Lord Leuber schreef:
lordyazos schreef:
Het feit dat iemand zich moet verantwoorden voor een review is toch een beetje gek. Niet?
Ieder zijn mening.
Ik snap dit soort berichten oprecht niet (ik kom ze de laatste tijd wel vaker tegen, laatst ook in het "Inspiratie" topic wat zou ontsporen omdat er gereageerd werd op hoe tegen bepaalde spellen en termen werd aangekeken. Volledig ontopic lijkt mij, net als hier, en ook de bedoeling van een forum.
Er is mij door een moderator wel eens gevraagd wat vaker te posten (ja, is echt waar) maar een reden dat ik dat niet zo veel doe is dat ik niet zo veel inspiratie haal uit een topic waarin bv bij de top 100 elke keer 15 posts staan hoeveel spellen iemand (gespeeld) heeft, zonder verder discussie, aangezien dat laatste toch het idee van een forum is, dacht ik. Discussie dus, en niet: dit spel is top en jij snapt het niet, ... (vul een bedenkelijke term in). Maar dat zie ik ook niet echt gebeuren.
Wat recensies betreft heb ik zelf vaak ook het meest aan negatieve recensies, of beter gezegd, objectieve recencies, waarbij het dan zo is dat negatieve recensies eerder de neiging hebben objectiever te zijn. Recensies als "OMG beste spel ooit 10/10" leg ik schouderophalend terzijde omdat daar niets uit te halen is. Tenzij ik toevallig heel goed de subjectieve voorkeuren van deze persoon ken en weet hoe die zich verhouden ten opzichte van de mijne. Een negatieve recensie (tenzij vergelijkbaar, "ik vond het niks 2/10") heeft eerder te neiging meer informatie over een spel prijs te geven: "veel te veel blokjes geschuif, AP, tergend, ik heb niks met workerplacement". Dat zou voor mij een positieve trigger zijn, want dit klinkt als een spel wat ik leuk vind. Zoals eerder gezegd is dat ook de voornaamste waarde van een Rahdo filmpje: je krijgt een indruk wat voor soort spel het is. Of dat bij jouw subjectieve voorkeur past zul je vervolgens zelf moeten bepalen, zijn oordeel kun je rustig negeren omdat je al weet dat het positief is waarbij je heel misschien uit de relatieve overdaad aan superlatieven nog wat nuance kan halen. Een top 100 idem trouwens: prima dat heel veel mensen een bepaald spel leuk vinden, maar dan hoeft het nog steeds niet automatisch ook mijn smaak te zijn. (deze les heeft voor mij trouwens ook even geduurd: ik had in het verleden eerder de neiging om bgg top100 spellen "blind" aan te schaffen, "want dat moet wel leuk zijn dan!").
Dus. Zoals ik het zie kun je iemand inderdaad niet "ter verantwoording roepen" voor een subjectieve voorkeur. Jij vind spel X geweldig, ik niet of vice versa, dat is inderdaad allemaal persoonlijk. Maar als je een recensie schrijft over schaken en beweert dat het een grote luck based randomizer is wie het spel wint, kunnen we daar wel degelijk een discussie over aangaan. Als het goed is komen we ergens op uit, misschien niet, hoeft ook niet, maar het zal in elk geval leerzaam en interessant zijn, en de bedoeling van een forum.
Disclaimer: post van lordyazos bedoeld als voorbeeld van, niet als persoonlijke aanval, hoop dat het niet zo opgevat wordt.