Help!!!! Welk spel?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Gebruiker 3696

Re: Help!!!! Welk spel?

Bericht door Gebruiker 3696 »

ditterio schreef:(...) Maharadja (net als El Grande, die hetzelfde mechanisme in zich heeft) (...)
Dit moet je toch even verduidelijken, want ik zie niet welk mechanisme El Grande met Maharadja gemeen heeft.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door ditterio »

De optie “karakterkaart ruilen” kiezen vind ik ook de minst interessante. Hier geef ik je gelijk. Maar.... twee acties kiezen die je sowieso kan uitvoeren (ongeacht je karakter) of voor de laagste waarde van een karakter kiezen zodat je eerst aan de beurt komt, zijn dan weer twee betere acties waardoor je niet extreem defensief hoeft te spelen. Dit zal uiteraard iedereen proberen te doen (alhoewel het ook voordelen biedt om later aan de beurt te komen), maar dan wordt het verschil wel gemaakt in de acties die je kiest. Uiteraard bestaat de mogelijkheid om elkaar te dwarsbomen (niet alleen door de karakterkaart te ruilen, maar vooral door de keuze van het gebied waar je punten wil scoren), maar dit kleine pestelement zie je bij veel spellen.

Wat heeft Maharadja gemeen met El Grande?

Je kiest bij beide spellen een actie uit verschillende actiemogelijkheden (bij el grande kies je uit de 5 actiekaarten, bij maharadja kies je uit de acties op de rondel), de volgorde is bij beide spellen van belang (een waarde op een kaart bepaalt in welke volgorde je aan de beurt komt, dit zie je ook in beide spellen), beide spellen hebben een pestelement door de acties die je kan uitvoeren (zie bijvoorbeeld de vetokaart en het verplaatsen van andermans cabbalero’s in el grande), beide spellen zijn meerderhedenspellen (ervoor zorgen dat je de meerderheid in een bepaald gebied hebt en daar dan zoveel mogelijk punten voor krijgen).
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

larsje86 schreef:Meningen verschillen gelukkig!
Inderdaad. Wat ik ook al in mijn eerste advies schreef, eigenlijk 8).
ditterio schreef:1 Je kan ervoor zorgen dat je een karakter met een lagere waarde neemt dan je tegenspelers, op die manier kom jij als eerste aan de beurt.
Yes, had ik al aangegeven, en dat was wat ik ook toen deed: semi-permanent de '1' bezetten.
2 Probeer op safe te spelen. Bijvoorbeeld door 2 acties te kiezen die je altijd kan uitvoeren (ook als iemand je karakterkaart zou omwisselen).
Dat is beduidend minder efficiënt dan iemand die de gok neemt dat zijn karakterkaart niet wordt omgewisseld en toevallig een paar keer goed gokt. Jouw suggesties 3 en 4 vallen eigenlijk onder dezelfde noemer: efficiëntie inruilen voor zekerheid, en dan maar hopen dat je niet te zeer op zeker speelt in vergelijking tot de competitie. Acties op die manier verspillen is immers een dure aangelegenheid. Ik heb het spel niet voldoende vaak gespeeld (5 of 6 keer, als ik me goed herinner) om te leren wat op lange termijn beter uitpakt.
In jouw eigen beurt heb je dus wel degelijk veel controle op je acties. Eventueel pech door geruilde karakterkaart, moet je altijd incalculeren. Dit onderdeel maakt het spel net uitdagend.
Uitdagend, wellicht. Maar kún je er ook daadwerkelijk wat mee, als in: hoe wil je die onzekerheid concreet incalculeren? Stel dat je twee plannen bedenkt die elk verschillende acties nodig hebben. Allebei redelijk en vrij zeker in het optreden ervan, enzovoort. Je kunt maar voor één plan kiezen, en dat doe je ook. En dan doet een speler voor je een rare kronkel waardoor je opeens wordt geconfronteerd met het feit dat je gegeven de bordsituatie ei-gen-lijk plan #3 moet uitvoeren terwijl je gecommitteerd bent aan plan #1. Hoe calculeer je dat in?

Vergelijk met een normaal spel: ik voorzie plan #1 en #2, kies er een, in gedachten. Ik wacht af wat de spelers voor mij doen, en verdomd, daar is die speler met z'n rare kronkel weer waardoor opeens plan #3 levensvatbaar wordt. Gelukkig heb ik nog niets hoeven doen, en kan ik nu plan #3 ten uitvoer brengen.
Ik vind Maharadja (net als El Grande, die hetzelfde mechanisme in zich heeft) een topspel in zijn genre!
Inderdaad, El Grande heeft het ook een beetje, maar minder nadrukkelijk. Hetgeen ook de reden is dat ik het spel niet met meer dan 3 spelers doe, en voor meerderheden met 4 of 5 spelers naar andere titels uitwijk.

Hoe dan ook, of iemand Maharadja leuk vindt, zal hij of zij helemaal zelf moeten ondervinden.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

In werkelijkheid valt dit dwarsbomen van acties door het omruilen van een karakterkaart allemaal nog mee. Concreet:

Als je de acties “paleis en/of huis bouwen” kiest, moet je zorgen dat je voldoende geld hebt. Als je de karaktertegel hebt waarbij je een paleis voor 9 ipv 12 geld mag bouwen, zorg ik er altijd voor dat ik toch minstens 12 geld heb (op safe spelen). Als je hier rekening mee houdt, kan je altijd je acties uitvoeren (ongeacht of je karakter wordt gewisseld of niet). Sommigen nemen liever een risico, maar dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.

