11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Scaramouche
Regenmaker

Re: 11 mei 2013 - Ducosim Lentebeurs

Bericht door Scaramouche »

grunnboy schreef:Ik denk dat Ducosim de boot heeft gemist. Een aflopende zaak als je het mij vraagt.

Als Ducosim bestaansrecht wil hebben moet de website beter, interactiever en attractiever worden. Maar ja, dat lijkt me te laat. Bordspelmania is de website op het gebied van Bordspellen in NL. Ducosim was denk ik een grote en florerende vereniging geweest, als het internet niet zo verwaarloosd was.

Ik geloof best dat de bestaande leden het blad waarderen. Dat is denk ik niet het probleem. Het zijn de niet leden die om bepaalde redenen geen lid zijn of willen worden of zijn afgehaakt.
Bedankt voor je positieve outlook. :wink:
Onze vorige website was een wiki-pagina voordat wikipedia bekend werd. Dit was zeer interactief voor onze leden. Niemand maakte er gebruik van, dus ik weet niet ofdat als we onze nieuwe pagina ook zo maken dat anders zal zijn. We weten waar onze krachten niet liggen en dat is op gebieden waar dagelijks gemodereerd moet worden. Dus waarom iets doen als anderen dat veel beter doen? Nogmaals, Ducosim is geen bordspel-vereniging, maar voor alle spelletjes. Dus als we het goed zouden hebben gedaan dan was onze pagina groter en actiever dan BSM en GWHobby.net (het grootste miniatuur-forum in NL) bij elkaar. Ik wil niet weten hoeveel modereer-werk, hoeveel geprogrammeer en andere zaken dat nodig heeft.
Nee, ik ben van mening dat je dat beter bij mensen kunt neerleggen die dat leuk vinden om te doen, zoals Dierik. En dan daar mee samen werken. (Dat is iets wat beter kan, dat staat al genoteerd en is al actie op ondernomen)
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Alleen al het vier (of drie) keer per jaar organiseren van de Ducosim spellenbeurs is voor mij voldoende bestaanrecht voor de vereniging.

Groet ;-)
Een 7 is een GOED cijfer voor een spel.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Het enthousiasme en de inzet van Scaramouche werkt aanstekelijk op mij. Ik heb een mail gestuurd om lid te worden. Persoonlijk vind ik het belang van een landelijke vereniging voor spelliefhebbbers groot, al is het alleen maar om de rol van ducosim bij de NSP en de rol t.a.v. het promoten van onze gezamenlijke hobby.
Afbeelding
Scaramouche
Regenmaker

kezuskrijst schreef:Het enthousiasme en de inzet van Scaramouche werkt aanstekelijk op mij. Ik heb een mail gestuurd om lid te worden. Persoonlijk vind ik het belang van een landelijke vereniging voor spelliefhebbbers groot, al is het alleen maar om de rol van ducosim bij de NSP en de rol t.a.v. het promoten van onze gezamenlijke hobby.
:clap: Welkom! :wave:
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Een samenwerking tussen Ducosim en BSM lijkt mij een goed idee.

Daarnaast blijf ik van mening dat tegenwoordig je uithangbord de website is. Qua content hoeft het geen BSM te worden, maar de website is nu niet aantrekkelijk om te bezoeken en te blijven bezoeken.
Afbeelding
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Scaramouche schreef:
kolonist schreef:Het lijkt ook mij verstandig het meer uit te zoeken. De rechtvaardiging die je hierboven beschrijft stelt in mijn optiek weinig voor. Vooral omdat er - wat je zelf aangeeft - weinig leden op een ALV komen. Ik had hier overigens graag input gegeven, maar ben geen lid. En is het wellicht niet interessant om uit te zoeken waarom duizenden fanatieke spellenspelers geen lid (meer) zijn?

Nu zal ik deze mogelijkheid gebruiken om mijn mening te geven: Ik vind de contributie te hoog om lid te worden, aangezien het blad voor mij geen toegevoegde waarde biedt naast mijn abonnement op Spielbox. Verder zijn alle Ducosimbeurzen ongeveer hetzelfde, waardoor ik er niet elke keer hoef te zijn. En betalen om 10% korting te krijgen bij spellenwinkels zet geen zoden aan de dijk. Door het blad af te schaffen en in de plaats meer evenementen / toernooien o.i.d. te organiseren, heb je mij er als lid bij.
Wat zal ik zeggen. Blijkbaar behoor jij niet tot onze doelgroep. Het idee dat jij hebt bij een spellenvereniging is niet wat Ducosim is, of zal worden.
Als je per jaar 7 spellen van gemiddeld €35 koopt heb je je lidmaatschap er al weer uit, en dan ben je nog niet eens naar een beurs geweest. Dus of iets te hoog is, allemaal perspectief.

