Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van Yedo

Informatie, interviews, discussies over/met spelontwerpers en vormgevers

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

The wasp
Spelauteur

Re: Q&A met Thomas Vande Ginste en Wolf Plancke auteurs van

Bericht door The wasp »

20. Hebben jullie zelf een ruime collectie bordspellen?

Mijn collectie is eerder beperkt. Kolonisten + steden en ridders en zeevaarders, cuba, cuba: el presidente, ticket to ride, santiago de cuba, het dorp, Qin, spectaculum, Imperial, Risk, Stratego :p, scrabble, saboteur, Magic decks van 20 jaar geleden ;),... en dat is het zo ongeveer denk ik.
Maar mijn verzachtende omstandigheid is dat Wolf zo veel spellen heeft dat het voor mij niet echt nodig is om veel spellen te kopen ;).

21. Hebben jullie buiten het spelen/spelontwerpen nog gelijklopende hobby's? Of zijn verdere interesses juist uiteenlopend?

We kijken beiden graag series. Battlestar galactica, Deadwood, Hustle, ...
Ps3: Onze allertopper is pro evo soccer... Elk jaar kopen we de nieuwe versie en starten een nieuwe competitie. We spelen samen met Club brugge en spelen een competitie tegen de computer.
Vroegere toppers waren metalgear solid, splinter cell, Tenchu, ...
En eten doen we ook allebei graag ;). We voeren beiden geregeld een verbete, strijd met de weegschaal, om vervolgens weer te vervallen in het plezier van de overdadige vetten en suikers.... ;)... Kortom,... a match made in heaven ;)
En strips hebben we ook beiden. Wel wat verschillende series: wolf dacht k rode ridder, storm, ... ik heb XIII, jeremiah , lanfeust,...

Labels:
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

The wasp schreef: We voeren beiden geregeld een verbete, strijd met de weegschaal, om vervolgens weer te vervallen in het plezier van de overdadige vetten en suikers...
Niet echt een wespentaille dus ;)
Afbeelding
ravinck
Party Animal

Bericht door ravinck »

22 - Kunnen jullie wat vertellen over jullie avontuur met de bus naar Hamburg? En is dit een waardig thema voor een bord- of kaartspel?
Afbeelding
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Hmmm...wespetaille ;).
Op dit moment is de taille weer binnen de perken ;)...de zomer komt eraan ( of beter: zou er moeten aankomen :p). Het gaat op en af. In de winter , dicht bij de haard, te koud om te gaan lopen, lekker eten, filmpje, spelletje, chipje,... Je kent het ;).
En elk voorjaar weer dezelfde realiteitscheck.... zo ga ik niet op het strand liggen :p.
Een eeuwige strijd ;)

22 - Kunnen jullie wat vertellen over jullie avontuur met de bus naar Hamburg? En is dit een waardig thema voor een bord- of kaartspel?

Haha...ja, dat was een behoorlijk slopende trip ;).
We werden uitgenodigd in Hamburg om het prototype eens samen te spelen met de mensen van Eggertspiele. zij hadden voorlopig enkel gespeeld via ons opgestuurd prototype en regelboekje. Ze wilden checken of we op dezelfde manier speelden voor ze verder werkten aan de definitieve versie.

We hadden al veel tijd en geld in ons prototype gestopt, dus moest het een lowbudget reis worden. Gelukkig zorgde Eggertspiele voor de logies, maar we moesten zelf kijken hoe we in Hamburg raakten. Da auto was geen optie, omdat we slechts 2 dagen gingen, en 8 a 10 uur rijden te veel was voor die korte periode.
Het vliegtuig bleek heel erg duur en de trein was ook te duur. Als je vroeg kan boeken is de trein goedkoop, maar we waren wat laat om te kijken.
Toen viel ons oog plots op eurolines! DE oplossing. 's avonds vertrekken en tegen de ochtend in Hamburg zijn! en dat allemaal voor slechts een goeie 30 euro!

Haha... we hadden beter moeten weten! Eerst en vooral was de sfeer aan de bushalte wat grimmig zo laat op de avond. er werd constant herhaald dat je al je bagage vast moest houden omdat er veel dieven waren, de halte was vuil en de medepassagiers waren ook om het vriendelijk uit de drukken, gevarieerd ;).

