De Poorters van Nieuwstad

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Yangzhoui
Spelauteur
Persoonlijke Ondertitel: Spelauteur

Re: De Poorters van Nieuwstad

Bericht door Yangzhoui »

Ik geef toe het staat niet heel duidelijk in de spelregels maar er staat een tip van tycho in de spelregels die luid: variant Voor 2 spelers: blauwen Gebouwen mogen ook alleen worden Gebouwed.
Wat voor mij duidelijk maakt dat dat normaalgesproken niet mag.

Ik hoop dat je het spel dan wel leuk vind :D
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.

Labels:
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Hoe verloopt het dan eigenlijk als je bv bij een 4spelersspel samen een gemeenschappelijk gebouw wilt bouwen?
Hoe worden de punten dan verdeeld onderling of??
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

Elsje07 schreef:Hoe verloopt het dan eigenlijk als je bv bij een 4spelersspel samen een gemeenschappelijk gebouw wilt bouwen?
Dit word onderhandelt. Dit moet je dus onderling uitvechten wie wat betaald en hoeveel punten ieder Krijgt. Als jij het initiatief neemt kost het je jou bouwbeurt. Als je meehelpt kun je in je eigen beurt ook nog wat bouwen die ronden.

Ik hoop dat duidelijkheid geeft :D
Gepost door Tycho (Auteur van De poorters van nieuwstad aka het perfecte spel van 999 games.) Volg mij op twitter @Yangzhoui . Voor Deviant art check Reiger2.
Elsje07
El Capitan

Bericht door Elsje07 »

Yangzhoui schreef:
Elsje07 schreef:Hoe verloopt het dan eigenlijk als je bv bij een 4spelersspel samen een gemeenschappelijk gebouw wilt bouwen?
Dit word onderhandelt. Dit moet je dus onderling uitvechten wie wat betaald en hoeveel punten ieder Krijgt. Als jij het initiatief neemt kost het je jou bouwbeurt. Als je meehelpt kun je in je eigen beurt ook nog wat bouwen die ronden.

Ik hoop dat duidelijkheid geeft :D
Dankje voor de uitleg!
Dat maakt het een stuk interessanter en logischer dan hoe het ons is uitgelegd ;)

We kijken er naar uit om het nog eens te proberen!
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
Yangzhoui
Spelauteur

Bericht door Yangzhoui »

Is het toegestaan zelf als auteur een cijver en review te geven over mijn eigen spel? Ik zal dan zo opjectief mogelijk dat doen maar mag dat?
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

Yangzhoui schreef:Is het toegestaan zelf als auteur een cijver en review te geven over mijn eigen spel? Ik zal dan zo opjectief mogelijk dat doen maar mag dat?
Ik zelf zou het niet doen, je eigen werk beoordelen. Laat dat maar aan anderen over. Aanmoedigen om je spel een cijfer te geven lijkt me een prima idee.
Afbeelding
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jorrit »

Yangzhoui schreef:Is het toegestaan zelf als auteur een cijver en review te geven over mijn eigen spel? Ik zal dan zo opjectief mogelijk dat doen maar mag dat?
Waarom niet!? Zou ik het doen als ik jou was? Nee..
Afbeelding
Jahwe
Regenmaker
Persoonlijke Ondertitel: Demo-Spel

Bericht door Jahwe »

@Tycho. Ik zou trouwens dat in dit draadje wel een aantal regelverduidelijkingen staan. Misschien een idee om op BGG een FAQ te plaatsen of op de site van 999
De spellenspeciaalzaak in Leuven! http://www.demo-spel.be
Maze
Sojaboon

Bericht door Maze »

Jahwe schreef:@Tycho. Ik zou trouwens dat in dit draadje wel een aantal regelverduidelijkingen staan. Misschien een idee om op BGG een FAQ te plaatsen of op de site van 999
Hij heeft al in een eerdere post aangegeven om ieder geval een draadje te maken met een aantal regelverduidelijkingen zodra hij wat meer tijd heeft. Ik neem aan dat het dan een kleine moeite is om dit ook naar BGG over te zetten.

