SpellenSpektakel 2014: het is begonnen!

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

rober
Standaard moderator

Re: SpellenSpektakel 2014: het is begonnen!

Bericht door rober »

Bart51 schreef:
rober schreef:
BaSL schreef:Ik hoorde van Dierik dat de winnares over de 80 punten had! :shock:
Klopt.
De winnares had 86 punten.
Van mij mag die meteen in het Guiness Book of records.
Zou het kunnen dat die 59 dan van één of ander Kruiswoord-tornooi was - Hoofddorp of Noorderspel? Of heb ik me dat echt helemaal ingebeeld dat ik dat ergens gelezen had in een melding van WGG.

In elk geval is 86 een supermooi resultaat. Daar kom ik voorlopig niet toe :D .
59 was de hoogste score in het eerste uur. (10:00-11:00)
86 in het 2e uur.
Daarna kwamen nog 66,68,54,62 en 64
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding

Labels:
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik stond 2 dagen bij Roll the Dice. Met name bij de Top 30, maar dit heb ik bij drukte afgewisseld met het uitleggen van spellen.

Op zaterdag was het al vrij snel druk en vanuit de spelbibliotheek werden dan ook de nodige titels van Essen op tafel gelegd. De spellen die op tafel kwamen wisselden nogal en ik heb voornamelijk King of New York uitgelegd. Daar was best wat vraag naar. Het Splendor toernooi liep ook goed en ik heb op zaterdag ook nog een keertje Splendor uitgelegd (waarschijnlijk dus aan Klavertje4). Istanbul stond na het einde van de dag bovenaan in top 30.

Op zondag kwam het wat langzamer op gang, maar na een paar uurtjes zaten ook alle tafels vol en heb ik zelfs de Legende van Andor (alle tafels bij 999 Games etc. waren vast bezet) op de grond uitgelegd aan een groep jongens. Dit terwijl ik zelf het spel nog maar 1 keertje had gespeeld, maar het ging redelijk goed volgens mij. Ook heb ik deze dag nog meerdere keren King of New York, Takenoko (doet het altijd goed vanwege het mooie spelmateriaal) en zelfs Vudu uitgelegd.

Bij de top 30 kwam er uiteindelijk een verrassende winnaar met spellen die 10 stemmen of meer kregen namelijk Samsara. Volgens mij werd Istanbul 2e en Machi Koro 3e. Wel hadden deze laatste 2 genoemde spellen veel meer stemmen dan de winnaar. De definitieve lijst zal op de site van Roll the Dice verschijnen en wellicht hier ook nog worden gepost. Er kon gekozen worden uit 66 spellen. Dit waren voornamelijk nieuwe titels en dat konden we aan de stand ook wel merken, want met enige regelmaat waren er mensen die geen enkele spel kenden en later op de dag terug kwamen nadat ze spellen hadden gespeeld.
Afbeelding
marman
Rooster Booster

Bericht door marman »

Super vermaakt op zaterdag, de dag vloog voorbij!

Heb gelukkig Paleizen van Carrara en Istanbul kunnen spelen. Beetje spijt dat ik Istanbul niet heb gekocht met korting, maar durfde het niet aan zonder te weten wat mijn vrouw er van zou vinden. Deze leek haar na het zien van het filmpje interessant.

Welke van bovenstaande raden jullie aan bij het voornamelijk spelen met z'n 2en??

Wel weer blij dat ik Lost Cities heb laten liggen. Deze vind is erg leuk, mij zij waarschijnlijk niet......jammer voor mij :x
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

rober schreef:
Bart51 schreef:
rober schreef:
BaSL schreef:Ik hoorde van Dierik dat de winnares over de 80 punten had! :shock:
Klopt.
De winnares had 86 punten.
Van mij mag die meteen in het Guiness Book of records.
Zou het kunnen dat die 59 dan van één of ander Kruiswoord-tornooi was - Hoofddorp of Noorderspel? Of heb ik me dat echt helemaal ingebeeld dat ik dat ergens gelezen had in een melding van WGG.

