Doping!
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
cab
- Burgemeester
Doping!
In het topic over wielrennen ging het al even over doping, echter heb ik liever dat het in dat topic over de mooie aspecten van de sport gaat. Helaas is de laatste tijd wielrennen verweven met doping, echter ben ik ervan overtuigd dat de problematiek met doping in het wielrennen het topje van de ijsberg is en dan niet in het Wielrennen maar over sport in het algemeen! Wielrennen heeft de meeste en de intensiefste controles, daarnaast een open beleid waarbij schorsingen publiekelijk gemaakt worden. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de tenniswereld, waar je als je geschorst wordt jij zelf de enige bent die dit weet en dus met een smoes als ik heb een blessure je schorsing kan uitzitten. De ISU riepen bij afwijkende bloedwaarden de schaatsers op het matje en meldden ze dat hun waarden niet in orde waren en dat ze daar aan moesten werken en zo kan ik nog wel even door gaan.
Dopingartsen als Fuentes, Matschinge, Ferrari etc. komen langzaam met meer informatie. Volgens Fuentes kan Spanje het Europees kampioenschap voetbal 2008 en het Wereldkampioenschap voetbal 2010 vaarwel zeggen als hij zegt wat hij weet. Daarnaast waren er vele atleten klant bij hem, voetballers, tennisers, basketballers, diverse atletieksporters etc. etc.
Een redelijk geschreven artikel over Fuentes en welke belangen er kunnen spelen waarom er zoveel in de doofpot verdwijnt. Stamt al uit 2010 maar is nog steeds actueel. Fuentes gaat een boek schrijven waarin hij van plan is om ''alles'' rond zijn praktijken te onthullen. Ik hoop dat het niet alleen over het wielrennen zal gaan maar over alle betrokken sporten.
Hoezeer ik ook zou willen dat er sport zonder doping zou bestaan zal dit waarschijnlijk nooit gebeuren. Moeten we doping dan maar toestaan en reguleren. Dat denk ik ook niet, als je bijvoorbeeld naar hematocriet kijkt zijn er mensen die van nature een hoger hematocriet hebben die kunnen dan minder doping gebruiken dan iemand met een laag hematocriet. Het streven moet blijven een schone sport dan maar wat minder wedstrijden per jaar en je momenten kiezen om te pieken.
Zo even mijn frustratie kwijt, anderen die een mening over doping hebben leef je uit in dit topic en laten we proberen in andere sport topics het over de mooie aspecten van de sport te praten.
Dopingartsen als Fuentes, Matschinge, Ferrari etc. komen langzaam met meer informatie. Volgens Fuentes kan Spanje het Europees kampioenschap voetbal 2008 en het Wereldkampioenschap voetbal 2010 vaarwel zeggen als hij zegt wat hij weet. Daarnaast waren er vele atleten klant bij hem, voetballers, tennisers, basketballers, diverse atletieksporters etc. etc.
Een redelijk geschreven artikel over Fuentes en welke belangen er kunnen spelen waarom er zoveel in de doofpot verdwijnt. Stamt al uit 2010 maar is nog steeds actueel. Fuentes gaat een boek schrijven waarin hij van plan is om ''alles'' rond zijn praktijken te onthullen. Ik hoop dat het niet alleen over het wielrennen zal gaan maar over alle betrokken sporten.
Hoezeer ik ook zou willen dat er sport zonder doping zou bestaan zal dit waarschijnlijk nooit gebeuren. Moeten we doping dan maar toestaan en reguleren. Dat denk ik ook niet, als je bijvoorbeeld naar hematocriet kijkt zijn er mensen die van nature een hoger hematocriet hebben die kunnen dan minder doping gebruiken dan iemand met een laag hematocriet. Het streven moet blijven een schone sport dan maar wat minder wedstrijden per jaar en je momenten kiezen om te pieken.
Zo even mijn frustratie kwijt, anderen die een mening over doping hebben leef je uit in dit topic en laten we proberen in andere sport topics het over de mooie aspecten van de sport te praten.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Doping!
