De titel Wingspan zou zich prima lenen voor een spel over oorlogsvliegtuigen; zijn er genoeg verschillende om een fan versie te maken en zou versie je dan wél aanspreken? Continenten in plaats van natuurgebieden, bommen in plaats van eieren, brandstof en onderdelen in plaats van voedsel? Een thema is wat het is... er passen meer gezichten op een mechanisme.Wim G. schreef: Voor mij als het merendeel zijnde Wargamer een te lieflijk uitziend spel, dat mij dat mêhgevoel ook geeft, misschien een expansie met elke speler een jachtgeweer, maakt het spel leuker misschien?![]()
Wingspan bevestigt zich als #1 van de Lage Landen
Moderators: Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
- mazinho
- Gouverneur
- Persoonlijke Ondertitel: Completionist
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Re: Wingspan bevestigt zich als #1 van de Lage Landen
Labels:
- Pura Vida
- Kardinaal
Krijg je weer al die klachten op BGG: de Enola Gay is OP!mazinho schreef:De titel Wingspan zou zich prima lenen voor een spel over oorlogsvliegtuigen; zijn er genoeg verschillende om een fan versie te maken en zou versie je dan wél aanspreken? Continenten in plaats van natuurgebieden, bommen in plaats van eieren, brandstof en onderdelen in plaats van voedsel? Een thema is wat het is... er passen meer gezichten op een mechanisme.Wim G. schreef: Voor mij als het merendeel zijnde Wargamer een te lieflijk uitziend spel, dat mij dat mêhgevoel ook geeft, misschien een expansie met elke speler een jachtgeweer, maakt het spel leuker misschien?![]()
- Jorrit
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Lijkt me niet. Er zitten (volgens mij) veel meer variabelen in Wingspan. Hoe zie jij dit?Edwin84 schreef: Ik denk dat Wingspan makkelijker is dan Risk of Monopoly.
- Edwin84
- Elfenkoning
Bij Wingspan moet je leren wat je handlimiet is. Wat de sporen bos, veld en water doen. Hoe eten werkt. En hoe een kaart spelen werkt.
Dan alleen nog uitleggen hoe het punten systeem is en de ronde doelen.
Monopoly kijkt me dan lastiger met hypotheek, handel, huizen bouwen, straten maken, de stations, de kaarten etc. Het is alleen een dobbelsteen werpen maar komt toch meer bij kijken denk ik. Zelfde met Risk waar je veel meer gebieden moet beheersen, routes en verdediging.
Monopoly kijkt me dan lastiger met hypotheek, handel, huizen bouwen, straten maken, de stations, de kaarten etc. Het is alleen een dobbelsteen werpen maar komt toch meer bij kijken denk ik. Zelfde met Risk waar je veel meer gebieden moet beheersen, routes en verdediging.
- Pura Vida
- Kardinaal
Je kunt Wingspan een rotspel vinden of een gaaf spel en alles ertussen in. Maar de vergelijking met Monopoly vind ik bijna lasterlijk. Monopoly is een klassieker. Wingspan nog lang niet.
- Lord Leuber
- Party Animal
Met de disclaimer dat het altijd lastig is om je in de complete niet-speler te verplaatsen: ik zou ook zeggen dat Wingspan lastig uit te leggen is. Om te beginnen al dat het niet rechtlijnig is wat je in je beurt gaat doen. Monopoly is in essentie toch gooi de dobbelstenen en dan zien we wel wat er gebeurt. Dat is ook het beeld wat mensen bij een bordspel hebben: levensweg, mens erger je niet, etc.
Wingspan komt dan misschien nog het dichtst bij schaken, in termen van wat men kent. Je kiest een speelstuk (gebied) en wat er gebeurt hangt af van de gemaakte keuze. Maar ik denk echt dat je al gauw kunt onderschatten hoe vreemd concepten als overwinningspunten, verschillende soorten kaarten (vogels en einddoelen), “acties”, etc. zijn voor de gemiddelde niet-speler.
En Monopoly is inderdaad een klassieker, in de zin dat bijna iedereen er wel eens van gehoord heeft en een vaag idee van wat het inhoudt. Ook dat maakt het makkelijker uit te leggen trouwens. Zeg maar vergelijkbaar met iemand die niks van muzieksoorten weet. Als ik die persoon popmuziek probeer uit te leggen gaat dat nog wel: “misschien heb je dat onderweg wel eens gehoord…?”; als ik die persoon black metal probeer uit te leggen is dat niet te doen.
