RPG Spelers / Leiders?

Het forum voor rollenspellen, zowel tabletop als LARP

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Op zoek naar spelers? Zie aparte rubriek onder spelers gezocht.
AaB
Sojaboon

Re: RPG Spelers / Leiders?

Bericht door AaB »

Barad_the_dwarf schreef:Geen interesse in iets anders dan fantasy?
Jawel hoor. Ik speel alleen helaas al jaren D&D.
gieli0
Grote Dienaar

Bericht door gieli0 »

leuk dat jullie reageren maar, ik ben net ingestapt met 4.0 en daarvoor nog geen ervaring met rollenspellen. dus het enige wat ik ken is versie 4.0. het zogenaamde D20 systeem ken ik dus ook niet. wat maakt dat systeem zo veel populairder en wat vinden jullie van D&D next?
AaB
Sojaboon

Bericht door AaB »

gieli0 schreef:leuk dat jullie reageren maar, ik ben net ingestapt met 4.0 en daarvoor nog geen ervaring met rollenspellen. dus het enige wat ik ken is versie 4.0. het zogenaamde D20 systeem ken ik dus ook niet. wat maakt dat systeem zo veel populairder en wat vinden jullie van D&D next?

De manier waarop ik meestal RPG's speel maakt het gekozen spelsysteem niet superveel uit. Wat dat betreft ben ik het ermee eens dat setting wel redelijk belangrijk is, niet zozeer wat de setting is, maar of die setting goed en coherent is uitgewerkt en de regels daar goed op aan sluiten.

Ik vond D&D 4.0 bijzonder tegenvallen van wat ik ervan gezien heb. Om me een iets betere mening te vormen zou ik weer even het PhB moeten lezen. In elk geval werd ik wel redelijk teleurgesteld van de mate van abstractie die was toegepast in de regels (dingen die je dan 1 keer per encounter kunt doen bv.), het uitkleden van het Skill systeem, de beperkte mate van echte keuzes die je kon maken bij het ontwikkelen van je Class, de gerichtheid op Combat en de bijzonder generieke feel (D&D is natuurlijk soweiso een beetje generiek) en de schamele achtergrondinformatie bij classes, races etc.

D&D Next heb ik mij totaal niet in verdiept.
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Barad_the_dwarf »

Ik ken eigenlijk niets van beide systemen behalve van wat ik ervan heb gehoord en gelezen op het internet. Ik heb een systeem voor als ik fantasy speel en dat is AD&D 2nd edition, ik zie er niet het nut van in om iets anders te hebben, een paar keer pathfinder gespeeld die dan op 3.5 en daarna draait en die vond ik ook wel leuk. Wat er wel een commentaar was daar was dat je snel je character kon gaan overpoweren maar heb er zelf geen ervaring mee omdat ik het ook niet zo vaak heb gespeeld.

Maar eigenlijk zijn regels minder belangrijk, ik speel liefst met spelen die nogal rules light zijn ook naar combat toe zodat alles snel afgehandeld geraakt. Een combat is leuk maar is voor mij niet de essentie van het rpg'en, er zijn zoveel leuke andere encounters.
Llarbal
Grote Dienaar

Bericht door Llarbal »

Om je vraag even heel kort te beantwoorden Gieli0:

Ik vraag me af of D20 echt zo veel populairder is. 2e editie D&D en dan vooral Advanced D&D (AD&D) waren heel populair. De beroemde Red Box uit de jaren tachtig is zelfs in het nederlands vertaald (daar ben ik ooit mee begonnen). In die tijd ook Oog des Meesters (Das Schwarze Auge) gespeeld.
2e editie duurde te lang, met te weinig materiaal en daarnaast liep de populariteit van RPGs gewoon terug. Misschien speelden nog andere factoren een rol, ik weet het niet precies. Feit is dat veel mensen blij waren toen D&D succesvol gereanimeerd werd, nadat de vijand (wizards of the Coast; maker van het van “D&D afgeleide kaartspelletje” Magic) TSR had opgekocht. Niet iedereen was enthousiast over de nieuwe editie. Er waren erg veel regels voor dingen die de meeste DMs prima met wat duimzuigen konden oplossen.

Bij 3e editie (3.0 en 3.5) was vooral leuk dat spelers hun karakters eindeloos konden variëren. Multclassen was nooit een zinvolle optie tot 3e editie langskwam. DMs daarentegen hadden opeens veel meer werk aan voorbereiden. Even wat uit je duim zuigen werkt veel minder goed als er één of meerder espelers beginnen te ja-maren en regelboeken erbij pakken om de derde alinea op pagina 64 te citeren. De flow wordt er ook niet beter op. De regels waren soms ook onhandig (grapple).