Ik betwijfel trouwens dat er duizenden fanatieke spellenspelers in Nederland zijn. Als het Spellenspektakel je richtlijn is, de bezoekers daar zijn niet allemaal fanatieke spelers, alleen een klein deel daarvan. Hoewel iedereen welkom is als lid, denk ik dat mensen die af en toe een spelletje spelen niet helemaal onze doelgroep is. Ducosim is geen bordspel-vereniging, maar ook voor wargames, rpg's, magic etc. Dat is toch minder interessant voor de 'leken'.
Ik mag toch hopen dat jullie als landelijke vereniging streven naar meer dan 600 - 700 leden. Juist als het publiek zowel bord-, kaartspel, rpg, wargame en collectible cardgame spelers betreft. Van veel soorten spellen worden er duizenden in Nederland verkocht. Dan zijn er toch duizenden spellenspelers die tot je doelgroep zouden moeten behoren?

Je opmerking over de korting is een drogreden. Ik koop veel meer dan 7 spellen per jaar. Alleen op de meeste plekken wordt aan Ducosimleden geen korting gegeven. Hierbij moet je denken aan mijn voormalig dichtstbijzijnde spellenzaak (De Hilversumse boekhandel), beurzen als Spiel, of onlineshops zoals Bol.

Nogmaals; ik denk dat het interessant is om uit te zoeken waarom veel spellenspelers geen lid zijn. ''Spel!'' in full-color uitbrengen vind ik trouwens een stap in de goede richting. Het zal het blad een stuk interessanter maken.
grunnboy
Bronzen Meeple

Bericht door grunnboy »

Ok de doelgroep is groter. Dat begrijp ik. Niet alleen bordspellen. Dat maakt het misschien lastiger iedereen te bereiken in 1 x. Des te meer is jullie eigen website belangrijk.

Maar met het teruglopende ledenaantal en bezoekers voor de beursen, moet je toch bedenken dat je iets niet goed/beter kan doen.

Heeft Ducosim een nieuwsbrief? Dat zou al schelen. Eventueel kun je via de nieuwsbrief een enquete verspreiden. Wat vinden de leden nou echt? Hoe belangrijk is een fysiek blad echt? Geen enkel antwoord is onmogelijk, zo moet je denken. Je moet niets uitsluiten. Hoe jij denkt dat de vork in de steel zit, zouden achteraf wel eens oogkleppen kunnen zijn. Ik zeg niet dat het zo is, maar dat zou kunnen.

Als je wil dat een dergelijke vereniging blijft bestaan, moet je echt creatiever zijn. En open staan voor andere ideeen.
Afbeelding
Richard van Vugt
Garnaal

Bericht door Richard van Vugt »

Scaramouche schreef: Als je per jaar 7 spellen van gemiddeld €35 koopt heb je je lidmaatschap er al weer uit, en dan ben je nog niet eens naar een beurs geweest.
Op een dergelijke manier gedacht zou ik ook kunnen denken: ik zeg mijn lidmaatschap op, en betaal gewoon voor de beurzen waar ik naar toe ga. Kost me maximaal 28 Euro, dit jaar slechts 21. :)

Ik heb langzamerhand het idee dat er gedacht wordt dat er goed beleid wordt gevoerd, wanneer de leden hun contributie 'er uit halen' of een blaadje in de bus krijgen.
Wat blijft er van de oorspronkelijke doelstellingen over? Ik zou toch denken dat er op een hoger niveau gedacht en geopereerd zou moeten worden.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Richard van Vugt
Garnaal

kolonist schreef: ''Spel!'' in full-color uitbrengen vind ik trouwens een stap in de goede richting. Het zal het blad een stuk interessanter maken.
Je kunt ook je roze bril opzetten.
It's the content, stupid!
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Richard van Vugt schreef:
Scaramouche schreef: Als je per jaar 7 spellen van gemiddeld €35 koopt heb je je lidmaatschap er al weer uit, en dan ben je nog niet eens naar een beurs geweest.
Op een dergelijke manier gedacht zou ik ook kunnen denken: ik zeg mijn lidmaatschap op, en betaal gewoon voor de beurzen waar ik naar toe ga. Kost me maximaal 28 Euro, dit jaar slechts 21. :)

