Brass Birmingham: een industriële revolutie zonder arbeiders
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
- WTULTC
- Elfenkoning
Re: Brass Birmingham: een industriële revolutie zonder arbei
Ik vind het vooral merkwaardig dat een lening je maar 1x 3 geld kost en je daar 30 voor krijgt. Oke, het spel duurt dan meestal nog wel een aantal rondes. Echter stel je zou er niet meer voor zorgen dat je, je inkomsten omhoog gooit dan duurt het 9 rondes (de lening plus telkens 3 die je misloopt) voordat je aan de 30 komt. Een lening is dus een goede investering, want die 9 rondes is veel (spel duurt toch 16 rondes dacht ik, weet ik niet meer helemaal zeker). Ik snap daarom ook niet waarom je niet telkens rente moet betalen over het aantal leningen dat je hebt open staan. Dat zou ik eigenlijk logischer vinden. Overigens lagen bij ons spel de fiches in de steden zo verspreid dat bij een stad niets te halen viel (of ja, eigenlijk niets te leveren viel). Dat maakte het potje wellicht ook apart, maar mijn tegenstanders waren meer bezig met het investeren in de bakkerij (de laatste die 20 punten oplevert) dan dat ze op de treinroutes aan het letten waren. Daarnaast maakte ik ook zo ongeveer als enige een paar metaalfabrieken, waarbij zij verplicht waren om metaal van te gebruiken waardoor ze mooi door hen werden leeg getrokken en ik zo makkelijk die punten kon krijgen. Ik geef toe dat het een prachtig spel is en ik snap waarom het op 1 staat. We speelden overigens met de kickstarteditie (met de pokerfiches). Als het altijd (ook met beginnende spelers) max 1,5 u tot 2 u zou duren dan was het wellicht nog wel in mijn spellenkast beland. Daar ligt namelijk normaal gesproken wel mijn grens.
Labels:
- Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Sommige spellen zijn het waard die grens af en toe op te rekken. 

Martyn F
Board game designer
Board game designer
- Pura Vida
- Kardinaal
Eens. En BB speel je met twee op een gegeven moment 1 tot 1.5 uur, met 3 rond 1.5. Goed te doen ook als je geen zitvlees hebt.Martyn F schreef: Sommige spellen zijn het waard die grens af en toe op te rekken.![]()
Paar interessante punten die je maakt, Wiljan. Als meerdere mensen op potteries gaan, ook die laatste van 20, dan is de winst bijna automatisch voor degene die daar niet voor gaat. Potteries zijn heel lastig, vind ik. Die eerste is lekker, en die tweede gebruik ik soms om een plek voor mijn derde te reserveren. Maar die dure? Mij niet gezien. Één keer geprobeerd en toen ging ik de pottenbak in.
Leningen zijn inderdaad krachtig. Ook al omdat je dan meer kans maakt als eerste aan de beurt te komen in de volgende ronde. Mooiste in BB is spelen op 4 beurten achter elkaar. Maar 3 stapjes naar achteren is wel stevig + het kost je een kaart/actie. En kaarten zijn het duurste item in het spel.
Je had een ijzermonopolie, schrijf je. Dat is lekker, maar geoefende spelers laten dat niet gebeuren en bouwen ze toch ook zelf. Of ze trekken de jouwe leeg op het moment dat het jou net niet uitkomt.
Het aantal acties per spel verschilt per spelersaantal trouwens. Met twee heb je meer kaarten en dus meer acties.
- WTULTC
- Elfenkoning
Bedankt Pura voor je reactie. Degene die het spel bij zich had (ik speelde het op de club) had het spel zelf ook nog maar 3x gespeeld. De ijzerfabrieken waren inderdaad erg sterk. Overigens zei degene van wie het spel was zelf ook dat het soms voordelig is om een ronde veel uit te geven en die ronde erna nauwelijks iets. Dan kun je eerst afwachten wat de rest doet en vervolgens heb je alles het ware 4 acties voordat een van tegenstanders aan de beurt is. Ook daarmee kun je tactisch spelen. Dat is een beetje te vergelijken met Fresco waarbij de buurt volgorde ook op een soort vergelijkbare manier wordt aangepast.

