Ervaring speluitleg - beginnende club
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
tjompe
- Garnaal
Ervaring speluitleg - beginnende club
Wij starten eind deze maand met onze eigen spellenclub. Nu zijn de meeste voorbereidingen achter de rug maar zijn we van één ding een beetje bang, de spel uitleg. Stel dat er twee tafels voor een spel gekozen hebben die een lange uitleg behoeft zijn we bang dat we andere tafels te lang op hun honger gaan laten zitten. We zijn immers maar met zijn drieën om spellen uit te leggen. Is het beter om die eerste avond enkel instapapellen genre Alhambra, Rattus, Dominion en consorten aan te bieden die vlug te spelen zijn? Hoe pakken jullie, ervaren rotten, dit eigenlijk aan? Maken jullie spiekbriefje om niets te vergeten of iets in die aard? Alle tips zijn welkom...
Dank bij voorbaat.
Dank bij voorbaat.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: speluitleg
Dat komt wel goed. Er zal dan één tafel even moeten wachten, of ze doen snel een ander spelletje terwijl jij aan de andere tafel bezig bent. Er zijn trouwens altijd wel mensen die alvast in de spelregels gaan kijken, dus dan zijn ze al een beetje met het spel bezig.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik zou de eerste keer met gemakkelijk uit te leggen ‘instapspellen’ beginnen. Dan gaat jullie club soepel en vlot van start, wat me goed lijkt voor sfeer en speelplezier. Na een leuke startdag hebben mensen zin in meer. Met te zware spellen en een moeizame uitleg loop je risico op het omgekeerde effect.tjompe schreef:Is het beter om die eerste avond enkel instapapellen genre Alhambra, Rattus, Dominion en consorten aan te bieden die vlug te spelen zijn?
-
dEBASERpIX
- Grote Dienaar
Mocht het nodig zijn wil ik gerust ook wel een spel van uitleg voorzien. Dan moet het natuurlijk wel iets zijn wat ik ken. Alhambra, Rattus en Dominion zijn alvast geen probleem.tjompe schreef: We zijn immers maar met zijn drieën om spellen uit te leggen. Is het beter om die eerste avond enkel instapapellen genre Alhambra, Rattus, Dominion en consorten aan te bieden die vlug te spelen zijn? ...
-
tjompe
- Garnaal
Dit is een tip die we al gekregen hebben en die we zeker ter harte gaan nemen, blijkbaar haken veel mensen af doordat er teveel 'zwaarder' werk op tafel komt. Dat zal natuurlijk aan het feit liggen dat wij veel spelen en er automatisch van uit gaan dat iedereen deze spellen leuk zal vinden.Erwin schreef:Ik zou de eerste keer met gemakkelijk uit te leggen ‘instapspellen’ beginnen. Dan gaat jullie club soepel en vlot van start, wat me goed lijkt voor sfeer en speelplezier. Na een leuke startdag hebben mensen zin in meer. Met te zware spellen en een moeizame uitleg loop je risico op het omgekeerde effect.
-
tjompe
- Garnaal
En nu nog leren quoten...
dEBASERpix: Merci! Ik zal dan in ruil de hele avond the pixies draaien (op de achtergrond)
dEBASERpix: Merci! Ik zal dan in ruil de hele avond the pixies draaien (op de achtergrond)
-
elbert
- Locomotief
Wellicht zou je kunnen afspreken dat als je met drie bent er één iemand beschikbaar is om de zwaardere spellen uit te leggen. Op die manier kun je de gevorderde speler ook tegemoet komen. De andere twee kunnen dan de lichtere spellen uitleggen.
Wat wij ook doen is een spel opstarten dus uitleggen en eerste ronde volgen en opmerkingen en aanbevelingen doen. Vervolgens kun je bij een nieuwe tafel beginnen met een tweede spel en dan zo mogelijk wel meespelen. Voor de eerste tafel blijf je beschikbaar om tekst en uitleg te geven als ze daar om vragen.
Wel leuk dat je met een spellenclub gaat beginnen veel succes ermee
Wat wij ook doen is een spel opstarten dus uitleggen en eerste ronde volgen en opmerkingen en aanbevelingen doen. Vervolgens kun je bij een nieuwe tafel beginnen met een tweede spel en dan zo mogelijk wel meespelen. Voor de eerste tafel blijf je beschikbaar om tekst en uitleg te geven als ze daar om vragen.
Wel leuk dat je met een spellenclub gaat beginnen veel succes ermee
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
En hoe is het met je spellenclub? Loopt het allemaal vlot? Voldoende volk? Geraak je uit de kosten? 
-
Joverowa
- Caballero
Wel, ik ben ook benieuwd!!ditterio schreef:En hoe is het met je spellenclub? Loopt het allemaal vlot? Voldoende volk? Geraak je uit de kosten?
Want op 28 september beginnen we er hier ook waarschijnlijk aan..
derodehazen.be

-
Kaelan
- Garnaal
- Persoonlijke Ondertitel: Queen of Tokio
-
Joverowa
- Caballero
Re: Ervaring speluitleg - beginnende club
Zijn je zinnen geprikkeld?Kaelan schreef:Ow ow, een nieuwe spelclub Jos?
derodehazen.be

-
spellenclubapeldoorn
- Phoenix
-
Kaelan
- Garnaal
- Persoonlijke Ondertitel: Queen of Tokio
Uhu toch wel ja, ik geraak gewoon nooit op de Speelduivel...ligt nu misschien wel aan het feit dat ik serieus met de gezondheid gesukkeld heb...maar toch, ja ik ben geprikkeld! 

-
Pedro777
- Condottiërre
Ik ben eind februari naar de tweede spelavond van 't Zandlopertje geweest en dat was zeer gezellig. Ik heb zelf de uitleg voorzien van de spellen die wij speelden. Was al zo handig voor de organisatoren. We speelden K2, Flashpoint en Dominion.
Eind deze maand probeer ik weer af te zakken.
Eind deze maand probeer ik weer af te zakken.