Lucky Jack schreef:
Jerome schreef:
Jij laat het klinken alsof je voor €5000 de titel kan kopen, maar het is zo dat je bereid moet zijn die €5000 op tafel te leggen als je geselecteerd wordt als een van de winnaars. Er is dus evengoed een vakjury die de ingezonden spellen keurt. Over de kwaliteit van het juryoordeel valt te twisten maar dat geldt voor elke juryprijs.
Een beetje flauw dat deze discussie elk jaar terug komt.
Zie OP, ze hebben dus 156 artikelen getest voor 15 categorieën. Dat zijn er dus grofweg 10 per categorie. Met 3 nominaties in elke categorie heb je na meedoen dus een winkans van 30%. Daarbij zijn de inzendingen dus ook nog eens ingezonden door de fabrikanten zelf en zijn niet aangedragen door een jury of het publiek zelf.
Ik zeg niet dat een winnaar van Speelgoed van het jaar perse slecht is of geen terechte winnaar. Maar dat het objectief het beste speelgoed van de markt is, is gewoon flauwekul.
Leuke discussie altijd die rond de bekendmaking losbarst, en tekenend voor Speelgoed van het Jaar en BSM dat (ondanks dat er specifieke bordspellen categorieën zijn) dit draadje in 'nieuws en geruchten' staat maar niet in 'spellenprijzen'.
Qua kwaliteit van de vakjury zal ieder altijd een mening hebben over elke vakjury, en je je soms afvragen wat een bepaald persoon toch in een vakjury doet.
Qua aantal spellen blijkt dat dit jaar 95 spellen mee deden voor in totaal 4 categorieën, waarbij in elke categorie 3 winnaars zijn (die mee dingen naar de publieksprijs). Dat zijn 12 'winnaars' op 95 spellen. Bij de NSP gaf de jury aan dit jaar zo'n 100 spellen te hebben beoordeeld, voor 3 categorieën en 9 genomineerden.
Anyway, wij hebben dit jaar weer mee gedaan en met Click een van de winnaars. Het is wel elk jaar weer een afweging of je mee wilt doen, want als je wint is het inderdaad een flinke kostenpost. Wat ik wel fijn vind is dat er duidelijk is wat de kosten zijn en dit transparant word gecommuniceerd, waar andere prijzen 'een vrijwillige uitgeversbijdrage' vragen. Vorig jaar hebben we ook mee gedaan met Speelgoed van het Jaar en toen hebben we niet gewonnen. Voor ons als kleine uitgever is het een bewuste keuze om mee te doen omdat het een extra ingang is naar grote retailers, extra marketing aandacht en grappig genoeg heb ik (persoonlijke mening) het idee dat deze vakjury meer vanuit het grote publiek wat niet per se in de spellenwinkel komt kijkt waardoor bijvoorbeeld een spel als Click meer kans maakt dan bij de NSP wat net wat meer incrowd is. Als je wint komen je spellen komen onder de aandacht bij mensen die het anders niet zo snel zouden zien en niet naar beurzen komen.
Lang verhaal kort: volgens mij kunnen prijzen zoals NSP en Speelgoed van het Jaar prima naast elkaar bestaan en ieder denkt het zijne van de voor- en nadelen van de prijzen.