De Poorters van Nieuwstad
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
Re: De Poorters van Nieuwstad
Dit spel zal dus te koop zijn op tweede paasdag in Eindhoven? Is er al een prijs bekend? Of een verdere release datum?
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Labels:
-
alrick
- Regenmaker
Ik heb ook een vraag: mag je over de zandgeul, die het gebied in wijken deelt, heenbouwen, of geldt deze geul als een echte grens? Mag je er alleen zandpaden tegen aanleggen, of ook stenen paden?
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
-
Yangzhoui
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Spelauteur
@bored gaymer
Het spel is sinds dinsdag al tekoop als het goed is en de richtprijs is 40 euro. Of ie specifiek in eindhoven tekoop is weet ik niet maar ik neem aan van wel.
@alrick
Over de wijkgrensen mag gewoon heen gebouwed worden. Houd er dan wel rekening mee dat je met dat gebouw in 2 wijken staat en dat als er criminaliteid word gespeeld dat je dus ook meer kans hebt dat je in de wijk staat die gekozen word.
En alrick ik neem aan dat je het spel al gespeeld hebt
. Wat vond jer er van?
Het spel is sinds dinsdag al tekoop als het goed is en de richtprijs is 40 euro. Of ie specifiek in eindhoven tekoop is weet ik niet maar ik neem aan van wel.
@alrick
Over de wijkgrensen mag gewoon heen gebouwed worden. Houd er dan wel rekening mee dat je met dat gebouw in 2 wijken staat en dat als er criminaliteid word gespeeld dat je dus ook meer kans hebt dat je in de wijk staat die gekozen word.
En alrick ik neem aan dat je het spel al gespeeld hebt
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Nog een tip voor als je maandag De Poorters van Nieuwstad gaat demonstreren Bridget. Er zitten 2 blauwe muntstukken (waarde 3) in het spel, die op de achterzijde geel zijn (waarde 5). Dit is helaas een misdruk. Ik zou deze uit het spel verwijderen voor je het spel aan iemand gaat uitleggen.
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Ik ben zelf niet de demo-er, maar heb slechts iemand geholpen met voorbereiding.
Everybody has the right to play...
-
lies
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice
Ha, geweldig. Tycho zit ook op het forum...
Zelf kwam ik ook nog vragen tegen na het spelen van het spel....
Misschien kun je ons ook helpen....:
Dit weekend gelijk al gespeeld met 2 spelers, en er waren gelijk al regelvragen...
Vandaar dat ik deze ook gelijk maar stel:
1- In de Handelaarsfase :
Mag men graan omvormen tot brood en het gelijk verkopen ? Of neem je het brood eerst in,en verkoop je het in een andere handelaarsfase ? (De spelregels suggereren dat het in 1 fase mag. In de Boerfase verloopt de actie ook in 2 delen nml. (of graan zaaien, of graan oogsten) )
Wanneer komen de producten naar je terug ? Eind van de ronde ?? (als je het bijv. niet verkoopt maar wil bewaren voor de Herberg) Of gelijk ?
2- Klopt het dat je bij een 2-speler spel, twee boten ter beschikking hebt ? (+ 1 afgedrukt op het bord)
Hoop dat je hier antwoord op kan geven.
Dank !
Dit weekend gelijk al gespeeld met 2 spelers, en er waren gelijk al regelvragen...
Mag men graan omvormen tot brood en het gelijk verkopen ? Of neem je het brood eerst in,en verkoop je het in een andere handelaarsfase ? (De spelregels suggereren dat het in 1 fase mag. In de Boerfase verloopt de actie ook in 2 delen nml. (of graan zaaien, of graan oogsten) )
Wanneer komen de producten naar je terug ? Eind van de ronde ?? (als je het bijv. niet verkoopt maar wil bewaren voor de Herberg) Of gelijk ?
2- Klopt het dat je bij een 2-speler spel, twee boten ter beschikking hebt ? (+ 1 afgedrukt op het bord)
Dank !
-
Yangzhoui
- Spelauteur
lies schreef:Ha, geweldig. Tycho zit ook op het forum...
Dank !
Ten eerste leuk om te zien dat er al mensen zijn die het spelen
andwoord op de vragen:
1. graan/vee/vis/wild omzetten naar brood/vlees/gerookte vis/wildvlees en het verkopen mag ik de zelfde handelaars fase. En de goederen worden bij de startspeler wissel van de kramen afgehaald. Dit tweede staat inderdaat niet duidelijk in de spelregels.
voorbeeld: ik zet twee graan om in brood bij de bakker en verkoop het meteen dan krij ik daar 2 florijnen van en 4 punten als ik het goed heb uit mijn hoofd. Dan bij de startspeler wissel worden deze broden terugelegt in de algemene vooraad en kan bij de volgende handelaar fase er weer nieuw brood verkocht worden (die je natuurlijk eerst gefarmed heb op je graanveld en daarna omzet en verkoopt).
