Wargames en/of ameritrash voor eurogamer

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Skallagrim
Veenboer

Re: Wargames en/of ameritrash voor eurogamer

Bericht door Skallagrim »

Ik kan je van harte Polis: Fight for the Hegemony aanraden (2player, houten blokjes, doenbare speeltijd) Het is een semi wargame vervlochten met een sterk economisch gedeelte waarbij Sparta en Athena het opnemen tegen elkaar om de dominantie. Het zit fantastisch in elkaar met erg veel strategieën om te ontdekken. Het spel is niet moeilijk qua regels (12 acties die je moet onthouden), maar het is een sterk doordenkertje.

Twilight Struggle : kan ik enkel maar positief over zijn (speelduur kan kort zijn maar ook lang afhankelijk van hoe sterk de Soviets beginnen). In het begin is het vooral lastig omdat je de kaarten van het deck nog niet kent. De Soviets spelen ook gemakkelijker voor een beginnende speler.

Andere soortgelijke card driven wargames :

1989 : andere versie gelijkaardig aan TS in Oost Europa met het matching battlecard mechanisme uit Hannibal Rome vs Carthage (leuk minigame waarbij je een kaart aflegt die je tegenstander moet matchen, hoeveel kaarten je krijgt is afhankelijk van je positie op de map) en met nog enkele andere leuke nieuwigheden, facties op de map bvb. - gemiddelde duur is 2.5 u voor ons. Ongeveer zelfde moeilijkheidsgraad van een TS.

Labyrinth: War on terror (je krijgt hierin twee asymmetrische facties voorgeschoteld en een AI tabel om solo te spelen) Door de asymmetrische facties vind ik het iets moeilijker om iemand te leren dan TS of 1989.

andere aan te raden wargames :
C&C : Ancients - zeer aan te raden als je niet van plastic houdt want het is al blokjes wat de klok slaat. Het simuleert een tactische veldslag op sublieme wijze. (veel beter dan memoir 44 dat doet) Het mechanisme wordt ook gebruikt en verder verfijnd in het erg geslaagde Battles of Westeros (maar die is dus wel met heel veel plastic figuren)

Al iets moeilijker: Hannibal : Rome vs Carthage - geen plastic, wargame pur sang, beste card driven wargame naar mijn mening. Kan wel al eens langer uitlopen (2.5-3u+) en vrij veel rules om mee te starten.

Ook nog interessant om te bekijken : Hammer of the Scots (houten blokken) leuk medium categorie wargame dat niet al te moeilijk is qua regels maar wel diepere strategie vergt.

Qua ameritrash kan ik me niet direct iets voorstellen zonder plastic figuren.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Wow, da's een hele boterham!

Polis: Fight for the Hegemony ga ik zeker eens goed bekijken. Ook Band of Brothers: Screaming Eagles lijkt me wel wat. Alleen spreekt het artwork me daar wat minder aan, maar da's natuurlijk persoonlijk.

C&C:Ancients & Twilight Struggle: C&C heeft normaal de kortste speelduur volgens mij, klopt dit? Welke van de twee zou je het meest aanraden aan een beginner, iemand die nog nooit wargames gespeeld heeft?

In ieder geval heel erg bedankt voor de massa aan informatie die ondertussen al in dit topic staat, daar had ik zelfs niet op durven hopen!
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Antoi »

Het lijkt me ook belangrijk dat je kijkt of er genoeg mensen zijn met je je de spellen kan spelen. zo is Diplomacy bijvoorbeeld een heel gaaf spel (wat trouwens te lang duurt gezien je eisen) maar je hebt wel 7 spelers nodig om het spel echt goed/leul te kunnen spelen.
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Llarbal
Grote Dienaar

Bericht door Llarbal »

Specifiek over zog. ameritrash:

Als je geen plastic wilt dan wil je in essentie ook geen ameritrash! :D
Hier valt natuurlijk heel goed mee te leven omdat je een hoop geld over houdt voor eurogames, dus eigenlijk best een goed idee.

Zou je dan dus ook geen Myrmes spelen?
terjul schreef:Merchant of Venus
A Game of Trones
Sid Meier's Civilization

Het zijn wel lange spellen, maar er zitten geen miniatuurtjes bij :D
Van deze spellen heb of ken ik de onderste twee.

A game of Thrones de enige die aan je voorwaarden voldoet, omdat er houten speelstukken in zitten. Overigens is het onderhandelen het gedeelte waar je misschien de meeste moeite mee zal hebben als je echt alleen maar 'pure' eurogames hebt gespeeld.

Sid Meier's Civ (FFG versie) heeft wel plastic miniatuurtjes dacht ik, een vaandel en een huifkar, of heb ik het fout?

Edit: ik wil nog even toevoegen dat Twilight Struggle sowieso een fantastisch spel is dat je een keer gespeeld moet hebben. Wel lang, maar zo voelt het helemaal niet.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

A game of thrones heb ik ooit eens vast gehad, maar schrikt me wat af omwille van de combinatie lange speelduur en nood aan een hoog spelersaantal.

