DUCOSIM Spelontwerp 2007

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Boes
Garnaal

DUCOSIM Spelontwerp 2007

Bericht door Boes »

De genomineerden van Ducosim Spelontwerp 2007 zijn bekend.
Op het Spellenspektakel in Zwolle zullen 3 spellen dingen naar deze titel, die voor het eerst zal worden uitgereikt. Een vakjury (Spelgroep Phoenix en de redactie van het blad Spel!) heeft deze drie spellen op de nominatielijst gezet. De bezoekers op het Spellenspektakel kunnen door het invullen van stembiljetten hun keuze maken. De winnaar wordt op zondagmiddag 25 november tijdens het Spellenspektakel in Zwolle gehuldigd.

Hieronder al vast een beschrijving van de spellen

Fish Fish Fish
Auteur: Chislaine van den Bulk

Fish Fish Fish is een spel waarbij je zoveel mogelijk vis moet vangen. Dit doe je door de vis naar je vissersboot te lokken, of door je boten naar een gunstige visplek te verplaatsen. De vissen hebben verschillende waardes ook kunnen de vissen zich vormen tot een grote school die in 1 keer een hoop punten kan opleveren. De speler die aan het eind de meeste punten aan vis heeft, heeft het spel gewonnen
Een leuk en spannend spel waarbij je elkaar soms erg in de vaarwateren kunt zitten.
aantal spelers: 2-5
leeftijd: vanaf 8 jaar
spelduur:70 min.
geluk:6
strategie:8
pesten:8

Starvation
Auteur: Oswin te Brinke en Bas Heinen

Het is het jaar 2043, van de mensheid op de aarde is niet veel meer over. Een nuclaire oorlog heeft een einde gemaakt aan de vele beschavingen die de aarde rijk was. De overlevenden zijn naarstig op zoek naar voedsel. Want voedsel, radioactief of niet, betekent overleving op de korte termijn. Kan jouw groep overlevenden als enige groep overblijven of nemen de concurrerende groepen voedsel mee naar
hun schuilplaats?

Starvation is een bordspel dat gespeeld kan worden van 2 tot en met 5 spelers. Elke speler speelt een groep overlevenden van de grote ramp.
Tijdens het spel moeten ze strijden om de steeds verder slinkende voedselvoorraad. Doel van het spel is om zo lang mogelijk je groep in leven te houden.

Boogie-Woogie-Town.
Auteur: Ad Jongeling

Boogie-Woogie-Town is een strategisch spel waarbij een kleurrijk woonoord gebouwd moet worden.
De spelers moeten zo groot en zoveel mogelijk rechthoekige kavels maken door wegen van diverse lengten uit te leggen. In de kavels mag je een goedkope caravan tot een duur landhuis bouwen.
De verschillende kleurvlakken in het terrein en aan de randen geven je kavel meer of minder waarde.
Een kleine kavel mag ge-annexeerd worden. In het terrein liggen ook goudschatten en zwarte gaten die effecten hebben op je kavel. In de duurste kavel tijdens het spel komt de Boogie-Woogie-Tower waarvoor je een bonus krijgt. Je mag ook postbodes, met meestal slecht nieuws, in het spel zetten als een andere speler een dure kavel dreigt te maken. Voor elke gemaakte kavel krijg je floro’s. Als je geen kavel maakt krijg je floro’s voor de uitgelegde weg.
Degene die aan het eind van het spel de meeste floro’s heeft is de winnaar.
Het spel wordt gespeeld door 2 tot 4 of meer spelers vanaf 12 jaar.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Tot nu toe had ik nog weinig gehoord over de 'finale' van de wedstrijd, maar gelukkig is daar nu verandering in gekomen!

Een prima initiatief van Ducosim dat hopelijk op de agenda zal blijven staan. Het zou geweldig zijn voor de Nederlandse spellenmarkt als er meer Nederlandse ontwerpers (inter)nationaal in beeld komen en er uiteindelijk ook spellen hiervan uitgegeven gaan worden.

Ik ben zelf ook af en toe bezig met het ontwerpen van spellen, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen om er een daadwerkelijk af te ronden. Wie weet sta ik volgend jaar ook wel bij de genomineerden :wink: .

Uiteraard ga ik komend weekend een kijkje nemen bij deze spellen en ik hoop dat er meer zijn die hun nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen!
ReneWiersma
Sojaboon

Bericht door ReneWiersma »

Ik hoop zaterdag ook de ontwerpen te kunnen spelen. Ben erg benieuwd naar waar andere Nederlandse ontwerpers zoals mee bezig zijn. En misschien dat ik voor volgend jaar ook een ontwerp heb klaarliggen!

Zoals ik op een ander forum ook al zei (niet op het relatief onbekende Vlaamse spellenforum, maar op het nog minder bekende Nederlandse prikbord) hoop ik dat deze Ducosim uit kan groeien tot een volwaardig equivalent van de Hippodice competitie!