Bordspelmania 10 of nee, 15...

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Bordspelmania wordt vandaag, 18 augustus, tien jaar. Maar eigenlijk kunnen we daar meteen een tweede verjaardag aan toevoegen, want op 1 september mogen we ook onze vijftiende verjaardag vieren... Eh? Hoe bedoelt u?

Exact tien jaar terug opende Bordspelmania zijn deuren. Een enthousiast team ging toen van start met een onafhankelijke website voor de spellengemeenschap uit de Lage Landen. Bordspelmania bouwde verder op het forum en de spellendatabase, fundamenten van het vijf jaar oude Spellenspektakelforum. De bestaande basis werd aangepast en waar nodig verbeterd. Er kwamen nieuwe fora en subfora, mogelijkheden voor spellenverenigingen, de BSM-kalender, linkenpagina, een overzichtsportaal. En met een nieuwe huisstijl waren we klaar voor de nieuwe start. Daar bleef het niet bij. Exact een jaar later verscheen voor de eerste keer een video van Nox Spellenzolder op Bordspelmania. Dit leidde uiteindelijk tot een mooie samenwerking en een een apart forumdeel met videoreviews. Nadien werd het spellennieuws uitgebouwd, aanvankelijk door een samenwerking met Bordspeler, vandaag brengen we het nieuws met eigen nieuwsreporters. BordspelmaniaKKen schreven en Kolomnisten schrijven hun verhalen, met een kleine of grote knipoog naar de spellenwereld. En sinds drie jaar hebben we een deskundig recensieteam. Na herhaaldelijk spelen vellen ze hun persoonlijk oordeel.

Dierik, vandaag eremoderator, was de man die tien jaar terug de doorstart naar Bordspelmania mogelijk gemaakt heeft. Uiteraard deed hij dit niet alleen, maar hij was wel de grote bezieler van het project. Bij het vijfjarig jubileum schreef Dierik een verslag “hoe het ooit is begonnen… .” Zeker de moeite om nog eens (opnieuw) te lezen.

Hoewel Bordspelmania vooral een online gebeuren is, komen we af en toe toch vanachter onze pc-schermen uit. Sinds 2012 is ons team aanwezig op de grootste spellenbeurzen in Nederland en Vlaanderen (helaas moeten we in 2020 alle beurspret missen). Enerzijds willen we zo nieuwe bezoekers laten kennismaken met Bordspelmania, anderzijds willen we zelf de sfeer en de nieuwtjes van de beurzen oppikken. En voor heel wat beursgangers is de Grote Bordspelmania Uitgeversrally ondertussen een deel van de beurspret geworden: met een speurtocht doorheen de uitgeversstanden en extra aandacht voor hun spellen, maak je kans om één van de vele spellen te winnen. Op het forum kwam een apart evenementenonderdeel. Vorig jaar experimenteerden we zelfs met live-verslaggeving, maar daaraan dient nog verder gewerkt te worden.

Na tien, vijftien jaar blijven we vasthouden aan het bestaande concept van portaal en forum. We onderschatten het belang van sociale media niet. Je kan voor of tegen zijn, maar ze zijn te omvangrijk om links te laten liggen. FB, Instagram en Twitter, voor Bordspelmania zijn ze de laatste jaren een ondersteuning geworden. We laten van ons horen en verwijzen door naar onze site. Op sociale media moet je gezien worden, maar het is allemaal zo vluchtig. Een meer klassieke omgeving heeft volgens ons nog altijd het voordeel dat je oudere informatie makkelijker kan opvissen. Niet onbelangrijk voor de steeds grotere groep van spelers, mensen die vandaag op ontdekking gaan in deze mooie spellenwereld en mogelijk met dezelfde vragen zitten als wij jaren geleden.

