Wingspan bevestigt zich als #1 van de Lage Landen

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Wingspan bevestigt zich als #1 van de Lage Landen

Bericht door Bart »

Zopas maakte de website Spellengek de top-10 van 2021 bekend. Voor het tweede jaar op rij is Wingspan de absolute nummer 1 van de Spellentop 100 van de Lage Landen. Dit populaire spel van auteur Elizabeth Hargraves, bij ons uitgegeven door 999 Games, verscheen in 2019 en werd sindsdien al verschillende keren herdrukt. Wingspan won ook diverse internationale trofeeën en nominaties.
Peter Hein van Spellengek verzamelde vorige maand de top-20 lijstjes van spelers uit Nederland en Vlaanderen. Dat resulteerde in de veertiende editie van Spellentop 100 van de Lage Landen. Tien dagen lang presenteerde hij ons in schijfjes de volgende tien spellen uit de hitlijst, telkens voorzien van een fijne bloemlezing van korte commentaren van Peter Hein en van deelnemers. Vanochtend waren de nummers 10 tot 1 aan de beurt. De plaatsen 2 en 3 worden dit jaar ingenomen door respectievelijk Terrraforming Mars (2016) en Azul (2017).

De Spellentop 100 presenteert zo een prachtige en gevariëerde lijst van goede spellen die anno 2021 populair zijn bij de spelers uit beide landen aan de Noordzee. De periode waarin niet alleen het nieuws en het dagelijkse leven sterk bepaald worden door corona, maar ook het bij uitstek sociale spellengebeuren, heeft toch ook zijn sporen nagelaten op de lijst. Het lijkt dat spelers -nog meer dan voorgaande jaren- zich bij het opstellen van hun top 20 sterker hebben laten leiden door recent gespeelde spellen, dan door de verdiensten van klassiekers die al een tijdje niet meer op tafel gekomen zijn.

Morgen mag je op Spellengek nog Peter Heins traditionele nabeschouwing verwachten.

Tenslotte wil ik nog meegeven dat eerstdaags ook het actuele hitkrantje van forumgebruiker mazinho – movetherobber volgt. Voor de vijfde keer al zal hij met deze hitkrant, in een herkenbare nostalgische vormgeving, een samenvatting geven van de volledige top-100.

links: Uitbreidingen Wingspan:
Bijlagen
bannertop100.jpg
wingspan.jpg
(46.85 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Pura Vida
Kardinaal

Re: Wingspan bevestigt als #1 van de Lage Landen

Bericht door Pura Vida »

Wat een feest! :clap: :thumbup:
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Vanavond komt die vast weer op tafel. Komende dagen waarschijnlijk meerdere keren. De combinaties lijken eindeloos namelijk.
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bericht door Lord Leuber »

..."bevestigt"?

Los daarvan, dit was dacht ik ook de verwachting. Mijn spel is het zeker niet, verre van zelfs, maar dat maakt niet uit: leuk om te zien dat zo velen er kennelijk zo veel plezier aan beleven!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Lord Leuber schreef: ..."bevestigt"?
Ik ben ook van het type taalpurist dat zich hieraan irriteert :lol:.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Los daarvan, dit was dacht ik ook de verwachting. Mijn spel is het zeker niet, verre van zelfs, maar dat maakt niet uit: leuk om te zien dat zo velen er kennelijk zo veel plezier aan beleven!
Hoort er niet een d in die titel ipv een t? Of bevestigt Wingspan zichzelf?
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Pura Vida schreef: Hoort er niet een d in die titel ipv een t? Of bevestigt Wingspan zichzelf?
Either/or, maar in het tweede geval is het dus "Wingspan bevestigt zich als #1..."
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Lord Leuber schreef:
Pura Vida schreef: Hoort er niet een d in die titel ipv een t? Of bevestigt Wingspan zichzelf?
Either/or, maar in het tweede geval is het dus "Wingspan bevestigt zich als #1..."
Wat dan weer heel mooi klinkt. Wingspan vliegt zo hoog, die heeft ons Aards gekruipsel niet meer nodig om zich te bevestigen.
Afbeelding
Sowieso
Rooster Booster

