Gevraagd: tips rond het oprichten van een spelletjesclub

Voor wie buiten clubverband op zoek is naar medespelers of voor wie een spellenclub wil oprichten.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Iedereen die buiten clubverband op zoek is naar medespelers kan hier een berichtje plaatsen. Voor spelverenigingen is er een ander forumonderdeel beschikbaar.

Gezien de specifieke doelgroep krijgen rollenspellen en wargames elk bovenaan een apart plekje.
tjompe
Garnaal

Gevraagd: tips rond het oprichten van een spelletjesclub

Bericht door tjompe »

Bart schreef:(vraag van Tjompe gekopieerd uit onderwerp 'Wie ben ik?')
Ons enthousiasme slaat langzaam maar zeker over naar andere collega's. In die mate zelf dat er al een groot aantal staan te springen om op regelmatige basis samen te komen om nieuwe spellen aan te leren die zij dan kunnen gaan spelen met hun gasten. Ook zijn al enkele partners van begeleiders komen vragen of we dit ook niet zouden kunnen organiseren voor mensen van buiten de instelling. In zoverre zelfs dat wij er beetje bij beetje over aan het denken zijn een heuse spelletjesclub te koppelen aan ons project. Daar we niet over één nacht ijs willen gaan en we er ook moeten over waken dat ons enthousiasme ons niet voorbijsteekt zouden we dit maar willen doen als we alles tot in de puntjes hebben uitgewerkt.
Vandaar mijn vraag aan jullie, ervaren rotten: kunnen jullie (of is er op dit forum ergens een draadje rond dit thema, ik vond er nog geen) mij tips geven rond het oprichten van een spelletjesclub? Wat is er belangrijk, waar moeten we zeker rekening mee houden,...
Dank bij voorbaat.
Tjompe.
Laatst gewijzigd door Bart op zo 14 okt 2012, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Labels:
Knipoog
Garnaal

Re: Gevraagd: tips rond het oprichten van een spelletjesclub

Bericht door Knipoog »

Ik zou het om te beginnen simpel houden, begin met een lijst met e-mailadressen en nodig mensen thuis uit.
Dan merk je na een paar keer vast hoe groot het werkelijk speel-enthousiasme is en kan je vanaf daar verder kijken.

Ik zou niet meteen beginnen met op zoek gaan naar een ruimte.

Groet ;-)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Knipoog schreef:Ik zou het om te beginnen simpel houden, begin met een lijst met e-mailadressen en nodig mensen thuis uit.
Dan merk je na een paar keer vast hoe groot het werkelijk speel-enthousiasme is en kan je vanaf daar verder kijken.

Ik zou niet meteen beginnen met op zoek gaan naar een ruimte.

Groet ;-)
Indien thuis om bepaalde redenen toch geen optie zou zijn, kan je op zoek gaan naar een zaaltje dat met een café verbonden is. Dikwijls wordt dit gratis ter beschikking gesteld, mits een bepaalde hoeveelheid drankjes afgenomen wordt.
Afbeelding
stefaan
Caballero

Bericht door stefaan »

Kijk zeker eens wat de gemeente voor beginnende verenigingen kan doen. Soms kan je er heel goedkoop (of gratis) een ruimte reserveren, wie weet zelfs een subsidie loskrijgen. Bij iemand thuis afspreken is zeker gemakkelijk en lijkt zelfs gezelliger, maar zorgt wel voor een meer gesloten gezelschap en niet echt een vereniging.
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

