Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen
Moderators:Website beheerders, Ereleden
Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.
Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Cédrick Chaboussit, spelauteur van o.a. Lewis & Clark overleed op 7 februari. Hij werd 52 jaar.
Vooral in de Franstalige spellenwereld is er veel aandacht voor het veel te vroege overlijden van de succesvolle spelauteur Cédrick Chaboussit. De ingenieur knutselde in zijn vrije tijd knappe spellen in elkaar zoals Lewis & Clark, Discoveries, Tea for 2 en Shamans.
Chaboussit was in Frankrijk en Franstalig België populair door zijn bescheidenheid en grote bereikbaarheid.
Leg de komende dagen weer eens één van zijn spellen op tafel als eerbetoon aan een spelauteur die creatieve ideeën in onze hobby bracht!
Ik kende zijn naam niet om eerlijk te zijn, maar van de genoemde spellen heb Ik Tea for Two in de kast staan. Eens kijken of ik dit weekend iemand kan vinden om deze mee te spelen.
We waren ooit op Spiel op een receptie bij Days of Wonder. De hele Franstalige spellenscene was daar aanwezig: auteurs, uitgevers, pers, speluitleggers,... Iedereen praat er met iedereen. Dan is het begrijpelijk dat de man zeer goed gekend is in zijn taalgebied. Daarbuiten zal zijn bekendheid zeker minder geweest zijn.
Over het herspelen van zijn spellen: wij speelden eergisteren Discoveries nog een keer. Blijft zeker leuk.
Aangezien ik dit bericht net zag de woensdag nà de tweewekelijkse sessie bij mij thuis, was het gisteren dan eindelijk tijd voor Lewis & Clark The Expedition. Sowieso zou er eigenlijk geen aanleiding nodig zijn om dit spel op tafel te zetten.
Helaas is dat ook Chaboussits enige titel die ik ken, en kijkend bij de andere titels op bgg weet ik ook niet of ik de rest wil gaan verkennen - waarmee ik wil zeggen dat ik denk dat Chaboussit een auteur was die niet steeds een variant van min of meer hetzelfde spel wilde maken (zeg maar wat Rosenberg toch wel doet) maar een brede creativiteit en spelinzicht had. En dat is natuurlijk extra indrukwekkend voor iemand die dit "er bij deed". Zeer treurig dus om dit bericht te lezen twee weken terug.
Over Lewis & Clark The Expedition (want er zijn meerdere L&C's, volgens mij) dan - wat een leuk spel blijft dat. Het combineert worker placement met een soort van deckbuilding (meer handbuilding want al je kaarten zijn in je hand of liggen open op tafel), met ook het uiteindelijke doel namelijk de race op een spoor. Omdat je workers zowel ingezet kunnen worden op de traditionele "pak spullen" plekken maar ook worden gebruikt om gespeelde kaarten te activeren is er minder sprake van de "ik pak A, jij pakt waarschijnlijk B en dan gaan we nog eens verder kijken" voorgeschreven zetvolgorde. Maar je komt elkaar wel genoeg tegen: naast het nog steeds blokkeren van actievleden, ook met het genereren van spullen op basis van de symbolen die de ander heeft liggen, met de race op de rivier en zeker soms de timing om net een vakje verder te kunnen komen omdat je niet samen op hetzelfde vakje kunt staan, met de actie om workers te verzamelen en aan jouw voorraad toe te voegen (waardoor je voor de ander wel de actievelden vrijmaakt maar dus de workers wegneemt), er is genoeg, althans wat mij betreft.
Het spel is qua regellast zeker niet zwaar en een half uur per speler zoals de doos vermeld klopt vrij aardig denk ik. Ik raad van harte aan om deze oudere titel nog eens op te sporen.
Lewis & Clark (enkel de originele versie gespeeld) is echt een topspel. Voelt nog steeds zeer uniek aan met het mechanisme waarbij je 'workers' kan inzetten op action spots of om kaarten te versterken. Ook de multi-use cards zijn hier heel goed gedaan; En de rivier waarop je vooruitgaat die je door de verandering van landschap dwingt om je engine constant bij te sturen. Moet ik dringend nog eens spelen.
Discoveries is zeker ook een goed spel, maar haalt het niet van het origineel. Veel lichter en wat pech met de dobbelstenen kan veel invloed hebben.
Spijtig nieuws...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Lewis & Clark The Expedition is de volledige titel van de originele versie. Er zijn nog een paar andere spellen (niet van Chaboussit) met Lewis & Clark in de titel.
Lord Leuber schreef: wo 25 feb 2026, 09:57
Lewis & Clark The Expedition is de volledige titel van de originele versie. Er zijn nog een paar andere spellen (niet van Chaboussit) met Lewis & Clark in de titel.
De orginele eerste editie had 'the expedition' nog niet als subtitel. Ik zou eigenlijk eens moeten opzoeken wat er in die uitgave nog veranderd is tgo de eerste editie.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
Volgens mij was "The Expedition" er altijd als onderdeel van de titel - iig volgens de afbeeldingen van de voorkant, daar staat het altijd bij.
Wel is er inderdaad een tweede editie en daar heb je me, dat wist ik ook niet. Het schijnt dat de "tijd" om het kamp op te slaan nu met een soort extra tokens bijgehouden wordt en dat een aantal kaarten aangepast zijn. Dit alles nieuw voor mij.
Aangezien ik dat soort extra tokens niet heb, ging mijn beschrijving iig over de eerste editie.
Lord Leuber schreef: wo 25 feb 2026, 11:05
Ok ik ben er toch nog wat meer ingedoken.
Volgens mij was "The Expedition" er altijd als onderdeel van de titel - iig volgens de afbeeldingen van de voorkant, daar staat het altijd bij.
Je hebt gelijk, dat staat inderdaad op de doos, maar niet bij de entry van bgg. Maakt ook niet uit natuurlijk, verandert niets aan de kwaliteit van het spel
Te spelen op BGA trouwens voor wie het eens wil proberen.
SPELHAMELS BEERSE: