Brass Birmingham bij White Goblin Games

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
SvAtje
Standaard moderator

Brass Birmingham bij White Goblin Games

Bericht door SvAtje »

White Goblin Games heeft aangekondigd dat zij de Nederlandse versie het economische strategiespel Brass Birmingham gaan uitgeven. Brass Birmingham is een vernieuwde versie van Brass die in 2010 ook door White Goblin Games is uitgebracht.

Brass Birmingham speelt zich af tijdens de Engelse industriële revolutie in de periode 1770-1870. De spelers zijn concurrerende ondernemers die hun imperium uitbreiden door kanalen en sporen aan te leggen. Daarnaast bouwen ze verschillende industrieën, zoals kolenmijnen, ijzerfabrieken en brouwerijen.

Er wordt gespeeld in 2 tijdperken: het kanaaltijdperk en het spoortijdperk. Net als in de industriële revolutie, maak je aan het begin van het spel verbindingen via kanalen. In het tweede tijdperk zijn er spoorwegen beschikbaar en kun je je netwerk uitbreiden via het spoor. In beide tijdperken bouw en ontwikkel je verschillende industrieën, verhandel je goederen, ontvang je inkomen en probeer je de meeste punten te verdienen.

Bron foto: BoardGameGeek.

Brass Birmingham is ontworpen door Gavan Brown, Matt Tolman en Martin Wallace. De illustraties zijn verzorgd door Lina Cossette, David Forest en Damien Mammoliti.
  • Spelers: 2-4 spelers
  • Leeftijd: vanaf 14 jaar
  • Speelduur: 60-120 minuten
Website uitgever:
Bijlagen
651F76E4-F5EC-4F64-B05B-59DA6EF1641C.jpeg

Labels:
Mr Jummy
Party Animal

Re: Brass Birmingham bij White Goblin Games

Bericht door Mr Jummy »

Wat goed zeg! Brass Birmingham is een topspel!
Recent gespeeld:
Afbeelding
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Het is zeker een topspel (nummer 1 op BGG), hoewel ik er persoonlijk niet zo gecharmeerd van ben, en een hele mooie toevoeging aan de collectie van de Goblins. Toch vraag ik me wel af voor wie dit gemaakt is. De meeste ervaren spelers uit België/Nederland die fan zijn van dit spel zullen de Engelse versie waarschijnlijk al hebben (deze is al 5 jaar oud!) en het is spel met nauwelijks tekst dus dat hoeft ook voor niemand een probleem te zijn.
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

sinead schreef: Het is zeker een topspel (nummer 1 op BGG), hoewel ik er persoonlijk niet zo gecharmeerd van ben, en een hele mooie toevoeging aan de collectie van de Goblins. Toch vraag ik me wel af voor wie dit gemaakt is. De meeste ervaren spelers uit België/Nederland die fan zijn van dit spel zullen de Engelse versie waarschijnlijk al hebben (deze is al 5 jaar oud!) en het is spel met nauwelijks tekst dus dat hoeft ook voor niemand een probleem te zijn.
Ze hoeven feitelijk alleen het spelregelboek te vertalen en dan hebben ze een Nederlandse versie. En laat nou net dat vertalen een wat moeizaam gebeuren zijn bij WGG. Maar dit is slechts een cynisch terzijde bij een prachtig plan voor wat je terecht zegt een topspel. Of die markt er na jaren nog is, gaan ze vanzelf zien. Mijn idee hierbij? De veilige route naar het uitgeven van spellen is misschien niet zo veilig. Je kunt er beter gewoon écht bovenop zitten.

999 geeft binnenkort trouwens een nóg ouder topspel uit, Spirit Island, dus misschien wordt het een trend.
Afbeelding
Fregonar
Grote Dienaar
Persoonlijke Ondertitel: Karel Titeca
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Fregonar »

Het is inderdaad een gedurfde gok om nu nog met een Nederlandse versie te komen aanzetten.

Aan de andere kant: die #1 spot in de BGG top 100 zorgt wel voor héél wat reclame, natuurlijk.
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

Pura Vida schreef: 999 geeft binnenkort trouwens een nóg ouder topspel uit, Spirit Island, dus misschien wordt het een trend.
Oh, dat nieuwtje had ik nog niet gehoord! Dat is wel fijn nieuws.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Fregonar schreef: Het is inderdaad een gedurfde gok om nu nog met een Nederlandse versie te komen aanzetten.

Aan de andere kant: die #1 spot in de BGG top 100 zorgt wel voor héél wat reclame, natuurlijk.
Na zoveel jaar wachten, kunnen ze ook op Twitter nog heftiger reclame maken met 'al zoveel duizend exemplaren verkocht' :lol:. (Zonder daarbij te vermelden dat het de wereldwijde verkoop betreft van andere uitgevers. Strikt genomen staat er niets onwaars, maar toch kunnen dergelijke statements misleidend overkomen...)