Het is nu ook niet dat ik geen twee plastic figuurtjes verdraag, ik walg gewoon van een leger plastic figuurtjes. Om toch maar even te nuanceren...

Is er een groot verschil tussen Twilight Struggle 2nd edition en de deluxe edition? Qua bord, kaarten en regels?
Llarbal
Grote Dienaar

Bericht door Llarbal »

akmarten schreef:A game of thrones heb ik ooit eens vast gehad, maar schrikt me wat af omwille van de combinatie lange speelduur en nood aan een hoog spelersaantal.[/quote}

Ja 5, dat komt hier ook niet al te vaak voor. En dan wordt er toch vaak iets anders gekozen. Bij ameritrash is trouwens meestal geen vast aantal ronden waardoor de speeltijd langer maar zeker ook korter kan zijn dan aangegeven.
akmarten schreef:Het is nu ook niet dat ik geen twee plastic figuurtjes verdraag, ik walg gewoon van een leger plastic figuurtjes. Om toch maar even te nuanceren...
Heb je Ghost stories al eens gespeeld/bekeken? Dat vind ik zelf wel leuke plastic figuurtjes die goed bij het geheel passen, ook als je normaal vooral met houten stukken speelt.

Is er een groot verschil tussen Twilight Struggle 2nd edition en de deluxe edition? Qua bord, kaarten en regels?
Ik heb zelf de deluxe edition. Voorgaande edities hadden geen mounted board als ik het goed heb. verder zijn de counters mooier heb ik begrepen, maar ik heb daar nooit echt aandacht aan besteed. Vooral van belang is dat de counters van de tegenstander zoveel mogelijk naast het bord liggen ipv er op! :)
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Met hoeveel medespelers zit je meestal aan tafel?

heb je Dominant Species ook al overwogen? Deze schurkt tegen een wargame aan.
Afbeelding
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Wat moet ik mij precies voorstellen bij een 'mounted board'?
Ghost Stories heb ik al gespeeld, bezit ik zelf. Dat vind ik dus al net op het randje qua plastic.

Meestal zijn we met 3-4 spelers. 5 lukt soms, maar echt zelden. 6 gebeurt nooit.
Met hoeveel spelers is dominant species ideaal? Zijn de regels vergelijkbaar qua moeilijkheid met een 'zwaardere' eurogame, of echt nog een stuk diepgaander? Op welke speelduur moet je rekenen? (ik las in een recensie ergens 4 uur, lijkt mij sterk, dus maar even checken).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

akmarten schreef:Wat moet ik mij precies voorstellen bij een 'mounted board'?
Een stevig speelbord met een tegen kromtrekken beschermde kartonlaag, zoals wij dat kennen van gezelschapsspellen.

Veel wargames hebben alleen een 'unmounted' speelbord van papier.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Ok, dan ga ik voor Twilight Struggle gaan denk ik.
Als er iemand een deluxe editie heeft die hij/zij niet meer wil, of iemand kent die er één van de hand doet, dan neem ik hem graag over!
Skallagrim
Veenboer

Bericht door Skallagrim »

akmarten schreef:Wat moet ik mij precies voorstellen bij een 'mounted board'?
Ghost Stories heb ik al gespeeld, bezit ik zelf. Dat vind ik dus al net op het randje qua plastic.

Meestal zijn we met 3-4 spelers. 5 lukt soms, maar echt zelden. 6 gebeurt nooit.
Met hoeveel spelers is dominant species ideaal? Zijn de regels vergelijkbaar qua moeilijkheid met een 'zwaardere' eurogame, of echt nog een stuk diepgaander? Op welke speelduur moet je rekenen? (ik las in een recensie ergens 4 uur, lijkt mij sterk, dus maar even checken).
Dominant species heeft vrij gemakkelijke regels en de erg goede rulebook staat vol met voorbeelden voor elke actie die je kan doen. De moeilijkheidsgraad ligt erin de acties die je kunt doen juist te plannen. Dit is ook het best met 4 spelers. 5 en zeker 6 wordt het al lang en meer chaotischer. Het heeft wel iets van een wargame maar toch meer een erg goede area control game.
zodiak
Professor Pimpel

Bericht door zodiak »

Toch nog een tip:
Julius Caesar van Columbia Games. Dit spel is simpel te leren en geweldig om met twee personen te spelen. De eerste sessie is meteen whow :clap:
akmarten schreef:Ok, dan ga ik voor Twilight Struggle gaan denk ik.
Als er iemand een deluxe editie heeft die hij/zij niet meer wil, of iemand kent die er één van de hand doet, dan neem ik hem graag over!
Afbeelding
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Ondertussen al Twilight Struggle gespeeld, zeer tevreden van.
Mijn nieuwe aankoop zou a game of thrones 2nd edition of sid meier's civilization zijn.

Mijn grootste zorg: de speeltijd. Wat is realistisch voor die games?
En welk van de twee geniet jullie voorkeur?
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

City of Remnants (Plaid Hat Games) is voor jou - en eigenlijk ook voor vele anderen - the place to be.
https://detafelplakt.com/