Gisteren hier weer eens een heerlijk glas van gedronken (ja, @Pura, de tweede sessie inderdaad).Pura Vida schreef: die stroeve en van tannine bulkende superwijn
Ten eerste: net als de eerste sessie hebben we de introductie setup gedaan (VS/Duitsland en zonder patent office), om het nog even iets toegankelijker te houden (we moesten natuurlijk weer door alle regels heen).
Ik heb me wederom uitstekend vermaakt en niet zozeer alleen omdat ik dit keer wel gewonnen heb (score ca. 120 - ca. 140). Niet helemaal onverwacht (dat ik het leuk vond) gezien mijn voorkeur voor spellen als Tzol'kin, Crystal Palace, Brass etc.
Wat mij betreft is dit juist een grote pre. Goed, misschien is het omdat ik veel minder de gelegenheid heb om veel vaker te spelen. Maar ik vind het juist enorm interessant dat je duidelijk bij elkaar ziet (dwz goed af kunt schatten) wat de ander van plan is, kijkt of en hoe dat jou blokkeert en of en hoe je de ander kunt blokkeren en de afweging maken hoe dat zich verhoudt tot je eigen plannen. Bij Barrage is het dan blokkeren, maar ook meeliften: downstream bouwen waar je tegenstander bezig is levert jou vanzelf water op, of een conduit bouwen in het netwerk van je tegenstander kan ook interessant zijn. Dit is precies waar ik zo ontzettend slecht tegenkan als ik een Ark Nova of vooral Terraforming Mars speel (ja, zijn heel andere spellen): ik kan, zeker bij TM zonder draft, voor mijn gevoel nauwelijks inschatten wat mijn tegenstander van plan is, en nog erger, ik heb niet het gevoel dat ik over veel of zelfs enige mogelijkheden beschik om daarop te reageren. Dit bedoel ik dan, denk ik, vooral op tactisch niveau - en natuurlijk de onvermijdelijke disclaimer, het kan aan mij liggen dat mijn spelintelligentie en/of routine te laag is om dit bij TM te kunnen zien.Pura Vida schreef: Het tactische dan. Ook dat vind ik heel matig ontwikkeld. Het bestaat er slechts uit dat je een ingenieur neerzet waar een ander er ook graag een had gezet. Of een dam bouwt waarvan je allebei allang hebt gezien dat die gaat opleveren. En voor alle zinvolle acties is eigenlijk maar één plek.
Zit ik dan zo in elkaar dat ik graag anderen blokkeer: nou nee (of misschien een beetje), want ik vind het ook leuk om in te schatten hoe ik zelf geblokkeerd ga worden en hoe ik daar mee om kan gaan. Net als veel andere WP's biedt Barrage dit bij uitstek.
Is er 1 standaardroute die je duidelijk moet volgen? Misschien, maar kennelijk hebben wij die nog niet ontdekt. Want wij gingen allebei vrij sterk voor snel en veel energie produceren, waardoor er veel competitie was om de energievakjes (en ook de contractvakjes trouwens). Maar later lees ik op bgg de aanbeveling dat het beter zou zijn om zeker in eerste instantie veel te bouwen en in de eerste beurt(en?) eigenlijk niet te produceren.
Dat ga ik misschien de volgende keer eens uitproberen. Want deze wijn spreekt mij enorm aan.