer. Twee meest opvallende kenmerken (iig van dit potje) is dat (1) na driekwart spel opeens allerlei synergie gaat optreden, waardoor de complexiteit opeens enorm toeneemt; en (2) de afgetekende overwinning werd binnengehaald door iemand die geen enkel extra werkertje had ingezet. Is 'alles op de tempels' dan de goede strategie?
7
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: do 07 dec 2017, 23:23 
Avatar gebruiker
Keigoed spel met gemene twists.
9
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
Geplaatst: ma 24 sep 2018, 16:47 
Pas een paar keer gespeeld. Zit goed in elkaar.
8
Omhoog
 Profiel  BoardGameGeek   
 
 

Geef waardering Link suggereren


[ Gebruikersvoorwaarden | Privacybeleid | Cookiebeleid ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Stijl afkomstig van StylerBB.net & kodeki. Logo door Henk Rolleman
board3 Portal - gebaseerd op phpBB3 Portal
Vertalingen door phpBB.nl & phpBBservice.nl
phpBB SEO