Winnaars Speelgoed van het jaar 2022 (NL)

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Winnaars Speelgoed van het jaar 2022 (NL)

Bericht door Bart »

Dinsdag werden de winnaars Verkiezing Speelgoed van het Jaar (NL) bekend gemaakt. De voorbije maanden beoordeelde en testte de jury maar liefst 156 speelgoedartikelen. Daaruit selecteerde de jury drie winnaars in vijftien verschillende categorieën. Daarmee willen ze de consument kwalitatief goed, veilig en originele spellen en speelgoed -geen namaak- helpen selecteren uit het grote aanbod op de markt. Zeker omdat vooral speelgoed op niet-Europese websites niet altijd goed en veilig is.

Vanaf dit jaar werden er enkele wijzigingen doorgevoerd. De categorieën werden herschikt naar onderwerp, in totaal vijftien. In iedere categorie worden drie winnaars voorgesteld. Tot 28 oktober kan het publiek stemmen. Op 8 november worden de winnaars van de Publieksprijzen bekend gemaakt.

De jury, bestaande uit deskundigen uit de speelgoedbranche, beoordeelde de inzendingen op originaliteit, veiligheid, kwaliteit, speelplezier, de relatie met de categorie en duurzaamheid.

Wij geven hier een overzicht van de winnaars in de vier categorieën met gezelschapsspellen.

Website: Speelgoed van het Jaar
Bijlagen
logo-winnaar.png
(83.55 KiB) Nog niet gedownload

Labels:
Eis-T
Grote Dienaar

Re: Winnaars Speelgoed van het jaar 2022 (NL)

Bericht door Eis-T »

Click! The Great Wall komt hier vaak op tafel. Zit goed in elkaar en heeft een érg mooie vormgeving. Wat mij betreft een terechte winnaar!
Afbeelding
Een regionale bordspelagenda, blogs en meer: WageningenBoardGamers
Renehindriks
Grote Dienaar

Bericht door Renehindriks »

Ik lees dit met volle verbazing. Ik ben iemand die élke dag alle spellennieuws volgt, minstens wekelijks in spellenwinkels komt (en iets koopt, bij voorkeur wat vers van de pers is) en inmiddels een collectie heb van ruim 1000 spellen.. krijgen ze het voor elkaar om 12 spellen te kiezen waar ik maar 2 van heb (gespeeld) :). En meer dan de helft heb ik nog nooit van gehoord.
Ik heb Stella en Cross Clues, waarbij Cross Clues een erg grote hit is bij iedereen met wie ik het speel, fantastisch spel!
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Speelgoed van het jaar is dan ook niet zozeer een verkiezing, maar eerder een betaalde promotie. Fabrikanten sturen zelf hun artikel in ter nominatie en de 'winnaars' betalen zo'n €3000 om de titel "Speelgoed van het jaar" te mogen voeren..

Heel anders dus dan bijv. de Nederlandse Spellenprijs en ik zou dan ook niet al teveel waarde hechten aan Speelgoed van het jaar.

-edit- het is €5000 ex BTW en daar komt €1450 bij als je ook nog de publieksprijs 'wint'. Zie Het wedstrijdreglement
Laatst gewijzigd door Lucky Jack op za 10 sep 2022, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Renature was ook een spel van het NK bordspelspellen dus had je als je al het bordspellennieuws volgt wel kunnen kennen van naam.
Libertalia is ook vrij bekend.

The Hunger ben ik zelf wel benieuwd naar.

Cross Clues is inderdaad een erg leuk spel. Spek ik ook graag.

Klopt, het is min of meer en beetje een 'gekochte' prijs. De winnaars betalen 5k per spel volgende mij. Is allemaal terug te vinden in het reglement.
Daarom hecht ik een waarschijnlijk de meeste bordspelspellenspelers hier niet zoveel waarde aan. Ik zit het meer als promotie voor het bordspellen spelen in het algemeen. Stel iemand die normaal gesproken geen bordspelspellen speelt nu hierdoor ineens Cross Clues gaat spelen en daardoor meer gaat spellen gaat spelen is het doel met deze prijs al bereikt.