Begin met (1e jaar):
- Benader de spellenwinkel in de buurt (voor spellen, contacten en neerleggen flyers)
- Maak een website en flyers voor naamsbekendheid
- Bedenk een logo en naam
- Promoot je vereniging lokaal maar niet online (braderieën, markten en lokale beurzen)
- Promoot je vereniging extern alleen online (op deze website is meestal al wel voldoende)
- Ga naar andere spellen verenigingen puur voor contact en uitwisseling informatie en natuurlijk om ook gezellig een spel te spelen. Zo leer je veel mensen in de wereld kennen.
- Zorg dat je een beetje een collectie opbouwt of uit een redelijke collectie kunt putten
- Speel thuis of in een gratis gebouw waar afzet van drank je aandeel is in de omzet (meestal zijn dit cafes, sociëteiten en andere verenigingen). Wij zetten ongeveer 30 euro om per avond maar mocht je dit op kunnen brengen door zaalhuur is het ook goed aangezien je daar meestal eigen drinken mee mag nemen en dan heb je het over verenigingsgebouwen, buurthuizen en kleine zalen bij cafes e.d.
- Beginnen zonder contributie is makkelijker voor de effort die nodig is maar is lastig vol te houden indien je toch kosten hebt. Wij doen het nu al bijna 4 jaar en het gaat maar scheelt enorm in tijd inspanning zoals geen officiele ledenlijst, financiën en drempel voor bezoekers.
- Begin met 1x per 2 weken of 1x per maand te spelen

Na het eerste jaar:
- Organiseer meer zoals spellen dagen, toernooien en ga naar beurzen.
- Stel contributie in
- Vergroot je bestuur en probeer meer te regelen
- Stel een spellen budget op
- Schrijf reviews, vertalingen of doe mee aan verkiezingen.
- Ga collectief naar beurzen met kortingen en voordelige toegangskaarten
- Ga vaker spelen dan 1x per maand of 1x per 2 weken

Daarna:
- Meer van hetzelfde
- Organiseer een beurs
- Organiseer een spellenveiling
- Organiseer weekenden weg
- Organiseer toernooien/NK
- Organiseer spellendagen met uitgevers en verkoopstands
- Vraag Roll The Dice, Phoenix, Geel en andere spellenvereniging wat er nog meer te doen valt na dit alles al bereikt te hebben :-P

Over het algemeen is het advies, begin klein en bouw dit gewoon langzaam uit. Het opstarten van Blauw! in Zwolle was een idee van 2 personen op hetzelfde moment eind oktober 2008 en is gestart puur vanwege de behoefte om te spelen. 4 jaar later draait het bij ons nog steeds om spelen en het bevorderen daarvan en zijn wij volgens mij de enige vereniging in Nederland zonder contributie. We willen het perse (op dit moment) nog wat kleiner houden alhoewel we makkelijk 30 a 40 personen kunnen huisvesten op een avond maar we willen voornamelijk blijven spelen.
tjompe
Garnaal

Bericht door tjompe »

Bedankt voor de vele tips, ik neem deze zeker mee naar onze volgende projectvergadering.
Locatie is bij ons geen enkel probleem, daarin kunnen we zelfs gaan kiezen. Als ik enkel de spelen uit mijn collectie mee zou nemen kom ik al aan een 90-tal, dus ook dit is volgens mij niet echt een probleem. En mijn collectie blijft natuurlijk groeien. :P (we kunnen ook nog over een 70-tal spelen van het werk beschikken)
Ik heb ook een projectdossier ingediend bij een lokale vereniging die elk jaar geld schenkt aan een 4-tal projecten en dit werd goedgekeurd, een startbudget is dus straks ook voor handen. Het ziet er dus allemaal rooskleurig uit.
Nogmaals van harte bedankt voor de tips.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Zelf hier ook wel eens over nagedacht. Echter vraag ik me erg af wat er gebeurd als er iets met je spel gebeurd. Het kan met veel mensen zomaar voor komen dat iemand per ongeluk zijn drinken om gooit en dan is je spel geruïneerd. Dat zou mij tegen houden van het zelf meenemen van mijn spellen. Al weet ik dat dat ook kan gebeuren gewoon bij jou thuis met vrienden, maar dat is een andere sfeer heb ik zo het idee.
Afbeelding
spellenclubapeldoorn
Phoenix

Bericht door spellenclubapeldoorn »

Is in 2010 begonnen met spellenclubapeldoorn.nl

Mijn actie punten waren:

- Mensen benaderen
- Locatie zoeken ( buurthuis met cultuurkorting 12 euro voor een avond)
- Website maken
- Spellenclubs benaderen met link uitwisselen
- Uitgevers benaderen voor evt wat promotie spellen
- Twitter account
- Facebook pagina
- BGG account voor spellenclub
- BSM vereniging toevoegen
- Aanmelden op google maps
- Diverse spellen winkels in de buurt benaderen voor evt 10% korting acties voor leden.
- Contributie regeling( ik zelf heb gekozen voor strippenkaarten)
- Visitekaartjes

We hebben nu tussen de 16 en 19 mensen per avond die langs komen. Heb een mail lijst van 30 mensen die groeiende is.