Eens op de bus, installeerden we ons goed, en dachten we snel een dutje te doen. Maar dat was buiten het eurolines principe gerekend. Elke halte werd zeer luid aangekondigd, alle lichten floepten aan en van langer dan een half uurtje slapen kwam niks in huis.
Op de koop toe kwam dan nog eens 2 keer de politie aan boord. De eerste keer toen we net over de nederlandse grens waren. Politie, lichten aan, alle paspoorten gecontroleerd,...
Een uurtje later gingen we de duitse grens over,...en surprise, surprise,...stoppen, lichten aan, politie aan boord, nog eens paspoortcontrole, ... enzo ging het maar door :p

Moegetergd kwamen we in hamburg aan. Phillip stond ons al op te wachten... en de vermoeidheid verdween als sneeuw voor de zon. De adrenaline stroomde overvloedig, dus de vermoeidheid kreeg geen vat. We werden onmiddellijk meegetroond naar een otel , waar we een mooi ontbijt gepresenteerd kregen...een echte zakenreis ;).
en op de koop toe kregen we een mooie hotelkamer net buiten de stad in een zakenhotel!
Weg vermoeidheid ;).
De mensen van eggertspiele waren ook heel vriendelijk een meegaand, en gelukkig bleek dat ze het spel perfect speelden zoals we het in gedachten hadden...dus ondanks de eurolines rit een geslaagd weekend ;)

Trouwens , die eurolines valt eigenlijk wel mee , eens je weet wa tje kan verwachten :p. En het is goedkoop ! Ik denk dat onze verwachtingen waarschijnlijk vooral niet strookten met de werkelijkheid :D
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Afbeelding
(Twee afgetrainde spelauteurs in Duitsland)

23. Hoe verliep de première van Yedo op Spiel 2012?
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Welkom en leuk dat jullie hier een Q&A geven :D! Heb Yedo helaas nog niet gespeeld maar ga dat binnenkort zeker een keer doen!

24. Met welk(e) spel(len) kan je Yedo vergelijken; op de vlakken van sfeer, spelmechanisme en complexiteit?
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Haha...bedankt Mr. Broens om een goeie foto te plaatsen ;).

Het was een hele belevenis! De zenuwen waren strak gespannen. Ze waren bij Eggertspiele niet gewoon dat auteurs de hele beurs rond de stand hingen. ;). Maar we wilden niks missen. Misschien overkomt dit ons nooit meer. Dus wilden we alles meemaken. We waren wel maar de donderdagochtend toegekomen omdat we net vroeger konden. Dus de persvoorstelling en zo , hebben we jammer genoeg moeten missen.

Mr. Broens was trouwens één van de eersten die we ontmoeten op de beurs aan de eggertspiele stand;). '( getuige de foto ) We waren ons zeer goed bewust van wie u was. Dus nog een schepje stress erbovenop :p. En je kan niet geloven hoeveel druk je hebt weggenomen door te zeggen dat het er op het eerste zicht goed uitzag! Bedankt daarvoor!

Het was eigenlijk moeilijk te bevatten dat het spel waar we zo lang hadden aan gewerkt , nu werkelijk op de beurs lag. Er was een banner, mensen die een demo gaven van het spel, ... het was behoorlijk onwerkelijk.

We werden ook wel met de voetjes op de grond gezet na dag 2 waar we zagen dat we in de buzz hopeloos achter bleven ;). Maar dat kon je ook wel voorspellen als je ziet welke kanonnen in stelling worden gebracht om bepaalde spellen te promoten. Yedo moest het zelf doen met 4 tafeltjes en zijn eigen sterkte ;). Vandaar dat we ook heel gelukkig zijn dat het spel nu meer en meer boven water komt ( met een US, pandasaurus, en franse , iello, release in Juni).

We hebben ook af en toe eens rondgekeken, maar nooit lang. We werden als het ware telkens weer naar onze stek an de eggertspiele stand gezogen. We wilden yedo over de toonbank zien gaan, mensen zien kijken naar de kaart, de verhaaltjes lezen,...

We hebben ook vershcillende mensen ontmoet. Boardgamegeek reporters, Stephan malz, Frieseman Friese, Franz Vohwinkel, reviewers,... Kortom, een schitterende verrijkende ervaring.

Essen is nu een vaste waarde geworden in onze kalender. het was een schitterende belvenis die we zullen blijven koesteren. Je hebt slecht 1 keer je eerste spel op een beurs. Dus vermoed dat dat gevoel nooit geëvenaard kan worden!
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

24. Met welk(e) spel(len) kan je Yedo vergelijken; op de vlakken van sfeer, spelmechanisme en complexiteit?

Bedankt !

Yedo is inderdaad een beetje een verzameling van mechanismen. Dus je kunt er smaakjes van andere spellen in terug vinden. Sommige omdat hetbedoeld was, andere vergelijkingen werden gemaakt door mensen die het gespeeld hebben...
een greep uit het aanbod van vergelijkingen ( op boardgamegeek kan je er heel wat lezen)...