De Nederlandse spellenprijs hecht ik meer waarde aan door de vakjury.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Lucky Jack schreef: Speelgoed van het jaar is dan ook niet zozeer een verkiezing, maar eerder een betaalde promotie. Fabrikanten sturen zelf hun artikel in ter nominatie en de 'winnaars' betalen zo'n €3000 om de titel "Speelgoed van het jaar" te mogen voeren..

Heel anders dus dan bijv. de Nederlandse Spellenprijs en ik zou dan ook niet al teveel waarde hechten aan Speelgoed van het jaar.

-edit- het is €5000 ex BTW en daar komt €1450 bij als je ook nog de publieksprijs 'wint'. Zie Het wedstrijdreglement
Jij laat het klinken alsof je voor €5000 de titel kan kopen, maar het is zo dat je bereid moet zijn die €5000 op tafel te leggen als je geselecteerd wordt als een van de winnaars. Er is dus evengoed een vakjury die de ingezonden spellen keurt. Over de kwaliteit van het juryoordeel valt te twisten maar dat geldt voor elke juryprijs.

Een beetje flauw dat deze discussie elk jaar terug komt.
Lucky Jack
Stamhoofd
Persoonlijke Ondertitel: Feeling lucky...

Bericht door Lucky Jack »

Jerome schreef: Jij laat het klinken alsof je voor €5000 de titel kan kopen, maar het is zo dat je bereid moet zijn die €5000 op tafel te leggen als je geselecteerd wordt als een van de winnaars. Er is dus evengoed een vakjury die de ingezonden spellen keurt. Over de kwaliteit van het juryoordeel valt te twisten maar dat geldt voor elke juryprijs.

Zie OP, ze hebben dus 156 artikelen getest voor 15 categorieën. Dat zijn er dus grofweg 10 per categorie. Met 3 nominaties in elke categorie heb je na meedoen dus een winkans van 30%. Daarbij zijn de inzendingen dus ook nog eens ingezonden door de fabrikanten zelf en zijn niet aangedragen door een jury of het publiek zelf.

Ik zeg niet dat een winnaar van Speelgoed van het jaar perse slecht is of geen terechte winnaar. Maar dat het objectief het beste speelgoed van de markt is, is gewoon flauwekul.
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Maar dat het objectief het beste speelgoed van de markt is, is gewoon flauwekul.
Dat geldt voor elke prijs op elk denkbaar terrein.

Terug naar de bordspellen dan:
Hoeveel spellen staan er eigenlijk op de shortlist van de andere spellenprijzen in Nederland en België? Wie nomineert die spellen? Worden ze ook allemaal gespeeld door alle juryleden?
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door xkneepkens »

Lucky Jack schreef:
Jerome schreef: Jij laat het klinken alsof je voor €5000 de titel kan kopen, maar het is zo dat je bereid moet zijn die €5000 op tafel te leggen als je geselecteerd wordt als een van de winnaars. Er is dus evengoed een vakjury die de ingezonden spellen keurt. Over de kwaliteit van het juryoordeel valt te twisten maar dat geldt voor elke juryprijs.

Zie OP, ze hebben dus 156 artikelen getest voor 15 categorieën. Dat zijn er dus grofweg 10 per categorie. Met 3 nominaties in elke categorie heb je na meedoen dus een winkans van 30%. Daarbij zijn de inzendingen dus ook nog eens ingezonden door de fabrikanten zelf en zijn niet aangedragen door een jury of het publiek zelf.

Ik zeg niet dat een winnaar van Speelgoed van het jaar perse slecht is of geen terechte winnaar. Maar dat het objectief het beste speelgoed van de markt is, is gewoon flauwekul.

Leuke discussie altijd die rond de bekendmaking losbarst, en tekenend voor Speelgoed van het Jaar en BSM dat (ondanks dat er specifieke bordspellen categorieën zijn) dit draadje in 'nieuws en geruchten' staat maar niet in 'spellenprijzen'.

