Brass Birmingham bij White Goblin Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Edwin84
Elfenkoning

Re: Brass Birmingham bij White Goblin Games

Bericht door Edwin84 »

Ugur schreef: wo 22 mei 2024, 15:46 Ik ben wel echt benieuwd hoe het nou komt dat Brass Birmingham die enorme populariteitssprong heeft kunnen maken (inclusief naar nr 1 op BGG) wat het originele Brass nooit gelukt is. Ik heb B.B. een paar keer gespeeld, maar vond hem niet schokkend anders dan het origineel, in elk geval niet dermate dat ik het nodig vind hem aan te schaffen naast Brass.

Is het de aandacht die de Kickstarter van destijds heeft getrokken? Al dan niet in combinatie met het nieuwe artwork en deluxe materiaal? Heeft dat een enorm volume aan nieuwe spelers aangetrokken die het origineel als 'oud spel' nooit hadden geprobeerd? Of wordt Birmingham echt als zoveel beter gezien dan Lancashire? Of wellicht meer toegankelijk en vergevend zoals Edwin aangeeft, al heb ik zelf dat onderscheid niet als zodanig ervaren.
Heb vanwege je reactie gekeken naar de historie van Lancishire gekeken wat tot de re-release de klassieke Brass uit 2001 was.
Dit spel had zijn hoogtepunt in 2011 met plaats 7. Ook geen bescheiden plek. En dit was nog de versie die er een stuk minder mooi uitzag.

Labels:
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Het is alweer even geleden dat ik beide spellen heb gespeeld. B:B heb ik niet als vergevingsgezinder ervaren dan B:L. Zelf vind ik hem ook leuker, omdat het wat evenwichtiger is, met minder scherpe randjes. In B: waren sommige strategieën vrij waardeloos en andere dominant, en kostte het je een paar potjes om daarachter te komen. B:B geeft je meer mogelijkheden en door de verschillende regio's op het bord schaalt het ook beter met de verschillende spelersaantallen. Het is zelfs met twee goed te spelen.

Om die reden heb ik B:L uiteindelijk weggedaan; het biedt weinig dat B:B niet ook (en beter) in huis heeft.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Nogmaals ik moet hem nog spelen dus ga af op informatie van BGG en reviews.

BB is nog steeds een zwaar strategisch spel, maar zoals ik begreep is het vergevingsgezinder omdat je met de Scout actie altijd jokerkaarten kunt pakken zodat de beurt erna je alle opties weer open hebt. Ook kun je met locatiekaarten buiten je netwerk een nieuw netwerk beginnen.
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Edwin84 schreef: do 23 mei 2024, 08:39 Nogmaals ik moet hem nog spelen dus ga af op informatie van BGG en reviews.

BB is nog steeds een zwaar strategisch spel, maar zoals ik begreep is het vergevingsgezinder omdat je met de Scout actie altijd jokerkaarten kunt pakken zodat de beurt erna je alle opties weer open hebt. Ook kun je met locatiekaarten buiten je netwerk een nieuw netwerk beginnen.
Ik ken Brass /Brass Lancashire niet, maar je kunt in dat spel dus niet met locatiekaarten buiten je eigen netwerk bouwen? Je bent dus altijd gebonden aan je eigen netwerk? Dat zou dan sowieso verbeterd zijn met Brass Birmingham. Wat ik zo sterk vind aan Birmingham, is de economische verwevenheid met elkaar, in zo'n beetje álles wat je tijdens het spel onderneemt. Dat je met locatiekaarten over de kaart kunt 'springen', draagt daaraan bij. Of het nou gaat om het bier, ijzer of de kolen: je geeft wat en je krijgt wat, continu. Je bent steeds aan het afwegen of de wederzijdse relaties nog wel vooral in jouw voordeel uitpakken. Daar draagt óók het bier aan bij, wat volgens mij niet in Lancashire zit. De toevoeging van Peter Hein dat het ook met twee beter speelt, maakt B:B extra aantrekkelijk denk ik.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Je kunt wel buiten je netwerk bouwen, maar de Scout actie geeft 2 goede kaarten, in LAN leg je 2 kaarten af om een locatie naar keuze te gebruiken. Dus werkt iets anders.

Ook kunnen de havens verzadigd raken in LAN waar je katoen verkoopt. In BIR is er onbeperkt vraag vanuit de markten maar heb je weer bier nodig.

Ook kun je in de laatste rondes geen lening aangaan. Beginnende spelers kunnen hierdoor klem komen te zitten.

Tot slot heb je meer industrie soorten in BIR en dus minder concurrentie op dezelfde soort.
Plaats reactie