Lords of the waterdeep on steroids: volgens velen is het een dieper en uitdagender dan LOW. ( niet mijn woorden ;).
Princes of Florence wordt ook al eens vernoemd.
The year of the dragon komt ook al eens boven water om te verwijzen naar pijnlijke kaarten die hard toeslaan.
Het heeft niks met EDO te maken, buiten de naam kwestie ;)...die twee spellen zijn compleet verschillend.

Kortom , het is een spel met vele mechanismen die ineen verweven zijn. Het is minder complex dan het op het eerste zicht lijkt. Er zitten veel hulpmiddelen in om de draad niet te verliezen. Verloop van een beurt op de clankaart, icoontjes op de kaart,...
Je hebt wel een goeie 20 min. nodig om het een beetje uit te leggen aan nieuwe spelers. maar dat ligt meer aan de veelheid van de opties dan aan de complexiteit.
Het bied heel veel verschillende mogelijkheden, en het duurt even eer je alle mogelijkheden kent. Maar dat belet je niet om meteen het spel al vlot te kunnen meespelen.

Meestal bij een eerste spelsessie starten we met te zeggen dat vanaf beurt 5 iedere speler zelf verder moet kunnen spelen zonder hulp... en dat luktte tot nog toe perfect.
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

25. Naast bordspellen ontwikkelen, hebben jullie ook een ander beroep?

26. Zijn er eventuele uitbreidingen gepland op Yedo?

Ik heb Yedo nog niet kunnen spelen, maar ik kijk er enorm naar uit!
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Ik ( Thomas) ben verpleegkundige van opleiding. Ik werk als brandweerman/Ambulancier bij de brandweer van brugge. In mijn vrije tijd ben ik ook thuisverpleegkundige in de regio Brugge. Dat in combinatie met mijn 3 dochters en hobby's maken dat dagen te weinig uren hebben :p.

We hebben nog extra missie's en wat kleinere zaken klaar liggen. Maar voorlopig is er geen sprake van uitbreidingen. Het spel zelf moet nog veel groeien bij het publiek eer dat mogelijk wordt. Er komt nu volgende maand een release in de US en frankrijk. Maar het mag gerust nog meer groeien, naar meer verschilende talen. ;) ( en nederlands zou natuurlijk helemaal super zijn . )
The wasp
Spelauteur

Bericht door The wasp »

Trouwens even terzijde een vraagje van ons aan jullie : :wink:

Mochten mensen Yedo gespeeld hebben en ons een duwtje in de rug willen geven!
zoals elk jaar wordt de deutsche spielepreis gekozen. We hebben niet de overdraven hoop om daar potten te breken, maar het zou fijn zijn om in de lijst voor te komen. Dat geeft meteen meer zichtbaarheid en meer mogelijkheden.
Dus mocht je willen, ze Yedo en eggertspiele bij verlag ergens op je lijstje en je hebt ons een heel grote dienst bewezen. :clap:
Uiteraard hoef je niet zomaar te stemmen als je het spel niet kent ( het mag wel . ) :shh:

Bedankt bij voorbaat!

http://www.deutscherspielepreis.de/p040.php4
Necrolupus
Spelauteur

Bericht door Necrolupus »

Zo gaat het goed, zo gaat het beter :)

18. Hebben jullie een spel of mechanisme (beide mag ook) waar jullie totaal op afknappen?
Niet echt, neen. Wel hou ik niet zo van spellen die een speler dood doen in het spel en de rest moet verder zonder hem. vb. Diplomacy, ik speelde het vroeger graag totdat dit gebeurde op een gamesday, mijn goeie vriend zat dus 3 uur strips te lezen terwijl wij verder speelden, dit nooit meer. En ik hou niet van spellen die met 1 enkele worp winst of verlies bepalen.

19. Gaan jullie nadat deze Q&A voorbij is actief worden als lid van het forum?
Zou herel graag ja zeggen, maar kan echt niets beloven. Veel werk en nieuwe projecten, maar wie weet of en toe eens neuzen op het forum.

20. Hebben jullie zelf een ruime collectie bordspellen?
Ja heel zeker, totdat ik deze van een vriend zag en dan ben ik een beginner. ik heb zo'n 80 spellen denk ik, maar ik ben geen verzamelaar, wat ik heb, speel ik doorgaans zeer graag.

21. Hebben jullie buiten het spelen/spelontwerpen nog gelijklopende hobby's? Of zijn verdere interesses juist uiteenlopend?
We voetballen beide graag in het echt maar nog liever op de PS3. Strips en series bekijken. Daar verschillen we wel in genre, ik zie voorbeeld zeer graag Supernatural, Thomas niet, House MD is dan weer zijn soort om maar iets te zeggen. Maar beiden vonden we Battlestar Galatica zeer goed.

