11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

rober
Standaard moderator

Re: 11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs

Bericht door rober »

Dierik schreef:.....
2) Op elke Ducosimbeurs komen dus gemiddeld 400 bezoekers. Daarvan is maar 25% (dus 100 bezoekers) lid van Ducosim..........
Zelf ben ik pas een paar maanden lid van Ducosim, en ik bezoek de beurzen pas sinds 2010 als demoer. En ik moet toegeven dat ik in die tijd een heel ander beeld had opgebouwd van de "gemiddelde" beursbezoeker (gebaseerd op niks). Het verbaasd me echt dat 3/4 dus geen lid is, terwijl ik eerder verwacht had dat het andersom was.
Ik zie dit als iets positiefs, want blijkbaar zijn er toch naar verhouding veel mensen die de weg naar Amersfoort weten te vinden en de entreeprijs willen betalen.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Legolias
Professor Pimpel

Bericht door Legolias »

Zelf heb ik in het verleden in het bestuur van een vereniging gezeten met zo'n 250 leden. Ook wij kwamen op een gegeven moment handen te kort. Eigenlijk werd alles door het bestuur gedaan en dat gaf weer gemopper van de leden omdat ze een afstand voelden tussen bestuur en leden. Als bestuur is er toen besloten om met de leden in gesprek te gaan en zijn er een aantal commissies opgezet die met een bestuurslid als voorzitter aan de slag gingen. Klinkt bekend, niet? :D .
Ik kan jullie zeggen dat dit gewerkt heeft. Er zijn vele leden actief geworden in de commissies, wat uiteindelijk ook weer heeft geleid tot nieuwe bestuursleden en meer activiteiten. Ook toen was mijn ervaring al dat je nieuwe bestuursleden niet werft met oproepen in een verenigingsblad: die vind je alleen door mensen persoonlijk te kennen en te spreken. Ik denk dat dit een goede richting is die Ducosim inslaat die, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, ook echt werkt!
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door henk.rolleman »

Richard van Vugt schreef:
Scaramouche schreef: Misschien is Spel! niet zo effectief als ik denk. Feit is dat er op een ALV noch in het bestuur er over gesproken is om Spel! alleen digitaal uit te brengen. Daarnaast denk ik dat een groot deel van de schrijvers en redacteuren (waaronder ikzelf) af zullen haken als Spel! een pdf-only uitgave wordt.
Ik vul het ontstane gat wel in hoor! :D

Voordelen digitaal:
• drastische vermindering kosten, zelfs bijna geen enkele
• actualiteit in plaats van achter de feiten aanlopen
• flexibel
• alles in kleur, alles kan, dus geen beperkingen
• eigentijds

Ik begrijp dat er enige bestuurlijke moed voor nodig is om tot een dergelijk besluit te komen, maar sentimentaliteit houdt een vereniging niet overeind. Naar voren kijken, en durven! Ik merk nu vooral een conservatieve houding.
Ik zie wel een combinatie met druk en pdf. Spel in Zicht heeft ook zo'n constructie.
Als het gaat om eigentijds, actualiteit e.d. is er binnen huidge team behoefte om hier in mee te denken of een bijdrage te leveren. Spel is altijd gebaat bij schrijvers en creatieve impulsen om het blad beter te maken in vorm en inhoud. Je zou een welkome versterking zijn.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Legolias schreef:Zelf heb ik in het verleden in het bestuur van een vereniging gezeten met zo'n 250 leden. Ook wij kwamen op een gegeven moment handen te kort. Eigenlijk werd alles door het bestuur gedaan en dat gaf weer gemopper van de leden omdat ze een afstand voelden tussen bestuur en leden. Als bestuur is er toen besloten om met de leden in gesprek te gaan en zijn er een aantal commissies opgezet die met een bestuurslid als voorzitter aan de slag gingen. Klinkt bekend, niet? :D .
Ik kan jullie zeggen dat dit gewerkt heeft. Er zijn vele leden actief geworden in de commissies, wat uiteindelijk ook weer heeft geleid tot nieuwe bestuursleden en meer activiteiten. Ook toen was mijn ervaring al dat je nieuwe bestuursleden niet werft met oproepen in een verenigingsblad: die vind je alleen door mensen persoonlijk te kennen en te spreken. Ik denk dat dit een goede richting is die Ducosim inslaat die, gebaseerd op mijn persoonlijke ervaringen, ook echt werkt!
Bekend verhaal en de insteek om mensen persoonlijk te vragen/te benaderen lijkt mij ook zeer positief. Het verschil tussen Ducosim en andere verenigingen is echter wel dat Ducosim een landelijke vereniging is. Bij de plaatselijke voetbal- of korfbalvereniging kennen een hoop mensen elkaar en dat is bij een landelijke vereniging als Ducosim minder het geval.