Dit was bijna de eindposities. Je kunt denk ik wel raden welke kleur speler ik was.
Dit was bijna de eindposities. Je kunt denk ik wel raden welke kleur speler ik was.
- RvdH83
- Fabrieksmanager
In je eerste zin schrijf je dat het 3 geld kost, maar het kost 3 inkomen. Er wordt dus zeker wel rente geheven, namelijk het inkomen dat je achteruitgaat en dat is dus 3 geld rente per turn. En vergeet niet dat je dat inkomen niet zomaar terug hebt; het kost meestal meer dan 1 stapje per inkomen om het weer terug te krijgen.WTULTC schreef: Ik vind het vooral merkwaardig dat een lening je maar 1x 3 geld kost en je daar 30 voor krijgt. Oke, het spel duurt dan meestal nog wel een aantal rondes. Echter stel je zou er niet meer voor zorgen dat je, je inkomsten omhoog gooit dan duurt het 9 rondes (de lening plus telkens 3 die je misloopt) voordat je aan de 30 komt. Een lening is dus een goede investering, want die 9 rondes is veel (spel duurt toch 16 rondes dacht ik, weet ik niet meer helemaal zeker). Ik snap daarom ook niet waarom je niet telkens rente moet betalen over het aantal leningen dat je hebt open staan. Dat zou ik eigenlijk logischer vinden.
- WTULTC
- Elfenkoning
Zolang ik daarbij niet in het min inkomen kom vond ik het niet heel erg om zo nu en dan een lening te nemen. Zoals Pura ook al zegt. Ga je puur voor veel inkomsten binnen harken dan ga je het spel ook niet altijd winnen als jij degene bent die tekens het meeste inkomsten krijgt.
Ik heb in dit spel daarom ook niet echt een runaway leader ervaring gehad en dat is wel fijn om te ervaren, want bij aardig veel spellen is halverwege wel duidelijk wie er gaat winnen. Hier was het zelfs zo dat de winnaar (ik) na de kanaal fase zelfs helemaal achteraan lag.
Ik heb in dit spel daarom ook niet echt een runaway leader ervaring gehad en dat is wel fijn om te ervaren, want bij aardig veel spellen is halverwege wel duidelijk wie er gaat winnen. Hier was het zelfs zo dat de winnaar (ik) na de kanaal fase zelfs helemaal achteraan lag.
-
Geerius
- Party Animal
Ik zie dat de markt voor een groot gedeelte leeg is (ijzer zelfs helemaal). Ik heb meerdere keren BB gespeeld maar eigenlijk nooit gezien dat er een markt leeg was. Is het bekend dat als een ijzermijn wordt gebouwd de blokjes direct de markt aanvullen en dat daardoor mogelijk is dat de mijn direct wordt omgedraaid? Het zelfde geldt ook voor kolen maar dan alleen als deze is verbonden met een kolenmarkt.
- WTULTC
- Elfenkoning
Bedoel je dat bijv bij de mijn waar 5 blokjes op te liggen horen er indien de markt niet vol is eerst de markt voor wordt gemaakt en het restant op de mijn wordt gelegd? Zo ja, dan is het wel makkelijk punten scoren met de mijn.
Echter ik vraag mij ook af wat die vierkante vakjes op de markt doen waar een puntje in staat? Bij de ijzer 2 en kolen 1. Bij het opzetten leg je daar namelijk niets neer en eigenlijk gedurende het spel volgens mij ook niet, dus het kan goed dat we daar iets fout hebben gedaan.
Echter ik vraag mij ook af wat die vierkante vakjes op de markt doen waar een puntje in staat? Bij de ijzer 2 en kolen 1. Bij het opzetten leg je daar namelijk niets neer en eigenlijk gedurende het spel volgens mij ook niet, dus het kan goed dat we daar iets fout hebben gedaan.
