Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Hoi,
Ben al een tijdje opzoek om weer een nieuw spel toe te voegen aan de collectie. Ik heb nog geen echte toppers voorbij zien komen na SPIEL. Ik hoor wel dat Het Witte Kasteel een aanrader is, maar is het ook een topper? Heb ook de mooie SPIELverslagen gelezen van bijv. spellengek.nl toch had ik ook in die verslagen niet het idee dat er direct een nieuw topspel tussenzat.
Zijn er echte toppers onlangs verschenen?
Ik ben benieuwd of hier mensen onlangs spellen hebben ontdekt die naar jullie verwachting nieuwe hits gaan worden, hetzij voor de familie hetzij voor de expertspeler.
Ik snap hoe ontzettend subjectief dat topic is, maar ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Van de spellen die ik gespeeld heb vond ik Forest Shuffle de leukste. Maar ik het slechts een fractie van alle nieuwe spellen kunnen doen, dus veel zegt dat niet.
Ik sta overigens niet alleen, want Forest Shuffle eindigde, net als het Witte Kasteel, hoog op de ranglijst van Fairply.
Laatst gewijzigd door Peter Hein op zo 15 okt 2023, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter Hein schreef:
Van de spellen die ik gespeeld heb vond ik Forest Shuffle de leukste. Maar ik het slechts een fractie van alle nieuwe spellen kunnen doen, dus veel zegt dat.
Ik sta overigens niet alleen, want Forest Shuffle eindigde, net als het Witte Kasteel, hoog op de ranglijst van Fairply.
Dus eigenlijk komt dit topic nog wat te vroeg. Het moet de komende maanden blijken welke spellen de blijvertjes zijn . Ik zal eens Forest Shuffle nog eens wat verder bekijken . Oh ik zie net dat je nieuwe verhalen over Spiel hebt geplaatst op Spellngek dus daar ga ik eerst van genieten . Ik moet zeggen ik heb echt enorm genoten van jullie reviews over Spiel, vooral de stukjes over de Disneypromo waren schitterend om te lezen . Dat is voor mij ook wel de afweging: naar Spiel gaan kost een hoop -zowel financieel als qua organisatie met 2 jonge kinderen - terwijl ik met liefde enkele spellen aanschaf die goed uit de Spiel ervaringen komen! Maarja ik mis dus wel de Spielervaring, die verslavend lijkt te zijn .
Ik vind zelf The Fox Experiment als familiespel echt heel leuk. Dat gezegd hebbende heb je wel Engels sprekende familie nodig, in ieder geval voor de research-kaartjes.
Voor de expertspellen denk ik dat Kutna Hora een behoorlijke gooi naar de prijzen doet.
Het witte kasteel is leuk, en ik speel het graag, maar is voor mij net te licht en niet thematisch genoeg om een echte topper te zijn in één van deze twee categorieën
Er komen zo ontzettend veel spellen op Spiel uit dat het denk ik even tijd nodig heeft voor duidelijk wordt wat de meest populaire spellen van deze lichting zijn. Ook omdat sommige spellen minder geschikt zijn om op een drukke beurs te leren spelen en je medespelers een spel ook kunnen maken en breken.
Mijn favoriete spellen van tijdens de beurs waren The Art Society, Terraforming Mars the dice game en The Fox Experiment. Ik heb nog een hele stapel verse aankopen niet gespeeld, dus daar kunnen ook nog parels tussen zitten.
Ik weet op zeker dat Nucleum en Evacuation zeer goede spellen zijn in het wat zwaardere segment, maar voor de rest is het net zoiets als de eindejaarslijstjes van de beste plaat van het jaar voor mij. De plaat op dat moment - waarvan je dacht dat het de beste van het jaar was - blijkt in retroperspectief (zeg 5 jaar later) toch niet zo goed te zijn als je dacht. En degene die op het eerste gezicht nogal wat flauwtjes klonk, blijkt de tand des tijds veel beter te hebben doorstaan en blijkt onverwijl veel solider te zijn dan gedacht. Wat dat betreft kan een eerste indruk of maar enkele potjes spelen je nog wel eens op het verkeerde been zetten!
