Hoef ik niet voor te zoeken, moet ik meer voor gaan spelen
De Spellen Top 100 van 2016
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
lordyazos
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Yannick
Re: De Spellen Top 100 van 2016
100-90:2 gespeeld
90-80: 4 gespeeld
80-70: 5 gespeeld
70-60: 5 gespeeld
60-50: 3 gespeeld
50-40: 5 gespeeld
40-30: 5 gespeeld
30-20: 7 gespeeld
20-10: 7 gespeeld
10-1: 8 gespeeld
Totaal op 100: 51
Net meer dan de helft dus...
Nog veel werk :p
Van mijn Top 20 staan er 18 spelen in de lijst. Dus niet slecht
90-80: 4 gespeeld
80-70: 5 gespeeld
70-60: 5 gespeeld
60-50: 3 gespeeld
50-40: 5 gespeeld
40-30: 5 gespeeld
30-20: 7 gespeeld
20-10: 7 gespeeld
10-1: 8 gespeeld
Totaal op 100: 51
Net meer dan de helft dus...
Nog veel werk :p
Van mijn Top 20 staan er 18 spelen in de lijst. Dus niet slecht
-
francobollus
- Uitgever
18 spellen uit mijn lijst, die ik overigens uit nalatigheid niet verzonden heb, staan in de top 100! Mijn persoonlijke favoriet is Lords of Waterdeep: had ik maar mijn lijstje toegezonden, dan had dit fijne spel wellicht een paar treetjes hoger gestaan!
Nog even wat commentaar:
Hoogst genoteerde lichte spel in de top 100 dat wat mij betreft lager had moeten eindigen: Splendor. Geweldig spelletje, maar de altijd weer saaie eerste helft van het spel die verplicht doorlopen moet worden rechtvaardigt absoluut geen vierde plaats.
Hoogst genoteerde zware spel in de top 100 dat wat mij betreft lager had moeten eindigen: In de voetsporen van Marco Polo. Na worker-placement krijgen we nu dice worker-placement: hoe ingewikkeld moet het worden? Niet intuitief en eigenlijk gewoon heel abstract. Mag wat mij betreft vijftig plaatsjes zakken.
Mijn favoriete lichte spel wat niet in de top 100 staat: Regenwormen. Klassieker waarover ik verbaasd ben dat deze niet de top 100 staat. Geen geklooi met scoreblokjes a la Yahtzee of Qwixx, maar gewoon lekker wormtegels (af)pakken.
Mijn favoriete zware spel wat niet in de top 100 staat: Carson City. Hoort gewoon thuis in de rij klassieke bordspellen zoals Puerto Rico, Vorsten van Florence, Caylus of Keyflower. En dit vind ik niet omdat ik bevooroordeeld ben;)
Spellen waarvan ik überhaupt niet begrijp waarom ze in de top 100 staan: Dungeon Lords, Russian Railroads, Through the Ages, wat mij veel te veel heen en weer geschuif met blokjes/kaartjes/tegels/poppetjes. Ik krijg er migraine van.
Nog even wat commentaar:
Hoogst genoteerde lichte spel in de top 100 dat wat mij betreft lager had moeten eindigen: Splendor. Geweldig spelletje, maar de altijd weer saaie eerste helft van het spel die verplicht doorlopen moet worden rechtvaardigt absoluut geen vierde plaats.
Hoogst genoteerde zware spel in de top 100 dat wat mij betreft lager had moeten eindigen: In de voetsporen van Marco Polo. Na worker-placement krijgen we nu dice worker-placement: hoe ingewikkeld moet het worden? Niet intuitief en eigenlijk gewoon heel abstract. Mag wat mij betreft vijftig plaatsjes zakken.
Mijn favoriete lichte spel wat niet in de top 100 staat: Regenwormen. Klassieker waarover ik verbaasd ben dat deze niet de top 100 staat. Geen geklooi met scoreblokjes a la Yahtzee of Qwixx, maar gewoon lekker wormtegels (af)pakken.
