11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Richard van Vugt
- Garnaal
Re: 11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs
Geen zin om te kijken; zeg maar wat je bedoelt.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
'semper ridere'
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wat Spel! Betreft ben ik één van de mensen die graag een echt tijdschrift in handen heeft. Op de pc de verschillende blogs, forums en ook PDF uitgaven lezen doe ik al vaak genoeg.
Wat het opstappen van het bestuur betreft: Als het bestuur nog maar uit 5 of minder mensen bestaat, en de werkzaamheden nemen alleen maar toe, is het begrijpelijk dat ook de laatsten denken aan afhaken. Ik hoop dat we dat nu kunnen gaan voorkomen met de nieuwe initiatieven.
Wat nu moeilijk is voor het bestuur, maar ook begrijpelijk, is dat ze/we naar een andere manier van organisatie moeten overstappen. Het bestuur moet niet uit alle vrijwilligers bestaan en alle taken uitvoeren, maar het bestuur moet alleen besturen en andere vrijwilligers gaan aansturen, wat mij betreft. Het bestuur zou in de toekomst kunnen gaan bestaan uit de 'hoofden' van verschillende commissies.
Inderdaad takenverdeling. Een financiele commissie, een pr commissie, iedereen doet een stukje, overlegd dit met elkaar, en legt dmv van het 'hoofd' het verslag van de werkzaamheden weer neer bij het bestuur. (wat bestaat uit andere commissie-hoofden, secretaris, penningmeester en voorzitter). (waarbij in het geval van de financiele commissie de penningmeester ook het hoofd van die commissie is trouwens).
Ik heb het op de vergadering niet met zoveel woorden kunnen uitleggen, maar dit is wat ik nu voor ogen heb, nu ik allen nog eens overdacht heb en op een rijtje gezet.
De man die nu tijdelijk wat coordinatie op zich heeft genomen heeft emailadressen van een hoop mensen die allemaal 'iets' willen doen, en ik hoop dat daar vrijwilligers voor de commissies uitkomen.
Wat het opstappen van het bestuur betreft: Als het bestuur nog maar uit 5 of minder mensen bestaat, en de werkzaamheden nemen alleen maar toe, is het begrijpelijk dat ook de laatsten denken aan afhaken. Ik hoop dat we dat nu kunnen gaan voorkomen met de nieuwe initiatieven.
Wat nu moeilijk is voor het bestuur, maar ook begrijpelijk, is dat ze/we naar een andere manier van organisatie moeten overstappen. Het bestuur moet niet uit alle vrijwilligers bestaan en alle taken uitvoeren, maar het bestuur moet alleen besturen en andere vrijwilligers gaan aansturen, wat mij betreft. Het bestuur zou in de toekomst kunnen gaan bestaan uit de 'hoofden' van verschillende commissies.
Inderdaad takenverdeling. Een financiele commissie, een pr commissie, iedereen doet een stukje, overlegd dit met elkaar, en legt dmv van het 'hoofd' het verslag van de werkzaamheden weer neer bij het bestuur. (wat bestaat uit andere commissie-hoofden, secretaris, penningmeester en voorzitter). (waarbij in het geval van de financiele commissie de penningmeester ook het hoofd van die commissie is trouwens).
Ik heb het op de vergadering niet met zoveel woorden kunnen uitleggen, maar dit is wat ik nu voor ogen heb, nu ik allen nog eens overdacht heb en op een rijtje gezet.
De man die nu tijdelijk wat coordinatie op zich heeft genomen heeft emailadressen van een hoop mensen die allemaal 'iets' willen doen, en ik hoop dat daar vrijwilligers voor de commissies uitkomen.
Everybody has the right to play...
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Geen zin om te verwoorden; kijk maar wat hij bedoelt.Richard van Vugt schreef:Geen zin om te kijken; zeg maar wat je bedoelt.

-
Bridget
- Phoenix
Zeer goed filmpje, aanrader om te kijken.Dagmar schreef:Kennen jullie dit filmpje? Ik denk dat er een kern van waarheid in zit.
http://m.youtube.com/#/watch?v=Umomu_aD ... momu_aDQ4w
-
meijerc
- Burgemeester
11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs
Ik vraag mij af of het bestuur wel weet wat er speelt (mist) bij de beursgangers/webwinkels en uitgevers die daar elke x zijn. De huidige manier van werken heeft al aangetoond dat het niet goed gaat. Nou moet ik ook aangeven dat ik ook geen zin had om naar de ALV te gaan omdat ik zelf van mening ben dat hoe goed je argument ook kan zijn en is onderbouwd het niet zal worden aangenomen. Waarom zeg ik dit? Omdat ik denk dat een "landelijke" spellenvereniging die gedragen wordt door vrijwilligers niet gaat werken. Het heeft blijkbaar lang gewerkt, maar als de druk te hoog wordt loopt het vast.
