Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Pura Vida schreef:
Ik snap de discussie over "makers" niet zo, eerlijk gezegd. Als je die term héél eng neemt, zijn dat de Chinese fabrieksarbeiders dus. Maar we kunnen ook een ruime definitie hanteren natuurlijk, die adequater is. En dan is Stonemaier, en het hele team daar, wel degelijk de maker. Oftewel de producent, wat ongeveer hetzelfde betekent. De remake van Libertalia komt dus van de makers van Tapestry en Wingspan. Niks mis met die aankondiging.
Overigens blijft het wel knap dat een Stonemaier spel werderom veel stof doet opwaaien in de spellenwereld.
Heel gaaf dat 999 dit gaat uitbrengen, laat dat het goeie nieuws zijn!
Ik snap hem wel. Het is een remake. Het origineel is van een andere uitgever en Stonemaier was daar helemaal niet bij betrokken.
We moeten nog even zien hoeveel er veranderd is dat de term maker in plaats van uitgever gerechtvaardigd is.
Dit vanuit perspectief of Stonemaier wel de maker is.
Andersom als je Paulo Mori als maker beschouwd omdat hij de ontwerper is, dan kun je natuurlijk hem geen lof geven door hem de maker van Wingspan en Tapestry te noemen.
Precies dat, het stond er aanvankelijk gewoon misleidend. Maar het lijkt alsof bepaalde fanboys liever enkel positiviteit lezen over alles wat met Stonemaier te maken heeft .
Ik vind het in elk geval goed om te zien dat het nieuwsbericht van 999 het duidelijker verwoordt en ben zoals gezegd benieuwd naar deze remake . Met die positiviteit sluit ik deze bijdrage af .
Dit voegt inhoudelijk niet veel toe en is slechts een steek onder water naar "bepaalde fanboys", die ik overigens nog niet heb waargenomen. Het woord "misleidend" is overigens veel te groot voor dit onderwerp. De makers van o.a. Wingspan en Tapestry maken nu ook de herziene versie van Libertalia. Geen speld op laag water tussen te krijgen.
Juridisch en semantisch klopt het.
Mijn ervaring is dat mensen bij het woord maker eerder denken aan de bedenker/ontwerper van Libertalia dan de uitgever. En de bedenker heeft niets met Wingspan of Tapestry te maken.
Semantisch en juridisch kan de maker ook de uitgever zijn natuurlijk.
Overigens ben ik niet voor of tegen Stonemaier. Prima uitgever. Ik bekijk het meer vanuit het standpunt hoe de consument iets interpreteert dan mijn waardeoordeel over het spel of de uitgever.
Edwin84 schreef:
Mijn ervaring is dat mensen bij het woord maker eerder denken aan de bedenker/ontwerper van Libertalia dan de uitgever. En de bedenker heeft niets met Wingspan of Tapestry te maken.
Misschien heb je wel gelijk ook. En die bedenker is en blijft Paolo Mori (waarvan overigens toevallig binnenkort nóg een nieuw spel uitkomt, bij JTG, genaamd Ceasar, maar dat terzijde).
Intussen verschijnen er op BGG al leuke details van dat nieuwe spel en van de, zoals de producent ervan mooi uitdrukt "chunking, colorful bakelite tokens" à la Azul. Zie hier.
Edwin84 schreef:
Misschien heb je wel gelijk ook. En die bedenker is en blijft Paolo Mori (waarvan overigens toevallig binnenkort nóg een nieuw spel uitkomt, bij JTG, genaamd Ceasar, maar dat terzijde).
Intussen verschijnen er op BGG al leuke details van dat nieuwe spel en van de, zoals de producent ervan mooi uitdrukt "chunking, colorful bakelite tokens" à la Azul. Zie hier.
Ik ken Libertalia nog niet, uiteraard wel van naam, maar nog nooit gespeeld. Na het zien van die 'bakelieten buit' tegeltjes, is mijn interesse voor deze heruitgave zeker gewekt.
