Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Bart »

Zonet werd de top-10 van de Spellengek Top-100 editie 2022 bekendgemaakt.

Het was een periode van aftellen. Vorige maand konden spelers uit Nederland en Vlaanderen hun top-20 insturen. Peter Hein van Spellengek verzamelde al deze info. Vanaf 3 mei publiceerde hij -zoals ieder jaar- dagelijks de volgende tien spellen, telkens voorzien van een beetje persoonlijke commentaar en deze van enkele inzenders. Spelers vergeleken ook hier op Bordspelmania hun ingezonden spellenlijstje met de behaalde plaatsen. Ze speculeerden over de posities van nieuwe en oude spellen, over de ultieme hoogte plaatsen.

En dan nu, vandaag, weten we eindelijk welke spellen door de spellengemeenschap van de Lage Landen (en de spellensmaak hier verschilt toch enigszins van de internationale BGG-community) naar de hoogste regionen van de Spellengek Top-100 editie 2022 gestemd werden.

Wingspan, het populaire 'engine-builder'-spel met de vogeltjes, weet voor het derde jaar op rij de koppositie in deze lijst in te nemen.

De ganse top-3 bleef eigenlijk onveranderd ten opzichte van vorig jaar. Binnen de top-10 zijn er drie nieuwkomers, waarvan De Zoektocht naar El Dorado de grootste stijger is. Everdell schuift naar voren en komt zo de top-5 binnen.

Geniet! Neem straks een goed spel uit je spellenkast. Overloop deze mooie lijst met honderd goede spellen nog eens opnieuw. Overweeg aan de hand van deze toplijst welk spel je misschien toch dringend (opnieuw) moet spelen.

Bijlagen
Spellengek_top100.png
(70.08 KiB) Nog niet gedownload
Wingspan.png
(391.61 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Wingspan opnieuw #1 in de Spellengek Top-100

Bericht door Pura Vida »

Applaus voor deze mooie winnaar. Het spel dat mijn hele gezin aan het spelen kreeg, dat mijn jongens aan het vogelen kreeg, dat we al honderden malen hebben gespeeld en dat elke keer weer weet te verrassen. :clap:
Afbeelding
kosterix
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: zucht

Bericht door kosterix »

goede keus haha, heb de helft van die top 10 spellen in huis ;-)
uit de bgg top 100 heb ik welgeteld 10, dus toch meer een eurogamer...

viticulture op 16, maar als ik doe alsof dat V:EE is kom ik op 3.
21-30: alleen patchwork + tzolk'in.
hoogspanning op 55? afijn. Verder niets van dat moois.
leuk lijstje!
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Leuk :) El dorado en kwakzalvers had van mij iets hoger gemogen :) Raar dat kwakzalvers niet in de top 10 staat.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Wat leuk toch die lijstjes!

Ben ik het eens met de lijst? Natuurlijk niet, wat had je gedacht. Gelukkig verschillen smaken.
Ik heb denk ik wel 90% van de lijst gespeeld. Wel leuk.

Spellen die voor mij meer dan terecht in de lijst staan: Burgundy, puerto rico, Concordia, ...

Ik schrik toch als ik zie dat toppers zoals tikal uit de lijst verdwijnen. Dat doet pijn aan het hartje. Hoe komt dit? Geen idee, waarschijnlijk komen er zo veel nieuwe en al dan niet betere spellen op de markt. We vergeten die oude rakkers soms. We vergeten soms hoe less more is.
Maar he, dat is vijgen na Pasen zoals we dat hier zeggen.
Proficiat aan alle spellen die in de lijst staan. Ze doen wat ze moeten doen. Spelers naar onze hobby brengen.
Afbeelding
Plaats reactie