Bordspeler.nl verdwijnt

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bordspeler.nl verdwijnt

Bericht door mazinho »

Soms zijn er mensen die een hobby hebben én aan die hobby actief betekenis geven op een manier die waardevol is voor heel veel andere mensen met dezelfde hobby. Mensen in de buurt, mensen bij dezelfde club of vereniging, of zelfs mensen die veel verder weg staan van die specifieke persoon. En binnen die groep mensen die hun hobby zo actief doorleven, zijn er weer mensen die zó veel waarde leveren, dat ze zorgen voor blijvende verandering in die hobby.

Erwin Broens is zo iemand.

Afbeelding

Erwin heeft een indrukwekkend palmares. In het prille begin van de bordspelhobby in het Nederlands taalgebied was hij erbij en zette hij zijn stevige schouders onder informatievergaring en -voorziening, clubwezen, evenementen, vakbladen en spellenprijzen. Ga er maar aan staan. Maak er maar tijd voor. Lever maar eens de niet aflatende kwaliteit. En dat al bijna 30 jaar. Het is noeste arbeid.

Er zijn veel mensen die tekst, audio, fotografie, of video publiceren over spellen. Er zijn er nog niet zo veel die dat zo’n lange periode achter elkaar doen. Laat staan van dit kaliber. Ik ken niemand die zich op zo veel verschillende vlakken zo hard inzette met zo veel resultaat als Erwin. Dat verdient aandacht. Dat verdient waardering. Dat verdient bewondering.

Helaas gaat Erwin met ludiek pensioen. Tegelijkertijd is dat nieuws wellicht aanleiding om opnieuw te duiken in de rijke archieven van Erwin. Of inspiratie voor nieuwelingen om actief betekenis te gaan geven aan de bordspelhobby op een manier die heel waardevol zal zijn voor anderen.

Erwin ik wens je een geweldig ludiek pensioen. Ik ben je dankbaar voor de basis waaraan je zo nijver gebouwd hebt. En ik kijk met een glimlach uit naar reacties die hier en daar vast nog wel uit jouw vlijmscherpe pen zullen vloeien.

Voor wie Erwin nog niet zo goed kent of beter wil leren kennen, een greep uit een aantal bronnen óver Erwin:

2000 Artikel in Trouw
2006 Interview Spelmagazijn.nl
2006 Interview Tom Vasel / Tomvasel.com
2020 Interview Hans Lemmens / Spellenwijs.nl
2020 BSM over NSP voor Erwin Broens
2023 Interview Dave Datema / Speloptafel.nl

En uit de papieren archieven:
1998 Interview Amersfoortse Courant
Afbeelding

PS: Het is spijtig dat wijlen Michael Bruinsma zijn reactie niet kan geven. Wat moeten die mannen samen een bak lol gehad hebben toen het nog pionieren was…

Sent from my iPhone using Tapatalk
Laatst gewijzigd door mazinho op di 14 mei 2024, 07:07, 4 keer totaal gewijzigd.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding

Labels:
Edwin84
Elfenkoning

Re: Bordspeler.nl verdwijnt

Bericht door Edwin84 »

Ken Erwin alleen van het forum en de verhalen die hier voorbij komen. Denk dat ik te laat in de hobby ben gestapt.

Bedankt voor het delen van bovenstaande artikelen. Dit geeft inderdaad een goed kijkje in de hobby en wat Erwin gedaan heeft in de tijd dat je weinig informatie via YouTube kon krijgen en zelf moest zien te verzamelen.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Erwin, ik lees dat je de site ook uit de lucht haalt. Is het niet mogelijk om deze in de lucht te houden als na slagwerk? Zijn daarvoor de kosten te hoog? Zo ja, zou je dan niet een crowdfunding campagne kunnen houden om de site in de lucht te kunnen houden?
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: Erwin, ik heb nooit hier iets vermeld wat nog niet naar buiten mocht komen. Wel eventjes bij de feiten blijven.

Eigenlijk beschrijf je het goed in het laatste gedeelte wat ik heb ervaren. Dat knorrig zijn als iemand. Niet perse ik overigens je voor is met een nieuwtje omdat je je dan gepasseerd voelde omdat ze jou niet hebben geïnformeerd. Ik kan mij menig berichten hierover herinneren. Gelukkig kun je er nu eigen zeggen beter tegen.
Helaas projecteer jij dingen op jezelf die niets met jou te maken hebben. Mijn stukje over primeurs en omgang met informatie slaat louter op mijzelf.