In elk geval is 86 een supermooi resultaat. Daar kom ik voorlopig niet toe :D .
59 was de hoogste score in het eerste uur. (10:00-11:00)
86 in het 2e uur.
Daarna kwamen nog 66,68,54,62 en 64
oh dan heb ik het met mijn 62 nog helemaal niet slecht gedaan dus! En dat voor een eerste keer . Helaas in dat uur net niet genoeg

Superleuke dagen gehad met het demo'en bij 999games.
Vooral op zaterdag was het erg druk waardoor er wachtenden waren voor uitleg en wachtenden om na de huidige spelers bij een tafel aan te schuiven die vrij kwam. We hebben dan ook geen pauze gehad zo ongeveer behalve om naar de wc te gaan.
We hebben uiteraard allemaal ons best gedaan om zoveel mogelijk uit te leggen en overal op tijd te zijn, maar je bent met een beperkt aantal mensen en het waren ook veel spellen die een langere uitleg nodig hebben, dus sorry als bezoekers langer hebben moeten wachten dan gewenst!

Iedereen die gespeeld heeft was volgens mij enthousiast over de spellen! Hoogspanning, Noorderwind en het dorp heb ik allemaal uitgelegd en het viel allemaal in de smaak !
En verder veel mensen gezien, maar bijna geen tijd om onder openingstijden ook echt bij te kletsen omdat het zo druk was.

Ik ben benieuwd naar de bezoekersaantallen!
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
interceptor
Uitgever

Bericht door interceptor »

Frank SpSp schreef:Goeiemorgen allemaal! :)

Allereerst natuurlijk fijn om te horen dat zo veel het naar hun zin hebben gehad op de eerste dag van het Spellenspektakel. Ik hoop dat er ook vandaag weer zo'n grote groep mensen komt genieten van het evenement. De rij die er bij opening stond was inderdaad niet goed, daar wil ik graag mijn excuses voor aanbieden aan iedereen die heeft moeten wachten. We hebben het aantal scanners gebaseerd op de toestroom van vorig jaar, toen de aanloop veel meer verspreid over de dag binnen kwam. Voor de grote groep die er nu al voor opening stond, was dit aantal gewoon te weinig.

We hebben dit opgelost door alle voorverkooptickets in te nemen, zonder ze direct te scannen. Toen we dat deden, was de rij gelukkig zo verdwenen. Een goede les, hopelijk was de vertraging niet zodanig dat je gisteren spellen hebt moeten missen. Oh, en die tickets zijn intussen allemaal langs de scanner geweest, dus vandaag binnenkomen met een kopie heeft geen zin. :P

Heel veel speelplezier gewenst vandaag!
Ik heb nog wel een opmerking over het online aankopen van tickets dat volledig mislukte in mijn geval....zonder opgave van reden.
Omslachtig om je ook eerst te registeren en ook de administratie kosten zijn vaag die je berekend krijgt daarnaast waren de kosten van betaalwijze ook nergens overzichtelijk weergegeven.
Allemaal erg amateuristisch. Dit zou ik als organisatie toch echt verbeteren.

Voor de winst in prijs hoef je het niet te doen. Online ticket is gewoon te duur in verhouding.
Maar goed als het niet aantrekkelijker qua prijs niet kan geef dan op zijn minst aan wat de totaal prijs is. Nu lijkt het meer op misleiding.

Dingen die beter kunnen:
- Rijen bij de cafetaria
- Een grote verkoopstand is te weinig concurrentie. (De Rode Pion, dit jaar)
- Ik mis wel sfeer, in de hoogtij dagen was de hal verlichting uit / gedimmt en waren de stands zelf die voor het licht zorgden. Dit zal niet aan de organisatie liggen denk ik, maar meer aan de standhouders.

Positief aan de beurs is de opzet qua ruimte. Dat is prettig.
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ik ben zaterdag als bezoeker gegaan. Ik was eerst naar de stand van Quined gelopen, maar na 15 min. nog geen tegenstander te bespeuren, dus op naar de RtD stand. Daar aangeschoven voor een potje Mangrovia. Erg goed en leuk spel! Aanrader dus!

Daarna meteen maar even voor splendor toernooi aangeschoven. Eerste potje gewonnen, maar het potje in de kwart finale verloren. Tussen de voorronde en kwartfinale van splendor nog even 2 rondes aquasphere geprobeerd. Die smaakte zeker naar meer, nog een aanrader. Voordat we bij aquasphere konden aanschuiven even geluisterd naar de uitleg van Massilia en 1 ronde gespeeld, maar het spel trok mij niet.

Na splendor klaar was. Samen met flash, zijn vriendin en nog iemand 2 potjes qwixx gedaan voor toernooi. Maar te lage scoren om iets te winnen. Helaas bij de BSM rally ook niks gewonnen.

Op het laatste gewoon nog even een rondje gelopen over de beurs.