En toen kwam 4e editie. Voor het eerst was hier een editie die zo anders was dat karakters uit eerdere edities niet overgezet konden worden. Aardig wat mechanismen uit eerdere edities waren verwijderd of dusdanig veranderd dat ze niet geconverteerd konden worden. Een veel gehoorde klacht was dat het te mechanisch speelde en voelde. Niet alles klopte zoals het opgeschreven was (Skillchecks werd niet heel goed ontvangen). Ik heb het slechts 1 keer geprobeerd, maar besloot voorlopig 3.5 te spelen.

Tot nu toe heb ik 1 keer D&D Next geprobeerd. Aangezien dit nog ontwikkeld wordt op basis van feedback van wereldwijde playtests (waar je je op de Wizardssite voor kan aanmelden), is hier nog niet zo veel van te zeggen.
Vooralsnog lijkt het er op dat ze uit alle edities de leuke dingen pakken om spelers van alle edities weer bij elkaar te krijgen.

Eén ding vind ik zelf nog wel het vermelden waard:
Toen 4e editie aangekondigd werd en er een edition war uitbrak (liefhebbers van 3e editie deden lelijk tegen 4e ed liefhebbers en andersom; heel gezellig) ging Paizo verder met 3.5 onder de naam Pathfinder.
Ik herinner me nog dat iemand geuzerig riep dat Paizo het nooit zou kunnen winnen van Goliat Wizards.Toch is dat niet echt waar gebleken. Paizo heeft toch een eigen marktaandeel gekregen en 4e editie heeft nooit het succes van 3e editie kunnen evenaren. Pathfinder heeft bijvoorbeeld geregeld prijzen gewonnen, nogal eens ten koste van 4e editie.
Tussen de regels door kunnen we lezen dat D&D Next ook de Pathfinder spelers weer terug moet brengen bij Wizards.

Paul
gieli0
Grote Dienaar

Bericht door gieli0 »

ik ben me momenteel aan het inlezen op D&D next en pathfinder. waarschijnlijk gaan we zeer binnenkort beiden testen in de groep om te kijken wat ons het best bevalt.
AaB
Sojaboon

Bericht door AaB »

Llarbal schreef:Om je vraag even heel kort te beantwoorden Gieli0:

Niet iedereen was enthousiast over de nieuwe editie. Er waren erg veel regels voor dingen die de meeste DMs prima met wat duimzuigen konden oplossen.
Deze opmerking zet me wel aan het denken. Ik denk nu feitelijk zo ook over 4.0. Misschien niet zozeer dat er teveel regels zijn, maar dat de regels mij grotendeels niet aanstaan. Echter met of zonder regels doe ik dit nog hoe dan ook: "de meeste DMs prima met wat duimzuigen konden oplossen". Al die dingen als grapple, trip, bullrush, grenadelike weapon, disarm etc. etc. pas ik nauwelijks toe. Pas als mensen er feats in gaan steken speel ik ze volgens de regels anders doe ik maar wat. Zijn ook erg onhandige regels. Als je in 3.0 een voorwerp gooit heb je een pagina aan regels nodig. Ja daag, dat is in drie jaar campaign ongeveer 2 keer voorgekomen.

Ik moet inderdaad ook zeggen dat ik wat dat betreft niet zo houd van de ja-maar regelneven. Niet alleen irritant en vertragend, het ondermijnt soms ook een beetje mijn overtuigingskracht als DM. Ook de overtuigingskracht buiten de regels om. En die heb je wel nodig.
Barad_the_dwarf
Professor Pimpel
Persoonlijke Ondertitel: BGG Admin
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Barad_the_dwarf »

Wat dat betreft vind ik eigenlijk Star Wars WEG een super spel, daar kan je als GM zoveel duimzuigen als je wil. Maar er is veel materiaal om te spelen beschikbaar dat zeer goed is uitgewerkt.
Dorianvd
Sojaboon

Bericht door Dorianvd »

Opgepast: lange post! :D

Hallo

Beschouw dit als een algemene quote, voorstelling en bedenkingen om zoveel mogelijk choas in deze post te beperken. :)

5 jaar geleden begon ik met roleplayen. Mijn eerste indruk van een rpg was dat het een interactief verhaal was. Het verbaasde mij toen een LGS verkoper me vertelde dat veel mensen hier aan beginnen met de gedachte om zo episch mogelijk creaturen te bashen. Hier is niet mis mee, maar het was een uitgangspunt dat niet eens bij me opgekomen was.
De eerste rpg was Shadowrun 4th edition wat ik niet het gemakkelijkste vond als systeem en setting. In deze groep leerde ik meer over tabletop rpg, de cyber punk wereld en probeerde ik in eerste plaats zo goed mogelijk mijn character te roleplayen.