Spel is geen PR middel in mijn ogen. Ik blader het snel door en het vliegt achter in de kast. De artikelen gaan grotendeels alleen over eurogames en tabletop dit spreekt mij persoonlijk niet zo aan maar daar zal ik in de minderheid mee zijn. Het zelfde geldt ook voor de beurs waar ik nog nooit een Ameritrash spel ben tegengekomen.
Anyway,... Ik zit hier wel te spuwen over wat er fout gaat (in mijn opinie) maar intussen ben ik ook niet gemotiveerd om naar de ALV te gaan.
Ik wil nog zoveel zeggen en aan ideeën aangedragen maar het loopt allemaal stuk op dat het op vrijwilligers draait en dat het een landelijke vereniging is ipv van een regionale.
Spel is geen PR middel in mijn ogen. Ik blader het snel door en het vliegt achter in de kast. De artikelen gaan grotendeels alleen over eurogames en tabletop dit spreekt mij persoonlijk niet zo aan maar daar zal ik in de minderheid mee zijn. Het zelfde geldt ook voor de beurs waar ik nog nooit een Ameritrash spel ben tegengekomen.
Anyway,... Ik zit hier wel te spuwen over wat er fout gaat (in mijn opinie) maar intussen ben ik ook niet gemotiveerd om naar de ALV te gaan.
Ik wil nog zoveel zeggen en aan ideeën aangedragen maar het loopt allemaal stuk op dat het op vrijwilligers draait en dat het een landelijke vereniging is ipv van een regionale.
Laatst gewijzigd door meijerc op ma 13 mei 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reiki & readings https://www.athousandreasons.nl/
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Seabie schreef:Geen zin om te verwoorden; kijk maar wat hij bedoelt.Richard van Vugt schreef:Geen zin om te kijken; zeg maar wat je bedoelt.
Dagmar is een vrouw in deze.... Maar gelijk heb je.
-
Dagmar
- Geheim Genootschap
Maar aangezien Dagmar ook een jongensnaam is, is een foutje snel gemaakt.16 Feet Pauly schreef:Seabie schreef:Geen zin om te verwoorden; kijk maar wat hij bedoelt.Richard van Vugt schreef:Geen zin om te kijken; zeg maar wat je bedoelt.
Dagmar is een vrouw in deze.... Maar gelijk heb je.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Een verhaal vol aannames van iemand die geen zin had om zaterdag mee te praten en die hier ter plekke zijn drogreden verzint om weg te kunnen blijven van een inhoudelijk relevante bijdrage. Ik zit er niet op te wachten.meijerc schreef:Ik vraag mij af of het bestuur wel weet wat er speelt (mist) bij de beursgangers/webwinkels en uitgevers die daar elke x zijn. De huidige manier van werken heeft al aangetoond dat het niet goed gaat. Nou moet ik ook aangeven dat ik ook geen zin had om naar de ALV te gaan omdat ik zelf van mening ben dat hoe goed je argument ook kan zijn en is onderbouwd het niet zal worden aangenomen. Waarom zeg ik dit? Omdat ik denk dat een "landelijke" spellenvereniging die gedragen wordt door vrijwilligers niet gaat werken. Het heeft blijkbaar lang gewerkt, maar als de druk te hoog wordt loopt het vast.
-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
Ja, zo werkt het. Als je er niet bij bent geweest, dan mag je ook je mening niet meer geven. En daarnaast bestaan de bijdragen van de mensen die er wél bij zijn geweest puur en alleen uit feitelijkheden.
Laten we elkaar alsjeblieft toestaan om te kunnen zeggen wat we denken, en als we het er vervolgens niet mee eens zijn, laten we dan met elkaar in discussie gaan. Maar op een simpel "ik zit er niet op te wachten" zit ik dan weer niet op te wachten.
Ik was zelf trouwens niet op de vergadering omdat ik m'n zwager voor het eerst mee had genomen naar de beurs en die kon ik niet zomaar achterlaten. Wel fijn om te horen dat er een aardige opkomst is geweest.
Laten we elkaar alsjeblieft toestaan om te kunnen zeggen wat we denken, en als we het er vervolgens niet mee eens zijn, laten we dan met elkaar in discussie gaan. Maar op een simpel "ik zit er niet op te wachten" zit ik dan weer niet op te wachten.
Ik was zelf trouwens niet op de vergadering omdat ik m'n zwager voor het eerst mee had genomen naar de beurs en die kon ik niet zomaar achterlaten. Wel fijn om te horen dat er een aardige opkomst is geweest.

-
Dierik
- Erelid
Ik ben zelf wel bij de vergadering geweest (voor het eerst overigens
) maar dat komt ook omdat ik vaak aan het demonstreren ben voor een uitgever.