Mijn favoriete zware spel wat niet in de top 100 staat: Carson City. Hoort gewoon thuis in de rij klassieke bordspellen zoals Puerto Rico, Vorsten van Florence, Caylus of Keyflower. En dit vind ik niet omdat ik bevooroordeeld ben;)
Spellen waarvan ik überhaupt niet begrijp waarom ze in de top 100 staan: Dungeon Lords, Russian Railroads, Through the Ages, wat mij veel te veel heen en weer geschuif met blokjes/kaartjes/tegels/poppetjes. Ik krijg er migraine van.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Niet insturen maar wel commentaar hebben, dat pikken we hier natuurlijk nietfrancobollus schreef:18 spellen uit mijn lijst, die ik overigens uit nalatigheid niet verzonden heb, staan in de top 100! Mijn persoonlijke favoriet is Lords of Waterdeep: had ik maar mijn lijstje toegezonden, dan had dit fijne spel wellicht een paar treetjes hoger gestaan!
Nog even wat commentaar:
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
en dan wel commentaar ??francobollus schreef:18 spellen uit mijn lijst, die ik overigens uit nalatigheid niet verzonden heb, staan in de top 100!
Juist omdat deze zo licht is wss ook zo populair. Door de zeer hoge notering is deze nu wel sterk gestegen op mijn wishlist om hem toch een keertje te gaan spelen en kijken of ik je mening deel of nietfrancobollus schreef: Mijn persoonlijke favoriet is Lords of Waterdeep: had ik maar mijn lijstje toegezonden, dan had dit fijne spel wellicht een paar treetjes hoger gestaan!
Nog even wat commentaar:
Of 100.... maar heb het idee dat Marco Polo wel gaat zakken met de jaren.francobollus schreef:
francobollus schreef:
+1 , idem als Sushi Go! Door de eenvoud vaak leuker dan 7 Wonders.
francobollus schreef:
Hmmm vind Carson City minder "klassiek" dan de voorbeelden.. ben het wel mee eens dat ik hem wel verwacht had!
francobollus schreef: Spellen waarvan ik überhaupt niet begrijp waarom ze in de top 100 staan: Dungeon Lords, Russian Railroads, Through the Ages, wat mij veel te veel heen en weer geschuif met blokjes/kaartjes/tegels/poppetjes. Ik krijg er migraine van.
Ieder zijn ding! In zijn algemeenheid staat er wel (te?) veel Euro in.
-
Robertopellizini
- Genius
Ook even een overzicht
Gespeeld: 78
In bezit: 20
In top 20: 11 (The Resistance, Lewis & Clark, Flash Point, Small World, King of Tokyo, Mysterium, Pandemic Legacy, Vorsten van Florence (#1), Patchwork, Codenames, Terra Mystica)
Nog verder uit mijn top 20:
Dungeon Petz. Geweldige, thematische, hilarische worker placement / auction game).
Mage Knight. The Board Game. Zeer complex, maar ongelooflijk goed. Het beste solo-spel dat er is (zijn ze het op BGG ook mee eens).
K2 (+ Broad Peak). Sterk thematisch hand management spel over bergbeklimmen.
Sherlock Holmes: Consulting Detective. Het beste verhalende spel. Fantastische verhaallijnen, fascinerend speurwerk. Time Stories kan hier nog een puntje aan zuigen.
Lord of the Rings: The Confrontation. Stratego meets Lord of the Rings. Thematisch sterk en verrassend diepe gameplay.
Libertalia. Hilarisch role selection piraten-spel. Elkaar pesten, lachen om elkaars pech, en lekker schatten graaien zijn de fantastische ingrediënten.
Claustrophobia. By far de beste dungeon crawl (de enige die ik nog wens te spelen). Asymmetrische puzzel-achtige gameplay gecombineerd met prachtige tegels en fijne miniaturen.
Ninjato. Een van de mooist vormgegeven spellen. Niet geweldig strak, maar de combinatie van push-your-luck, set-collection, area control speelt heerlijk weg.
