Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Concordia is een meesterwerk van spelauteur Mac Gerdts bij uitgever PD-Verlag. Met diverse kaarten (de laatste verscheen in 2023) en enkele uitbreidingen. Bij 999 Games verscheen enkel de Nederlandse versie van het basisspel (1ste editie) in 2014.
Awaken Realms brengt in 2027 "Concordia: Special Edition" uit: een vernieuwde uitgave in een nieuw grafisch ontwerp. Net zoals bij eerdere special editions(*) van Awaken Realms, zal deze nieuwe uitgave extra uitgewerkte premium onderdelen bevatten. Concordia: Special Edition zal eveneens een nieuwe kaart en twee extra spelmodules bevatten.
Deze speciale uitgave zou niet compatibel zijn met eerdere uitbreidingen.
Concordia is een veelgeprezen, vreedzaam strategiespel met kaartmanagement, over economische ontwikkeling in het Romeinse Rijk rond de "Mare Nostrum". Elke speler begint met een identieke set speelkaarten met Romeinse ambtenaren en koopt tijdens het spel meer kaarten met de verworven handelswaren. Kaarten laten toe om tijdens het spel bepaalde acties uit te voeren. Kolonisten worden vanuit Rome uitgezonden naar andere gebieden en steden om bakstenen, voedsel, gereedschap, wijn en stoffen produceren. Op het einde van het spel zijn de kaarten overwinningspunten waard in functie van bepaalde doelen.
Deze houd ik wel in de gaten als fan van dit spel.
Wil met name weten welke opties ze aanbieden. Ik zal nooit all-in gaan voor een versie van 200 euro die helemaal over de top is. Hoop eigenlijk op een mooie versie met de nieuwe modules, houten onderdelen en mooiere grondstoffen en kaarten.
Oei... Ik vrees dat mij dit weer mijn portemonnee zal doen trekken, maar dat ik alle uitbreidingen, borden en solo-modus van de standaard editie al heb, zou me er toch van moeten weerhouden. De verleiding is echter groot, zéér groot...
Er is veel te doen rond de AI box cover. Mensen strooien met 1nen op BGG.
Is AI niet het probleem, dan vinden ze wel de vrouw op de cover te bloot.
Met al deze negativiteit denk ik dat je jouw complete Concordia verzameling wel voor een goede prijs krijg doorverkocht als je voor de Deluxe versie gaat.
Concordia is een van mijn favoriete spellen, maar ik ga het geen tweede keer aanschaffen. En zeker niet van een club die klaarblijkelijk alles door AI laat tekenen.
Mensen trekken te snel conclusies. Er is nog niks bekend gemaakt. Wellicht is de placeholder boxart AI maar het uiteindelijke product niet.
Er gaan al 6 topics op BGG helemaal los op 1 plaatje van een spel waarvan nog geen details bekend zijn gemaakt.
Was ook zon Tycoon spel dat zich in India afspeelt waar iedereen helemaal los ging op de AI. Bleek achteraf gewoon een artiest te zijn die het had gemaakt. Maar het spel was al kapot gemaakt
Awaken Realms zegt dat ze menselijke tekenaars hebben die met AI-hulpmiddelen werken. Hoe de verhouding ligt, zullen we wel nooit weten. Maar wat ik zag in hun Agricola-campagne, had wel een zekere AI-vibe. Niet lelijk, maar generiek en emotieloos.
En de (placeholder?) cover van Concordia is in dezelfde stijl, dus het belooft wat mij betreft niet veel goeds.
Dat er atijd mensen zijn, die te snel conclusies trekken, ga ik niet tegenspreken. Maar ik heb wel begrip voor de AI-aversie. Nog niet eens omdat ik het niet zo mooi vind, maar omdat het in het leer-model gebruik maakt van eerder werk van mensen, die daar niet voor betaald worden, en nu diezelfde mensen uit de markt concurreert.
Wat ik altijd positief vind aan dit soort nieuwtjes is dat het vaak werkt als een inspiratie om het spel weer eens op tafel te zetten, dat gaat vanavond gebeuren. Ik denk op de Brittannia kaart, ik heb 2 extra borden in de doos zitten. Ik ben bewust selectief met negens in de spellendatabase, maar Concordia heeft er van mij 1 verdiend. Echt een spel waar bijna alles aan klopt: toegankelijk (zeker qua zwaarte van de spelregels), interessante keuzes, interactie, variatie tussen speelsessies, etc.
Dat ik deze versie niet ga kopen is zo ongeveer 100% zeker, eerst en vooral omdat ik prima tevreden ben met de 2 extra borden en zelfs nog het setje extra tegels (al had ik die laatste ook best kunnen missen eigenlijk). Genezen zijn van de completitis die ik vroeger ooit had is weer eens erg fijn. Zeker als het betekent dat ik makkelijk een 200E (of wat het ook precies wordt) uitgave kan laten liggen voor een paar extra dingen die ik nu niet heb (laat staan dat ik interesse heb in miniatuurtjes upgrades, hoe de componenten van een spel eruit zien zal me echt een zorg zijn, zo lang het maar functioneel is).
Het wel of niet AI argument doet er dan eigenlijk niet meer toe voor de aanschafbeslissing. Wel vermakelijk op zich om op bgg de discussies daarover te lezen. Kan niet zeggen dat ik een fan ben van wat de AR aanpak lijkt te zijn.
Een algemener topic over AI art in bordspellen algemeen is prima.
Eventueel nog een extra topic over AI specifiek voor Concordia Special Edition.
Maar het halve Concordiaforum dat uit AI topics bestaat en alle enen die worden uitgedeeld aan dit spel dat alleen nog maar is aangekondigd. Dit spel krijgt nu een 3 gemiddeld op BGG.
AI is slechts één factor in de beoordeling van artwork. Artwork is slechts één factor bij hoe goed een spel is.