Ik zie dat Thomas al uitvoerig hierover heeft geschreven. Doch nog eventjes vermelden, NOOIT neemt ik nog zo'n soort bussen. :lol: En persoonlijk nota aan mezelf, vergeet je pilletjes niet tegen jicht aanval. :oops:

Dat was voor mij de kers op de taart. Je denk vaak aan hoe het zou zijn en dan plots is het daar, zeer vreemd gevoel. Erkenning krijgen is leuk. in het weekend kwam ons gezin er dan ook bij en dat maakte het plaatje compleet. Veel mensen ontmoet, een zeer toffe en leerrijke ervaring.

Princes of Florence, Lords of the waterdeep (wordt ons gezegd.) Ik heb Yedo ontworpen met in mijn achterhoofd, wat doe ik graag in spellen. Geen teerlingen, bieden en af en toe roet in het eten smijten van de vijand. :evil:

Ik ben opvoerder in een school voor mentaal en lichamelijk "anders validen". leeftijd 3-15 jaar. Daarnaast geef ik les aan zelfstandige thuisverpleeg(ers)sters om te leren werken met een informatica pakket. Spelontwerper en proberen een goeie papa te zijn en man zijn de dagelijkse taken :D

Ik hoop het, wij hebben alvast zaken ingediend, van extra missies in alle kleuren tot iets volledig extra's een segment tussen bieden en de event. We hopen dat Yedo goed scoort zodat Eggertspiel een goeie reden ziet om ook dit uit te brengen.

zo up to date zou ik zeggen.

Wolf
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

27) Zijn er al plannen richting een Nederlandse uitgever ? Of is dit nog te vroeg om er iets over te vertellen ?

28) Al reakties gehad vanuit Japan ?

29) Hoe gaan jullie het spel verder promoten dit jaar ?

30) Lijkt mij ook geweldig als Ipad app, daar al aan gedacht ?

Dit spel gaat zeker op mijn wish-list :clap:

Groet,
Lies
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Ik heb met plezier de bovenstaande vragen en antwoorden gelezen. En voordat dit forum begon stond Yedo al op mijn wishlist, juist vanwege het thema en de verschillende mechanismen in het spel. En het mooie materiaal!(volgens de foto's)

Wat mij betreft zijn mijn vragen over het spel hierboven allemaal wel beantwoord. Verdere vragen rijzen wel met spelen er van. Dus heb ik geen vraag! (Da's dan weer een troost voor de mensen die nu snel een vraag gaan opsturen om mee te dingen naar het gratis exemplaar!) Ik wilde jullie alleen heel veel succes wensen met de verdere promotie van het spel, en eventueel volgende spellen. Veel goede ontwikkelaars hebben we tenslotte ook niet in de BeNe(Lux).

Overigens heb ik Edo wel al gespeeld en dat is geen concurrentie :yawn: (na twee spelletjes was wel duidelijk wat je moest doen om mee te dingen naar de overwinning...) En hoeveel spellen beginnen met een Y? (oh jee, toch een vraag... maar die is retorisch :) )

Nu nog even stemmen bij deutschespielepreis...
Spelhamels_Beerse
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: Spellenclub

Bericht door Spelhamels_Beerse »

Da's dan weer een troost voor de mensen die nu snel een vraag gaan opsturen om mee te dingen naar het gratis exemplaar!
Haha, ik had het designer diary gevolgd en had dus ook niet echt vragen, maar naar aanleiding van de wedstrijd ga ik er toch ook wel één stellen hoor :D
Ziet er een prachtig spel uit waar ik mezelf al lang wat op aan het verlekkeren ben!

Mijn vraag:
31) Ik heb bij sommige spellen soms het idee dat er niet goed genoeg geplaytest werd. Nu las ik onlangs op BGG over 'blind playtesting' (een groep spelers voor de leeuwen gooien met enkel regels en zonder begeleiding) en vooral dát lijkt me - als ik naar sommige handleidingen kijk - iets wat soms echt te weinig gedaan wordt. Kunnen jullie wat meer vertellen over het proces van playtesting bij zo'n toch wel indrukwekkend spel bij een grote uitgeverij?
Bijv. Waren jullie er altijd zelf bij? Of zijn er ook playtests gedaan door mensen van de uitgeverij? Wordt er met veel verschillende groepen getest en hoe vind je die mensen? En hebben jullie weet van blinde playtests? En worden er naar aanleiding van playtests ook wijzigingen aangebracht waar je het als designer zelf niet helemaal mee eens bent?

Grtn
Wim
Elke 3de vrijdag van de maand: spelavond in Taverne Den Anker in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
meer info: http://spelhamels.blogspot.be en https://www.facebook.com/spelhamels