Wat schets je me nou (NL) / Telestrations (EN). Uiterst grappig tekenspelletje voor grotere groepen (liefst 6+). Des te beter met mensen die totaal niet kunnen tekenen (zoals ik). Leidt altijd tot grote hilariteit.
Niet in mijn top 20, maar nét te laat gespeeld, anders had hij er wel in gemoeten:
- Mombasa. Wat een heerlijk spel. Veel verschillende mechanismes. Een euro die (tegen de huidige trend in) juist eens heel veel interactie heeft. Hand management, set (majority) collection, stocks, area majority, timing, bookkeeping (leuker dan het klinkt), etc. etc. Zoveel interessante mogelijkheden. Een topper die het verdient volgend jaar erin te staan (als genoeg mensen 'm hebben gespeeld).
Gespeeld: 78
In bezit: 20
In top 20: 11 (The Resistance, Lewis & Clark, Flash Point, Small World, King of Tokyo, Mysterium, Pandemic Legacy, Vorsten van Florence (#1), Patchwork, Codenames, Terra Mystica)
Nog verder uit mijn top 20:
Dungeon Petz. Geweldige, thematische, hilarische worker placement / auction game).
Mage Knight. The Board Game. Zeer complex, maar ongelooflijk goed. Het beste solo-spel dat er is (zijn ze het op BGG ook mee eens).
K2 (+ Broad Peak). Sterk thematisch hand management spel over bergbeklimmen.
Sherlock Holmes: Consulting Detective. Het beste verhalende spel. Fantastische verhaallijnen, fascinerend speurwerk. Time Stories kan hier nog een puntje aan zuigen.
Lord of the Rings: The Confrontation. Stratego meets Lord of the Rings. Thematisch sterk en verrassend diepe gameplay.
Libertalia. Hilarisch role selection piraten-spel. Elkaar pesten, lachen om elkaars pech, en lekker schatten graaien zijn de fantastische ingrediënten.
Claustrophobia. By far de beste dungeon crawl (de enige die ik nog wens te spelen). Asymmetrische puzzel-achtige gameplay gecombineerd met prachtige tegels en fijne miniaturen.
Ninjato. Een van de mooist vormgegeven spellen. Niet geweldig strak, maar de combinatie van push-your-luck, set-collection, area control speelt heerlijk weg.
Wat schets je me nou (NL) / Telestrations (EN). Uiterst grappig tekenspelletje voor grotere groepen (liefst 6+). Des te beter met mensen die totaal niet kunnen tekenen (zoals ik). Leidt altijd tot grote hilariteit.
Niet in mijn top 20, maar nét te laat gespeeld, anders had hij er wel in gemoeten:
- Mombasa. Wat een heerlijk spel. Veel verschillende mechanismes. Een euro die (tegen de huidige trend in) juist eens heel veel interactie heeft. Hand management, set (majority) collection, stocks, area majority, timing, bookkeeping (leuker dan het klinkt), etc. etc. Zoveel interessante mogelijkheden. Een topper die het verdient volgend jaar erin te staan (als genoeg mensen 'm hebben gespeeld).
-
Robertopellizini
- Genius
Een kleine greep spellen in de top 100 waar ik de populariteit niet van snap, oftewel OVERRATED:
- T.I.M.E Stories. Interessant idee, maar uiterst magere uitvoering. Cliché en zeer beperkte verhaallijnen, teveel zinloos dobbelen en niet genoeg puzzels. Hopelijk raakt iemand hierdoor geïnteresseerd en maakt hij/zij wél een goed verhalend spel.
- Machi Koro. Dobbelen, kopen, dobbelen, kopen, dobbelen, kopen. Wat een snoozefest. Als het 1/3e van de tijd kon duren was het misschien nog wel te doen.
- Istanbul. Wat een vreselijk suf spel. Je loopt van vakje naar vakje, laat een mannetje achter, vult iets op, of rolt een dobbelsteen, en je loopt weer verder. Het uitzetten van een optimale route zou dan het spel leuk moeten maken. Zo effectief mogelijk je acties gebruiken om de race te winnen. Niet mijn idee van plezier. Ik waan me echt helemaal in Istanbul zeg...