Heb het spel zelf even gespeeld op Zuiderspel, maar wegens tijdgebrek niet geheel afgemaakt. Aangezien ik het wel een interessant spel vond heb ik hem in ieder geval gekocht en ga hem binnenkort eens verder uitproberen.
Snowwhite
PIONier

Bericht door Snowwhite »

Heb het spel sinds kort in huis. Zoals vaak met nieuwe spellen is het de eerste keer lastig om op gang te komen. Maar het lijkt een leuk spel waar veel mechanismen in terug komen. :clap:

Naast de spelregel verduidelijkingen die hier al gevraagd zijn heb ik nog een vraag:
Wat is het nut van planken. Je kan hout omzetten in planken, maar de spelregels doorlezend zie ik die niet ergens weer terug komen om te gebruiken. Zie ik iets over het hoofd?
alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

één plank telt voor twee hout, dus dat is handig bij het bouwen
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
Snowwhite
PIONier

Bericht door Snowwhite »

@alrick:

Dank je wel voor de toelichting. Ik had de Houtzagerij regel anders geïnterpreteerd. Bij deze opgelost. :D
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Yangzhoui schreef:Ik geef toe het staat niet heel duidelijk in de spelregels maar er staat een tip van tycho in de spelregels die luid: variant Voor 2 spelers: blauwen Gebouwen mogen ook alleen worden Gebouwed.
Wat voor mij duidelijk maakt dat dat normaalgesproken niet mag.
Gisteren een eerste potje gespeeld. Ik had al gehoord dat hier wat faq's stonden, deze heb ik bewust niet gelezen vooral om te kijken of de spelregels duidelijk waren voor een eerste spel. Helaas niet dus.

1. Dezelfde vraag ivm de blauwe gebouwen: In de regels staat namelijk heel duidelijk MAG wat impliceert dat het niet moet. Later bij de tips staat inderdaad dat het bij 2 spelers ook alleen kan, maar een tip is een hint en geen spelregels (in mijn ogen).
Ik heb ooit ook meegeholpen met NK's en bij onduidelijkheden gaat men letterlijk uit van de spelregels en dan wordt er gezegd dat het ook alleen mag.

2. Leeg maken van de huizen, staat volgens mij nergens in de spelregels. Wij vinden het onbeperkt wisselen en dan (beperkt) verkopen al een veel te sterke actie en hebben dus alle verkochte goederen het hele spel laten liggen. Dat werkt op zich ook.
De kosten van 1 florijn, is dit eenmalig per beurt of per transactie. Is anders een erg goedkope actie voor de betaler om goed te scoren en een behoorlijk voorsprong op te bouwen.

3. Groene gebouwen mogen enkel in het buitengebied, is duidelijk. De andere gebouwen mogen deze overal of enkel in de stad gebouwd worden?

4. Als je een boot bouwt staat er bij de opbrengst een puntenfiche maar dan met een beker in, is dit nog ergens voor?
Als je via de wenskaart een extra boot in het spel hebt gebracht en de Vikings komen (actiekaart) verdwijnt deze boot dan weer of blijft deze leeg liggen zodat ander spelers deze weer kunnen innemen?

Soms had ik helaas het gevoel dat het spel bij het testen enkel met de uitleg was getest en niet door iemand die vanaf nul is begonnen met de spelregels te lezen en dan te spelen. Om te kijken of alle regels wel duidelijk waren.

Ik klink misschien alleen maar negatief, maar dat is zeker niet zo. Het spel zelf zit best goed in elkaar en speel het met plezier nog eens.

Artwork ... tja. Daar had iets meer aan besteed mogen worden, maar dit zal me bij dit spel nooit tegen houden om te spelen.

PS: bovenstaande vragen staan ook op BGG!
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ben zelf even aan de slag gegaan met een samenvatting van de vragen. Ook op BGG had ik ze gesteld en daar heeft Wim netjes geantwooord.
ERRATA - De Poorters van Nieuwstad – 999 Games

1. Mag je een blauw gebouw ook alleen bouwen?
• Nee een blauw gebouw moet door minimaal twee spelers gebouwd worden. Je kan onderling overleggen wie wat bijdraagt en ook over de verdeling van de punten kan onderhandeld worden. Let er wel op dat dit maar aan één speler zijn bouwactie kost.
• Bij twee spelers mag je een blauw gebouw wel alleen bouwen.

