Concordia: Special Edition komt in 2027

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Pura Vida
Kardinaal

Re: Concordia: Special Edition komt in 2027

Bericht door Pura Vida »

Erwin schreef: di 17 mar 2026, 20:44
Pura Vida schreef: ma 16 mar 2026, 10:57 Op BGG doet deze alternatieve box cover het wel goed.
pic9469253.jpg
Een volwassen versie van Harry Potter?
Harry heeft net zijn ogen laten laseren inderdaad. Goed idee trouwens: Concordia Harry Potter Edition.
Afbeelding

Labels:
siepie
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Teveel te spelen!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door siepie »

Pura Vida schreef: di 17 mar 2026, 21:05 [
Harry heeft net zijn ogen laten laseren inderdaad. Goed idee trouwens: Concordia Harry Potter Edition.
Nou...dan hebben we niet alleen een AI discussie maar ook weer een boycot vanwege JK Rowling. :lol:
Afbeelding
Bert B.
Professor Pimpel

Bericht door Bert B. »

Ik liet de nieuwe afbeelding van de doos (zoals die op dit moment gepresenteerd wordt) aan mijn vrouw zien en vroeger haar: "Wat valt je op?"
Na enige tijd kijken zei ze dat ze geen idee had.
Na uitleg over de ophef: "Op televisie zie je toch veel meer?"
Ja inderdaad, wat een ophef, maar wij zijn dan ook 60(+).
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Het ging ze niet om het feit dat er teveel bloot te zien is dat aanstootgevend is.

Het zijn feministen. Hun ideologie is dat het verkeerd is dat vrouwen in sexuele poses of context afgebeeld worden voor de blik van mannen. En dit dan met het doel meer exemplaren te verkopen.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Edwin84 schreef: wo 18 mar 2026, 22:12 Het ging ze niet om het feit dat er teveel bloot te zien is dat aanstootgevend is.

Het zijn feministen. Hun ideologie is dat het verkeerd is dat vrouwen in sexuele poses of context afgebeeld worden voor de blik van mannen. En dit dan met het doel meer exemplaren te verkopen.
Dank voor de heldere samenvatting.
Goed punt overigens.
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Vraag me nog steeds af of het een even groot probleem was geweest als het "gewoon" een reissue was door dezelfde uitgever.

Nu heb je de hele aanpak van Awaken Realms (oa niet backwards compatible), de (discussie rond) AI art, en dan wakkert alles elkaar lekker aan. Ik bedoel dit is de eerste editie:

Afbeelding

Is volgens mij even "bloot"? Alleen destijds was de klacht altijd dat het een lelijke voorkant was van de doos.
pieter.schutz
Geheim Genootschap

Bericht door pieter.schutz »

Edwin84 schreef: wo 18 mar 2026, 22:12 Het ging ze niet om het feit dat er teveel bloot te zien is dat aanstootgevend is.

Dit heb ik niet gezien, maar wel de post van iemand die simpelweg zegt. teveel cleavage.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Als alle mannen hier nou even hun mond houden over het al dan niet gesexualiseerd of geïdealiseerd weergeven van een vrouw op een cover? Dan doe ik mee. :lol:
1000_F_141475627_tRe7P4VzxtTH6tp76jsEbnwvk6AMNKv6.webp
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik neem aan dat je met bovenstaande een grapje maakt?
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: vr 20 mar 2026, 08:45 Ik neem aan dat je met bovenstaande een grapje maakt?
Als jij dat zo opvat, vind ik dat ook prima.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

Pura Vida schreef: vr 20 mar 2026, 09:00
Edwin84 schreef: vr 20 mar 2026, 08:45 Ik neem aan dat je met bovenstaande een grapje maakt?
Als jij dat zo opvat, vind ik dat ook prima.
Stel dat het geen grapje is, wat bedoel je dan wel? Dat jij wel een vrouw bent en dus kan vaststellen of de nieuwe art ok is of niet?
Ironisch dit in elk geval wat mij betreft, want ik wil de nieuwe art niet eens verdedigen, maar met name vanuit de AI en AR aspecten, minder vanuit het “sex sells” aspect. Daarom mijn vergelijking met de originele art, en mijn punt dat ik vermoed dat de ophef dus relatief groter is door de andere aspecten aan deze editie.
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik vindt dat iedereen ergens een mening over mag hebben en ben altijd voor een open discussie. Zolang mensen maar respectvol naar elkaar blijven. Er zijn hier twee dingen die spelen. Mannen hun mening gelijk afdoen omdat ze man zijn is een vorm van censuur die ik niet wens.

