Onze website is in de eerste plaats een uithangbord naar buiten toe. Nog steeds is dat de plaats waar nieuwe inwoners van de gemeente ons vinden na een google-opdracht.
Tegenwoordig zijn er op het internet makkelijke bijna kant en klare websites te vinden. Google-sites is er een van. Maar er zijn zeker nog vele andere te vinden. Voor onze andere spellenclub heb ik indertijd zelf een webstek opgebouwd. Indien je daar handig mee bent, kan je uiteraard alles naar eigen inzicht aanpassen, maar Google-sites e.a. geven voldoende mogelijkheden als je een eenvoudige site wil aanmaken.
Geïnteresseerden dienen dus te weten waar de vereniging voor staat, waar en wanneer je speelt. Eventueel vul je de basisinformatie aan met een overzicht van jullie collectie of wat foto's. Daarnaast vind je ons ook op Bordspelmania: kalender, spellenverenigingen.
Voor interne communicatie gebruiken we vooral ons clubforum op Bordspelmania. Vooral handig omdat alles dan overzichtelijk samenzit en niet verdrinkt tussen andere mail.
https://sites.google.com/site/spellenclubsinttruiden/
http://users.telenet.be/arsludendi/
Gevraagd: tips rond het oprichten van een spelletjesclub
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
Forumregels
Iedereen die buiten clubverband op zoek is naar medespelers kan hier een berichtje plaatsen. Voor spelverenigingen is er een ander forumonderdeel beschikbaar.
Gezien de specifieke doelgroep krijgen rollenspellen en wargames elk bovenaan een apart plekje.
Iedereen die buiten clubverband op zoek is naar medespelers kan hier een berichtje plaatsen. Voor spelverenigingen is er een ander forumonderdeel beschikbaar.
Gezien de specifieke doelgroep krijgen rollenspellen en wargames elk bovenaan een apart plekje.
- Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- thexkid
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Re: Gevraagd: tips rond het oprichten van een spelletjesclub
Vraagje voor mensen die een club "runnen". Hebben jullie iemand als vast aanspreekpunt voor nieuwe mensen of mensen die alleen komen en graag aan willen schuiven? Ik kan me voorstellen dat er vaste groepjes ontstaan en is het dan niet lastig voor nieuwkomers of minder assertieve mensen om aan te schuiven? Hoe regelen jullie dat?
Ik ben ook wel benieuwd naar de gemiddelde opkomst bij de bestaande clubs. Is die opkomst vrij constant of fluctueert dat erg? Gebeurd het bijvooreeld wel eens dat er te weinig plek is?
Ik ga iig ook zelf eens bezoekjes brengen aan clubs om te kijken hoe dat in de prakrijk gaat.
Ik ben ook wel benieuwd naar de gemiddelde opkomst bij de bestaande clubs. Is die opkomst vrij constant of fluctueert dat erg? Gebeurd het bijvooreeld wel eens dat er te weinig plek is?
Ik ga iig ook zelf eens bezoekjes brengen aan clubs om te kijken hoe dat in de prakrijk gaat.

- spellenclubapeldoorn
- Phoenix
- Contacteer:
Bij ons ben ik het aanspreekpunt, vaste groepen zijn er niet echt bij onze club het mengt zich tot nu toe vrij aardigthexkid schreef:Vraagje voor mensen die een club "runnen". Hebben jullie iemand als vast aanspreekpunt voor nieuwe mensen of mensen die alleen komen en graag aan willen schuiven? Ik kan me voorstellen dat er vaste groepjes ontstaan en is het dan niet lastig voor nieuwkomers of minder assertieve mensen om aan te schuiven? Hoe regelen jullie dat?
Komt iemand alleen en kent diegene niemand dan probeer ik zelf altijd bij diegene aan te schuiven zo dat ie zich wat prettiger voelt. Meestal is er ook een voorstel ronde aan het begin van een spel.
-
Morrighan
- Grote Dienaar
Ik 'run' niks, maar ik kan als lid van Roll the Dice hier wel antwoord op geven, denk ik. En anders wordt het vanzelf wel gecorrigeerd of aangevuldthexkid schreef:Vraagje voor mensen die een club "runnen". Hebben jullie iemand als vast aanspreekpunt voor nieuwe mensen of mensen die alleen komen en graag aan willen schuiven? Ik kan me voorstellen dat er vaste groepjes ontstaan en is het dan niet lastig voor nieuwkomers of minder assertieve mensen om aan te schuiven? Hoe regelen jullie dat?
Er lopen er altijd een paar rond met een Roll the Dice shirt en dat zijn ook vaak degenen die de bar regelen, de spellen klaar zetten, etc. Meestal worden die automatisch al aangesproken. Vaak is dat niet eens nodig. Als ik iemand wat onwennig zie staan en we zijn net bezig met een nieuw spel te starten en er is nog plek, dan spreek ik zo iemand zelf al aan om te vragen of hij/zij zin heeft om mee te doen. En ik ben daar niet de enige in, dus nieuwe mensen zitten relatief snel te spelen. Soms zijn er al spellen bezig en is iedereen al aan het spelen, en dan is het wat lastiger. Maar er is altijd wel iemand die dan toch een babbeltje maakt, of gaat kijken/rondvragen of er ergens een tafel bijna klaar is. Het loopt dus eigenlijk wel een beetje vanzelf.
Vaste groepjes zie je wel een beetje ontstaan, maar dat heeft vooral te maken met het soort spellen die door sommigen gespeeld worden. We hebben we een aantal die dol zijn op grote wargames, een flink aantal die zogenaamde Eurogames leuk vinden, een aantal die 'ameritrash' graag spelen, etc. Dat trekt toch, begrijpelijkerwijs, een beetje naar elkaar toe. Overlap is er wel, dus het mengt, maar ieder heeft toch zijn voorkeur. Niet erg, zeker niet als de club groot is.
Het bovenstaande is mogelijk omdat de opkomst toch intussen flink is: zo tussen de 40-60 personen op een avond. In de warme maanden eerder zo'n 40, en in de wintermaanden neigt het eerder naar de 60.
Te weinig plek: nee. De eerste (grote) ruimte zit vaak al snel vol, maar er kunnen nog twee ruimtes bijgetrokken worden als het moet. Meestal hebben we nog een extra ruimte nodig. De vorige spellenavond zat die tweede ruimte ook al helemaal vol. Als de trend zich voortzet, dan zal er binnenkort een derde ruimte bijgetrokken moet worden
Enne, kom lekker langs bij Roll the Dice. De eerstvolgende keren:
zaterdagavonden van 19.00 - 2.00: 10 november en 8 december
zondagmiddagen van 11.00 - 18.00: 25 november en 23 december

- thexkid
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Stay classy!
Bedankt voor de reacties op mijn vragen! Het is goed om te lezen dat het bij jullie zo lekker loopt en zorgt voor een extra stimulans om hier in amsterdam iets van de grond proberen te krijgen. Ik kom ook graag eens kijken bij roll the dice. Een keer in het weekend moet lukken!