Wingspan komt dan misschien nog het dichtst bij schaken, in termen van wat men kent. Je kiest een speelstuk (gebied) en wat er gebeurt hangt af van de gemaakte keuze. Maar ik denk echt dat je al gauw kunt onderschatten hoe vreemd concepten als overwinningspunten, verschillende soorten kaarten (vogels en einddoelen), “acties”, etc. zijn voor de gemiddelde niet-speler.
En Monopoly is inderdaad een klassieker, in de zin dat bijna iedereen er wel eens van gehoord heeft en een vaag idee van wat het inhoudt. Ook dat maakt het makkelijker uit te leggen trouwens. Zeg maar vergelijkbaar met iemand die niks van muzieksoorten weet. Als ik die persoon popmuziek probeer uit te leggen gaat dat nog wel: “misschien heb je dat onderweg wel eens gehoord…?”; als ik die persoon black metal probeer uit te leggen is dat niet te doen.
- Jorrit
- Phoenix
En dan nog begrijpen hoe de verschillende kaarten elkaar kunnen versterken, extra doelen halen. Vooral de verschillende "krachten” van de kaarten zijn moeilijker te overzien lijkt me. Tactisch lijkt me dat lastiger.Edwin84 schreef: Bij Wingspan moet je leren wat je handlimiet is. Wat de sporen bos, veld en water doen. Hoe eten werkt. En hoe een kaart spelen werkt.
- Edwin84
- Elfenkoning
Dat geld voor veel spellen. Maar leren spelen doe je zo en potjes zijn snel.Jorrit schreef:En dan nog begrijpen hoe de verschillende kaarten elkaar kunnen versterken, extra doelen halen. Vooral de verschillende "krachten” van de kaarten zijn moeilijker te overzien lijkt me. Tactisch lijkt me dat lastiger.Edwin84 schreef: Bij Wingspan moet je leren wat je handlimiet is. Wat de sporen bos, veld en water doen. Hoe eten werkt. En hoe een kaart spelen werkt.
Bij Risk of Monopoly lig je er als nieuwe speler na een half uur uit en mag je uren meekijken.
- The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
Ben ik het mee eens, ik heb onlangs voor de fun de échte regels van Monopoly eens doorgenomen, dat is eigenlijk een pak moeilijker dan de meesten denken. Vooral de hypotheken enz zijn toch niet zo eenvoudig. Maar iedereen speelt met een variatie aan huisregels...Edwin84 schreef: Bij Wingspan moet je leren wat je handlimiet is. Wat de sporen bos, veld en water doen. Hoe eten werkt. En hoe een kaart spelen werkt.
Ik vind Wingspan daarentegen ook helemaal niet zo moeilijk: alles staat netjes op je spelersbord en tijdens je beurt heb je welgeteld 4 mogelijkheden en vervolgens ga je het rijtje acties af.
En carcassonne, Catan en Ticket to Ride kunnen met recht moderne klassiekers genoemd worden en ik zie Wingspan daar ook nog wel in passen. Catan is overigens ook niet zo'n eenvoudig spel voor beginnende spelers hé, met ook heel wat nieuwe concepten vergeleken met de échte klassiekers als Monopoly en risk.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
- Jorrit
- Phoenix
Ik vertrouw niemand die "voor de fun" de spelregels van Monopoly doorneemt! 
- WTULTC
- Elfenkoning
Een lokale spellenwinkel heeft voor mij toch de 10 startkaarten kunnen regelen die in de eerste versie ontbraken. Erg blij mee!
- Pura Vida
- Kardinaal
WTULTC schreef: Een lokale spellenwinkel heeft voor mij toch de 10 startkaarten kunnen regelen die in de eerste versie ontbraken. Erg blij mee!
- Jerome
- Gouverneur
Wat doen die kaarten eigenlijk?WTULTC schreef: Een lokale spellenwinkel heeft voor mij toch de 10 startkaarten kunnen regelen die in de eerste versie ontbraken. Erg blij mee!
- Bert B.
- Professor Pimpel
Bij de vernieuwde uitgave van het spel zitten 4 instructiekaarten (voor maximaal 4 spelers dus) en 10 vogelkaarten om het spel te leren spelen. Er staan vaste stappen in met de verschillende acties zodat je daarna zonder verdere uitleg het spel kunt spelen.
https://boardgamegeek.com/boardgame/290 ... promo-pack
- Jerome
- Gouverneur
Ach so, dank voor de uitleg.Bert B. schreef: Bij de vernieuwde uitgave van het spel zitten 4 instructiekaarten (voor maximaal 4 spelers dus) en 10 vogelkaarten om het spel te leren spelen. Er staan vaste stappen in met de verschillende acties zodat je daarna zonder verdere uitleg het spel kunt spelen.
Die heb ik niet meer nodig om op te starten, maar de completist in me wil ze nu wél hebben