- T.I.M.E Stories. Interessant idee, maar uiterst magere uitvoering. Cliché en zeer beperkte verhaallijnen, teveel zinloos dobbelen en niet genoeg puzzels. Hopelijk raakt iemand hierdoor geïnteresseerd en maakt hij/zij wél een goed verhalend spel.
- Machi Koro. Dobbelen, kopen, dobbelen, kopen, dobbelen, kopen. Wat een snoozefest. Als het 1/3e van de tijd kon duren was het misschien nog wel te doen.
- Istanbul. Wat een vreselijk suf spel. Je loopt van vakje naar vakje, laat een mannetje achter, vult iets op, of rolt een dobbelsteen, en je loopt weer verder. Het uitzetten van een optimale route zou dan het spel leuk moeten maken. Zo effectief mogelijk je acties gebruiken om de race te winnen. Niet mijn idee van plezier. Ik waan me echt helemaal in Istanbul zeg...
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Machi Koro vind ik wel een leuk spel, maar mocht idd korter. Van Istanbul snap ik de populariteit wel. Heb het spel nu zo´n 5 keer gespeeld en 4 keer hiervan was de winnaar maar 1 of 2 beurten eerder uit dan één of meerdere andere spelers. Voor mij zit het spel dan erg goed in elkaar en ik vind het mechanisme ook al leuk; zorg dat je slim je route plant. Ik waan me ook niet in Istanbul, maar dat is voor mij ook niet nodig (ik kijk wel uit).Robertopellizini schreef:Een kleine greep spellen in de top 100 waar ik de populariteit niet van snap, oftewel OVERRATED:
- Istanbul. Wat een vreselijk suf spel. Je loopt van vakje naar vakje, laat een mannetje achter, vult iets op, of rolt een dobbelsteen, en je loopt weer verder. Het uitzetten van een optimale route zou dan het spel leuk moeten maken. Zo effectief mogelijk je acties gebruiken om de race te winnen. Niet mijn idee van plezier. Ik waan me echt helemaal in Istanbul zeg...![]()
-
WeckoJ
- Veenboer
Machi Koro is wel pas echt leuk met de uitbreiding Haven erbij (Metropool is wat minder belangrijk maar ook leuk).
Ik vind het ook een grote verassing dat Splendor zo hoog staat, heb Nox' filmpje wel gezien en zo leuk lijkt het me niet, maar heb het niet gespeeld dus wie weet zou dat me van gedachten doen veranderen.
Zelfde geld overigens ook voor Hoogspanning en El Grande. Beide niet gespeeld maar lijken me beide ook niet erg interessant. Nouja in ieder geval niet zo interessant dat ze in de top-10 zouden moeten staan.
Ik vind het ook een grote verassing dat Splendor zo hoog staat, heb Nox' filmpje wel gezien en zo leuk lijkt het me niet, maar heb het niet gespeeld dus wie weet zou dat me van gedachten doen veranderen.
Zelfde geld overigens ook voor Hoogspanning en El Grande. Beide niet gespeeld maar lijken me beide ook niet erg interessant. Nouja in ieder geval niet zo interessant dat ze in de top-10 zouden moeten staan.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Hoogspanning ziet er droog en saai uit (dat is althans hoe ik er tegenaan keek voordat ik het gespeeld had). Het spel vind ik echter top; mooie en goedwerkende combinatie van een veilingmechanisme en resource-management. El Grande vind ik ook minder interessant, maar ik houd niet zo erg van area-control, dat is de reden in mijn geval. Onder de paar area-control spellen die ik heb gespeeld, vind ik dit wel de beste.WeckoJ schreef:Zelfde geld overigens ook voor Hoogspanning en El Grande. Beide niet gespeeld maar lijken me beide ook niet erg interessant. Nouja in ieder geval niet zo interessant dat ze in de top-10 zouden moeten staan.