Als je de actie “huizen in je voorraad brengen” kiest, kan niemand je dwarsbomen. Je neemt gewoon de huizen en je legt ze bij je voorraad.

Als je de actie “geld” kiest, kan niemand je dwarsbomen. Je neemt gewoon het geld en je legt het bij je voorraad.

Als je de actie “huizen verplaatsen” kiest, kan niemand je dwarsbomen door het omruilen van je karakterkaart. Ze kunnen er wel voor zorgen dat de weg naar een gebied duurder wordt voor jou (door een huis op de weg naar dat gebied te plaatsen), maar dat is net het doel van het spel. Daarom moet je zorgen dat je wat reservegeld hebt (net zoals in het echte leven, ik veronderstel dat je liever een reserve van 1000 euro op je spaarrekening hebt staan ipv rond de 0 te balanceren).

Als je de actie “karakters laten zakken” kiest, kan je dit best 2x aanduiden. Dan ben je vrij zeker dat jouw karakter op de plaats in de ladder komt waar jij dit wil. Ook hier kan je niet gedwarsboomd worden door het omruilen van een karakterkaart.

Als je de actie “karakterkaart omruilen” kiest, kan je zelf iemand dwarsbomen (tenzij die speler zich daarop heeft voorzien, zie hierboven) en levert de nieuwe karaktertegel voor jou altijd voordeel op.

Als je toch pech hebt en iemand neemt je karakterkaart af, dan mag je zelf een nieuw karakter kiezen uit de nog beschikbare karakters. Vooraleer je je acties kiest, kan je dit ook al incalculeren, door de best mogelijke actie te kiezen die je zowel met je eigen karakter als met één van de openliggende karakters kan uitvoeren. Dan moet het al heel erg tegen gaan, als je je acties dan toch niet kan uitvoeren.

De grootste pech in het spel zit hem volgens mij ook niet in het omruilen van een karakterkaart, maar wel in het feit dat je je makkelijk kan misrekenen (maar dat ligt dan volledig aan jezelf). Je weet immers niet wie er in de beurt voor jou extra huizen/paleizen zal bouwen waardoor je een meerderheid verliest of waardoor de wegen naar het gebied duurder worden (en je misschien te weinig geld over hebt om jouw acties nog uit te voeren). Dit is wikken en wegen. Sommige spelers willen alles uit hun actie halen en zullen nipt rekenen (en zich vaak misrekenen). Als je wat meer op safe speelt, spaar je wat meer geld en kan je de schade altijd beperken/vermijden. Uiteraard is deze pech eigen aan het spel. Bij elk meerderhedenspel kan je de meerderheid verliezen van iemand anders die in zijn beurt de meerderheid van jou overneemt. Als je alles perfect kan uitrekenen en niet gesaboteerd kan worden, dan is het geen spel meer, enkel een race tegen de tijd.

Bij de keuze van de karaktertegels moet je ook afwegen wat het best bij je strategie past. Ga je voor karakter 1, dan kom je altijd als eerste aan de beurt en kan je nooit gedwarsboomd worden. Hoe hoger de waarde van het karakter dat je kiest, des te groter het voordeel, maar ook des te later je aan de beurt komt, met alle gevolgen van dien (al hoeft dit niet altijd zo’n zwaar probleem te zijn, zie hierboven). Dat is een keuze die je moet maken en dat maakt het spel net zo interessant.

Bovendien vind ik het zelfs leuk en spannend om te weten dat ik kan gedwarsboomd worden omdat ik op die manier mijn beslissingen nog meer moet afwegen (op zeker spelen of wat meer risico nemen om meer punten te kunnen verdienen). Het is altijd leuker als je wat tegenstand hebt vind ik. Dan doet een overwinning des te meer deugd :mrgreen:
wolvers
Professor Pimpel

Bericht door wolvers »

Bedankt voor de tips allemaal,

Heb ondertussen

- magelaen: 1x gespeeld: Valt wel mee als tussendoortje.
- maharadja: 3 x gespeeld. Dt is idd een goed spel. Er is veel spaning en onrechtsreeks ook veel interactie. Vooral het dwarsbomen en gedwarsboomd worden vind k wel fijn aan dit spel.
- het dorp: In m'n eentje getest (2 spelers). Maar is nog een beetje zoeken. Ik denk dat plannen hier heel belangrijk is, maar dan moet je natuurlijk het spel wat beter kennen.
- amon-ra: nog niet gespeeld
- age of steam: nietgespeeld, verkocht Vond de spelregels te omslachtig.
- vasco da gama: nog niet gespeeld, maar ben wel erg benieuwd.
- mesopotamie: 1x gespeeld: Vond er niet zo veel aan. Wel leuk om met de kinderen te spelen.
- emira: 1x gespeeld. Vond het wel een leuk, luchtig spel. Maar eens je achetrop zit, krijg je dat niet meer ingehaald
- fabrieksmanager: 1x gespeeld, leuk maar niet mijn ding. Staat te koop.
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Ja Martin Wallace en spelregels.....

snap dat nog steeds niet bij Brass ook weer er, zo lastig zijn de regels echt niet, maar hoe ze in het boekje staan :(. Er staan gewoon fouten in, onduidelijkheden en amper duidelijke voorbeelden. Kan me goed voorstellen dat mensen afhaken bij zijn spellen met die regels.
Afbeelding