Ducosim 8 maart

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ga jij ook naar de Ducosimconventies?

Ja, natuurlijk ik kom altijd!!
15
47%
Ja, voor mij wordt het de eerste keer.
2
6%
Misschien als ik tijd en zin heb.
9
28%
Nee, Utrecht is mij te ver weg.
6
19%
Nee, je ziet toch altijd dezelfde mensen.
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 32

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Hrm. Ben ik dan ook verplicht om mensen die tijdens de Megasales van 999 Games met dozen Nero, Borgia, Waterloo en andere 'mindere' Phalanxtitels naar de kassa lopen erop te wijzen dat er eigenlijk een minnetje voor het aangegeven bedrag moet staan? En dat het dan nog steeds geen goede deal is?
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Ik heb me ook al te vaak in winkels bemoeid met mensen die staan te twijfelen tussen verschillende spellen omdat ik het denk beter te weten. Maar ja, als je overweegt om axis en allies voor twee jongetjes (schatting max 8 jaar oud) te kopen "omdat het leuk is om met soldaatjes te spelen", dan moet het toch heel fijn zijn als je na een tip met de kolonisten naar huis gaat.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Bij mij zou die tip overigens niet in goeden aarde zijn gevallen...
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Tja, ik denk dat de jongetjes in kwestie liever Heroscape hadden gehad!
Afbeelding
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

Ik zou als 8-jarig jongetje toch wel sip gekeken hebben met een Catannetje, terwijl ik zorgvuldig plaatjes van Axis&Allies op m'n verlanglijstje geplakt had.

Nou ja, toen ik 8 was speelde ik eindeloos Monopoly, Stratego en Jumbo Jet, wist ik veel dat er uberhaupt al zoiets als Risk bestond...
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

Tsaar schreef:Nou ja, toen ik 8 was speelde ik eindeloos Monopoly, Stratego en Jumbo Jet, wist ik veel dat er uberhaupt al zoiets als Risk bestond...
Tja, die jeugd van tegenwoordig is tocgh maar verwend. Toen ik klein was moest ik overdag Monopoly spelen en sliep ik 's nachts in de doos! :P
Afbeelding
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Erwin schreef:
Het was een tamme veiling (*), fijn voor kopers, minder fijn voor verkopers. Soit, die zitten er af en toe ook tussen.
Ik heb begrepen dat de veiling zo'n 3200 euro heeft opgebracht bij iets meer dan 200 spellen. Oftewel iets minder dan 16 euro per spel, hetgeen volledig in lijn is met de afgelopen jaren.

Kennelijk valt het gemiddeld genomen dus nog wel mee met die tamme veiling. Wellicht is het gevoel van de tamme veiling ingegeven door het gebrek aan grote uitschieters?
Laatst gewijzigd door Tamara_Bakker op do 13 mar 2008, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
ReneWiersma
Sojaboon

Bericht door ReneWiersma »

Dagmar schreef:Maar ja, als je overweegt om axis en allies voor twee jongetjes (schatting max 8 jaar oud) te kopen "omdat het leuk is om met soldaatjes te spelen", dan moet het toch heel fijn zijn als je na een tip met de kolonisten naar huis gaat.
Daar had je mij op mijn 8ste niet vrolijk meegemaakt!
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

ik vond spellen soms voor belachelijke prijzen weggaan :?
ik had achteraf misschien tongiaki wel voor 6 euro willen hebben mja
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Je maakt mij niet wijs dat jongetjes van 8 zonder begeleiding een spel als axis en allies kunnen spelen dus als je een spel wilt kopen voor dit soort jongetjes met de bedoeling dat ze het gaan spelen dan is Catan een betere keuze dan A&A. Maar misschien weet ik gewoon te weinig van de verlangens van kleine jongetjes.
cymric
Wu Feng

Bericht door cymric »

Komkom Dagmar, je was toch getrouwd...? 8)
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dagmar schreef:Maar misschien weet ik gewoon te weinig van de verlangens van kleine jongetjes.
Hmmmm, volgens mij wil je dit blik hier niet opentrekken. :lol:
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Erwin schreef:
Dagmar schreef:Maar misschien weet ik gewoon te weinig van de verlangens van kleine jongetjes.
Hmmmm, volgens mij wil je dit blik hier niet opentrekken. :lol:
Eens, want dan krijgt deze discussie ineens een hoog Michael Jackson gehalte...
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Hmm, ik weet een heleboel foute antwoorden op deze discussie, laat ik die maar voor mezelf houden, ik moet een beetje aan mijn imago denken.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Nogal laat maar alsnog mijn bevindingen van de beurs, het was erg gezellig moet ik zeggen. De veiling heb ik deze keer langs me heen laten gaan en voornamenlijk een aantal prototypes uitgeprobeerd.

De dag zijn we begonnen met Snake Pit:
Afbeelding
Foto van http://www.ducosim.nl gemaakt door Ronald Hoekstra

Een prototype spel in ontwikkeling wat wij met veel plezier gespeeld hebben de afgelopen ducosim beurs. Het doel is punten vergaren, dit doe je door lid te worden van de juiste politieke partij en vervolgens kun je beginnen met partijleiders vermoorden, andere partijen boycotten, mensen wegstemmen uit een partij etc.

Erg grappig spelletje waarvan ik nieuwschierig ben hoe de uiteindelijke versie zal worden.

Vervolgens zijn we aangeschoven bij Gipsy King:
Afbeelding
Plaatje van Boardgamegeek

Samen hebben we het spel met twee spelers gespeeld en met twee vonden we het erg tegen vallen en hebben het niet aangeschaft.

