Erwin Broens is zo iemand.

Erwin heeft een indrukwekkend palmares. In het prille begin van de bordspelhobby in het Nederlands taalgebied was hij erbij en zette hij zijn stevige schouders onder informatievergaring en -voorziening, clubwezen, evenementen, vakbladen en spellenprijzen. Ga er maar aan staan. Maak er maar tijd voor. Lever maar eens de niet aflatende kwaliteit. En dat al bijna 30 jaar. Het is noeste arbeid.
Er zijn veel mensen die tekst, audio, fotografie, of video publiceren over spellen. Er zijn er nog niet zo veel die dat zo’n lange periode achter elkaar doen. Laat staan van dit kaliber. Ik ken niemand die zich op zo veel verschillende vlakken zo hard inzette met zo veel resultaat als Erwin. Dat verdient aandacht. Dat verdient waardering. Dat verdient bewondering.
Helaas gaat Erwin met ludiek pensioen. Tegelijkertijd is dat nieuws wellicht aanleiding om opnieuw te duiken in de rijke archieven van Erwin. Of inspiratie voor nieuwelingen om actief betekenis te gaan geven aan de bordspelhobby op een manier die heel waardevol zal zijn voor anderen.
Erwin ik wens je een geweldig ludiek pensioen. Ik ben je dankbaar voor de basis waaraan je zo nijver gebouwd hebt. En ik kijk met een glimlach uit naar reacties die hier en daar vast nog wel uit jouw vlijmscherpe pen zullen vloeien.
Voor wie Erwin nog niet zo goed kent of beter wil leren kennen, een greep uit een aantal bronnen óver Erwin:
2000 Artikel in Trouw
2006 Interview Spelmagazijn.nl
2006 Interview Tom Vasel / Tomvasel.com
2020 Interview Hans Lemmens / Spellenwijs.nl
2020 BSM over NSP voor Erwin Broens
2023 Interview Dave Datema / Speloptafel.nl
En uit de papieren archieven:
1998 Interview Amersfoortse Courant

PS: Het is spijtig dat wijlen Michael Bruinsma zijn reactie niet kan geven. Wat moeten die mannen samen een bak lol gehad hebben toen het nog pionieren was…
Sent from my iPhone using Tapatalk