Ik zit een beetje met een dilemma.
ik krijg nooit mijn moeilijkere spellen uitgelegd aan mijn zus zonder achteraf problemen te krijgen.
Ik heb zowel geprobeerd om het uit te leggen in de volgorde van de handleiding (en telkens op de vragen geantwoord "dat leg ik zo meteen uit"). Toen kreeg ik commentaar dat ik het niet goed uitlegde omdat ik persee eerst haar vragen moest oplossen en ze voor de rest niet luisterde.(ze is zeer ongeduldig (en volgends mij ook autistisch) en moet dus direct antwoord hebben)
Ik heb ook geprobeerd gewoon de vragen dan rechtstreeks te antwoorden. ook dit had geen succes. Toen kreeg ik weer de kritiek dat ik alles kris-kras dooreen uitlegde.
Nu is mijn vraag hoe ik dan best een moeilijker spel zou kunnen uitleggen aan mijn zus ?
Want of ik nu de volgorde van de handleiding volg of gewoon haar vragen beantwoord,dan heeft ze nog maar de helft gehoord. en vaak bedenkt ze zelf regels bij omdat ze iets verkeerd begrepen heeft of dergelijk (snap je wel hoe daar dan problemen van komen)
De simpele spellen gaan nog redelijk goed om uit te leggen aangezien ik dit spelenderwijs kan uitleggen. maar dat gaat bij moeilijkere spellen natuurlijk niet. Zelf bij Smallworld vormde de uitleg al een serieus probleem.
Dus iemand die me kan helpen? want ik speel vaak spellen samen met mijn zus en schoonbroer(die het tot nu toe altijd prima snapte buite mss wat normale vergissingen hier en daar). maar telkens ik een nieuw spel wil proberen luistert mijn zus maar half en laat ze me niet uitspreken omdat ze dringend een antwoord wil op haar vraag.bvb. ik ben de basics van een aanval nog aan het uitleggen en zij vraagt me wat er gebeurt als een andere speler jou verslagen heeft. Een ander voorbeeld uit Smallworld vandaag: Ik ben aan het uitleggen hoe je jou races kan kiezen en vraagt ze me hoe je de victory tokens krijgt. wanneer ik zeg "dat leg ik zo uit want anders ben ik alles dooreen aan het uitleggen" (ongeveer zelfde woorden) word ze kwaad omdat ze dat NU moet weten en ik anders maar half aan het uitleggen ben.
Dus mensen wie kan me helpen want ik begin hier best radeloos te worden