Persoonlijk potentieel nieuwe vrijwilligers benaderen werkt beter, maar wordt bij een landelijke vereniging wel bemoeilijkt door de (feitelijke) afstand tussen de leden. Alhoewel er tussen de 100 actieve beursbezoekers best een aantal vrijwilligers te vinden moeten zijn.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra

Bericht door henk.rolleman »

Scaramouche schreef:
meijerc schreef: De artikelen gaan grotendeels alleen over eurogames en tabletop dit spreekt mij persoonlijk niet zo aan maar daar zal ik in de minderheid mee zijn. Het zelfde geldt ook voor de beurs waar ik nog nooit een Ameritrash spel ben tegengekomen.
Ik wilde hier even op reageren.
Zo af en toe staan er zeker wel Ameritrash spellen in Spel!, maar misschien niet in de frequentie die jij zou willen. Wat je zou kunnen doen als je er meer van wilt zien. Neem eens contact op met Hans van Halteren de redacteur voor bordspellen. Misschien is er wel ruimte voor een rubriek over Ameritrash spellen. (De term zei mij niet zo veel, misschien geldt dat voor meer leden). Elke spel behandel je een spel uit deze categorie en op deze manier kun je mensen er meer voor interesseren. Een halve pagina (400 woorden) is zo geschreven, plaatje er bij, klaar. Als je wilt kan ik je de richtlijnen voor het schrijven van een artikel opsturen.
Lijkt mij leuk. Als ik op BGG kijk in de lijst van Ameritrash spellen, zie ik er zo een paar staan die ik ook leuk vind.
Regelmatig verschijnd er wel Ameritrash, maar de Euro neemt het grootste gedeelte in beslag. Spel is altijd gebaat bij een goed artikel en nieuwe schrijvers zijn welkom. Deel je enthausiame in Spel!. Als er forumleden hier zijn die een bijdrage willen leveren aan Spel!, denk aan vormgeving , illustraties en of artikelen e.d. stuur maar een pb-tje.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Ik zal waar mogelijk en indien gewenst een stukje(s) schrijven over "Ameritrash" spellen.

Om maar verder mijn mening niet te uiten aangezien de vrijheid van meningsuiting niet op prijs gesteld wordt door een aantal, zal ik alleen vragen (voor zo ver dit niet al gedaan is/wordt) het bestuur of alle betrokken leden een onderzoek willen doen onder ALLE leden en uitgevers/ winkels die betrokken zijn bij de beurs wat zij wel of niet missen en wat er volgens hun goed gaat en wat beter zou kunnen.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Seabie schreef:Ja, zo werkt het. Als je er niet bij bent geweest, dan mag je ook je mening niet meer geven. En daarnaast bestaan de bijdragen van de mensen die er wél bij zijn geweest puur en alleen uit feitelijkheden.

:?