2. Mogen gele en blauwe gebouwen ook in het buitengebied gebouwd worden?
• Nee, deze mogen enkel in de stad gebouwd worden. Bij de startgebouwen (roze) zijn deze te herkennen aan de arcering. De huizen komen in de stad en het graanveld in het buitengebied.
• Groene gebouwen mogen enkel in het buitengebied gebouwd worden.

3. Bij de handelaar, moet je elke speler maar één keer betalen? En zijn er beperkingen aan de acties?
• Ja, als je zelf het gebouw niet bezit moet je de tegenspeler maar één keer betalen om dat gebouw te mogen gebruiken. Je mag dan onbeperkt goederen van die soort omzetten en, afhankelijk van het aantal bewoners van Nieuwstad, een aantal producten leveren.
• Een goed dat je net hebt omgezet, mag ook meteen verkocht worden zolang je maar aan de voorwaarden van het aantal inwoners voldoet.
• Bij de houtzagerij mag je maximaal twee eenheden hout omzetten naar planken per ronde.
• Verkopen op de markt is altijd voor iedereen gratis.
• Aan het einde van de handelaarsfase worden alle productiegebouwen leeg gemaakt.

4. Wat gebeurt er met een extra boot na de actiekaart “Vikingen”?
• De extra boot, die door een wenskaart in het spel is gekomen, verdwijnt nadat de Vikingen zijn gekomen. Tenzij aan de voorwaarden wordt voldaan om de Vikingen weg jagen.

5. Mag je het spel ook rekken en dus niet kenbaar maken als je dertig punten of meer hebt?
• Nee, als je dertig of meer punten hebt op het einde van de ronde, moet je dit kenbaar maken. Tijdens het spel mag je je punten natuurlijk geheim houden.

6. Wanneer mag je de kaarten die je bij de Schout hebt gekocht uitspelen?
• Als je een actiekaart trekt (rood) dan moet deze direct gespeeld en uitgevoerd worden. De speler krijgt hiervoor wel een nieuwe kaart. Als dit ook weer een actiekaart is moet deze ook eerst uitgespeeld worden. En krijgt hij weer een nieuwe kaart.
• De wenskaarten mogen enkel op het einde van de “Schout” fase gespeeld worden, met een maximum van twee kaarten. Beginnend met de speler die de Schout heeft gekozen.
• Enkel kaarten kunnen op andere momenten gespeeld worden, maar dit staat duidelijk op de kaart.

7. Mag je een gebouw in de stad ook over de wijkgrens (geul in het zand) heen bouwen?
• Ja dit mag, houd er dan wel rekening mee dat dit gebouw in twee wijken aanwezig is en dus extra vatbaar voor de wenskaart “criminaliteit”.

8. Bij de Boer-fase is het dan zaaien en oogsten, of is het of zaaien, of oogsten?
• Per stuk land moet je kiezen. Als er geen vee of graan op ligt, ga je daar graan zaaien of vee op zetten. Als er als graan of vee op ligt, neem je dat van het veld en leg je het in je eigen voorraad en mag je dus niet meer zaaien.
• Een boot levert elke keer de boer wordt gekozen één vis op. Hier heb je dus directe opbrengst.

9. Wanneer krijgen de spelers de inkomsten van de (heren-)huizen?
• Dit gebeurd bij de startspelerwissel aan het begin van een ronde.

10. Actiekaart “Zwarte Dood”: het aantal poorters halveert, worden deze dan naar boven of naar beneden afgerond?
• Ze worden naar boven afgerond.

Deze gaan in iedergeval in de doos bij het exemplaar van Roll The Dice.

UPDATE 16-04-2013
Laatst gewijzigd door syroit op di 16 apr 2013, 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Het zou mooi zijn als dit spel komende zaterdag kan spelen bij Roll the Dice... Ik ben benieuwd!
Afbeelding