1. Ook al ben ik geen vrouw, als man kun je ook een goede mening hebben over dit onderwerp toch? Blijkbaar zijn wij de doelgroep als de intentie sex sells is toch?

2. Ik vindt dat je niet tot een doelgroep hoeft te behoren om over een onderwerp in discussie te gaan en een mening te mogen hebben. Heel veel mensen steunen geen voetbalclub, maar mogen toch een mening hebben over betaald voetbal en de supporters? Je hoeft zelf geen kat te zijn of katten te houden om een mening te hebben over bijvoorbeeld overlast van katten in de buurt.

Wat betreft de cover toen en nu:
De ophef heeft meerdere factoren. AI is natuurlijk één factor, maar de tijden zijn veranderd. Mede door de komst van een nieuwe generatie. De oude cover had wellicht dezelfde kritiek gehad anno nu. Kijk maar naar hoeveel series en films uit het verleden niet in de tijdgeest van toen kunnen worden gezien vandaag de dag. Acteurs en regisseurs die allemaal hun excuses aanbieden voor werk uit het verleden omdat er nu kritiek op is.
Dennis77
Veenboer

Bericht door Dennis77 »

AI is er. En veel mensen strubbelen tegen. Maar ooit was de tv. Daarna was het rock & roll. Toen de mobiele telefoon. Het was allemaal nieuw en we vonden het niks. Tot het ingeburgerd raakt en niemand er meer van opkijkt. Je kunt AI afkraken, maar je kunt ook met de hand gemaakte art extra gaan waarderen. Ik begrijp de anti-houding ten opzichte van AI niet. Ik kan me voorstellen dat je wil dat het vermeld wordt, maar iets is mooi of niet. Maakt de oorsprong dan zoveel verschil? Wat mij betreft in het geval van een doos van een bordspel totaal niet.

Ik heb net de doos bekeken, en ik vind het allemaal niet zo spannend. Dit is niet een doos, waarvoor ik me zou schamen om hem te spelen. Ook niet als ik hem uit de kast moet halen waar mijn dochter bij staat. Trek je de discussie breder, dan zou je kunnen afvragen of er een grens moet zijn en waar deze zou moeten liggen.

Overigens vind ik het vreemd als mensen het gevoel hebben dat ze zich moeten spiegelen aan een getekend figuur. Ik snap op zich ook wel dat de tekeningen bepaalde schoonheidsidealen kunnen vergroten en daarmee een signaal af zouden kunnen geven. Hetzelfde heb ik met entertainment. In een film spelen ook vaak ‘mooie’ mensen en wordt er met grote regelmatig uitdagender gekleed dan nodig. Maar het is entertainment. Het is niet echt. Maar dat is hoe ik er naar kijk, ook nog eens man, en ik besef me heel goed dat dit voor andere mensen net zo goed wél een probleem kan zijn. En dat is waar ik met dit soort discussies vervolgens altijd vast loop, want het komt uiteindelijk neer op de vraag wanneer het gerechtvaardigd is om aanpassingen te doen of verwachten. En als je je die vraag stelt, dan is een groep van één wellicht al te veel? Maar als iedereen zich aan iedereen aanpast, eindigen we met een behoorlijk steriele samenleving met maar zeer beperkte eigenheid.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Hmm, Concordia is de Romeinse godin van eendracht, harmonie en vrede, die ook nog eens werd voorgesteld als een deftige oudere vrouw. Dus in dat opzicht had het plaatje wat ingetogener moeten zijn. Maar verder kan ik me werkelijk niet druk maken over deze afbeelding en ben ik meer benieuwd naar het spel zelf.
Plaats reactie