Het oudere Brass heb ik ooit wel geprobeerd, maar het pakte mij niet. Nu schijnt de nieuwe versie wel beter/toegankelijker te zijn, maar ik denk dat het gewoon niet zo'n mijn type spel is. Goed voor de Nederlandse spellenmarkt dat zulke gewaardeerde spellen zo bij een breder publiek in de kijker komen.
Fregonar
Grote Dienaar

Bericht door Fregonar »

maxitaxi777 schreef: Het oudere Brass heb ik ooit wel geprobeerd, maar het pakte mij niet. Nu schijnt de nieuwe versie wel beter/toegankelijker te zijn, maar ik denk dat het gewoon niet zo'n mijn type spel is.
Hier omgekeerd: ik heb de oude Brass nooit gespeeld. Dus, ik kan niet vergelijken, maar ik vond Brass: Birmingham in ieder geval wel een tópspel. De enige reden dat ik hem niet in huis heb, is omdat er geen officiële solomodus is.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Mijn medespelers zijn altijd wat huiverig t.ov. Engelstalige spellen, dus ik ben blij met dit nieuws!
Afbeelding
Pura Vida
Kardinaal

Bericht door Pura Vida »

Fregonar schreef:
Pura Vida schreef: 999 geeft binnenkort trouwens een nóg ouder topspel uit, Spirit Island, dus misschien wordt het een trend.
Oh, dat nieuwtje had ik nog niet gehoord! Dat is wel fijn nieuws.
Ze hebben een deal voor SpellenSpektakel. SI kost 54 euro als je hem voorbestelt met je early bird tickets. Ik kwam bijna in de verleiding, want het door mij enige tijd geleden weer verkochte spel (ENG versie) leverde toch nog 65 op... :D
Lucky Jack schreef: Mijn medespelers zijn altijd wat huiverig t.ov. Engelstalige spellen, dus ik ben blij met dit nieuws!
In dat geval haal je inderdaad een topper, misschien wel dé topper, in huis straks. Als je van ultiem stevig en economisch interactief houdt, dan.
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

maxitaxi777 schreef:
Fregonar schreef: Het is inderdaad een gedurfde gok om nu nog met een Nederlandse versie te komen aanzetten.

Na zoveel jaar wachten, kunnen ze ook op Twitter nog heftiger reclame maken met 'al zoveel duizend exemplaren verkocht' :lol:. (Zonder daarbij te vermelden dat het de wereldwijde verkoop betreft van andere uitgevers. Strikt genomen staat er niets onwaars, maar toch kunnen dergelijke statements misleidend overkomen...)
Het vermelden van wereldwijd mooie verkoopcijfers van een goed spel, daar is toch niets mis mee?

Dat zegt zeker iets over de populariteit van een spel en kan eventueel ook iets zeggen over de kwaliteit van het spel. Dat is nog niet hetzelfde als geschiktheid. Een goed en zwaar spel is niet het beste spel voor iedere speler of iedere spelgroep, net zoals bv een populair partyspel dat ook niet is voor iedereen.

Volgens mij is het vermelden van verkoopcijfers een gangbare en zeker geen foute reclamepraktijk van spellenuitgevers en bedrijven in het algemeen.
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Bart schreef:
maxitaxi777 schreef:

Het vermelden van wereldwijd mooie verkoopcijfers van een goed spel, daar is toch niets mis mee?

Dat zegt zeker iets over de populariteit van een spel en kan eventueel ook iets zeggen over de kwaliteit van het spel. Dat is nog niet hetzelfde als geschiktheid. Een goed en zwaar spel is niet het beste spel voor iedere speler of iedere spelgroep, net zoals bv een populair partyspel dat ook niet is voor iedereen.

Volgens mij is het vermelden van verkoopcijfers een gangbare en zeker geen foute reclamepraktijk van spellenuitgevers en bedrijven in het algemeen.
Ik snap jouw punt en daar sta ik ook achter, dus dat is niet het punt :P. Mijn punt is dat het eerlijker en completer is om dan te zeggen: 'WERELDWIJD al zoveel duizend exemplaren verkocht'. Dit was in het verleden in elk geval niet hoe het ging; nu weet ik het niet, want ik zit niet actief op Twitter en sinds kort kun je dan ook niets meer lezen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Bart schreef:
maxitaxi777 schreef:

De Goblins hadden vroeger de slechte gewoonte om net te doen alsof de verkoopcijfers van andere uitgevers hun eigen cijfers waren. Dat was niet integer.

Volgens mij gaan ze er de laatste jaren keurig mee om.
El Rubinio
Professor Pimpel

Bericht door El Rubinio »

Erwin schreef:
Bart schreef:
maxitaxi777 schreef:

De Goblins hadden vroeger de slechte gewoonte om net te doen alsof de verkoopcijfers van andere uitgevers hun eigen cijfers waren. Dat was niet integer.

Volgens mij gaan ze er de laatste jaren keurig mee om.
Het is maar hoe je ertegenaan kijkt denk ik. Tenminste zo zie ik het (persoonlijke mening). Het gaat om het spel en dat daarvan veel exemplaren verkocht zijn, dan doet het er volgens mij niet toe of dat binnen nederland of wereldwijd is. Ja het is misschien een complex spel, maar blind iets kopen is altijd een risico. Vandaar dat ik altijd mij research doe tegenwoordig.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Lucky Jack schreef: Mijn medespelers zijn altijd wat huiverig t.ov. Engelstalige spellen, dus ik ben blij met dit nieuws!
Dat snap ik in het geval van Spirit Island maar Brass heeft toch nauwelijks Engelse tekst (m.u.v. de spelregels)?
Afbeelding
Plaats reactie