Fregonar schreef:
Om even 100% transparant te zijn over mijn "fanboyisme": ik werk freelance voor Stonemaier Games, en freelance voor Automa Factory. Dus ik ben zeker niet neutraal, maar ik probeer wel zo neutraal mogelijk te blijven in mijn reacties. Er kon zelfs een steek naar Pendulum van af. Laat het zeker weten als ik ergens toch te gekleurd reageer.
Ik had het niet over jou hoor; no worries. Ik ben me bewust van je betrokkenheid en werk voor Stonemaier. Desondanks kom je juist vaak behoorlijk neutraal over .
Edwin84 schreef:
Nu komen we ergens. In de volksmond verwijst “maker” eerder naar de auteur. Bedankt voor je aanvulling Edwin .
Pura Vida schreef:
En die bedenker is en blijft Paolo Mori (waarvan overigens toevallig binnenkort nóg een nieuw spel uitkomt, bij JTG, genaamd Ceasar, maar dat terzijde).
Voor wie het leuk vindt, een link naar de design diary over Libertalia: De winden van Galecrest. Het wordt weer een spel waarin de nodige aandacht is gegeven aan artwork en kwaliteit, zoveel is duidelijk. Ik begin het steeds leuker te vinden dat 999 deze uit gaat geven.
PS
SigiScsi schreef:
Pura Vida schreef:
En die bedenker is en blijft Paolo Mori (waarvan overigens toevallig binnenkort nóg een nieuw spel uitkomt, bij JTG, genaamd Ceasar, maar dat terzijde).
Is Caesar dan geen remake van Blitzkrieg!?
Ik denk het wel, soort van. Van 20ste eeuw naar Romeinse tijd, dat dan weer wel... Check ookCaesar. De verwijzing zit er al in.
Weet iemand al een verschijningsdatum van de 999 versie? De Engelse komt in maart al. Maar ik koop liever de Nederlandse met al die tekst op de kaarten.
Ik denk niet dat er al iets bekend gemaakt is. Ik denk ook niet dat iemand momenteel _durft_ iets bekend maken, met alle onzekerheid rond shipping. Wat ik weet is dat de vertalingen (en dus ook de Nederlandse) niét in de eerste print-run zaten, dus het wordt zeker en vast geen maart-release. Hoelang de tweede print-run na de eerste komt, en hoe lang die dan op zee zal zijn van China naar Europa: geen idee. Een paar maanden "vertraging" lijkt me realistisch, maar dat is puur speculatie van mijn kant zijn. Ik zou mei-juni verwachten, maar het kan even goed april zijn, of september.
Wat wellicht relevant is: Feuerland heeft aangekondigd dat ze de Duitse editie in mei verwachten. Grote kans dat de Nederlandse in dezelfde container zit.
Fregonar schreef:
Wat wellicht relevant is: Feuerland heeft aangekondigd dat ze de Duitse editie in mei verwachten. Grote kans dat de Nederlandse in dezelfde container zit.
Begrijpelijke gedachte. Ik meen echter begrepen te hebben dat de Nederlandstalige versie vanaf de derde week van maart wordt verwacht. We gaan het zien.
Laatst gewijzigd door Erwin op ma 21 mar 2022, 11:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Fregonar schreef:
Begrijpelijke gedachte. Ik meen echter begrepen te hebben dat de Nederlandstalige versie vanaf de derde week van maart wordt verwacht. We gaan het zien.
Noviomagum schreef:
Ik ken Libertalia nog niet, uiteraard wel van naam, maar nog nooit gespeeld. Na het zien van die 'bakelieten buit' tegeltjes, is mijn interesse voor deze heruitgave zeker gewekt.
Het spel valt gratis en voor niets te spelen op BGA.
SigiScsi schreef:
Is Caesar dan geen remake van Blitzkrieg!?
Nee, het is zover ik het begrijp en gelezen heb op BGG wel familie van elkaar, maar het speelt wel degelijk anders. Ik heb zelf daarentegen alleen Blitzkrieg! gespeeld.
Noviomagum schreef:
Het spel valt gratis en voor niets te spelen op BGA.
Maar op BGA voelt die bakelieten buit toch iets anders aan .