Ik las ook nog een opmerking van jou over het in de lucht houden van de site. Uit jouw eerste bericht begrijp ik dat je zelden of nooit op mijn site kwam. Het lijkt mij daarom niet nodig hierop inhoudelijk te reageren.
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Beste mensen,

Dank voor jullie berichtjes.

De reacties via de socials, e-mail en hier waren (op één uit de toon vallende reactie na) begripvol en hartverwarmend.

Het uitgebreide verhaal van Niels is voer voor mooie herinneringen, maar deze aandacht doet me tegelijk ook een beetje blozen.

Tot ziens aan een speeltafel, op een beurs, zo nu en dan op Twitter en/of op dit forum.

Hartelijke groeten,

Erwin
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Echt Erwin, je zit zo verkeerd met je gedachte. Het in de lucht houden is niet zo zeer voor mij van belang maar voor de spellenwereld op zich. Iedereen daaruit kan dan toch nog verschillende dingen als naslagwerk lezen. De vele reviews etc... Mijn vorige berichtje was totaal niet geprojecteerd op mijn zelf, maar ik denk graag in oplossingen en het zou toch zonde zijn als zo'n digitaal naslagwerk van het internet verdwijnt omdat in de lucht houden daarvan teveel geld kost etc... Vandaar mijn optie, die mogelijk voldoende geld oplevert daarvoor. Niet geprobeerd is altijd misgeschoten lijkt mij.
Afbeelding
predator
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: schaakleraar

Bericht door predator »

Dank mazinho, leuk om te lezen! Jammer dat Bordspeler.nl verdwijnt.
Arjen T.
Veenboer

Bericht door Arjen T. »

Het is jammer, ik kwam sinds de .com tijd al regelmatig een kijkje nemen. Maar geniet van de nieuwe vrije tijd zou ik zeggen.
We've got a winner!
MikeBzonderpuntje
Caballero

Bericht door MikeBzonderpuntje »

Nou Erwin, pittige beslissing. En jammer van de site, maar het positieve vind ik dat je voor je eigen plezier en welzijn kiest, en da's altijd een goede keuze.

Dus ik hoop dat je beslissing ertoe gaat leiden dat we wat vaker een bordspeltafel delen! Binnenkort weer eens een sessie afspreken?
Erwin
Nieuwsreporter
Contacteer:

Bericht door Erwin »

MikeBzonderpuntje schreef: Nou Erwin, pittige beslissing. En jammer van de site, maar het positieve vind ik dat je voor je eigen plezier en welzijn kiest, en da's altijd een goede keuze.

Dus ik hoop dat je beslissing ertoe gaat leiden dat we wat vaker een bordspeltafel delen! Binnenkort weer eens een sessie afspreken?
Daar verheug ik me op. Via PB of SMS een momentje prikken.?
lordyazos
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Yannick

Bericht door lordyazos »

Het was een genoegen je site te lezen.
Bedankt voor alles!
Geniet maar van al de rest van het leven en speel nog maar veel spellen ;)
Afbeelding
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games
Contacteer:

Bericht door Duiker »

Mooi eerbetoon Niels :thumbup:

En ook namens mij nogmaals bedankt voor alle jaren van je inzet voor de bordspelcommunity Erwin! :clap:
Keep Exploring Games
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Ook voor mij was bordspel.com 20 jaar geleden een bron van bordspelleninspiratie en ik volg de website nog altijd op de voet. Jammer dus dat je stopt, maar om begrijpelijke redenen. Soms moet je je prioriteiten weer eens helder stellen. Veel dank voor alle energie en tijd die je in je website hebt gestoken!
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Contacteer:

Bericht door warjan »

Duiker schreef: Mooi eerbetoon Niels :thumbup:

En ook namens mij nogmaals bedankt voor alle jaren van je inzet voor de bordspelcommunity Erwin! :clap:
+
arjanvanhouwelingen.com
Aras
Geheim Genootschap

Bericht door Aras »

bedankt ERWIN :clap:
Afbeelding
Plaats reactie