Willy the Kid
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012, 11:09 |
|
|
Dit spel deed mij niet zoveel. Dit werd nog extra ondersteund door het wellicht aanwezig zijn van één dominante strategie.
Spelers zijn vissers aan het einde van de 15e eeuw. Ze moeten strijden tegen de elementen en piraten om zo veel mogelijk geld voor hun vis te krijgen. Er zijn veel gebouwen die je hier voordelen bij kunnen geven en eventueel bescherming tegen piraten e.d.
Het spel voelt voor mij niet erg intuïtief aan de eerste ronde en ik voelde mij daarom ook een goudvis op open zee. Ben benieuwd of er andere manier is om te winnen dan zo snel mogelijk je zout en opslag te maximaliseren en daarna naar lieve lust vissen en verkopen.
5
|
|
Omhoog |
|
pleunie.william
|
Geplaatst: ma 06 aug 2012, 20:09 |
|
|
Voorlopig met een cijfer gewaardeerd, m'n mening komt eventueel later nog...
7
|
|
Omhoog |
|
Tjoek
|
Geplaatst: do 30 aug 2012, 15:04 |
|
|
Wat minder goed dan in eerste instantie gedacht, maar het biedt een aantal leuke keuze mogelijkheden. Het juiste tijdstip bepalen om je gevangen vis te verkopen kan een aardige financiële boost opleveren. Soms is het dan ook verstandig je vis even op te slaan totdat de prijs stijgt.
7
|
|
Omhoog |
|
cymric
|
Geplaatst: za 08 sep 2012, 21:07 |
|
|
Upon a Salty Ocean is... hoe zal ik dit zeggen... behoudend, maar wat het doet, doet het volgens mij erg goed. Het centrale mechanisme, de markt en de manipulatie ervan, voelen gepolijst en 'af' aan. Welke gebouwen in het spel komen en hoe ze worden gebruikt hangt sterk af van de gebeurtenistegels en hoe de spelers in voorgaande ronden van een spel daarop inspeelden. Daarom zul je van sommige gebouwen waarschijnlijk al snel denken: Wat moet die crap hier? Nou, die crap zit daar voor als het eens allemaal niet zo makkelijk verloopt, bijvoorbeeld als de markt op zijn gat ligt. Timing van je acties is zeer belangrijk, waardoor volgens mij tussen geoefende spelers het lang niet zo duidelijk is dat je alleen maar goedkoop zout in dure vissen om hoeft te zetten om te winnen. De ontwerper heeft hier flink zijn best op gedaan, en laat de spelers vrij om te bepalen wat hun weg zal zijn... zij het dat de omstandigheden vaak een paar sterke alternatieven suggereren dus echt héél vrij in hun doen en laten zijn de spelers ook weer niet.
Tot zover het goede. Waar ik over twijfel is dat het allemaal wel een beetje beperkt lijkt. Zout, twee soorten vis, een mijn en een depot... Qua productie is dit niet erg sexy noch uitgebreid. Er staat tegenover dat het spel na de vijf ronden die het duurt ook echt afgelopen is. Dus misschien moet je ook niet meer verlangen van dit kleine doosje: het doet wat het wil dat het doet, en dat lijkt allemaal netjes in verhouding te staan tot wat je als speler moet doen. Verwacht echter geen sterk thematisch gevoel: dit is een kille efficiëntiesom en toeslaan als je tegenstanders er niet op bedacht zijn.
Ik doe mee als het mij wordt gevraagd, maar het zelfs hebben, nee. Kan mettertijd misschien nog wel een puntje stijgen.
5
|
|
Omhoog |
|
ravinck
|
Geplaatst: ma 01 okt 2012, 16:22 |
|
|
niet onaardig, niet gek, marktwerking voor acties is leuk, de rest is erg recht-toe-recht-aan.
6
|
|
Omhoog |
|