Binnen afzienbare tijd waag ik me aan het organiseren van het eerste spelletje Twilight Imperium 3 in onze groep, en aangezien mijn vrienden niet snel geneigd zijn een spel een tweede kans te geven na een teleurstellende of middelmatige eerste keer, neem ik geen risico's en gooi ik er direct de Shattered Empires-expansion bij.
Ik zie ze immers echt afknappen op de voorspelbare Imperial Strategy-kaart (8), het relatieve gebrek aan combat in verhouding tot de voorbereiding ervan (was de dooddoener voor Eclipse), en misschien ook het vrij willekeurige karakter van het politics mechanisme.
Alleen twijfel ik nu over de strategy cards die ik zou gebruiken. Enerzijds lijkt politics veel interessanter/tactischer met de Assembly-kaart (3) uit de uitbreiding. Die kan wel enkel gebruikt worden met de nieuwe Bureaucracy-kaart (8).
Anderzijds lijkt de Age of Empires variant wel handig voor nieuwe spelers, zodat iedereen alle objectives van in het begin ziet. Maar die is dan weer enkel bruikbaar met de alternatieve Imperial Strategy II-kaart, die niet gecombineerd kan worden met de Assembly-kaart.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken: welke combinatie van strategy kaarten uit de base game en de uitbreiding raden jullie aan?