Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
We hebben inmiddels tientallen keren Caylus gespeeld (dank nog voor de tip eerder ) en het komt nog een paar keer per week op tafel.
Kunnen jullie evtl. nog titels aanraden die goed op Caylus gelijken op vlak van spelmechanisme, "goed denken wat je moet doen", tactische keuzes, ... ?
(Bij voorkeur wel goed speelbaar met 2 spelers)
Stenen Tijdperk heeft het gewicht van een veertje vergeleken met Caylus en valt dus meteen af als geschikte kandidaat.
Probleem is alleen dat 'goed denken wat je moet doen' en 'tactische keuzes' zo goed als niets zeggen over wat je wilt: duizenden spellen voldoen aan dat profiel. Bovendien vraag ik me af of je niet heel misschien strategische keuzes bedoelt, dat je moet overwegen hoe een zet de situatie over een flink aantal beurten verspreid in plaats van een zeer klein aantal zal beïnvloeden. Met andere woorden: wat specifiek trekt je aan in Caylus?
Wellicht is Maestro Leonardo (Leonardo da Vinci) een optie.
En van de recente spellen, vind ik Snowdonia wel een goede, hoewel je daar maar een paar workers hebt: lastig, lastig, lastig...
Ik zou zeggen Cuba, de Kathedraal en Agricola als bij uitstek worker placements van vergelijkbaar niveau. Stenen tijdperk vind ik ook een erg goed spel, maar is naar mijn mening erg licht in vergelijking met Caylus.
Als Caylus goed bevalt, waarom dan iets vergelijkbaars? Jullie zoeken naar een spel dat goed speelbaar is met twee personen. Dus misschien zoeken naar spellen die voldoende uitdaging vormen, goed speelbaar zijn met 2, en voldoende afwijken van Caylus?
Persoonlijk zou ik Hoogspanning, de Kathedraal, Cuba, Stenen tijdperk, Puerto Rico niet met 2 personen spelen.. Agricola en Le havre kunnen wel met 2.
Goa, Twilight Struggle, Through the Ages zijn het denk ik waard om te onderzoeken.
Kijk maar eens op de BoardgameGeek, genoeg info voorhanden.
lynyrdskynyrd schreef:Als Caylus goed bevalt, waarom dan iets vergelijkbaars? Jullie zoeken naar een spel dat goed speelbaar is met twee personen. Dus misschien zoeken naar spellen die voldoende uitdaging vormen, goed speelbaar zijn met 2, en voldoende afwijken van Caylus?
Persoonlijk zou ik Hoogspanning, de Kathedraal, Cuba, Stenen tijdperk, Puerto Rico niet met 2 personen spelen.. Agricola en Le havre kunnen wel met 2.
Goa, Twilight Struggle, Through the Ages zijn het denk ik waard om te onderzoeken.
Kijk maar eens op de BoardgameGeek, genoeg info voorhanden.
mvg Arjan
Hoogspanning, De Kathedraal en Puerto Rico vind ik ook wel minder leuk met twee, dat is waar. Echter vind ik Stenen tijdperk en Cuba prima gaan met twee hoor, erg leuk zelfs !