-
RvdH83
- Fabrieksmanager
Idem. Niet mijn ding. Shogun/Wallenstein kan ik niet van genieten.maxitaxi777 schreef:maar ik houd niet zo erg van area-control
-
RvdH83
- Fabrieksmanager
Het valt me op dat er erg, erg veel euros en party-games in de lijst staan. Ik had op iets meer variatie gehoopt om inspiratie uit op te doen. Maar goed, dit was wel enigszins te verwachten. Ik ben erg benieuwd hoeveel stemmers er uiteindelijk waren.
Wel een beetje apart dat de stemmen voor "Through the Ages: A Story of Civilization" en "Through the Ages: A New Story of Civilization" bij elkaar worden opgeteld, maar de stemmen voor de Ticket to Ride versies en Steam/Age of Steam niet. Maar enfin.
Gespeeld: 49
In bezit: 32
In top 20: 5 (Race for the Galaxy, 1830, Ra, Viticulture, The Resistance)
Overige top 20: Age of Steam, Android: Netrunner, Chicago Express, Container, Cuba Libre, Imperial, Pax Porfiriana, Star Wars: The Card Game, Antiquity, Commands & Colors: Ancients, Coup, Greenland, Indonesia, Modern Art, Snowdonia.
Want-to-play: Brass, Lewis & Clark, Lost Cities, Alchemists, Robinson Crusoe, Fields of Arle, Lancaster, Game of Thrones The Board Game
Overrated: 7 Wonders, Qwixx, Star Realms
Wel een beetje apart dat de stemmen voor "Through the Ages: A Story of Civilization" en "Through the Ages: A New Story of Civilization" bij elkaar worden opgeteld, maar de stemmen voor de Ticket to Ride versies en Steam/Age of Steam niet. Maar enfin.
Gespeeld: 49
In bezit: 32
In top 20: 5 (Race for the Galaxy, 1830, Ra, Viticulture, The Resistance)
Overige top 20: Age of Steam, Android: Netrunner, Chicago Express, Container, Cuba Libre, Imperial, Pax Porfiriana, Star Wars: The Card Game, Antiquity, Commands & Colors: Ancients, Coup, Greenland, Indonesia, Modern Art, Snowdonia.
Want-to-play: Brass, Lewis & Clark, Lost Cities, Alchemists, Robinson Crusoe, Fields of Arle, Lancaster, Game of Thrones The Board Game
Overrated: 7 Wonders, Qwixx, Star Realms
-
lynyrdskynyrd
- Garnaal
Leuk om te lezen dat een paar weldoordachte? opmerkingen een stortvloed aan reacties uitlokt. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen smaak en voorkeur.
Teleurstellend: geen klaverjassen en geen wizard(boerenbridge) in de lijst
ook Boomtown blijft bij velen onder de radar doorvliegen. Natuurlijk staan er weer spellen te laag/te hoog.
Stenen Tijdperk hoger dan Lords of Waterdeep? no way
Burgen Burgundy hoger dan Im Jahr des Drachen, serieus?
statistieken: 100 / 76 / 74
1-50: 45 in bezit en 45 gespeeld, ik begin het te leren.
Orléans en Mysterium moeten hoognodig eens gespeeld worden.
m.v.g. Arjan
ps Met het uitkomen van Through the Ages New kan Nations de top-100 door de achterdeur verlaten.
Teleurstellend: geen klaverjassen en geen wizard(boerenbridge) in de lijst
ook Boomtown blijft bij velen onder de radar doorvliegen. Natuurlijk staan er weer spellen te laag/te hoog.
Stenen Tijdperk hoger dan Lords of Waterdeep? no way
Burgen Burgundy hoger dan Im Jahr des Drachen, serieus?
statistieken: 100 / 76 / 74
1-50: 45 in bezit en 45 gespeeld, ik begin het te leren.
Orléans en Mysterium moeten hoognodig eens gespeeld worden.
m.v.g. Arjan
ps Met het uitkomen van Through the Ages New kan Nations de top-100 door de achterdeur verlaten.
-
Bartjes!
- Uitgever
Helemaal mee eens!BaSL schreef: Mijn nummer 1 - YINSH - had eigenlijk wel in de lijst gemoeten. Vorig jaar vloog'ie de Top 100 uit; schande!