Twilight Imperium + Shattered Empires: Welke strategy cards?

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Gaedr
PIONier

Twilight Imperium + Shattered Empires: Welke strategy cards?

Bericht door Gaedr »

Hey,

Binnen afzienbare tijd waag ik me aan het organiseren van het eerste spelletje Twilight Imperium 3 in onze groep, en aangezien mijn vrienden niet snel geneigd zijn een spel een tweede kans te geven na een teleurstellende of middelmatige eerste keer, neem ik geen risico's en gooi ik er direct de Shattered Empires-expansion bij.

Ik zie ze immers echt afknappen op de voorspelbare Imperial Strategy-kaart (8), het relatieve gebrek aan combat in verhouding tot de voorbereiding ervan (was de dooddoener voor Eclipse), en misschien ook het vrij willekeurige karakter van het politics mechanisme.

Alleen twijfel ik nu over de strategy cards die ik zou gebruiken. Enerzijds lijkt politics veel interessanter/tactischer met de Assembly-kaart (3) uit de uitbreiding. Die kan wel enkel gebruikt worden met de nieuwe Bureaucracy-kaart (8).

Anderzijds lijkt de Age of Empires variant wel handig voor nieuwe spelers, zodat iedereen alle objectives van in het begin ziet. Maar die is dan weer enkel bruikbaar met de alternatieve Imperial Strategy II-kaart, die niet gecombineerd kan worden met de Assembly-kaart.

Enfin, om een lang verhaal kort te maken: welke combinatie van strategy kaarten uit de base game en de uitbreiding raden jullie aan? :)

Labels:
Nautilus
Garnaal

Re: Twilight Imperium + Shattered Empires: Welke strategy ca

Bericht door Nautilus »

Je kan het beste alle acht nieuwe strategy cards gebruiken die bij deze uitbreiding zitten.
Verder zijn de volgende varianten zeer goed te combineren: Distant Suns, Wormhole Nexus, Artifacts en Custodians of Mexatol Rex.
Gaedr
PIONier

Bericht door Gaedr »

Hmm, misschien is de volledige nieuwe deck inderdaad wel het simpelste.

De distant suns lijken me iets te random voor mijn gaming group, kunnen meevallen of tegenvallen. De andere opties lijken me wel nog oké.

Racial technologies en tactical retreat overwoog ik ook nog.
zodiak
Professor Pimpel

Bericht door zodiak »

Wormholes Nexus, Artifacts, Racial technologies en Tactical retreat met de acht nieuwe strategie kaarten is een goede keuze. Zorg dat iedereen voor de objectieven gaat anders duurt het spel erg lang.
Afbeelding
Gaedr
PIONier

Bericht door Gaedr »

Als OP van deze thread wil ik toch nog even feedback over ons eerste spel, voor het geval andere mensen met dezelfde vraag op deze thread botsen.

Gekozen opties: alle SE-strategy cards, racial technologies, wormhole nexus, tactical retreat.

Ervaringen:
- Assembly strategy card: viel wat tegen. Ik had gehoopt dat het politieke aspect tactischer zou worden, maar het resultaat was vooral dat iedereen de kaarten die te sterk waren veiligheidshalve wegspeelde als trade goods. Misschien is random trekken toch interessanter, dan zijn de onderhandelingen tenminste op het scherp van de snee.
- Bureaucracy strategy card: werd zeker in het begin minder vaak gekozen, waardoor weinig nieuwe public objectives in het spel kwamen. Vooral de speler die in ronde 2 of 3 al zijn secret objective kon realiseren (laatste SD van andere speler vernietigen, denk ik), begon hier gaandeweg over te klagen.
- Racial tech: zeker een meerwaarde, zonder extra complexiteit
- Wormhole nexus: werd uiteindelijk niet veroverd. Blijkbaar had iedereen zijn schepen elders nodig. Het spel eindigde ook vrij snel
- Tactical retreat: geruststellend om te weten dat de optie er is, maar nooit nodig geweest doorheen het spel
- Speleinde: heel abrupt en onverwachts, al in ronde 6. De speler met 1 VP voorsprong kon de 'Game over'-kaart kiezen, net op het moment dat iedereen echt op dreef was. Was echt een ancticlimax.

Aanpassingen voor ons volgende spel (hopelijk binnenkort):
- een mix van strategy cards: Initiative, Diplomacy II, Political, Logistics, Trade II, Warfare II, Technology II en Imperial II.
- Age of empire-variant: alle public objectives en het speleinde al van in het begin bekendmaken, gaat de twee belangrijkste teleurstellingen van ons eerste spel verhelpen

Echt wel de max hoe je dit spel kan aanpassen naar de voorkeuren van je gaming group :)
Gaedr
PIONier

Bericht door Gaedr »

Gisteren ons tweede spel gespeeld, de bovenstaande aanpassingen maakten het spel stuk voor stuk beter. Aanrader!

Voor de volgende keer overwegen we Artifacts in te voeren voor wat extra VP die verkregen kunnen worden door te vechten. Verder was er echt weinig aan te merken.