Endeavor: Age of Sail

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Endeavor: Age of Sail

Bericht door Bongo »

Duiker schreef: Karton is helaas wel degelijk fors gestegen.. En als een spel nu een euro meer kost om te laten maken zal dat €5 meer op de adviesprijs zijn, en dat is uitgegaan van een spel met niet al te veel karton. Anders kan het ook best €2 en dus €10 stijging zijn.
Sorry hoor... maar vanuit een inkoop perspectief is dat complete onzin.

Vanuit producent/verkoper snap ik het wel:

Stel een spel kost 10 euro om te laten produceren in 2016.
Daarvan zijn de materiaalkosten ongeveer 40% van, ongeveer 4 euro.
Als deze kosten dan met 1 euro omhoog gaan, of zeggen we 2 euro (50%), komen de kosten uit op 12 euro per spel.
De verkoper baseert zijn verkoop prijs op vaste kosten + marge.
In de vaste kosten komen dan nog importeren, rente ruimte en risico bij, en stel de kostprijs zou dan op 20 euro uitkomen in 2016, dan komen nu deze kosten uit op 22 euro.

Gebaseerd op die nieuwe kostprijs berekent een verkoper dan zijn marge.
Een marge van 100% in deze is wel te billijken... je wil namelijk ook wel beetje terug verdienen van de ontwikkelingskosten.

En zo komt de verkoopadviesprijs uit op 44 euro in 2018 vs 40 euro in 2016.

Echter..... vanuit inkoopperspectief is dit onzin..... hoezo zou de verkoper een factor x meer moeten verdienen omdat zijn inkoop duurder is geworden?

Ik weet wel een reden.... om geld vrij te maken voor de ontwikkeling van goede nieuwe spellen!! Maar daar valt deze niet onder ;).... ik hou het bij mijn oude endeavor
Afbeelding

Labels:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Fabrikant - Uitgever - Distribiteur - Winkelier - Klant

Iedereen heeft zijn semi-vaste marges en berekent dus prijsstijgingen in de inkoopkant door aan de klant.

Bijvoorbeeld, fictieve getallen en percentages.

Fabrikant-> Uitgever 10 -> 12 euro (+20%)
Uitgever -> Distribiteur 20 -> 24 euro (+20% - marge uitgever was 50%, is nog steeds 50%)
Distribiteur -> Winkel 25 -> 30 euro (+20% - marge distribiteur was 25%, is nog steeds 25%)
Winkel -> Consument 50 -> 60 euro (+20%, marge winkel was 50%, is nog steeds 50%)

Eindstand dus een stijging van maar 2 euro in het begin van de keten zorgt voor een stijging van het spel in de winkel van 10 euro.
Keep Exploring Games
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Bovenstaand voorbeeld verdient de uitgever eerst 10 euro per spel en nu 12 euro per spel. Waarom moet er 2 euro meer verdient worden?

Kort zeg je iedereen verdient extra geld door een prijsstijging en de consument betaald een veelvoud van de extra kosten.
Bruno
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: Just my luck

Bericht door Bruno »

cab schreef: Bovenstaand voorbeeld verdient de uitgever eerst 10 euro per spel en nu 12 euro per spel. Waarom moet er 2 euro meer verdient worden?

Kort zeg je iedereen verdient extra geld door een prijsstijging en de consument betaald een veelvoud van de extra kosten.
Omdat er met procentuele marges gerekend wordt en niet met absolute getallen. In een economie met fluctuerende prijzen is het verdomd onhandig om met absolute prijsstellingen te werken. Je krijgt op je spaarrekening toch ook geen gefixeerd bedrag uitgekeerd? In CAO's worden toch ook percentages bepaald en geen harde bedragen?

Of anders bekeken; Als het uiteindelijke product duurder wordt, gaan er misschien minder verkocht worden. Dat wordt dan voor die uitgever gecompenseerd met een iets hogere opbrengst per stuk.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Duur of niet, het is ook wel een behoorlijk groot spel, grote playerboards, grote expoilt cards ... het ziet er prachtig uit... mooie stretchgoals ... vanaf een tweede bestelling komt er niks bij de verzendkosten ...
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Bruno schreef:
cab schreef: Bovenstaand voorbeeld verdient de uitgever eerst 10 euro per spel en nu 12 euro per spel. Waarom moet er 2 euro meer verdient worden?

Omdat er met procentuele marges gerekend wordt en niet met absolute getallen. In een economie met fluctuerende prijzen is het verdomd onhandig om met absolute prijsstellingen te werken. Je krijgt op je spaarrekening toch ook geen gefixeerd bedrag uitgekeerd? In CAO's worden toch ook percentages bepaald en geen harde bedragen?

Of anders bekeken; Als het uiteindelijke product duurder wordt, gaan er misschien minder verkocht worden. Dat wordt dan voor die uitgever gecompenseerd met een iets hogere opbrengst per stuk.
Dit dus. En dan hebben we het nog niet eens over de grote fluctuaties in dollarkoersen. Als je pech hebt koop je duur in in China (sterke dollarkoers t.o.v. euro) en verkoop je een half jaar later goedkoop in Amerika (zwakke dollarkoers t.o.v. euro). En daarom wordt in retail met percentages gewerkt zoals Bruno verder al uitlegt.

Ontopic, deze KS staat op mijn watchlist maar ik moet me echt eens verdiepen in spellen op KS voordat ik er weer een back, dus dat gaat we eerst maar eens doen.
Keep Exploring Games
Hanho
Regenmaker

Bericht door Hanho »

Wat denken jullie, is het het waard om deze te backen als je de eerste editie al hebt..?
Ik speel vooral met 2 + de dummy player variant btw..
Ik hoor graag jullie meningen!
"Die Tiere spielen nicht, weil sie jung sind, sondern sie haben eine Jugend, weil sie spielen müssen." - Karl Groos
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Hanho schreef: Wat denken jullie, is het het waard om deze te backen als je de eerste editie al hebt..?
Ik speel vooral met 2 + de dummy player variant btw..
Ik hoor graag jullie meningen!
Ik heb de eerste editie niet gespeeld maar ik denk wel dat deze versie een meerwaarde is. Een prachtige productie, de expoits ...
CrowdFinder
Party Animal

Bericht door CrowdFinder »

Even een interessepeiling voor een group pledge, ik kan aan 10% korting krijgen bij 20 copies.
Wel voor de Commodore pledge, wordt dan 72 dollar i.p.v. 80 dollar.
En de shipping betaal je maar 1x, dus 15 dollar verdeeld over 20 deelnemers.

Korting van ongeveer 14 euro t.o.v. solo pledge.

Laat weten of je interesse hebt, dan zien we of een group pledge nut heeft, want er zijn wel 20 deelnemers nodig.
CrowdFinder
Party Animal

Groepaankoop voor Endeavor wordt opgezet.

Er is 10% korting op de Commodore pledge, en bijna gratis shipping.
Cap wordt gelegd op 20 exemplaren!

Dit houdt in dat het 72.25 CAD zal kosten, oftewel ruim 47 euro. Wisselkoers kan het nog eventueel naar 48 euro per stuk brengen.

Pickup kan regio Boom/Antwerpen/Puurs/Gent/Tielt/Hoeselt, wellicht zijn er ook andere pickup plaatsen te regelen bijvoorbeeld Rotterdam, Amsterdam.

Er zijn 9 plaatsen over nu. Snel zijn is de boodschap.
CrowdFinder
Party Animal

5 plaatsen over.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Ik doe ook wel mee.
Afbeelding
CrowdFinder