In tien, vijftien jaar tijd is ook de spellenwereld veranderd. Een groeiende markt. Veel internationaler, groter en sneller. Vluchtiger ook. Enkele spellen zijn blijvers, andere spellen duiken op en verdwijnen nadien in de grote massa. Vandaag is ook het aanbod Nederlandstalige spellen groter dan ooit. Een bredere groep spellenuitgevers zorgt jaarlijks voor een zeer divers aanbod van spellen in onze eigen taal. En dat werkt zeker drempelverlagend voor gezinnen en nieuwe spelers. Bordspelmania heeft al die jaren getracht om goede relaties te onderhouden met de uitgevers. Onze spellendatabase is bewust opgebouwd met enkel Nederlandstalige spellen. Dat maakt ze ook uniek. En laat ons eerlijk zijn, met een internationale database zouden we slechts een zwak doorslagje zijn met veel te beperkte middelen en mogelijkheden. Sinds vorig jaar halen we ook meer toplijsten uit de spellendatabase, waaronder een Hot-25.

De laatste jaren worden we overspoeld met talrijke nieuwe spellensites, blogs, vlogs en initiatieven op de diverse sociale media. Dikwijls is het een komen en gaan, een aantal zijn blijvers. Een site of een kanaal onderhouden vergt veel tijd, inspanning en doorzetting. En dat is niet altijd even evident in een wereld waarin iedereen het druk heeft. Ook dat weten we bij Bordspelmania. Voor die uren vrijwilligerswerk, naast gezin en werk, wil ik zowel vroegere als huidige teamleden –moderatoren, it- en webondersteuning, columnschrijvers, recensenten, beheerders, nieuwsreporters- uitdrukkelijk bedanken. Merci voor al die inspanningen en vrije tijd waardoor jullie Bordspelmania al die jaren mee bouwden en voedden! :clap:
Ik zou geen namen noemen, want ieder radertje in het geheel is belangrijk. Desondanks een speciale dank voor webmaster Martijn, voor het onderhouden, fixen, overzetten van het platform en diverse kleine en minder kleine ingrepen. Zonder hem waren we al lang platgevallen.
En moest je twijfelen, ja, helpende handen en meedenkende koppen komen we nog steeds te kort…

2020 zal in ons geheugen gegrift blijven als het coronajaar. Voor een uitgesproken sociale hobby ligt dat erg moeilijk. Uiteraard is de bezorgdheid voor ieders gezondheid het belangrijkst. In gezinsverband of in beperkte groepen samenspelen is –afhankelijk van het moment en de lokale maatregelen- nog mogelijk, maar voor spellenverenigingen was dat al moeilijker. De meeste organisatoren van spellenbeurzen hadden al snel begrepen dat massa-evenementen er helaas voorlopig niet inzitten. We leven mee met organisatoren en uitgevers die heel wat inspanningen, investeringen en inkomsten verloren zien gaan. Indien we als Bordspelmania ergens ons steentje kunnen bijdragen, horen we het graag.
De afgelopen maanden zagen we op Bordspelmania een verhoogde belangstelling voor spellen voor twee en zelfs voor het alleen spelen. Om dit wat te bundelen creëerden we de subfora Duo en Solo.

Tenslotte, en niet in het minst, willen we ieder van jullie, de bezoekers, zowel de lezers als de meer actieve leden bedanken. Een spellengemeenschap als Bordspelmania is er immers voor én door zijn gebruikers. Het doet ons erg veel plezier dat een aantal gebruikers die er 15 en 10 jaar geleden al bij waren, vandaag nog steeds actief zijn op Bordspelmania. Maar evenzeer zijn we blij om regelmatig nieuwe aanmeldingen te zien. We kunnen niet zonder jullie. Julie input, vragen, antwoorden, tips en tricks en zoveel diverse informatie die jullie aanreiken. Blijf lezen, blijf actief posten, blijf mekaar verder helpen. Maar zeker ook: blijf respectvol voor elkaar.

Voor ieder van jullie: van harte bedankt! Samen met jullie willen we graag verder wandelen doorheen een grotere en steeds boeiende spellenwereld naar het volgende jubileum. Hou het gezond! Tot speels! Tot op Bordspelmania!
                    • [list][list]
[/list][/list]
het Bordspelmaniateam
Ash, Bart, Bas, Dierik, Els, Fabrice, Filip, Jeroen, Mark, Martijn, Piet, Robèr, Sander, Stefaan, Sven en Tamara

[/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list][/list]
Bijlagen
vrijwilliger-onbetaalbaar.jpg
Dank-Je-Wel.png
BSM_300x250.jpg
(70.78 KiB) Nog niet gedownload
15.jpg
(21.14 KiB) Nog niet gedownload
10.jpg

Labels:
liefde_is
Veenboer

Re: Bordspelmania 10 of nee, 15...