Als je het brood wilt omzetten in vleespastijtjes en dan verkopen moet je het bewaren want verkocht bij de bakker krijg je het niet meer terug (wat me logish lijkt want verkocht is verkocht tog :3.
2. Het klopt dat er twee boten beschikbaar zijn maar zo als ook in de spelregels vermeld als het goed is zijn deze alleen te verkrijgen via wenskaarten. Dus er kan een boot gebouwt worden (of als startgebouw gekozen) en twee boten via wenskaarten. En als dit niet duidelijk in de regels staat weten jullie dit ook meteen ^^.
als er nog meer vragen zijn vraag gerust en wat vonden jullie van het spel?
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.
-
Yangzhoui
- Spelauteur
het is grappig want ik was zo in de ontwikkeling dat me deze dingen die ontbreken in de spelregels niet eens waren opgevallen tijdens het controleren en sommige dingen denk ik echt van dat we die niet gezien hebben o.O
-
WeckoJ
- Veenboer
Misschien je volgende spel laten testen door een paar mensen van dit forumYangzhoui schreef:het is grappig want ik was zo in de ontwikkeling dat me deze dingen die ontbreken in de spelregels niet eens waren opgevallen tijdens het controleren en sommige dingen denk ik echt van dat we die niet gezien hebben o.O
-
lies
- Party Animal
- Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice
Dus...herhalend..?.:
Je mag actiekaarten uitspelen op elk moment, de regels volgend.
Bij Bouwkostenactiekaarten is dat duidelijk. Verder zeggen de regels dat het uitspelen van actiekaarten plaatsvindt in de 2e ronde van de Scoutfase. Stel dat je niet alle kaarten wil uitspelen, (bijv. “Al het vee op de weiden wordt opgevreten”) mag je deze kaart alleen weer uitspelen in een volgende Scoutfase en niet ten alle tijden van je eigen beurt. ? (als er geen specifieke fase op de kaart wordt vermeld).(met een max van 2 )
Klopt dat ??
Je mag actiekaarten uitspelen op elk moment, de regels volgend.
Bij Bouwkostenactiekaarten is dat duidelijk. Verder zeggen de regels dat het uitspelen van actiekaarten plaatsvindt in de 2e ronde van de Scoutfase. Stel dat je niet alle kaarten wil uitspelen, (bijv. “Al het vee op de weiden wordt opgevreten”) mag je deze kaart alleen weer uitspelen in een volgende Scoutfase en niet ten alle tijden van je eigen beurt. ? (als er geen specifieke fase op de kaart wordt vermeld).(met een max van 2 )
Klopt dat ??
-
alrick
- Regenmaker
Het is heel fijn Tycho dat je ons uit de brand helpt, want al die dingetjes-die-niet-zo-duidelijk-in-de-regels staan, zijn in een aantal gevallen vrij essentieel. Dat leeghalen van de kramen aan het eind van een ronde bijvoorbeeld, staat nergens, maar ik vraag me ook af of dat moet. Als je het laat liggen, dwing je nl. de spelers om het aantal poorters te laten groeien, anders kan je geen producten meer kwijt.
Wanneer mag je welke kaart uitspelen: alleen als je zelf aan de beurt bent? alleen in de schout-fase? In de beurt van een ander?
Ook het gezamelijk bouwen (verplicht!) van de blauwe gebouwen, staat er wat vaag, maar het lijkt me wel logisch: als één speler bijv. de kerk bouwt, dan levert dat in één klap 17 punten op. Als het spel een tweede oplage haalt, dan zou ik de spelregels nog eens kritisch doorvlooien.
Ik ben blij dat ik met een aantal kritische spelers kon oefenen, want dat scheelt aanstaande maandag als ik het spel mag demoën. Het is een goed gelukt spel in een zo op het oog lastige categorie: een zwaar familiespel/ licht veelspelerspel. Het zou zomaar tussen wal en schip kunnen vallen. Ik hoop dat mensen inzien dat een eerste potje echt om te leren is en dat de fijne kneepjes pas later komen. Het spel verdient een eerlijke kans.