Qua kwaliteit van de vakjury zal ieder altijd een mening hebben over elke vakjury, en je je soms afvragen wat een bepaald persoon toch in een vakjury doet.

Qua aantal spellen blijkt dat dit jaar 95 spellen mee deden voor in totaal 4 categorieën, waarbij in elke categorie 3 winnaars zijn (die mee dingen naar de publieksprijs). Dat zijn 12 'winnaars' op 95 spellen. Bij de NSP gaf de jury aan dit jaar zo'n 100 spellen te hebben beoordeeld, voor 3 categorieën en 9 genomineerden.

Anyway, wij hebben dit jaar weer mee gedaan en met Click een van de winnaars. Het is wel elk jaar weer een afweging of je mee wilt doen, want als je wint is het inderdaad een flinke kostenpost. Wat ik wel fijn vind is dat er duidelijk is wat de kosten zijn en dit transparant word gecommuniceerd, waar andere prijzen 'een vrijwillige uitgeversbijdrage' vragen. Vorig jaar hebben we ook mee gedaan met Speelgoed van het Jaar en toen hebben we niet gewonnen. Voor ons als kleine uitgever is het een bewuste keuze om mee te doen omdat het een extra ingang is naar grote retailers, extra marketing aandacht en grappig genoeg heb ik (persoonlijke mening) het idee dat deze vakjury meer vanuit het grote publiek wat niet per se in de spellenwinkel komt kijkt waardoor bijvoorbeeld een spel als Click meer kans maakt dan bij de NSP wat net wat meer incrowd is. Als je wint komen je spellen komen onder de aandacht bij mensen die het anders niet zo snel zouden zien en niet naar beurzen komen.

Lang verhaal kort: volgens mij kunnen prijzen zoals NSP en Speelgoed van het Jaar prima naast elkaar bestaan en ieder denkt het zijne van de voor- en nadelen van de prijzen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Bedankt om dit te verduidelijken vanuit jouw ervaring als uitgever. En uiteraard gefeliciteerd met de prijs voor Click!
xkneepkens schreef: Lang verhaal kort: volgens mij kunnen prijzen zoals NSP en Speelgoed van het Jaar prima naast elkaar bestaan en ieder denkt het zijne van de voor- en nadelen van de prijzen.
Mooi en wijs besluit.
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

xkneepkens schreef: Leuke discussie altijd die rond de bekendmaking losbarst, en tekenend voor Speelgoed van het Jaar en BSM dat (ondanks dat er specifieke bordspellen categorieën zijn) dit draadje in 'nieuws en geruchten' staat maar niet in 'spellenprijzen'.
Je lijkt hier iets te suggereren dat niet bestaat.

Dergelijke berichten starten altijd in nieuws & geruchten en worden later overgeplaatst naar Spellenprijzen.
Laatst gewijzigd door Bart op di 13 sep 2022, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: edit
xkneepkens
Grote Dienaar
Contacteer:

Bericht door xkneepkens »

Erwin schreef:
xkneepkens schreef: Leuke discussie altijd die rond de bekendmaking losbarst, en tekenend voor Speelgoed van het Jaar en BSM dat (ondanks dat er specifieke bordspellen categorieën zijn) dit draadje in 'nieuws en geruchten' staat maar niet in 'spellenprijzen'.
Je lijkt hier iets te suggereren dat niet bestaat.

Dergelijke berichten starten altijd in nieuws & geruchten en worden later overgeplaatst naar Spellenprijzen.
Nee Erwin, dat was mij niet opgevallen als ik daar wat beter had gekeken. Ik zit inmiddels ook al een jaartje of 10 op dit forum en dergelijke bewegingen vallen een gebruiker niet op. Je zal vast gelijk hebben. Fantastisch punt.
Laatst gewijzigd door Bart op di 13 sep 2022, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: edit
Plaats reactie