Ik heb langzamerhand het idee dat er gedacht wordt dat er goed beleid wordt gevoerd, wanneer de leden hun contributie 'er uit halen' of een blaadje in de bus krijgen.
Wat blijft er van de oorspronkelijke doelstellingen over? Ik zou toch denken dat er op een hoger niveau gedacht en geopereerd zou moeten worden.
Je haalt hier wel de zin uit het zinsverband vandaan. Het gaat erom dat iemand vind dat de contributie te hoog is. En daarop wordt aangegeven dat als je x spellen per jaar koopt met Ducosimkorting dat je de contributie eruit haalt.

En voor mij werkt dat (met de bestellingen bij The GameFreak) inderdaad zo. Ik vind de contributie dan ook zeker niet te hoog.

Dat heeft mijns inziens weinig te maken met de doelstelling van de vereniging of een bepaald niveau van denken en opereren.
Richard van Vugt
Garnaal

grunnboy schreef: Heeft Ducosim een nieuwsbrief?
Nieuwsbrief en Spel! zijn jaren geleden al samengevoegd met als gevolg dat we geen echt nieuws meer hebben; alle aandacht en moeite gaat nu naar Spel! maar de basis, het verenigingsnieuws wordt veronachtzaamd in die zin dat er door Spel!, door zijn frequentie en door zijn uitstraling een duidelijke afstand met de leden mee wordt gecreëerd. Het is een beetje een misbaksel; aan de ene kant moet het iets voor de leden zijn die geïnformeerd moeten worden over de vereniging, aan de andere kant denkt het bestuur dat dit een pr-middel is om mensen over te halen lid te worden. Geen van beide werkt goed.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

kolonist schreef: ''Spel!'' in full-color uitbrengen vind ik trouwens een stap in de goede richting. Het zal het blad een stuk interessanter maken.
Ja, dat is ook precies de reden dat ik nog steeds naar zwart-wit televisie zit te kijken.... :wtf:

Ik ben in elk geval wel blij met de Spel! die ik elke keer toegezonden krijg en lees het blad met veel plezier. Dat het straks in full-color wordt uitgegeven is mooi meegenomen.
Laatst gewijzigd door Flash op di 14 mei 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
kolonist
Wereldkampioen Kolonisten 2011

Bericht door kolonist »

Ridicule uitspraak. Kaart- en bordspellen geven een eerste indruk door het artwork en de vormgeving. Kleur is dan enorm belangrijk.
Scaramouche
Regenmaker

Op een aantal punten beginnen we nu in cirkels te praten.
Er zijn veel gebieden waar Ducosim het niet goed doet en ik ben de eerste om dat toe te geven. Het belangrijkste is daar de PR van de vereniging.
De belangrijkste reden, naast de financiën, om de vergadering van zaterdag te beleggen is om de leden te laten weten dat het bestuur verzuipt onder de taken die ze nú al heeft. Onze penningmeester stopt, we hebben geen PR-functionaris en de hoofdredacteur gaat ook stoppen.
Dus alle plannen om nieuwe dingen op te starten, en creatiever te zijn, stranden omdat we geen handen genoeg hebben en omdat het bestuur ook graag nog eens een spelletje doet en niet alleen maar de vereniging in leven houdt. Nogmaals ik ben erg blij met de vrijwilligers die we naast het bestuur hebben, zodat we een succesvolle Bring&Buy stand kunnen runnen (Bedankt Bridget en de anderen!).
Daarom doen opmerkingen als 'we moeten creatiever en opener' zijn wel een beetje pijn. Let wel, ik zeur niet over de werkdruk, want ik wist waar ik instapte. Ik heb gewoon een rationele keuze gemaakt om een x aantal uur per week aan dit soort dingen te spenderen. Als die uren op zijn dan gebeurt er verder niets. En dat geldt voor alle bestuursleden en dat is gewoon de practische waarheid.
Maar goed, ik hoop snel een lijst van enthousiaste en betrokken leden te krijgen en dan gaan we eens kijken wat we kunnen ontplooien en verbeteren.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Dan kun je beter lid worden van Roll the Dice denk ik als het om de korting op spellen te doen is. Daar kost een lidmaatschap maar 15 euro en heb je bij diverse webwinkels 10 euro korting en bij een zelfs 20% korting. Niet dat ik daarom lid ben geworden overigens, want ik bezoek ook regelmatig hun spellenavonden.
Afbeelding