Bordspeler.nl verdwijnt

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Piet
Beheerder

Bordspeler.nl verdwijnt

Bericht door Piet »

Erwin Broens maakt vandaag op bordspeler.nl bekend dat zijn informatiesite over bordspellen ophoudt te bestaan.

Cartoon: Ivo de Gans
Erwin Broens startte in 1995 de website Bordspel.com nadat hij al meer dan een decennium in de spellenhobby rondliep. Op dat moment was online informatie over bordspellen nog schaars. De website werd een groot succes waar bezoekers een schat aan relevante (en correcte) informatie vonden. Voor uitgevers was een vermelding op bordspel.com een mooie aanvulling voor de marketingstrategie die ze volgden. Broens werd daardoor ongetwijfeld de belangrijkste (en best geïnformeerde) spellenjournalist uit het Nederlands taalgebied.
In 2012 werd de html-website vervangen door een meer eigentijdse website die meteen ook een nieuwe naam kreeg: bordspeler.nl. Later volgden nog een goedgevulde Twitter/X en Facebookaccount.
Afbeelding
Foto: Nederlandse Spellenprijs
Erwin Broens was niet alleen spellenjournalist. Hij was ook jaren bestuurslid van Ducosim waar hij de gekende spellenbeurzen organiseerde. Hij stond met Michael Bruinsma aan de wieg van het Spellenspektakel, vertaalde spelregels,...
Hij ontving voor zijn gehele loopbaan in de spellenwereld de Bijzondere Prijs 2020 van de Nederlandse Spellenprijs.

Nu gaat Erwin Broens dus op ludiek pensioen. Af en toe zullen we nog iets lezen op X en ongetwijfeld zien we hem nog op de vele spellenbeurzen in de Lage Landen en Duitsland. En voor het overige zal je hem steeds meer op zijn fiets zien in en om Leusden.

Erwin toont Peter Hein dat hij nog steeds ballet beoefent.
Persoonlijke noot: in de loop van de 25 jaar die ik meeloop in de spellenwereld heb ik altijd een goede band gehad met Erwin. Eerst via zijn schrijfsels. Later leerde ik hem persoonlijk kennen.
Wat ik bijzonder waardeer: zijn onophoudelijke strijd om juiste en goed gedocumenteerde informatie te brengen, zijn zeer degelijk en correct gebruik van het Nederlands en, bij tijden, zijn scherpe pen. Soms wat vilein, dat zeker, maar toch altijd met een vleugje mildheid.
Erwin, bedankt voor jouw inzet. We zien elkaar terug en drinken er dan een lekker biertje op!
Bijlagen
Erwin_Kubb.jpg
ErwinBroens_NSP.jpg
(23.51 KiB) Nog niet gedownload
Erwin_cartoon.jpg
(128.46 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Re: Bordspeler.nl verdwijnt

Bericht door WTULTC »

Erwin heeft veel voor de bordspellencommunity gedaan. Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar eigenlijk heb ik zelden tot nooit zijn website geraadpleegd omdat ik het meeste nieuws van deze website haal.

De keren dat ik eerder een nieuwtje had en ik dat hier deelde was hij zelfs gepikeerd, dat hij dit niet eerder te horen kreeg van de betreffende uitgever. Tsja, als demoer krijg je soms ook wat nieuws eerder. Dat ik dat dan eerder deelde dan hij en dus voorkwam dat hij de primeur had kon hij niet altijd evengoed hebben.

Evengoed bedankt voor alle tijd en energie die in de bordspellencommunity hebt gestoken Erwin.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jerome »

Bordspel.com was de eerste bron die ik raadpleegde na mijn herontdekking van het moderne bordspel. Een stagiair van me nodigde me uit om een potje Catan te spelen en ik was verkocht. Erwins website opende de rest van die wereld voor me en o, wat was er veel veranderd sinds ik mijn laatste potjes Axis & Allies en Talisman speelde in de vroege nineties.