Eerste 1,5 jaar hadden we 1 avond per maand dit is sinds 2011 Oktober 2x per maand geworden.

meer vragen mail even naar info@spellenclubapeldoorn.nl

Succes !!!
Spelmaecker Davy
Garnaal

Bericht door Spelmaecker Davy »

missiloon schreef:Zelf hier ook wel eens over nagedacht. Echter vraag ik me erg af wat er gebeurd als er iets met je spel gebeurd. Het kan met veel mensen zomaar voor komen dat iemand per ongeluk zijn drinken om gooit en dan is je spel geruïneerd. Dat zou mij tegen houden van het zelf meenemen van mijn spellen. Al weet ik dat dat ook kan gebeuren gewoon bij jou thuis met vrienden, maar dat is een andere sfeer heb ik zo het idee.
De spellen uit onze club zijn ook allemaal persoonlijke spellen van één van de bestuursleden. Je weet inderdaad dat zo'n risico er in zit, maar wij zijn ondertussen 6 jaar bezig en naar mijn weten is er nog nooit een spel volledig geruïneerd geweest. Er is wel al eens wat gemorst, maar dan zie je dat iedereen direct rechtspringt om de boel te redden en deppen ze ook meteen het spelbord.
Onze clubleden weten ook dat het allemaal persoonlijke spellen zijn die wij ter beschikking stellen en dan merk je dat ze er met het nodige respect mee omgaan.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Bart »

Spelmaeckers schreef:
missiloon schreef:Zelf hier ook wel eens over nagedacht. Echter vraag ik me erg af wat er gebeurd als er iets met je spel gebeurd. Het kan met veel mensen zomaar voor komen dat iemand per ongeluk zijn drinken om gooit en dan is je spel geruïneerd. Dat zou mij tegen houden van het zelf meenemen van mijn spellen. Al weet ik dat dat ook kan gebeuren gewoon bij jou thuis met vrienden, maar dat is een andere sfeer heb ik zo het idee.
De spellen uit onze club zijn ook allemaal persoonlijke spellen van één van de bestuursleden. Je weet inderdaad dat zo'n risico er in zit, maar wij zijn ondertussen 6 jaar bezig en naar mijn weten is er nog nooit een spel volledig geruïneerd geweest. Er is wel al eens wat gemorst, maar dan zie je dat iedereen direct rechtspringt om de boel te redden en deppen ze ook meteen het spelbord.
Onze clubleden weten ook dat het allemaal persoonlijke spellen zijn die wij ter beschikking stellen en dan merk je dat ze er met het nodige respect mee omgaan.
Bij ons wordt verzocht om drank op een andere tafel te zetten. Een ongelukje is snel gebeurd.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Misth schreef:Begin met (1e jaar):
Ik maak gelijk ook even gebruik van dit topic omdat ik zelf ook al jaren twijfel of ik niet wil proberen of zoiets hier op te richten is echt voor bordspellen.
Wat hebben de meeste spellenvereniging voor website, of wat vinden mensen dat erop moet staan.

Is het vooral een informatiesite, of hoort er ook een forum bij zodat je ook requests kan doen voor spellen en al kunt regelen dat je met iets mee kan spelen. Of is zoiets makkelijk dmv een mailinglijst. Kortom heb je alleen html nodig, of gaat het verder omdat de "leden/geïnteresseerde"ook in kunnen loggen.
Afbeelding
Spelmaecker Davy
Garnaal

Bericht door Spelmaecker Davy »

missiloon schreef:
Ik maak gelijk ook even gebruik van dit topic omdat ik zelf ook al jaren twijfel of ik niet wil proberen of zoiets hier op te richten is echt voor bordspellen.
Wat hebben de meeste spellenvereniging voor website, of wat vinden mensen dat erop moet staan.