Hmm, goed idee om de vervuiling uit een mooi sportonderwerp te halen. In dit licht heb ik een verzoekje aan moderator Basl: kun je voor positieve berichten over PSV een apart onderwerp aanmaken? 
-
grunnboy
- Bronzen Meeple
Laat ik dan hier ook maar reageren.
Ik denk dat doping niet uit te bannen is. En ik ben wel voor regulering.
Ik geloof trouwens niet heel erg in middelen zoals EPO. Die hebben meer een placebo werking. Ik geloof wel in middelen die het herstel bevorderen. En gelet op de enorme inspanning die renners leveren, vind ik eigenlijk dat ze die middelen verdienen.
Mits het op een medisch gezonde manier gebeurt.
Ik geloof trouwens niet heel erg in middelen zoals EPO. Die hebben meer een placebo werking. Ik geloof wel in middelen die het herstel bevorderen. En gelet op de enorme inspanning die renners leveren, vind ik eigenlijk dat ze die middelen verdienen.
-
cab
- Burgemeester
Een heel kort stukje over epo, epo doet eigenlijk hetzelfde als bloeddoping. Zorgen voor beter zuurstof transport naar de spieren. Hierdoor onstaat er minder melkzuur door anaerobe verbranding en verzuur je minder snel bij een zware inspanning.grunnboy schreef:Laat ik dan hier ook maar reageren.
-
Flash
- Wu Feng
Erwin schreef:Hmm, goed idee om de vervuiling uit een mooi sportonderwerp te halen. In dit licht heb ik een verzoekje aan moderator Basl: kun je voor positieve berichten over PSV een apart onderwerp aanmaken?
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Hoe bedoel je, "positief"?Erwin schreef:Hmm, goed idee om de vervuiling uit een mooi sportonderwerp te halen. In dit licht heb ik een verzoekje aan moderator Basl: kun je voor positieve berichten over PSV een apart onderwerp aanmaken?
(Ik denk er overigens net zo over als Cab. Werd er in andere sporten maar net zo streng gecontroleerd, dan werden daar ook meer sporters gepakt. Dus ja, ik denk dat PSV ook best "positief" in het nieuws kan komen. )
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Blijkbaar meer dan jij denkt.Mac-S schreef:Hoe bedoel je, "positief"?Erwin schreef:Hmm, goed idee om de vervuiling uit een mooi sportonderwerp te halen. In dit licht heb ik een verzoekje aan moderator Basl: kun je voor positieve berichten over PSV een apart onderwerp aanmaken?
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Geen paniek, ik ben een lijstje van Ajax supporters op BSM aan het maken om deze straks in een keer te kunnen verbannen.Erwin schreef:Hmm, goed idee om de vervuiling uit een mooi sportonderwerp te halen. In dit licht heb ik een verzoekje aan moderator Basl: kun je voor positieve berichten over PSV een apart onderwerp aanmaken?

-
BaSL
- Team Bordspelmania
Het is jammer inderdaad, dat wielrennen dé dopingsport is in de (Europese?) media. Nu zal het best wel zo zijn dat de doping daar meer in de sport zit, maar we gaan wel voorbij aan alle andere sporten die ook baat hebben bij versterkende middelen.
Reguleren, verbieden, blijft een lastige discussie. Misschien mag het lijstje verboden middelen best wat korter. En mogen andere sporten zeker wel eens gelijk getrokken worden - openbaarheid!
Stiekem hoop ik toch iedere keer dat het klaar is en dat iedereen lekker verder kan fietsen. Zonder gezeur. Het blijft toch een schitterende sport om naar te kijken.
Reguleren, verbieden, blijft een lastige discussie. Misschien mag het lijstje verboden middelen best wat korter. En mogen andere sporten zeker wel eens gelijk getrokken worden - openbaarheid!
Stiekem hoop ik toch iedere keer dat het klaar is en dat iedereen lekker verder kan fietsen. Zonder gezeur. Het blijft toch een schitterende sport om naar te kijken.