In aanvulling op wat er al gezegd is zijn bij mij de volgende punten blijven hangen:
1) Beursbezoek is over de afgelopen jaren teruggelopen met in totaal 25% naar nu ongeveer 1600 bezoekers verdeeld over 4 beurzen. Dit gaat overigens heel geleidelijk met een paar procent per jaar maar de trend is duidelijk dalende. Opvallend is dat dit proces al is gestart in Utrecht. De gedachte die ik en andere leden hadden was dat dit te maken had met de overgang van Utrecht naar Amersfoort maar dit blijkt nauwelijks een negatieve invloed te hebben gehad op het beursbezoek. Dit werd door Eelke (beursorganisator Ducosim) onderbouwt met cijfers.
2) Op elke Ducosimbeurs komen dus gemiddeld 400 bezoekers. Daarvan is maar 25% (dus 100 bezoekers) lid van Ducosim. De conclusie van het bestuur op basis van deze informatie is dat de meerderheid van de leden (er zijn er rond de 600 als ik het goed onthouden heb) dus lid is vanwege het blad SPEL. Vandaar ook dat er niet op SPEL bezuinigd wordt maar dat er overgegaan wordt naar een blad volledig in kleur.
3) De verdeling van de geldstromen is dat ongeveer 60% van de inkomsten naar het blad SPEL gaat en 30% naar de beurzen. De overige 10% is voor overheadkosten.
Tot zover wat aanvullingen van mijn kant. Als ik het niet goed verwoord heb hoor ik het graag.
In aanvulling op wat er al gezegd is zijn bij mij de volgende punten blijven hangen:
1) Beursbezoek is over de afgelopen jaren teruggelopen met in totaal 25% naar nu ongeveer 1600 bezoekers verdeeld over 4 beurzen. Dit gaat overigens heel geleidelijk met een paar procent per jaar maar de trend is duidelijk dalende. Opvallend is dat dit proces al is gestart in Utrecht. De gedachte die ik en andere leden hadden was dat dit te maken had met de overgang van Utrecht naar Amersfoort maar dit blijkt nauwelijks een negatieve invloed te hebben gehad op het beursbezoek. Dit werd door Eelke (beursorganisator Ducosim) onderbouwt met cijfers.
2) Op elke Ducosimbeurs komen dus gemiddeld 400 bezoekers. Daarvan is maar 25% (dus 100 bezoekers) lid van Ducosim. De conclusie van het bestuur op basis van deze informatie is dat de meerderheid van de leden (er zijn er rond de 600 als ik het goed onthouden heb) dus lid is vanwege het blad SPEL. Vandaar ook dat er niet op SPEL bezuinigd wordt maar dat er overgegaan wordt naar een blad volledig in kleur.
3) De verdeling van de geldstromen is dat ongeveer 60% van de inkomsten naar het blad SPEL gaat en 30% naar de beurzen. De overige 10% is voor overheadkosten.
Tot zover wat aanvullingen van mijn kant. Als ik het niet goed verwoord heb hoor ik het graag.
-
grunnboy
- Bronzen Meeple
Als ik ook zo vrij mag zijn om te reageren. Ik woon in Groningen en ik ben nog nooit op Ducosim geweest. Meestal vanwege de reistijd. Ik geef dan de voorkeur aan de grotere beursen.
Als de conclusie is dat het blad het belangrijkste is en niet de beursen, waarom wordt er dan zo weinig reclame gemaakt voor Ducosim en het blad? Of gaat dat volledig langs me heen? Wat zijn de voordelen om lid te worden? Ook als je niet de beursen bezoekt.
Als er geen significante voordelen zijn, heeft Ducosim wel bestaansrecht? Heel kort door de bocht, maar toch.
Als de conclusie is dat het blad het belangrijkste is en niet de beursen, waarom wordt er dan zo weinig reclame gemaakt voor Ducosim en het blad? Of gaat dat volledig langs me heen? Wat zijn de voordelen om lid te worden? Ook als je niet de beursen bezoekt.
Als er geen significante voordelen zijn, heeft Ducosim wel bestaansrecht? Heel kort door de bocht, maar toch.
-
Flash
- Wu Feng
Ik vermoed dat dit te maken heeft met het ontbreken van een PR-bestuurslid.grunnboy schreef: Als de conclusie is dat het blad het belangrijkste is en niet de beursen, waarom wordt er dan zo weinig reclame gemaakt voor Ducosim en het blad? Of gaat dat volledig langs me heen? Wat zijn de voordelen om lid te worden? Ook als je niet de beursen bezoekt.
Een bijkomend voordeel van het lid worden Ducosim is de korting die je ontvangt bij een aantal winkels.