Bericht door Sowieso »

maxitaxi777 schreef:
En vervolgens zelf een taalfout maakt :lol:

Iets irriteert je, of je ergert je aan iets…
Lord Leuber
Party Animal

Het is inderdaad niet dezelfde strekking. Het eerste (bedoelde, denk ik) geval is meer het bevestigen van een gerucht: het vermoeden was er, nu is het zeker. Het tweede geval is meer in de zin dat het spel zich vaster op een eerste plaats nestelt, als in, met deze klassering is duidelijk dat het een blijvende hoogvlieger is.
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

Lord Leuber schreef: Het is inderdaad niet dezelfde strekking. Het eerste (bedoelde, denk ik) geval is meer het bevestigen van een gerucht: het vermoeden was er, nu is het zeker. Het tweede geval is meer in de zin dat het spel zich vaster op een eerste plaats nestelt, als in, met deze klassering is duidelijk dat het een blijvende hoogvlieger is.
Bart kennende ga ik uit van het tweede. 'Wingspan' is in die zin dan het onderwerp en dan heb je inderdaad een tegenwoordige tijd enkelvoud nodig. Normaal gezien zou je hier 'zich' aan toevoegen, maar het valt op dat steeds meer journalisten dat niet meer doen.
Mocht je hier het voltooid deelwoord (bevestigd) gebruiken, dan zou de titel eigenlijk niet zo goed zijn. Wie heeft hier immers beweerd dat Wingspan nummer 1 zou worden? (Ik vast niet, want ik speelde het spel nog nooit en ik vind dat Expedition nummer 1 zou moeten zijn. Voor altijd.)
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Sowieso schreef:
maxitaxi777 schreef:
En vervolgens zelf een taalfout maakt :lol:

Iets irriteert je, of je ergert je aan iets…
Even kijken of jullie wakker waren :think:.

Nee hoor grapje, je hebt helemaal gelijk! Nu erger ik me aan mijn eigen taalfout, het houdt niet op zo :lol:.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Re: Wingspan bevestigt zich als #1 van de Lage Landen

Bericht door Bart »

Piet schreef:
Lord Leuber schreef: Het is inderdaad niet dezelfde strekking. Het eerste (bedoelde, denk ik) geval is meer het bevestigen van een gerucht: het vermoeden was er, nu is het zeker. Het tweede geval is meer in de zin dat het spel zich vaster op een eerste plaats nestelt, als in, met deze klassering is duidelijk dat het een blijvende hoogvlieger is.
Bart kennende ga ik uit van het tweede. 'Wingspan' is in die zin dan het onderwerp en dan heb je inderdaad een tegenwoordige tijd enkelvoud nodig. Normaal gezien zou je hier 'zich' aan toevoegen, maar het valt op dat steeds meer journalisten dat niet meer doen.
Mocht je hier het voltooid deelwoord (bevestigd) gebruiken, dan zou de titel eigenlijk niet zo goed zijn. Wie heeft hier immers beweerd dat Wingspan nummer 1 zou worden? (Ik vast niet, want ik speelde het spel nog nooit en ik vind dat Expedition nummer 1 zou moeten zijn. Voor altijd.)
Om misverstanden te vermijden heb ik "zich" aan de titel toegevoegd. Net als echte journalisten probeer ik de titel soms wat in te korten (en ik was een beetje gehaast vanmorgen - haast en spoed is...).

Liever wil ik terugkomen op Wingspan zelf. Het is niet mijn persoonlijke #1, maar ik kan mij in de keuze van velen (én deze van Wingspan-expert Pura Vida) vinden. Wij hebben Wingspan al dikwijls gespeeld, zonder uitbreidingen, met telkens veel spelplezier. Wingspan noteerde dan ook in zowel mijn persoonlijke top-20 als deze van onze spellenclub.