Laten we elkaar alsjeblieft toestaan om te kunnen zeggen wat we denken, en als we het er vervolgens niet mee eens zijn, laten we dan met elkaar in discussie gaan. Maar op een simpel "ik zit er niet op te wachten" zit ik dan weer niet op te wachten.
Dank je! Fijn dat er ook mensen zoals jij zijn. ;)
Richard van Vugt
Garnaal

Bericht door Richard van Vugt »

Dierik schreef:
2) Op elke Ducosimbeurs komen dus gemiddeld 400 bezoekers. Daarvan is maar 25% (dus 100 bezoekers) lid van Ducosim. De conclusie van het bestuur op basis van deze informatie is dat de meerderheid van de leden (er zijn er rond de 600 als ik het goed onthouden heb) dus lid is vanwege het blad SPEL. Vandaar ook dat er niet op SPEL bezuinigd wordt maar dat er overgegaan wordt naar een blad volledig in kleur.
Wat is dit nu weer voor rare aanname? Hoe komt het bestuur erbij om te denken dat de niet-leden naar Ducosim komen vanwege het blad?
En wanneer het inderdaad zo is, dat 60% van de begroting door het blad wordt opgeslokt, is het nog erger dan ik al dacht.

@Henk Rolleman: meewerken ja, maar alleen aan een digitale versie. Voor een papieren blad zie ik geen toekomst.

En dat de contributie dan omlaag zou moeten omdat anders de leden weglopen, daar geloof ik niet in; de vrijgekomen gelden kunnen zeer goed worden aangewend voor hele mooie activiteiten, leuke toernooien, en aardige prijsjes. Ducosim moet geen beurzen schrappen, maar juist meer aanwezig zijn voor de leden. De opmerking over de problematiek van een landelijke vereniging, daar zit wel wat in. Want regionaal zijn er best veel activiteiten die misschien wel onder de plu van Ducosim zouden kunnen komen te vallen, waardoor de zware last van een beurs juist een leuke ontmoetingsplek wordt voor de districten, als er tenminste een incentive is om er te komen.

De dalende trend in bezoekers is onmiskenbaar. De oorzaak zou niet direct bij Ducosim hoeven te liggen, maar ook in een veranderd vrijetijdspatroon.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

meijerc schreef:Om maar verder mijn mening niet te uiten aangezien de vrijheid van meningsuiting niet op prijs gesteld wordt door een aantal, zal ik alleen vragen (voor zo ver dit niet al gedaan is/wordt) het bestuur of alle betrokken leden een onderzoek willen doen onder ALLE leden en uitgevers/ winkels die betrokken zijn bij de beurs wat zij wel of niet missen en wat er volgens hun goed gaat en wat beter zou kunnen.
Ik ben zeker geïnteresseerd in je mening, daarvoor hoef je niet bij de vergadering aanwezig geweest te zijn. Je kunt natuurlijk wel begrijpen dat ik nu al een groot aantal verschillende meningen heb gekregen en die allemaal weer anders zijn.
Wat betreft een enquête, op dit moment zijn er geen plannen voor een nieuwe. In het verleden zijn er regelmatig enquêtes gehouden, maar daar kwamen net zo veel antwoorden op als dat er mensen op ALV's komen, niet zo heel veel dus. De vraag is toen ook geweest of je wel beleid kunt baseren op zulke lage aantallen.
Desalniettemin zal ik in de volgende bestuursvergadering het punt opbrengen. Misschien kunnen we een formulier op de website maken oid.
Toch wil ik wel een kanttekening plaatsen bij het gebruik van enquêtes, de vraagstelling moet goed zijn. Ik wil geen resultaten over wat er allemaal fout gaat en wat 'wij' (= het bestuur) beter zou moeten doen. We komen dan weer op hetzelfde probleem wat al eerder besproken is, er moeten eerst meer handjes zijn voor dat we nieuwe plannen kunnen starten.
Ik snap niet helemaal je nadruk op ALLE leden. Dat is niet aan ons, een lid is nog altijd vrij om te antwoorden of op een alv te komen. Als het merendeel dat niet doet, hoe kunnen wij hen dan 'dwingen' om dat wel te doen?
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Seabie schreef:Ja, zo werkt het. Als je er niet bij bent geweest, dan mag je ook je mening niet meer geven. En daarnaast bestaan de bijdragen van de mensen die er wél bij zijn geweest puur en alleen uit feitelijkheden.
Nee, zo werkt het niet. Jij hebt mij blijkbaar niet begrepen. Meijerc heeft naar eigen zeggen geen zin en motivatie om naar een ALV te gaan. Hij kiest er bewust voor om op het moment dat ertoe doet niet mee te praten na een noodkreet van het bestuur. Door deze bewuste keuze is hij aan mijn virtuele tafel geen interessante gesprekspartner.