Spoedig verschoof mijn focus naar BoardGameGeek waar oneindig veel meer informatie staat maar ik ben Erwin dankbaar voor het venster dat hij voor me geopend heeft.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

WTULTC schreef: De keren dat ik eerder een nieuwtje had en ik dat hier deelde was hij zelfs gepikeerd, dat hij dit niet eerder te horen kreeg van de betreffende uitgever. Tsja, als demoer krijg je soms ook wat nieuws eerder. Dat ik dat dan eerder deelde dan hij en dus voorkwam dat hij de primeur had kon hij niet altijd evengoed hebben.
Beste Wiljan,

Ik kan me hier niets bij voorstellen. Ik word niet warm of koud van het idee dat iemand anders iets eerder weet dan ik. In mijn ogen is het normaal dat demonstrateurs dichter bij het vuur zitten en eerder dingen horen. En jij laat zien dat er ook onder demonstrateurs mensen zijn die erop kicken om iets als eerste naar buiten te brengen. Niks mis mee, doe vooral waar je vrolijk van wordt.

Ik vond primeurs uiteraard leuk, maar zag ze louter als leuke meevallers wanneer ik ze kreeg. Ik claimde ze niet.

Door mijn contacten wist en weet ik een hoop, waarover nog helemaal niets naar buiten mocht/mag komen. Ik neem zo’n embargo serieus, omdat ik te vertrouwen ben. Ik heb er geen moeite mee om mijn mond te houden.

Als ik vroeger al knorrig werd van de informatievoorziening van uitgevers, dan was dat omdat ik van sommige uitgevers niet of nauwelijks informatie kreeg. De laatste jaren hanteer ik het principe ”graag of niet”. Onwillige uitgevers negeer ik. Bevalt me prima.

Jammer dat je het nodig vindt om hier zo zuur en onzinnig te reageren.
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Bedankt Erwin. Gelukkig zie ik je nog af en toe in levenden lijve aan de speeltafel.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Bedankt Erwin. Ik heb je ooit ontdekt onder de naam Spelweb toen ik op zoek was naar meer informatie over al die leuke nieuwe spellen die ik begon te ontdekken. Ik dacht toen al snel: zo wil ik het ook doen! En Spellengek was geboren.

Dank dus voor al die nieuwtjes en inspiratie. Zonder jouw inspanningen had de Nederlandstalige spellenwereld er beslist anders uitgezien. Ik vind het erg jammer dat bordspeler.nl is uitgespeeld, maar begrijp je overwegingen.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Erwin, ik heb nooit hier iets vermeld wat nog niet naar buiten mocht komen. Wel eventjes bij de feiten blijven.

Eigenlijk beschrijf je het goed in het laatste gedeelte wat ik heb ervaren. Dat knorrig zijn als iemand. Niet perse ik overigens je voor is met een nieuwtje omdat je je dan gepasseerd voelde omdat ze jou niet hebben geïnformeerd. Ik kan mij menig berichten hierover herinneren. Gelukkig kun je er nu eigen zeggen beter tegen.
Afbeelding
Iris_

Bericht door Iris_ »

WTULTC schreef: Erwin heeft veel voor de bordspellencommunity gedaan. Dat zal ik zeker niet ontkennen, maar eigenlijk heb ik zelden tot nooit zijn website geraadpleegd omdat ik het meeste nieuws van deze website haal.

De keren dat ik eerder een nieuwtje had en ik dat hier deelde was hij zelfs gepikeerd, dat hij dit niet eerder te horen kreeg van de betreffende uitgever. Tsja, als demoer krijg je soms ook wat nieuws eerder. Dat ik dat dan eerder deelde dan hij en dus voorkwam dat hij de primeur had kon hij niet altijd evengoed hebben.

Evengoed bedankt voor alle tijd en energie die in de bordspellencommunity hebt gestoken Erwin.
Als je niets aardigs te zeggen hebt...
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Iris_ schreef: Als je niets aardigs te zeggen hebt...
Dat was precies mijn gedachte....

