Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2023
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- WTULTC
- Elfenkoning
Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2023
Zeker, nu het aantal Nederlandse spellenauteurs groeiende is kan zo'n prijs zeker in het leven geroepen worden wat mijn betreft. Veel spelontwerpen worden door beginnende Nederlandse auteurs bijv. dmv een kickstartproject op de markt aangeboden. Zelfs auteurs die al langer bezig zijn doen dat nog steeds zoals bijv Cwali. Sorry, maar ik blijf terugkomen op hem omdat hij toch wel een van de grootste Nederlandse auteurs is. Heeft aardig wat spellen ontwikkeld en uitgebracht onder zijn eigen label (vaak via kickstarter).
Labels:
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
- Contacteer:
Terecht dat je Corné zo waardeert. Hij levert al sinds de jaren negentig speelplezier.WTULTC schreef: Zeker, nu het aantal Nederlandse spellenauteurs groeiende is kan zo'n prijs zeker in het leven geroepen worden wat mijn betreft. Veel spelontwerpen worden door beginnende Nederlandse auteurs bijv. dmv een kickstartproject op de markt aangeboden. Zelfs auteurs die al langer bezig zijn doen dat nog steeds zoals bijv Cwali. Sorry, maar ik blijf terugkomen op hem omdat hij toch wel een van de grootste Nederlandse auteurs is. Heeft aardig wat spellen ontwikkeld en uitgebracht onder zijn eigen label (vaak via kickstarter).
Hij was ‘mijn eerste echte spelauteur’ op de Ducosimbeurzen die ik toen organiseerde. Ik heb een zwak voor hem.
- WTULTC
- Elfenkoning
Ik heb aardig wat lol gehad met zijn spel Mayday! Mayday! die hij voor mijn signeerde op dacht ik SpellenSpektakel in Eindhoven, maar kan ook Zuiderspel geweest zijn. Hij was toen niet lekker en ik heb zelfs nog even de stand voor hem waargenomen.
- Eis-T
- Grote Dienaar
Goed te zien dat m'n opmerking heeft aangezet tot een discussie, en die auteursprijs was ik inderdaad nog niet bekend mee.
Op boardgame geek staat deze lijst met 223 bordspellen met een Nederlandse auteur: https://boardgamegeek.com/geeklist/2692 ... etherlands
Het lijkt erop dat we van alle markten thuis zijn, van de zware eurogames bij Splotter tot vlotte kaartspellen bij Jolly Dutch. Ook kwam ik nog best wat titels tegen waarvan ik nog niet wist dat het een Nederlander ontworpen was.
Op boardgame geek staat deze lijst met 223 bordspellen met een Nederlandse auteur: https://boardgamegeek.com/geeklist/2692 ... etherlands
Het lijkt erop dat we van alle markten thuis zijn, van de zware eurogames bij Splotter tot vlotte kaartspellen bij Jolly Dutch. Ook kwam ik nog best wat titels tegen waarvan ik nog niet wist dat het een Nederlander ontworpen was.
- Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Leuke lijst! Maar er ontbreken ook spellen zag ik. 

Martyn F
Board game designer
Board game designer
- Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Contacteer:
Dat klopt wel een beetje. Afgezien van mijn onaardige onhebbelijkheid om lak te hebben aan overgevoelige Belgen met een Hollandercomplex. Maar gelukkig kom ik die hier bijna nooit tegen.Jerome schreef: Wen er maar aan. In het echt is Erwin trouwens een aardige kerel.
- pieter.schutz
- Geheim Genootschap
Het is dan ook wel weer zo dat sommige Nederlandse of Vlaamse ontwerpers spellen dan weer alleen in het Engels uitbrengen.Eis-T schreef: Goed te zien dat m'n opmerking heeft aangezet tot een discussie, en die auteursprijs was ik inderdaad nog niet bekend mee.
Kijk bijvoorbeeld naar een aantal GameBrewer-spellen. Vaak een Vlaamse designer, maar alleen in het Engels (en Frans/Duits/etc.) uitgebracht.
Het segment Nederlandstalige auteurs van wie het spel ook in het Nederlands beschikbaar is is niet zo groot, en dan moet het spel wel erg goed zijn om mee te dingen in de nominaties.
Ik had zelf een kleine hoop voor het spel Grunn dat helaas ook vrij weinig aandacht heeft gekregen. Iig leuker dan Flamecraft