Daarbij komt hij met een in mijn ogen onzinnige cirkelredenering over vrijwilligheid, aangevuld met aantoonbare onzin over de afwezigheid van ameritrash op beurzen. Dan is mijn interesse volledig verdampt.

Dit heeft helemaal niets te maken met het niet mogen geven van een mening wanneer je er niet bent geweest. Ik begrijp niet hoe jij tot deze conclusie komt.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Scaramouche schreef:
meijerc schreef:Om maar verder mijn mening niet te uiten aangezien de vrijheid van meningsuiting niet op prijs gesteld wordt door een aantal, zal ik alleen vragen (voor zo ver dit niet al gedaan is/wordt) het bestuur of alle betrokken leden een onderzoek willen doen onder ALLE leden en uitgevers/ winkels die betrokken zijn bij de beurs wat zij wel of niet missen en wat er volgens hun goed gaat en wat beter zou kunnen.
Ik ben zeker geïnteresseerd in je mening, daarvoor hoef je niet bij de vergadering aanwezig geweest te zijn. Je kunt natuurlijk wel begrijpen dat ik nu al een groot aantal verschillende meningen heb gekregen en die allemaal weer anders zijn.
Wat betreft een enquête, op dit moment zijn er geen plannen voor een nieuwe. In het verleden zijn er regelmatig enquêtes gehouden, maar daar kwamen net zo veel antwoorden op als dat er mensen op ALV's komen, niet zo heel veel dus. De vraag is toen ook geweest of je wel beleid kunt baseren op zulke lage aantallen.
Desalniettemin zal ik in de volgende bestuursvergadering het punt opbrengen. Misschien kunnen we een formulier op de website maken oid.
Toch wil ik wel een kanttekening plaatsen bij het gebruik van enquêtes, de vraagstelling moet goed zijn. Ik wil geen resultaten over wat er allemaal fout gaat en wat 'wij' (= het bestuur) beter zou moeten doen. We komen dan weer op hetzelfde probleem wat al eerder besproken is, er moeten eerst meer handjes zijn voor dat we nieuwe plannen kunnen starten.
Ik snap niet helemaal je nadruk op ALLE leden. Dat is niet aan ons, een lid is nog altijd vrij om te antwoorden of op een alv te komen. Als het merendeel dat niet doet, hoe kunnen wij hen dan 'dwingen' om dat wel te doen?
Een enquete kan met minder moeite en overal ingevuld worden. Ik vul persoonlijk sneller een enquete in dan dat ik naar een ALV ga (van welke vereniging dan ook).

Ben toch ook benieuwd wat de andere vinden.
Ik wil het volgende voorstellen indien dit goedkeuring krijgt van het bestuur en alle andere betrokken. Ik wil op de volgende Ducosim beurs mijzelf vrijwillig opgeven om een enquete te houden door gewoon de hele dag mensen links en rechts vragen te stellen. Natuurlijk kunnen wij (iedereen dus ) iom het bestuur vragen bedenken die relevant zijn om te vragen naar de behoeftes en de kansen en natuurlijk ook de verbeterpunten mbt de beurs. Dit gaat over (niet-)leden, winkels, uitgevers etc.