Dank Erwin voor het vele leesplezier dat ik heb gehad. En geniet van de extra tijd die je hierdoor aan het spelen van spellen (en andere bezigheden) kunt besteden!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Net als zovelen ging ik -lang geleden- bij de ontdekking van zoveel interessante nieuwe bordspellen op zoek naar informatie doorheen het opkomende internet. Zo kwam ook ik op Bordspel.com terecht. Samen met enkele andere vaste waarden uit die periode was Erwin zowat een gids waarmee we vele boeiende spelontdekkingen deden. Een gids in de steeds groter wordende jungle.

Jaren nadien was er een hele periode van samenwerking tussen Bordspeler en Bordspelmania voor nieuwsberichten. Niemand van ons kon zoveel, snel en accuraat het spellennieuws volgen en delen met het publiek. Neem het van mij aan, daar dien je héél veel vrije tijd in te steken. Erwin deed het en met plezier.

Van de start met Bordspel.com tot Bordspeler vandaag zie je een rode draad van eerlijke en gedegen informatie, dankzij Erwins kennis en relaties in en over de spellenwereld. Ga maar eens na hoeveel andere enthousiast startende websites of andere sociale mediakanalen het langer dan een paar jaar volhouden.

Geniet van de extra vrije tijd, Erwin. En als we mekaar tegenkomen op een of andere spellenbeursvloer, jij zoals vertrouwd in je roze polo in gezelschap van je fotoapparaat, ik mogelijk in oranje BSM-shirt, dan nodig ik je graag uit om samen een biertje te drinken.

Zoals we hier, in de Zuidelijke Nederlanden, zeggen: Merci Erwin! Dikke merci!
Piet schreef: Erwin toont Peter Hein dat hij nog steeds ballet beoefent.
:D :clap:
Bordspeler schreef: Verder merk ik dat mijn klassieke publicatievorm anno 2024 veel minder aansprekend is dan bijvoorbeeld YouTube of Instagram; het begint een beetje stoffig te voelen.
Oude rotten voelen zich prima met klassieke tekst. Maar tegenwoordig schijnen social media, met hun voor- én nadelen, een must te zijn voor een breed en jonger publiek.
Bordspeler schreef: ... en weer actief muziek te gaan maken (meer gitaar spelen om mijn roestige skills op te poetsen, na 45 jaar weer een keyboard gaan bespelen en een beetje stoeien met muziek- en opnamesoftware)
Ik wilde wat schrijven over een een of andere internationale liedjeswedstrijd, maar ga het dan toch maar niet doen. :shh:
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Erg jammer, zeker als ouwe lul die liever nog dingen leest dan dingen tot zich neemt via YouTube/Instagram/TikTok/TheArtistFormerlyKnownAsTwitter. Maar ik kan me de overweging van Erwin heel goed voorstellen. Dank Erwin voor vele jaren leesplezier! En we lopen elkaar vast nog tegen het lijf in Amersfoort, Essen, Dortmund of ergens daar tussenin!
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Annemie80
Sojaboon

Bericht door Annemie80 »

Bordspel.com, die was ik even vergeten. Maar ook daar begon mijn spellengeschiedenis inderdaad!
Bedankt Erwin en blijf vooral lekker spelen. En balletten.
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Voor info over de spellenwereld altijd voor het slapen gaan een ‘rondje langs de velden’. Bordspellen.nl is het eerste wat ik aanklik. Mooi overzichtelijk gerangschikt. Dank je wel Erwin voor al die info.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Lezen jullie wel goed? In mijn eerste bericht bedankt ik hem wel degelijk.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Bordspeler.nl was een van die spaarzame maar superhandige websites waar ik jarenlang graag heb rondgesnuffeld. Jammer dat dat stopt. Maar wandelen, fietsen, muziek maken klinkt toch als een heel leuke alternatieve tijdsbesteding voor dat computergebeuren. Het ga je goed, Erwin, en hopelijk toch ook tot lezens hier en daar.
Afbeelding