Ik persoonlijk vind Trio wel een interessant kaartspelletje wat zeer eenvoudig is, maar toch genoeg vlees op de botten heeft om zowel de veel- als de gelegenheidsspeler te kunnen bekoren. Het voordeel is dat het ook een moeilijkere variant in zich heeft en je kunt het zelfs in teamverband (2 tegen 2 of 3 tegen 3) spelen. Mijn eerste potje Ancient Knowledge beviel ook wel goed: een niet al te moeilijke tableaubuilder die precies datgene doet wat je van een dergelijk spel mag verwachten. Ik zou die dan alleen niet zo snel weer met 4 man spelen, maar met 2 of 3 is ie goed te doen. De enige kritiek die je op dat spel kan hebben is dat er een aantal kaarten in zitten, waarbij je je tegenstander(s) negatief beïnvloedt. Maar ik zelf heb daar geen enkel probleem, anders wordt het ook weer heel steriel zoiets als bordpap zonder krenten.
Wat anderen ook al aangaven, het is lastig om nu al conclusies te trekken over zo veel spellen.
Ik heb zelf best veel leuke spellen gezien op Spiel, maar een absolute topper zat er voor mij niet tussen. (Maar ik heb natuurlijk ook lang niet alles kunnen spelen.)
Het is ook maar net waar je van houdt. Ik hou zelf nogal van spellen met een beetje interactie en dat mag ook best eens een beetje gemeen zijn, maar dat soort spel lijkt een beetje uit de mode te zijn.
Misschien zijn er voor de liefhebbers van optimalisatie-puzzelspellen wel een paar toppers bij gekomen, maar die staan bij mij dan weer niet hoog aangeschreven.
Edwin84 schreef:
Je hebt van die titels net als Woodcraft vorig jaar. Iedereen wilde die spelen en was er lovend over.
Nu hoor je er niemand meer, maar spellen als Ark Nova en Heat zijn nog steeds populair.
Daarom lastig zeggen welke spellen een blijvertje zijn.
Woodcraft was vooral heel mooi en sprong mede daardoor in het oog. De auteur is natuurlijk ook geen onbekende, maar met Woodcraft heeft hij de plank behoorlijk misgeslagen in mijn ogen. Volgens mij was het een coproductie, maar dan nog; van zo’n auteur verwacht ik beter.
Eigenlijk is dit precies waarom ik op Spiel (of elders) niet gauw (meer) nieuwe spellen koop. Met nieuw bedoel ik dan uiteraard een nieuwe release.
Te vaak zitten er toch teleurstellingen tussen. Ik realiseer mij natuurlijk wel dat ik anderen dan die teleurstelling laat beleven, en ook nog hoop dat ze daarover vertellen (in diverse recensies), in plaats van dat ik zelf dat werk opknap. En dat is natuurlijk ook zo. Mijn excuus is dan dat mijn speeltijd echt vrij beperkt is (normaal gesproken eens per 1 a 2 weken) en ik voorlopig genoeg heb liggen om dat door te komen, zelfs al komt er de komende 5 jaar geen nieuwe titel bij. Ik denk toch als je bv elke dag kunt spelen (of zeker recensies ook als een verdienmodel hebt, bv op youtube) dat een teleurstellend spel minder erg is.
Woodcraft herinner ik mij inderdaad nog van vorig jaar trouwens. Dat was wel echt een van de hotness titels, die ik toch echt niet moest overslaan, in de categorie "zwaardere titels".
Inmiddels is wel duidelijk dat deze de collectie niet gaat halen (al zal ik waarschijnlijk nog wel een keertje voor een andere Suchy gaan vermoed ik).
Het beste spel dat ik van Spiel heb meegenomen is World Wonders: deze gaat nog vaak gespeeld worden!
Ook heel leuk vinden wij nog steeds Faraway en Silver & Gold Pyramids