Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen
Moderators:Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Stonemaier Games heeft zojuist haar nieuwe spel aangekondigd: Libertalia, winds of Galecrest. In de wereld van Galecrest varen luchtpiraten op de wind op zoek naar avontuur, schatten en glorie. Als admiraal voer je het bevel over een uitgebreide en gevarieerde bemanning... maar dat geldt ook voor je rivalen die op andere schepen van de piratenvloot varen. Elke dag landt de vloot op een ander eiland waar je een bemanningslid inzet om jouw deel van de buit te verzamelen, in de hoop dat ze terugkeren om je groeiende groep piraten een boost te geven.
Galecrest is een remake van Libertalia, dat oorspronkelijk is uitgebracht in 2012. Tien jaar later viert Stonemaier de fundamenten van het oorspronkelijke ontwerp met een sterk herziene en uitgebreide editie met volledig nieuw artwork van Lamaro Smith, met 40 karakters per speler, premium speelstukken, een robuuste solo-modus en nog veel meer.
Stonemaier zal de komende weken details over Galecrest onthullen via de eigen website, Facebook en BoardGameGeek.
Om de vraag "Komt ie in het Nederlands?" al even voor te zijn: publisher Jamey Stegmaier heeft in zijn livecast daarnet de localisatiepartners die hem gaan uitgeven even opgesomd, en 999 Games was er bij.
Hij komt dus in het Nederlands, al zal dat niet bij de eerste batch zijn. De eerste batch is enkel in het Engels, en de localisaties komen er aan bij de tweede batch. Dat kan dus in het ergste geval nog enkele maanden duren.
999 Games kondigde vandaag officieel de Nederlandse versie aan - Libertalia: de winden van Galecrest. Een verschijningsdatum wordt momenteel nog niet vrijgegeven.
"Ein-de-lijk mogen we het nieuws met jullie delen: we hebben een nieuw spel van Stonemaier Games! De makers van Wingspan en Tapestry hebben met Libertalia een nieuwe topper gecreëerd, met alles wat je van Stonemaier Games gewend bent: uitdagende spelmechanismen en een gelikte vormgeving.
In Libertalia moet je kaarten inzetten om schatten op eilanden te veroveren. Per ronde wordt aan de hand van de kaarten een volgorde bepaald. De hoogste kaart laat je als eerste een schat kiezen. Alle lagere kaarten hebben echter effecten, die eerder in actie komen. Ga je dus voor de schat, of ga je de hoogste kaarthouder saboteren?
Net als bij de eerdere titels van Stonemaier Games heeft ook Libertalia uitstekende productiewaardes. Het oorspronkelijke Libertalia van 2012 heeft een forse facelift gekregen, met een vernieuwd thema, nieuw artwork en extra kaarten en spelvarianten zoals een automa."
De makers van Wingspan en Tapestry hebben met Libertalia een nieuwe topper gecreëerd…
Ik vind dit eerlijk gezegd een misleidende tekst. Paulo Mori heeft niets met Elizabeth Hargrave of Jamey Stegmaier te maken. Ik begrijp dat ze pogen fans van Wingspan en Tapestry aan te spreken, maar eerlijkheid duurt het langst. Dit spel wordt door 999 gelicenseerd van dezelfde uitgeverij (Stonemaier Games), maar daar houdt de link op. Bovendien bestaat Libertalia al jaren, dus wat is er hier precies “gecreëerd”? En als het net gecreëerd zou zijn, is er nog niet te zeggen of het een topper is, want dat moet dan nog maar blijken . Afijn, ooit heb ik Libertia 1x gespeeld, dat was een prettige kennismaking . Misschien houd ik deze even in de gaten.
De makers van Wingspan en Tapestry hebben met Libertalia een nieuwe topper gecreëerd…
Ik vind dit eerlijk gezegd een misleidende tekst. Paulo Mori heeft niets met Elizabeth Hargrave of Jamey Stegmaier te maken. Ik begrijp dat ze pogen fans van Wingspan en Tapestry aan te spreken, maar eerlijkheid duurt het langst. Dit spel wordt door 999 gelicenseerd van dezelfde uitgeverij (Stonemaier Games), maar daar houdt de link op. Bovendien bestaat Libertalia al jaren, dus wat is er hier precies “gecreëerd”? En als het net gecreëerd zou zijn, is er nog niet te zeggen of het een topper is, want dat moet dan nog maar blijken . Afijn, ooit heb ik Libertia 1x gespeeld, dat was een prettige kennismaking . Misschien houd ik deze even in de gaten.
Hmmmm, ik volg je dat het wat misleidend is en dat het uiteraard een verkooptruc is (zoals we bij alle film-trailers ook zien, elke Dreamworks-film wordt verkocht als "Van de makers van Shrek" en consorten), maar het klopt niet dat het ophoudt bij enkel de uitgeverij.
Dit is géén reprint van Libertalia. Het is een nieuwe versie, waarbij alles onder handen is genomen, waarbij heel wat nieuwigheden zijn, waarbij er een solomodus van Automa Factory is, waarbij het artwork volledig vernieuwd is, en nog meer. Dit gebeurde door de auteur (Paolo Mori) in zéér nauwe samenwerking met Jamey Stegmaier, die wel degelijk zelf zijn stempel op het spel gedrukt heeft. Net zoals hij uiteraard zijn stempel op zijn eigen spel Tapestry gedrukt heeft, en net zoals hij zijn eigen stempel op Elizabeth Hargrave's Wingspan drukt. En de solomodus komt van hetzelfde team als van alle Stonemaier-spellen. Dus, het komt echt wel van "het team achter Wingspan en Tapestry". En het is opnieuw ontwikkeld en geplaytest.