Deze groep viel uiteindelijk uit elkaar waardoor ik enkele jaren niet geroleplayd heb. Bij gebrek, op dat moment, van het aanbod LFP aan rpg's die mij aanspraken, heb ik beslist om me te wagen aan het gamemasterschap.

Ik koos Warhammer Roleplay 3rd Edition wegens setting, het story telling en light rules systeem. Helaas verliep de zoektocht naar spelers niet vlot: een feit dat zich, tot nu toe, alsmaar herhaald. Ik dacht dat dit aan de derde editie v deze rpg te wijten was. Nu zoek ik nog enkele spelers en geef ze de keuze uit een aantal rpg's, maar op 8 dagen tijd nog geen enkele speler gevonden. :) Ik heb op vele fora LFP fora/sites gepost en doe dit nog steeds. Nu ga ik proberen om flyers op "publieke borden" te hangen bv. bib etc. Verder ga ik onderzoeken of ik mss gratis een niet commercieel zoekertje in het maandelijks stadsblad kan publiceren. Momenteel heb ik de indruk dat er zich in de buurt van Scherpenheuvel niet veel potentiële spelers bevinden. Verder vind ik het jammer dat er mensen zijn die er tegen opzien om zich 30 km te verplaatsen. Zelfs als ik voorstel om hen aan een bushalte op te pikken en terug te brengen.

Enkele dingen die ik als GM geleerd heb:
- een goede voorbereiding is veel, maar een héél uitgebreide voorbereiding is onnodig aangezien de spelers en de "on the fly inspiratie en interactie" van de GM het verhaal maken en vaak nog interessanter maken.
- ik meteen tijdens een sessie op gepaste wijze het verloop van de sessie voorop moet stellen. Als ik dit niet doe, verergeren de probleempjes van het harmonieuze verloop van een sessie. De situatie daarna verbeteren vergt veel meer tijd om bepaalde zaken recht te zetten en te verduidelijken
- ik hou v systemen die geschreven zijn om het verhaal te bevorderen. Als het het verhaal bevordert, laat ik me niet door regeltjes, op aanvaardbare wijze en in overleg en/of verduidelijking met de spelers, in de weg staan.
- Fantasy flight maakt goede, kwalitatieve, thematische games. Duidelijke regels/verhalen neerschrijven ontbreekt hen vaak nog steeds. Deze trend begint positief te veranderen, maar niet in een ijl tempo. :) M.a.w. ik had meer voorbereidingswerk als GM met de Fantasy rpg dan ik eerst voor ogen had.
- soms gaat een GM op zijn/haar gezicht. Communiceer dan met de spelers en dit zijn 1 v d meest leerzame situaties.

Ik vind het jammer dat er veel vooroordelen en misverstanden bestaan i.v.m. bovenstaande rpg en het vaak met D&D 4 vergeleken wordt. Ik en mijn 2 overgebleven spelers zijn een beetje verliefd op deze rpg geworden. Het is niet perfect, maar heeft vele positieve punten en ervaringen.

Momenteel lees ik boeken van verscheidene rpg's. World of Darkness interesseert me en de richtlijnen naar het verloop van een verhaal boeien me. Momenteel durf ik het echter nog niet aan om zelfgeschreven scenario's te leiden. Ik heb dit eenmaal gedaan, verliep vrij goed, maar ik ben nog niet zo goed om zelf clues naar plotelementen te integreren.
Als ik lang zonder voldoende spelers zit, ga ik mss in outpostachtige plaatsen /gelegenheden gepubliceerde WoD scenario's op korte termijn leiden.
Eveneens mss op conventies een one session scenario leiden om mijn skills te verbeteren en nieuwe spelers te leren kennen.

Ik speel nu Osric in een Engelstalige groep. Zo kan ik mijn Engels verbeteren en het is een heel leuke groep. Osric in zijn geheel spreekt me niet zo fel aan. Normaal gezien lees ik graag rpg rules maar deze regels zijn, naar mijn mening, te oud en te droog uitgeschreven. Wegens tijdelijk inactief als GM en leuke groep ga ik dit nog een tijdje spelen.
Dorianvd
Sojaboon

Bericht door Dorianvd »

Blijkbaar nog iets vergeten. :P
Over ongeveer 2 maanden ga ik me als speler aan een PbF, Only War, wagen op rpggeek .
Plaats reactie