Na een wat stroef begin speelde het eigenlijk heel vlot. 60-70 minuten moet haalbaar zijn. Ook het samen plannen/overleggen/bouwen is een leuk aspect. De vormgeving is fris en helder. Een paar bekende elementen, een paar leuke twists en een vleugje venijn in de actiekaarten ( eerst van je buren stelen en het dan inzetten voor een aanschaf is best grappig en zet een streep door de ander zijn plannetjes). Wij gaan ons best doen maandag en ik hoop dat het aanslaat.
Wanneer mag je welke kaart uitspelen: alleen als je zelf aan de beurt bent? alleen in de schout-fase? In de beurt van een ander?
Ook het gezamelijk bouwen (verplicht!) van de blauwe gebouwen, staat er wat vaag, maar het lijkt me wel logisch: als één speler bijv. de kerk bouwt, dan levert dat in één klap 17 punten op. Als het spel een tweede oplage haalt, dan zou ik de spelregels nog eens kritisch doorvlooien.
Ik ben blij dat ik met een aantal kritische spelers kon oefenen, want dat scheelt aanstaande maandag als ik het spel mag demoën. Het is een goed gelukt spel in een zo op het oog lastige categorie: een zwaar familiespel/ licht veelspelerspel. Het zou zomaar tussen wal en schip kunnen vallen. Ik hoop dat mensen inzien dat een eerste potje echt om te leren is en dat de fijne kneepjes pas later komen. Het spel verdient een eerlijke kans.
Na een wat stroef begin speelde het eigenlijk heel vlot. 60-70 minuten moet haalbaar zijn. Ook het samen plannen/overleggen/bouwen is een leuk aspect. De vormgeving is fris en helder. Een paar bekende elementen, een paar leuke twists en een vleugje venijn in de actiekaarten ( eerst van je buren stelen en het dan inzetten voor een aanschaf is best grappig en zet een streep door de ander zijn plannetjes). Wij gaan ons best doen maandag en ik hoop dat het aanslaat.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Dat is ook gebeurd dacht ik? Ik heb weleens hier en daar een opmerking erover gelezen? En er was toch een team in een testfase bezig geweest?WeckoJ schreef:Misschien je volgende spel laten testen door een paar mensen van dit forumYangzhoui schreef:het is grappig want ik was zo in de ontwikkeling dat me deze dingen die ontbreken in de spelregels niet eens waren opgevallen tijdens het controleren en sommige dingen denk ik echt van dat we die niet gezien hebben o.O
Bedankt voor je antwoorden.
Everybody has the right to play...
-
WeckoJ
- Veenboer
-
Yangzhoui
- Spelauteur
@alrick
Bedankt voor het positieve commentaar. Maar ik weet zeker dat je de kramen leeg moet halen want anders zou je inhet hele spel 6 broden kunnen verkopen en dus nooit op een boer strategie kan winnen. En als je het weg haalt is het regelmatig dat de 2e of 3e speler geen brood kan verkopen omdat alle vakjex bezet zijn door vorige speler(s).
Wat betreft de schout:
Als de schout gekozen word gekozen krijgt eerst iedereen de kans om 0 tot 2 kaarten te kopen beginnend bij de speler die de schout koos. Daarna krijgt iedereen de kans om 0 tot 2 kaarten te spelen beginbend bij de speler die de schout koos.
Wenskaarten mogen niet op andere momenten gespeelt word tenzij anders op de wenskaart vermeld.
Ik ben van plan een topic te maken met regelverduidelijking maar moet komende dagen eerst pta voor school afronden anders kan ik strax geen examen doen.
Bedankt voor het positieve commentaar. Maar ik weet zeker dat je de kramen leeg moet halen want anders zou je inhet hele spel 6 broden kunnen verkopen en dus nooit op een boer strategie kan winnen. En als je het weg haalt is het regelmatig dat de 2e of 3e speler geen brood kan verkopen omdat alle vakjex bezet zijn door vorige speler(s).
Wat betreft de schout:
Als de schout gekozen word gekozen krijgt eerst iedereen de kans om 0 tot 2 kaarten te kopen beginnend bij de speler die de schout koos. Daarna krijgt iedereen de kans om 0 tot 2 kaarten te spelen beginbend bij de speler die de schout koos.
Wenskaarten mogen niet op andere momenten gespeelt word tenzij anders op de wenskaart vermeld.
Ik ben van plan een topic te maken met regelverduidelijking maar moet komende dagen eerst pta voor school afronden anders kan ik strax geen examen doen.
-
Fortega
- Meeple
Online al een paar dagen te koop...Bored Gaymer schreef:Dit spel zal dus te koop zijn op tweede paasdag in Eindhoven? Is er al een prijs bekend? Of een verdere release datum?