Dat het ook komt van "het team achter Pendulum" vergeten ze wel fijntjes te vermelden.
Die verkooptruc bij films hekel ik net zo hoor . Ik begrijp zeker de invloed van een redacteur en/of projectbegeleider, maar is dat dan een “maker”? Hoewel de tendens op BGG hierin lijkt te veranderen, dat editors bij een spel kunnen worden vermeld. Een team bij een uitgeverij heeft zeker invloed, daar kan ik over meepraten. Misschien wel een goede ontwikkeling. Het ging me meer om de marketing taal in het persbericht, daar heb ik het nooit zo op, maar dat kan ook iets persoonlijks zijn.
maxitaxi777 schreef:
Die verkooptruc bij films hekel ik net zo hoor . Ik begrijp zeker de invloed van een redacteur en/of projectbegeleider, maar is dat dan een “maker”? Hoewel de tendens op BGG hierin lijkt te veranderen, dat editors bij een spel kunnen worden vermeld. Een team bij een uitgeverij heeft zeker invloed, daar kan ik over meepraten. Misschien wel een goede ontwikkeling.
Je hebt volledig gelijk dat "maker" misleidend is. "Van het team achter Wingspan en Tapestry" was correcter geweest.
Ik snap de discussie over "makers" niet zo, eerlijk gezegd. Als je die term héél eng neemt, zijn dat de Chinese fabrieksarbeiders dus. Maar we kunnen ook een ruime definitie hanteren natuurlijk, die adequater is. En dan is Stonemaier, en het hele team daar, wel degelijk de maker. Oftewel de producent, wat ongeveer hetzelfde betekent. De remake van Libertalia komt dus van de makers van Tapestry en Wingspan. Niks mis met die aankondiging.
Overigens blijft het wel knap dat een Stonemaier spel werderom veel stof doet opwaaien in de spellenwereld.
Heel gaaf dat 999 dit gaat uitbrengen, laat dat het goeie nieuws zijn!
Pura Vida schreef:
Ik snap de discussie over "makers" niet zo, eerlijk gezegd. Als je die term héél eng neemt, zijn dat de Chinese fabrieksarbeiders dus. Maar we kunnen ook een ruime definitie hanteren natuurlijk, die adequater is. En dan is Stonemaier, en het hele team daar, wel degelijk de maker. Oftewel de producent, wat ongeveer hetzelfde betekent. De remake van Libertalia komt dus van de makers van Tapestry en Wingspan. Niks mis met die aankondiging.
Overigens blijft het wel knap dat een Stonemaier spel werderom veel stof doet opwaaien in de spellenwereld.
Ik snap hem wel. Het is een remake. Het origineel is van een andere uitgever en Stonemaier was daar helemaal niet bij betrokken.
We moeten nog even zien hoeveel er veranderd is dat de term maker in plaats van uitgever gerechtvaardigd is.
Dit vanuit perspectief of Stonemaier wel de maker is.
Andersom als je Paulo Mori als maker beschouwd omdat hij de ontwerper is, dan kun je natuurlijk hem geen lof geven door hem de maker van Wingspan en Tapestry te noemen.
Pura Vida schreef:
Ik snap hem wel. Het is een remake. Het origineel is van een andere uitgever en Stonemaier was daar helemaal niet bij betrokken.
We moeten nog even zien hoeveel er veranderd is dat de term maker in plaats van uitgever gerechtvaardigd is.
Andersom als je Paulo Mori als maker beschouwd omdat hij de ontwerper is, dan kun je natuurlijk hem geen lof geven door hem de maker van Wingspan en Tapestry te noemen.
Precies dat, het stond er aanvankelijk gewoon misleidend. Maar het lijkt alsof bepaalde fanboys liever enkel positiviteit lezen over alles wat met Stonemaier te maken heeft .
Ik vind het in elk geval goed om te zien dat het nieuwsbericht van 999 het duidelijker verwoordt en ben zoals gezegd benieuwd naar deze remake . Met die positiviteit sluit ik deze bijdrage af .
Pura Vida schreef:
Precies dat, het stond er aanvankelijk gewoon misleidend. Maar het lijkt alsof bepaalde fanboys liever enkel positiviteit lezen over alles wat met Stonemaier te maken heeft .
Ik vind het in elk geval goed om te zien dat het nieuwsbericht van 999 het duidelijker verwoordt en ben zoals gezegd benieuwd naar deze remake . Met die positiviteit sluit ik deze bijdrage af .
Dit voegt inhoudelijk niet veel toe en is slechts een steek onder water naar "bepaalde fanboys", die ik overigens nog niet heb waargenomen. Het woord "misleidend" is overigens veel te groot voor dit onderwerp. De makers van o.a. Wingspan en Tapestry maken nu ook de herziene versie van Libertalia. Geen speld op laag water tussen te krijgen.
Om even 100% transparant te zijn over mijn "fanboyisme": ik werk freelance voor Stonemaier Games, en freelance voor Automa Factory. Dus ik ben zeker niet neutraal, maar ik probeer wel zo neutraal mogelijk te blijven in mijn reacties. Er kon zelfs een steek naar Pendulum van af. Laat het zeker weten als ik ergens toch te gekleurd reageer.