Als dit een goed idee lijkt stuur mij dan graag een pb en ik zal mijn eigen achtergrond wat toelichten in deze.
meijerc
Burgemeester

Bericht door meijerc »

Gelukkig weet ik van Erwin dat hij altijd denkt gelijk te hebben dus is daarmee ook meteen duidelijk dat ik zijn mening wel apprecieer maar verder niks mee doe.
In de jaren dat ik ben geweest kan ik mij geen "Ameritrash" spellen herinneren. Toevallig wel de vorige beurs "Steve Jackson" games gezien maar dat was en uitzondering aangezien die deze x afwezig was.
Scaramouche
Regenmaker

Richard van Vugt schreef: Wat is dit nu weer voor rare aanname? Hoe komt het bestuur erbij om te denken dat de niet-leden naar Ducosim komen vanwege het blad?
En wanneer het inderdaad zo is, dat 60% van de begroting door het blad wordt opgeslokt, is het nog erger dan ik al dacht.
Richard, je begrijpt het verkeerd.
Wat we zien is dat van de bezoekers op de beurzen ong. 100 Ducosim lid zijn. Dit zijn over het algemeen geen leden die maar 1x per jaar naar een beurs komen. Laten we voorzichtig schatten dat ong. 200 van onze leden min. 1x per jaar naar een beurs komt.
En als we dan verder schatten komen dus ong. 500 Ducosim leden (700 - 200) nooit naar een Ducosimbeurs. Wat is de reden om lid te blijven, als ze nooit naar een beurs komen?
Dat kan dus de korting zijn, of dat ze het doel van Ducosim steunen, maar ik denk dat het grootste deel van die 500 leden het doen voor Spel!.
Dit is een mening die niet is gebaseerd op feiten, aangezien we dit nooit onderzocht hebben. Maar het lijkt mij een juiste theorie.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Richard van Vugt schreef:De dalende trend in bezoekers is onmiskenbaar. De oorzaak zou niet direct bij Ducosim hoeven te liggen, maar ook in een veranderd vrijetijdspatroon.
Ik vermoed een relatie met de publiciteit over de beurzen. In de jaren negentig werd geïnvesteerd in PR voor de beurzen. Niet alleen extern, maar ook via een tijdige bekendmaking van een interessant beursprogramma aan de leden. Dat waren de jaren met een stijgende trend in bezoekers (waaronder minstens twee keer zoveel leden als nu).

De afgelopen 10-15 jaar is de publiciteit voor de beurzen fors ingezakt en soms nagenoeg onzichtbaar. Ik kan me niet voorstellen dat dit geen gevolgen heeft voor de opkomst. Hier zit veel ruimte voor verbetering.
Scaramouche
Regenmaker

meijerc schreef:In de jaren dat ik ben geweest kan ik mij geen "Ameritrash" spellen herinneren. Toevallig wel de vorige beurs "Steve Jackson" games gezien maar dat was en uitzondering aangezien die deze x afwezig was.
Er is vaak iemand van de Men in Black (Steve Jackson's promoteam) aanwezig.
Wat de beurs betreft is de rol van Ducosim misschien niet helemaal duidelijk. Wij stellen een ruimte beschikbaar waar onze leden en andere spellenliefhebbers activiteiten kunnen ontplooien. Dat wordt opgepakt door spellenverenigingen, uitgevers, auteurs en anderen aangepakt om een tafeltje te reserveren en te vullen.
Als jij graag Ameritrash spellen wilt zien op de Ducosim beurs, zoek wat andere liefhebbers bij elkaar en regel een tafeltje bij Eelke.
Wat er op de vergadering naar voren kwam, is dat we zelf mensen moeten activeren om dingen te doen. Dit is dus Maurice v2.0 die mensen probeert te activeren. :D