Bericht door liefde_is »

Gefeliciteerd!!

Maar als je de voorlopers van dit forum meetelt worden jullie dan niet nog ouder?
Er was namelijk eens het 999games-forum (dat bestond in ieder geval in 2002-2003) en dat is volgens mij op een gegeven moment overgegaan in het spellenspektakel-forum. Ik kan daar alleen online niks meer over terug vinden.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

liefde_is schreef: Gefeliciteerd!!
Dank je!
liefde_is schreef: Maar als je de voorlopers van dit forum meetelt worden jullie dan niet nog ouder?
Er was namelijk eens het 999games-forum (dat bestond in ieder geval in 2002-2003) en dat is volgens mij op een gegeven moment overgegaan in het spellenspektakel-forum. Ik kan daar alleen online niks meer over terug vinden.
Zeg het niet verder... ik ben nu al grijs...
Afbeelding
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Van harte gefeliciteerd en dank aan alle vrijwilligers door de jaren heen voor het 'runnen' van de site!
Bart schreef: Hoewel Bordspelmania vooral een online gebeuren is, komen we af en toe toch vanachter onze pc-schermen uit.
Een welkom gezicht op de beurzen inderdaad en vergeet ook vooral BSM.con niet. Inmiddels alweer wat jaartjes geleden, maar was ook een erg gezellige dag!
Amethyst141
Regenmaker

Bericht door Amethyst141 »

Gefeliciteerd en bedankt voor alle vrijwilligers!
Afbeelding
marcomarcomar
Jakkiebak!

Bericht door marcomarcomar »

Gefeliciteerd en ga zo door !!
Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens

Bericht door Bongo »

Proficiat!! Iets om trots op te zijn!
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gefeliciteerd! Ik heb even bij mijn profiel gekeken hoe lang ik al lid ben hier. Dat blijkt bijna net zolang als het forum want ik heb mij aangemeld op 1 november 2010. De tijd lijkt wel voorbij te vliegen.
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Maar als je de voorlopers van dit forum meetelt worden jullie dan niet nog ouder?
Is niet echt overgegaan in SpSp forum. Het ging een tijdlang uit de lucht en werd later opgevolgd door SpSp forum. Toen 999 forum wegviel, ben ik meer - veel meer - op BGG gaan kijken. Er was niks in het Nederlands, behalve Prikbord. Afbeelding

Als ik het me goed herinner, stopte het vrij levendige 999 forum vooral omdat het niet meer vol te houden was het enkel over 999 spellen te laten gaan.
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Het Spellenspektakelforum waaruit Bordspelmania is ontstaan is online gegaan op 1 september 2005. Mooi terug te zien via deze link: https://www.bordspelmania.eu/memberlist ... searchuser

De eerste twee gebruikers zijn door de toenmalige beheerder Mathijs aangemaakt op de dag voor live-gang. Ook leuk om de zien wie van jullie bij de eerste 100 aanmeldingen horen. :D
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

BaSL schreef: Als ik het me goed herinner, stopte het vrij levendige 999 forum vooral omdat het niet meer vol te houden was het enkel over 999 spellen te laten gaan.
De hacks in februari 2005 waren volgens mij de nekslag voor dat 999 Games forum.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Ah, dat zal ook niet helpen
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Leuk stukje om te lezen, proficiat BSM en dank aan alle vrijwilligers! :clap:
Johanna
Caballero

Bericht door Johanna »

Gefeliciteerd! Op naar de volgende 15 jaar! Al bijna 15 jaar mag ik al van deze site genieten en ik hoop dat nog lang te doen! Ga zo door!
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Flash schreef: Van harte gefeliciteerd en dank aan alle vrijwilligers door de jaren heen voor het 'runnen' van de site!
Bart schreef: Hoewel Bordspelmania vooral een online gebeuren is, komen we af en toe toch vanachter onze pc-schermen uit.
Een welkom gezicht op de beurzen inderdaad en vergeet ook vooral BSM.con niet. Inmiddels alweer wat jaartjes geleden, maar was ook een erg gezellige dag!
gefeliciteerd BSM!

ja de bsm.con (s) waren erg leuk toen!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Plaats reactie