En Piet zijn opmerking? Ja, je moet Piet kennen. Hij heeft soms -gelukkig niet altijd- een vreemde spellenvoorkeur...
Afbeelding
Lord Leuber
Party Animal

Bart schreef: Liever wil ik terugkomen op Wingspan zelf.
Was ik er net zo goed in geslaagd de discussie daarvan af te leiden... :P

Hoe dan ook, mijn eigen mening over Wingspan is ook terug te zien in mijn beoordeling. Dat gezegd zijnde vind ik het wel een logische #1; een stuk logischer, in elk geval, dan bijvoorbeeld Gloomhaven wat #1 op bgg is. Ik zou namelijk denken dat Gloomhaven toch voor een vrij specifieke smaak is, het is behoorlijk prijzig, etc. Maar in die zin vond ik het ook vreemd dat eerder Twilight Struggle #1 was op bgg. Ik zou verwachten dat de #1 in wat in essentie een publieksprijs is, een spel is wat redelijk laagdrempelig is, breed bekend is en een brede selectie aan soorten spelers aanspreekt. Ik zie wel dat Wingspan dat doet. Puerto Rico doet dat trouwens ook, wat mij betreft.

Verder mag ik mij misschien niet in dit topic mengen omdat ik zelf geen lijst ingestuurd heb...

Zou ik dat gedaan hebben, zouden daar waarschijnlijk Concordia, Clans of Caledonia, Twilight Struggle, Hoogspanning, 1844/1854, Russian Railroads, Stenen Tijdperk, Hanze, Great Western Trail en Brass in elk geval instaan, hier in willekeurige volgorde genoemd. De andere 10 titels zou ik wat langer over na moeten denken...
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

Lord Leuber schreef: Hoe dan ook, mijn eigen mening over Wingspan is ook terug te zien in mijn beoordeling. Dat gezegd zijnde vind ik het wel een logische #1; een stuk logischer, in elk geval, dan bijvoorbeeld Gloomhaven wat #1 op bgg is. Ik zou namelijk denken dat Gloomhaven toch voor een vrij specifieke smaak is, het is behoorlijk prijzig, etc. Maar in die zin vond ik het ook vreemd dat eerder Twilight Struggle #1 was op bgg. Ik zou verwachten dat de #1 in wat in essentie een publieksprijs is, een spel is wat redelijk laagdrempelig is, breed bekend is en een brede selectie aan soorten spelers aanspreekt. Ik zie wel dat Wingspan dat doet. Puerto Rico doet dat trouwens ook, wat mij betreft.
Als je een account hebt op BGG als niet-Amerikaan of als niet-native-Engelssprekende dan is er een grote kans dat je een behoorlijk stevige hobbyist bent met een grotere affiniteit met complexere spellen. Dat heeft zo z'n weerslag op de gemiddelde waarderingen lijkt me.

Wingspan is duidelijk populair. En in vergelijking met het grote aanbod tegenwoordig is het enige dat me echt positief opvalt aan dit spel het mooie uiterlijk. Ik hoop niet dat dat het voornaamste argument is voor z'n nummer één positie hier, want dat zou betekenen dat er wel heel oppervlakkig gekozen wordt.

In mijn spellenbubbel (diverse spellengroepen, beursbezoeken, etc.) kreeg ik vooral de 'mêh' reacties mee. Ietwat teleurstelling na de hype zeg maar. Ook viel me op dat het nogal pittig was voor niet-veelspelers en dat veelspelers het niet interessant genoeg vonden. Voor mezelf viel vooral de verhouding speelduur/geluk tegen. Na vier keer spelen heb ik het wel gezien.

Tja, het bevestigt schijnbaar maar weer in wat voor een niche-kring ik me bevind.

Maar hé, props to Stegmaier voor z'n grote succes.
Plaats reactie