Is het vooral een informatiesite, of hoort er ook een forum bij zodat je ook requests kan doen voor spellen en al kunt regelen dat je met iets mee kan spelen. Of is zoiets makkelijk dmv een mailinglijst. Kortom heb je alleen html nodig, of gaat het verder omdat de "leden/geïnteresseerde"ook in kunnen loggen.
Wij zijn 6 jaar geleden ook begonnen met een site op een .tk adres. Maar het was zeer moeilijk om deze up-to-date te houden. Daarom zijn we 2 jaar terug overgeschakeld op een blog. Deze is iets gemakkelijker in gebruik en we kunnen er veel vlugger dingen op posten.
Wij zetten geen recensies op, maar wel vooral veel info over spellen en onze club.
Met de overschakeling naar een blog hebben we ook een .be adres aangevraagd.
Ga gerust eens neuze op www.despelmaeckers.be
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Daarnaast is het ook altijd mogelijk om hier een subforum voor spellenverenigingen aan te vragen, natuurlijk.
Afbeelding
Morrighan
Grote Dienaar

Bericht door Morrighan »

Ik speel veel bij Roll the Dice. Ze hebben een uitgebreide collectie voor de club, en zo'n 100 leden intussen, van allerlei komaf. Ik schroom er helemaal niet voor om m'n eigen spellen mee te nemen. Dit doe ik al meer dan 10 jaar intussen. In die dikke 10 jaar is er nog nooit iets vervelends met m'n spellen gebeurd. Onder die 100 leden is er in die 10 jaar ook nog niemand geweest die slordig met m'n spellen is omgegaan. En ik ga ook niet slordig met andermans spellen om als die aanwezig zijn. De mensen die er komen zijn spellenliefhebbers, die prima de waarde van spellen weten te schatten. Ja, een ongelukje kan gebeuren, maar veel en veel minder vaak dan je zou denken. Ik zou daar niet te bang voor zijn.
Mocht ik ooit een spel van iemand anders verknoeien, dan zal ik zonder nadenken m'm portemonnee trekken of voor een nieuw exemplaar zorgen.

En dan nog: wat heb je liever? Een spellendoos in perfecte staat omdat die zelden of nooit gespeeld wordt? Of een spellendoos die een beetje slijtage vertoont omdat hij al tientallen keren op tafel is gekomen en vele uren lol heeft opgeleverd?
Afbeelding
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

missiloon schreef:

Het voornaamste is informatie over de vereniging. Daarnaast zijn er veel verschillende manieren van invulling.

Bij de website van Blauw is het puur voor communicatie naar de buitenwereld met informatie over spellendagen, speciale dagen en verenigingsnieuws. Op flyers, t shirts en andere promotie staat dan ook de website vermeld.

Ik denk dat een website niet echt noodzakelijk is, wel handig als je zelf informatie wil weergeven op een bepaalde manier. Waarom niet? Je hebt facebook waar je nagenoeg alles mee kunt en veel meer personen bereikt. Daarnaast is facebook gratis en een website niet.

Als je een website begint gebruik dan een moderne CMS. Nagenoeg alle websites die je ziet zijn niet zelf in HTML gebouwd maar met een framework als Drupal of Wordpress.

Verder hebben we het forum bij bordspelmania. Facebook pagina voor vrije informatie om snel informatie te delen. Facebook group voor intern geneuzel. Daarnaast wordt Twitter zoals zo vaak gebruikt als doorgeefluik en voor mij dient het ook om in contact te blijven met de buitenwereld (veel contacten) tevens als met een rss feed van +/- 50 pagina's. Puur dus voor snelle info!

Een mailinglist is handig om persoonlijk je leden te bereiken en snel te informeren indien twitter of facebook ontbreekt.

Misschien dat anderen zoals Stef van Roll the Dice of Robert van Spellenclub Apeldoorn uit kunnen leggen wanneer een website noodzakelijk is aangezien ik denk dat het puur een andere hobby is.