Het doel van het spel is om op een variabel spelbord woonwagentjes te plaatsten. Je mag er om de beurt eentje neerzetten, je probeert om ze zoveel mogenlijk bij elkaar te zetten want hoe groter je groep is hoe meer punten. Je mag je wagentje aan een meertje plaatsen, de meertjes zijn genummerd en mag je eerst bij meertje n je woonwagentjes neer zetten dan twee etc. Voor de meerderheid rond sommige meertjes kun je ook nog punten vergaren.

Als je klaar bent volgt er een tweede spelronde waarin je het in omgekeerde volgorde speelt. Al met al een aardig spel maar geen topper en zal niet bij mij in de kast belanden.

Daarna volgde Wadi:
Afbeelding
Plaatjes van http://www.martynf.com/

Je hebt een aantal tegeltjes waarmee je een woestijnlandschap met een rivier er in aanlegt, dit kan dus elke keer anders neergelegt worden zodat je een variabelspeelbord hebt.

Het doel is om kraantjes langs de rivier te bouwen en vervolgens water uit de rivier te tillen om punten te vergaren, water kun je naar verschillende tegels takelen en de ene tegel levert meer op dan de andere, het kan ook zijn dat je door water naar een tegel te takelen je tegenstander helpt. Dus je moet goed opletten en plannen om de juiste tegels van water te voorzien zodat het voor jouw veel punten oplevert.

Leuk spelletje ook grappig dat de pion die de startspeler aangeeft van handgeblazen glas is en dat er verschillende van zijn, het is dus een verrassing als je de doos open maakt welk vaasje je bemachtigd hebt.

Toen hadden we honger en zijn we aangeschoven bij Zooloretto voor de uitleg aan iemand anders. Na de uitleg hebben we het spel meegespeeld en moet zeggen dat ik het een erg leuk familiespel vindt. Zeker voor als we visite hebben die niet vaak spelen is dit een leuk spelletje om ze aan tafel te krijgen (kolonisten ben ik inmiddels aardig op uitgekeken). Ook zal ons nichtje het een leuk spel vinden.

De dag hebben we afgesloten met Aquarium:
Santimer kennen we van het spelletje experiment wat ik persoonlijk al een leuk spel vond. Nu zijn ze bezig met een nieuw spel genaamd Aquarium.

Het doel van het spel is om zoveel mogenlijk vissen in je Aquarium te krijgen. Je hebt 5 verschillende types vissen van drie verschillende groote (waarde 1,2 of 3). Als je complete groepjes in je aquarium hebt of juist 5 verschillende levert dat bonuspunten op.

Hoe krijg je nu die vissen in je aquarium. De vissenkaarten liggen omgekeerd op een stapel. De bovenste wordt omgedraaid en je mag zeggen of je de vis wil proberen te kopen, of je past. Als je past krijg je twee muntjes en wordt weer de bovenste kaard omgedraaid (liggen nu dus twee vissen) en mag de volgende passen of proberen te kopen.

Als je besluit ik wil wel proberen te kopen mogen alle andere spelers een kaart uit fase n uitspelen. Dit zijn kaarten als nog een extra vis van de stapel er bij leggen zodat de te kopen groep groter wordt. Een vis uit je eigen Aquarium ruilen met een vis die midden op tafel ligt, de koper heeft nu ineens een andere vis om te kopen. En meer van zulk soorts.

Je weet dus eigenlijk niet of de vis die je wilt kopen ook de vis is die je uiteindelijk krijgt. De spelers kunnen ook zeggen ik doe niks en dan gebeurd er dus niks en mag je de vis proberen te kopen.

Vervolgens gaat Fase twee in van het koopproces en mogen de andere spelers weer een kaart uitspelen. Je kan dubbel laten betalen. Of juist de helft (het voordeel hiervan is dat de helft aan jouw wordt betaalt ipv aan de bank) En meer van zulk soort kaartjes.

Maar pas op als er in de stapel vissen bij het omdraaien een voederkaartje te voorschijn komt moet je je vissen voeren. Het voer kost n munt per punt, op zijn minst echter het lot bepaald het kan ook zijn dat het voer drie munten per per punt kost. Er zitten in de stapel met vissen ook kaarten met planten. Als je een plant in je Aquarium hebt hoef je een vis niet te voeren. Als je niet genoeg geld hebt om er een aantal te voeren gaan ze dood en komen op een aflegstapel.

Je kunt inkomsten vergaren door als je twee dezelfde vissen hebt een kweekbak op te zetten, je krijgt hier dan elke ronde geld voor, ze tellen echter niet mee voor je eindpunten.

Je kunt tussen twee voederrondes in je kaarten die invloed hebben op het koopproces maar n keer gebruiken. Als het voedertijd geweest is krijg je ze weer terug en mag je ze opnieuw gebruiken. Wees dus allert met het pesten of helpen van je medespeler het kan maar n keer. Als je hem te vroeg gebruikt kun je je grootse concurrent niet meer pesten. Als je te lang wacht is er al weer een voederronde geweest en zonde dat je hem niet gebruikt hebt.

Als de vierde voederfase is geweest is het spel afgelopen.

Moet zeggen dat ik het een erg leuk spelletje vindt, ondanks dat je totaal geen invloed hebt op wat je koopt en afhankelijk bent van de gunst van anderen wat je zal kopen en wat de prijs er van wordt. Een erg leuk spel wat juist doordat je nooit weet waar je aan toe bent vaak hilarisch en erg grappig is. Als het uitkomt zullen wij er in ieder geval een hoop lol mee gaan beleven.

Verder hebben we diverse bekenden gesproken, van Dierik onze QWG shirst ontvangen voor de demo op noorderspel en nog wat geklets bij de QWG stand.

Al met al een heel gezellige en geslaagde dag.