-
Scaramouche
- Regenmaker
Ik wilde hier even op reageren.meijerc schreef: De artikelen gaan grotendeels alleen over eurogames en tabletop dit spreekt mij persoonlijk niet zo aan maar daar zal ik in de minderheid mee zijn. Het zelfde geldt ook voor de beurs waar ik nog nooit een Ameritrash spel ben tegengekomen.
Zo af en toe staan er zeker wel Ameritrash spellen in Spel!, maar misschien niet in de frequentie die jij zou willen. Wat je zou kunnen doen als je er meer van wilt zien. Neem eens contact op met Hans van Halteren de redacteur voor bordspellen. Misschien is er wel ruimte voor een rubriek over Ameritrash spellen. (De term zei mij niet zo veel, misschien geldt dat voor meer leden). Elke spel behandel je een spel uit deze categorie en op deze manier kun je mensen er meer voor interesseren. Een halve pagina (400 woorden) is zo geschreven, plaatje er bij, klaar. Als je wilt kan ik je de richtlijnen voor het schrijven van een artikel opsturen.
Lijkt mij leuk. Als ik op BGG kijk in de lijst van Ameritrash spellen, zie ik er zo een paar staan die ik ook leuk vind.
-
Scaramouche
- Regenmaker
Als we dan toch openhartig zijn met alle details:
Hieronder zijn de bezoekersaantallen sinds 2004, laten we alsjeblieft geen ellenlange discussies doen over de statistische analyse van de cijfers, of stuur die mij in een pbtje als je die wel hebt. Duidelijk is de neergaande trend.

Hieronder zijn de bezoekersaantallen sinds 2004, laten we alsjeblieft geen ellenlange discussies doen over de statistische analyse van de cijfers, of stuur die mij in een pbtje als je die wel hebt. Duidelijk is de neergaande trend.

-
Bridget
- Phoenix
Erwin schreef:Een verhaal vol aannames van iemand die geen zin had om zaterdag mee te praten en die hier ter plekke zijn drogreden verzint om weg te kunnen blijven van een inhoudelijk relevante bijdrage. Ik zit er niet op te wachten.meijerc schreef:Ik vraag mij af of het bestuur wel weet wat er speelt (mist) bij de beursgangers/webwinkels en uitgevers die daar elke x zijn. De huidige manier van werken heeft al aangetoond dat het niet goed gaat. Nou moet ik ook aangeven dat ik ook geen zin had om naar de ALV te gaan omdat ik zelf van mening ben dat hoe goed je argument ook kan zijn en is onderbouwd het niet zal worden aangenomen. Waarom zeg ik dit? Omdat ik denk dat een "landelijke" spellenvereniging die gedragen wordt door vrijwilligers niet gaat werken. Het heeft blijkbaar lang gewerkt, maar als de druk te hoog wordt loopt het vast.
Als ik hierover mag zeggen hoe ik erover denk..., er wordt hier door iemand stellingen en aannames geroepen, en/of indirect vragen gesteld, die in de vergadering allemaal uitgelegd en beantwoord zijn.Seabie schreef:Ja, zo werkt het. Als je er niet bij bent geweest, dan mag je ook je mening niet meer geven. En daarnaast bestaan de bijdragen van de mensen die er wél bij zijn geweest puur en alleen uit feitelijkheden.
![]()
Omdat het wel heeeeeeeeel erg veel werk is om alles hier nog eens letterlijk te gaan herhalen, snap ik de reactie van de mensen die zijn geweest t.o. de mensen die NIET zijn geweest. Jammer dat er geen camera heeft meegedraaid voor de samenvatting, het is denk ik van niemand de bedoeling nu twee kampen te creëren.
De samenvatting bestaat vooral uit FEITEN inderdaad. Wil je een idee krijgen over de sfeer en het gevoel wat er hing? Het is een persoonlijke mening van mij maar:
Het bestuur werd overweldigd door de grote opkomst. Ook veel demo'ers lieten de beurs even voor wat het is/was. Ze zaal was afwachtend en vol vragen, het bestuur deed zijn verhaal en gaf eerlijk en open antwoorden. Ergens kwam er een omslag in de sfeer. De vraag naar 'helpende handjes' werd hier en daar al instemmend gemompeld dat die er best waren, maar op een andere manier gezocht en georganiseerd moeten worden als wat tot nu toe het geval is geweest. Op het eind was er (nogmaals: wat mij betreft) een positieve stemming die aangaf dat we met z'n allen de schouders eronder gaan zetten.
Wat ook in het filmje van Dagmar duidelijk naar voren komt; een vereniging heb je SAMEN met elkaar. Het is niet een wedstrijd het bestuur tegen de leden. Mensen moeten zich weer VERENIGEN en gezamenlijk iets maken van ONZE club. Het zijn inderdaad Vrijwilligers en het is geen commercieel bedrijf, maar ook die hebben inmiddels bewezen in de Spelwereld niet te kunnen functioneren (ik denk aan het oude SpSp en Libéma).