Op zondag was ik demo-er van wgg bij kruiswoord toernooi en later ook wat machi koro uitgelegd. Leuke en gezellige dag. :) Kwamen nog wat bekenden voorbij dus daar even meegekletst. En tussendoor nog wel even de BSM rally gedaan, helaas weer niks gewonnen. :( Daarna lekker huiswaarts.

Als demovergoeding: Istanbul inclusief promo en Machi Koro.
En van Domo nog Targi genomen.
Ik had achteraf nog wel qwixx mee willen nemen, maar niet van gekomen.

Kortom ik heb twee erg leuke en gezellige dagen gehad!
Nu nog even een carpool voor Spel zien te vinden, want zou graag daar nog een dagje heen willen gaan. :roll: :)
Laatst gewijzigd door aicirtap op ma 10 nov 2014, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Pedro777
Condottiërre

Bericht door Pedro777 »

Wij hebben een superleuk weekend gehad met ons bestuur van Spellenclub De Struikrover.

De sfeer was gezellig en gemoedelijk. We hebben echt heel wat spellen kunnen uit testen, al hadden er dat wel nog wat meer mogen zijn.

De BSM-uitgeversrally is echt leuk om te doen. Het 'verplicht' je ook om wat rond te lopen en op die manier speel je dan wel eens iets wat je niet voorzien had.

Ook blij dat Holiday Inn op zaterdag een zaal voorzien had om nog wat verder te spelen.

Wij konden aanschuiven voor volgende titels: Aquasphere, Black Fleet, Caverna, Machi Koro, Legacy, Imperial Setters, Colt Express, Port Royal, Cubo, El Gaucho en Ugo.

Twee mensen van ons gezelschap namen ook eens deel aan een sessie van het mega civilazation spel.
Afbeelding
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

De BSM-rally was zeker leuk, maar gezien de hoeveelheid formulieren die ingeleverd werden had je meer kans om bij de Top 30 van Roll the Dice waar ik stond een prijs te winnen. We hebben in totaal zo'n 250 ingevulde lijsten gehad. Beide dagen zo'n 125 en de win kans lag ergens tussen 1 op 5 en 1 op 10. Het was telkens leuk om te zien als iemand een prijs in ontvangst mocht nemen.

Neemt niet weg dat veel mensen met het BSM-formulier tussen onze prijsjes stonden te kijken of ze bepaalde stukjes van spellen zagen. Er stonden immers een groot aantal spellen tussen onze prijsjes die ook op het BSM-formulier stonden.
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Zelf 2 dagen op de RTD stand gestaan en verschillende demo's gegeven. Sommigen zullen dus misschien bij mij aangeschoven zijn ... Behalve Glasstraat heb ik geen spel 2 keer uitgelegd. Ik heb ongeveer 10-12 keer een spel uitgelegd. 2 Vermoeiende dagen dus. Gisteren na het afsluitende etentje met RTD toch nog maar even Hermagor gespeeld, die ik ook mocht uitleggen. Gelukkig vandaag en morgen vrij om de recupereren.

