Eerst en vooral: 70 euro wordt genoemd in deze thread, maar dat is eigenlijk geen officiële prijs. Ik vermoed dat die 70 euro komt van het wiskundesommetje €117 (voor de Nesting Box) min de Asia uitbreiding die er in zit en die een kleine €40 kost, dus €70. Wel die som is eigenlijk €80, maar goed, ik heb de som niet gemaakt, ik weet niet waar die €70 vandaan komt. In ieder geval: die wiskunde klopt niet. Je kan de Asia-content goedkoper aanbieden als die niet in een aparte verpakking zit, dus je mag niet zomaar de volle €40 van de Nesting Box-prijs aftrekken. De werkelijke prijs van een lege Nesting Box zit dus dichter tegen de €100.Edwin84 schreef: Nu zeg je dat vervoer de prijs opdrijft. Nu vraag ik me af: Is die 70 euro inclusief of exclusief verzending naar je huis?
Die prijs is zonder shipping naar je thuis. Als je op dit moment in de Stonemaier-store de Nesting Box met Engelstalige Asia-content bestelt, betaal je €117 (wel, momenteel eigenlijk €136, maar ik denk dat dat een foutje is en ik ben dat met Stonemaier aan het bekijken), en daar komt nog €20 shipping bovenop om hem bij je thuis te krijgen. Dus, het gaat over een stuk meer dan €70.
Waarom wordt er in de verantwoording dan toch over de shipping-kost gesproken? Omdat die €20 dient om de box van het fulfilment center bij jou thuis te krijgen, maar er zijn ook meerdere containers nodig geweest om die boxen in de eerste plaats van de fabriek op een boot in het fulfilment center zelf te krijgen, en dat kost ook wat. Zeker een lege Nesting Box is een doos met heel veel lucht, en dat kost momenteel nu eenmaal superveel om te vervoeren. Dat is de spijtige realiteit. Het volume aan Nesting Boxes dat gisteren in the US verkocht is (7000) neemt een kleine 7 standaard zeecontainers in. Als je de prijs van zo'n zeecontainer kent, dan weet je dat de winstmarge van Stonemaier op deze boxen bijzónder klein is. En dat het produceren en vervoeren van zo'n box een enorm risico inhoudt. Vandaar dat Stonemaier veel sneller dan verwacht uitverkocht is (ze wilden geen hoger risico nemen). En vandaar dat vele uitgevers, zoals 999 Games, het risico niet hebben willen nemen.
De prijs van de nieuwe, lege Nesting Box die volgend jaar bij Stonemaier uitkomt (zonder Asia content, dus) zal afhangen van de freight shipping prijzen op dat moment. Als die omhoog gaan, zal de prijs van de (lege) box ook omhooggaan. Simpele economie en wiskunde, helaas...