- Sunnyfield
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Tsjoeke, tsjoeke
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Correct, het is zoals Geerius zegt: ijzer gaat voor zover mogelijk direct naar de markt en kool ook, mits er een verbinding is vanuit de kolenmijn naar de kolenmarkt.
Die puntjes in de vakjes zijn alleen om aan te geven dat deze plekken in de markt bij het opzetten van het spel leeg blijven. Daarna is het ruimte in de markt die aangevuld wordt zodra er een ijzerfabriek of kwalificerende kolenmijn gebouwd wordt.
Het is een zeer gebalanceerd spel, dat meerdere strategieën en tactieken faciliteert!
Die puntjes in de vakjes zijn alleen om aan te geven dat deze plekken in de markt bij het opzetten van het spel leeg blijven. Daarna is het ruimte in de markt die aangevuld wordt zodra er een ijzerfabriek of kwalificerende kolenmijn gebouwd wordt.
Het is een zeer gebalanceerd spel, dat meerdere strategieën en tactieken faciliteert!

-
Geerius
- Party Animal
De kolen en ijzer moet je naar de markt verplaatsen, dit is geen vrijwillige keuze. Diegenen die naar de markt stuurt krijgt ook nog eens geld van de bank voor de geleverde blokjes afhankelijk van de waarde waar het blokje komt te liggen. Dit kan ook weer voor een geldmotor zorgen als je op de juiste momenten een mijn kunt bouwen. Deze leveren echter minder punten op. Als je bijvoorbeeld nu een ijzermijn zou kunnen bouwen met 4 blokjes dan zou deze direct 18 geld opleveren en het tegeltje mag omgedraaid worden.
Ik heb de foto nog even verder bekeken. Het is ook schrikbarend hoeveel bier er nog beschikbaar is. Bij ons is het meestal schaarste betreffende bier en dat daarom niet altijd alles geleverd kan worden. Ik durf niet te zeggen hoe vaak ik stiekem heb zitten vloeken dat iemand bier spendeerde als ik 2 of 3 keer wilde verkopen in 1 actie.
En dan ook nog even over leningen. Deze wil je voornamelijk vroeg in het spel nemen. Des te verder je bent op het inkomstenspoor bent des te verder wordt je teruggezet. Je gaat namelijk 3 inkomstenstappen terug. Als (refererend naar de eerder geplaatste foto) geel een lening neemt komt deze op het inkomsten spoor nog achter paar te staan. Om dat verschil weer goed te maken zal geel 10 stapjes moeten maken. Neem je een lening in het begin van het spel dan kost het maar 3 stapjes om te compenseren.
Ik heb de foto nog even verder bekeken. Het is ook schrikbarend hoeveel bier er nog beschikbaar is. Bij ons is het meestal schaarste betreffende bier en dat daarom niet altijd alles geleverd kan worden. Ik durf niet te zeggen hoe vaak ik stiekem heb zitten vloeken dat iemand bier spendeerde als ik 2 of 3 keer wilde verkopen in 1 actie.
En dan ook nog even over leningen. Deze wil je voornamelijk vroeg in het spel nemen. Des te verder je bent op het inkomstenspoor bent des te verder wordt je teruggezet. Je gaat namelijk 3 inkomstenstappen terug. Als (refererend naar de eerder geplaatste foto) geel een lening neemt komt deze op het inkomsten spoor nog achter paar te staan. Om dat verschil weer goed te maken zal geel 10 stapjes moeten maken. Neem je een lening in het begin van het spel dan kost het maar 3 stapjes om te compenseren.
- RvdH83
- Fabrieksmanager
Ik heb dit zeker wel gezien. Misschien niet aan het einde van het spel, maar in ieder geval wel gedurende het spel. Bij kolen komt het ook weleens voor, maar wat minder vaak. Soms wordt het zelfs geforceerd, omdat je daarna iron of coal kunt overbouwen van een andere speler.Geerius schreef: Ik zie dat de markt voor een groot gedeelte leeg is (ijzer zelfs helemaal). Ik heb meerdere keren BB gespeeld maar eigenlijk nooit gezien dat er een markt leeg was.