-
WeckoJ
- Veenboer
Het zou dus zomaar kunnen betekenen dat we alsnog wereldkampioen voetbal 2010 worden. Ach ja... wie zegt dat Nederland niets heeft gebruikt? Zou kunnen natuurlijk maar zeker weten doe je het toch nooit.
Ik hoop ook wel dat ze eens goed gaan controleren bij alle sporten en niet alleen wielrennen. Wielrennen wordt al veel gecontroleerd al blijkt uiteindelijk dat die controles niet best waren gezien het feit dat zo'n beetje iedereen gebruikte eind jaren 90 en zo'n beetje niemand gepakt is.
Een beetje off-topic maar matchfixing en dat soort praktijken mogen ze wat mij betreft ook erg goed in de gaten houden ook dat is tenslotte vals spelen!
Ik hoop ook wel dat ze eens goed gaan controleren bij alle sporten en niet alleen wielrennen. Wielrennen wordt al veel gecontroleerd al blijkt uiteindelijk dat die controles niet best waren gezien het feit dat zo'n beetje iedereen gebruikte eind jaren 90 en zo'n beetje niemand gepakt is.
Een beetje off-topic maar matchfixing en dat soort praktijken mogen ze wat mij betreft ook erg goed in de gaten houden ook dat is tenslotte vals spelen!
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Als ik kijk naar zwemmen dan zou daar ook wel eens doping in worden gezet voor betere prestaties, tenminste die 7 medailles van Micheal Plephs (haha
) is natuurlijk ook iets om over te twijfelen... Maar verder boeit het mij allemaal niet heel erg veel ze moeten vooral doen waar ze zin in hebben als ze eraan onderdoor gaan is het hun eigen schuld.
Leuk filmpje van michael boogerd (lucktv) PAS OP!! Niet bekijken bij gebrek aan gevoel voor humor...:
Leuk filmpje van michael boogerd (lucktv) PAS OP!! Niet bekijken bij gebrek aan gevoel voor humor...:
-
Oxyligen
- Regenmaker
Nee, zwemmen is schoon.16 Feet Pauly schreef:Als ik kijk naar zwemmen dan zou daar ook wel eens doping in worden gezet voor betere prestaties, tenminste die 7 medailles van Micheal Plephs (haha) is natuurlijk ook iets om over te twijfelen... Maar verder boeit het mij allemaal niet heel erg veel ze moeten vooral doen waar ze zin in hebben als ze eraan onderdoor gaan is het hun eigen schuld.
14-03-2013: http://www.ad.nl/ad/nl/1021/Meer-sport/ ... orst.dhtml
In schoon water bedoel ik...
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx
-
BaSL
- Team Bordspelmania
In De Stem stond gisteren een groot artikel over doping in voetbal: http://www.bndestem.nl/algemeen/sport/v ... -1.3715453 (geen idee of je het volledige artikel ergens online kan lezen) Daar wordt inderdaad iets makkelijker omgegaan met doping...

-
Erwin
- Nieuwsreporter
Beetje tam artikel. Ik had gehoopt op spannend leesvoer over de redenen waarom PSV-voetballers de laatste tijd als schuimbekkende idioten tekeer gaan na de wedstrijd.BaSL schreef:In De Stem stond gisteren een groot artikel over doping in voetbal: http://www.bndestem.nl/algemeen/sport/v ... -1.3715453 (geen idee of je het volledige artikel ergens online kan lezen) Daar wordt inderdaad iets makkelijker omgegaan met doping...
-
BaSL
- Team Bordspelmania
In de krant zelf stonden talloze voorbeelden over hoe de afgelopen eeuw dopinggebruik is goedgekeurd - o.a. het Juventus van midden jaren '90, dat structureel doping gebruikte en bij ontdekking geen straffen kreeg opgelegd.
...en over de doden door dopinggebruik. Ook een interessante bijwerking...
...en over de doden door dopinggebruik. Ook een interessante bijwerking...