Foto's van RTD:
Zaterdag
Zondag
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Mijn Spellenspektakel was dit jaar al vrijdag begonnen. Om half tien 's morgens ben ik begonnen met de lege hoofd-stand van 999-Games op te bouwen; tafels en stoelen uit de transportkarretjes nemen en uitklappen en ongeveer op de goede plaats zetten, want er moest nog wel wat ruimte worden gelaten voor de 18 (!) pallets spellen die nog naar de stand van de Rode Pion moesten. Later kwam de vrachtwagen die vol zat met spullen en spellen en daar heb ik aan meegeholpen om die leeg te maken, samen met Enrico van 999-Games en BasL van Bordspelmania. Vervolgens de achterwand opgezet, de statafels voorzien van tafelrokken, de tafels voorzien van kleedjes en de laatste logische wijzigingen gemaakt in de standindeling. Tot slot samen met Marianne en Enrico de spellen op alle tafels al startklaar gelegd.
Op zaterdag was ik voor negen uur al binnen en heb de standverlichting aangedaan en de vloer in de stand nog vrijgemaakt van de laatste papiertjes en papiersnippers. Vanaf tien uur continue gedemonstreerd tot sluitingstijd. Ik heb Carverna, Noorderwind, Het Dorp en De Legenden van Andor uitlegd aan een boel enthousiaste mensen.
Op zondag was ik wederom al voor negen uur in de stand, want ik vermoedde dat er nog wel spellen onopgeruimd lagen en dat was ook zo. Tot vijf voor tien bezig geweest met alles weer netjes klaarleggen, de tafelkleedjes recht trekken en de bekertjes en papiertjes die waren achtergebleven van zaterdag opruimen. Nog snel naar het toilet zodat ik met een lege blaas aan de tweede run kon beginnen. Weer dezelfde spellen gedemonstreerd voor wederom enthousiaste mensen. Ik had zaterdag al van Klaas te horen gekregen dat hij zondag om 10.00 uur bij Caverna zou staan en hij was akelig op tijd :wink: . Na afloop met een grote groep de stand afgebroken en alles klaargezet voor de vrachtwagen die het maandag zou komen ophalen. Frank, die het Spellenspektakel organiseert, vroeg mij om de spullen niet op de tapijttegels te zetten, omdat die al om 07.00 uur zouden worden verwijderd. Dus eerst maar wat tegels weghalen zodat we genoeg plaats hadden om alles op te zetten. Tegen 19.00 uur was het meeste wel opgeruimd en ben ik ook maar gegaan.
Vandaag heb ik een vrije dag genomen, om nog een beetje het gevoel te hebben dat ik weekend heb.
Ik heb er weer met volle teugen van genoten, alhoewel het jammer blijft dat ik zo weinig tijd heb om met de vele bekenden op de beursvloer bij te kletsen, maar ja, daar kies ik ook zelf voor natuurlijk.
Ik kijk al weer uit naar de volgende editie!
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Bart51 schreef:
Bartjes! schreef: Terwijl de oudste in de Cartoon Network-tent zat te kleuren en tv te kijken (daarvoor ga je immers naar een spelletjesbeurs :lol: ), konden wij een vlot potje Kruiswoord spelen. Dat viel nog niet mee, zo'n eerste keer, en ik kwam niet veel verder dan een schamele 52 punten. In ieder geval is het een lekker laagdrempelig en toegankelijk woordspelletje, dat mijn ouders graag mee zullen doen.
Die 52 punten zijn volgens mij niet zo heel erg schamel. Werd het NK niet gewonnen door een mevrouw die 59 scoorde, of vergis ik me? Of was dat tijdens een ander Kruiswoord-tornooi dat er een mevrouw won met een score van 59?
De winnende score van het eerste uur was 59. Misschien dat je daarmee in de war bent?
Afbeelding
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Twee dagen in de Quined stand gestaan samen met Roel en Marina. Beide dagen begon rustig maar eenmaal op gang hadden we geen tijd meer om pauze te nemen.

Was wel erg gezellig en de mensen hadden het erg naar hun zin bij het spelen van de spellen. Aquasphere, Massilia en The Golden Ages werden goed ontvangen. Wat altijd leuk is als je spellen uitlegt, hierdoor veel vrolijke mensen aan tafel waardoor je zelf ook vrolijk blijft ondanks de toenemende vermoeidheid.

Erg weinig tijd gehad om over de beurs te wandelen dus. Veel bekenden van een afstandje gezien maar vaak nauwelijks of zelfs helemaal niet gesproken. Echter zaten we met veel gezellige mensen in een huisje op een vakantiepark waar s'avonds voldoende tijd was om gezellig te praten en te spelen.

Vanuit onze stand zag de beurs er in ieder geval geslaagd uit!

Op naar volgend jaar.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

cab schreef:Twee dagen in de Quined stand gestaan samen met Roel en Marina.
Dan heb ik wellicht een Golden Ages demo van je gehad :).
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Ruud2009 schreef:
cab schreef:Twee dagen in de Quined stand gestaan samen met Roel en Marina.
Dan heb ik wellicht een Golden Ages demo van je gehad :).
Zou goed kunnen! Vooral zaterdag veel Golden Ages gedaan, zondag veel Aquasphere maar ook nog wel een paar keer Golden Ages. (hier een foto van Marina en mij op spiel)

Aquasphere vast niet uitgeprobeerd aan je avatar te zien :mrgreen:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Nee, aquasphere niet uitgelegd gekregen. Moet ook zeggen, Stefan Feld (en eurogames) zijn niet zo mijn ding (zie Avatar idd). Golden Ages vond ik leuk. Zo te zien heb jij ons iig Golden Ages uitgelegd, je haar is wel een opvallende feature :P.

Ik knikkerde zowat de hele Quined stand om -met gevaar voor vallende dozen- toen ik probeerde te gaan zitten, wellicht herinner je je dat nog.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding