Lost Cities

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test
Contacteer:

Lost Cities

Bericht door P.T. »

Vandaag Lost Cities gespeeld!
Erg leuk spel, al had ik met een score van -53 tegen 25 verloren :oops:

Ik had me in de eerste ronde nogal vergist met mijn weddenschap kaarten. Kreeg er gelijk 7 dus ik denk die ga ik eens neer leggen. Maar het spel was al uit voordat ik er erg in had :lol:

Wel leuk spel om te doen. Alleen heeft het afleggen niet heel veel nut omdat je eigenlijk nooit een kaart zal afleggen die je zelf nog ooit kan gebruiken of die de tegenstander kan gebruiken. Maar goed, de kaart moet ergens heen niet waar?

Het spel deed me overigens wel heel erg denken aan ballonrace door dat "op volgorde leggen". Maar ik denk wel dat ballonrace iets boeiender is (het is wel een heeeeele tijd geleden dat ik ballonrace heb gedaan, dus kan me vergissen), aangezien je in ballonrace nog net iets meer "variatie" hebt dan kaartjes op volgorde leggen.

Tuurlijk moet je hier bij lost cities goed nadenken of je een expeditie wel of niet zal starten en welke kaarten je nog net wel kan spelen en welke net niet, maar ik denk dat ballonrace dan toch iets meer variatie biedt + de mogelijkheid om de tegenstander eens lekker dwars te bomen.

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Lost Cities

Bericht door Dierik »

P.T. schreef:Ik had me in de eerste ronde nogal vergist met mijn weddenschap kaarten. Kreeg er gelijk 7 dus ik denk die ga ik eens neer leggen. Maar het spel was al uit voordat ik er erg in had :lol:
Lost Cities speel ik regelmatig met mijn vrouw en 7 weddenschapskaarten neerleggen is inderdaad meestal zelfmoord plegen :wink:
P.T. schreef:Wel leuk spel om te doen. Alleen heeft het afleggen niet heel veel nut omdat je eigenlijk nooit een kaart zal afleggen die je zelf nog ooit kan gebruiken of die de tegenstander kan gebruiken. Maar goed, de kaart moet ergens heen niet waar?
Met afleggen vertraag je enerzijds het spel zodat je nog net die ene kaart kunt neerleggen die je in je hand hebt. Verder kan het in de beginfase toch wel eens voorkomen dat je een kaart pakt die je tegenspeler weglegt en die je dan als aanvulling gebruikt op je eigen kaarten.
P.T. schreef:Tuurlijk moet je hier bij lost cities goed nadenken of je een expeditie wel of niet zal starten en welke kaarten je nog net wel kan spelen en welke net niet, maar ik denk dat ballonrace dan toch iets meer variatie biedt + de mogelijkheid om de tegenstander eens lekker dwars te bomen.
Ballonrace ken ik niet, maar Lost Cities zal hier regelmatig gespeeld blijven worden.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Precies wat Dierik zegt: het vertragende effect van het pakken van kaarten van de aflegstapels kan essentieel zijn om het spel te winnen.
Bij ons komt het mede om die reden, maar ook vanwege het feit dat er nog al eens een kaart wordt afgelegd die voor de ander interessant kan zijn, regelmatig voor dat er kaarten van de aflegstapels worden gepakt. Je zult ook zien dat wanneer je niet inzet op alle 7 kleuren, je meer kaarten weg doet waar de ander iets aan heeft.

Sta er ook goed bij stil in welke volgorde je kaarten aflegt; ook dat kan namelijk vanuit tactische overwegingen een rol spelen.

O ja, en het is vrij normaal dat je gedurende het eerste spel in de min eindigt :wink:
Een tweede potje kijk je wel beter uit :D
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Lost Cities is een van de beste tweepersoonsspellen die ik ken. Ik heb het inmiddels meer dan 100 keer gespeeld en ben er nog lang niet op uitgekeken. Ballonrace speelde ik regelmatig toen het net uit was, maar nu zelden meer. Best leuk om af en toe te spelen, maar het haalt het voor mij niet bij LC.

LC is een typisch Knizia-spel in de zin dat het subtieler is dan op het eerste gezicht lijkt. Beetje kaartjes leggen, hopen dat je ze in de goede volgorde trekt en dat is het wel. Dacht ik na een paar potjes. Maar er zit veel meer in dan dat. Om een goede score (zeg >70+ in een hand) te halen, moet je goed kunnen bepalen welke kleuren kansrijk voor je zijn. Soms is dat simpel als je al begint met vier kaarten van een kleur, maar meestal niet. Wanneer is het nog de moeite waard om met een kleur te beginnen en wanneer niet meer?

Behalve risicomanagement speelt timing ook een belangrijke rol, zoals Dierik al zegt. Je moet de eindfase goed plannen; je wilt niet dat het spel voorbij is terwijl je nog kaarten had willen spelen, maar je wilt ook niet al je kaarten al gespeeld hebben terwijl er nog vijf kaarten oid in de stapel zitten, want daar geef je je tegenstander alleen maar gratis beurten mee.

Ook de interactie moet je niet onderschatten. De aflegstapels zijn een belangrijke bron van communicatie en bluf. Leg bijvoorbeeld NOOIT een weddenschap af in je eerste beurt. Er is een goede kans dat je tegenstander goed zit in die kleur en graag een extra weddenschap meepikt. Zelfs een losse 5 of 6 afleggen is doorgaans beter dan een weddenschap. Die leg ik pas af als ik zeker weet dat mijn tegenstander er niets meer aan heeft.

Voor ervaren spelers zijn al dit soort dingen (en andere subtiliteiten) gesneden koek, voor minder ervaren speler niet. Een ervaren speler zal een onervaren speler dan ook in 95% van de potjes genadeloos inmaken. Voor een goed resultaat is soms een beetje geluk nodig, maar invloed speelt hier duidelijk een grotere rol. Wie anders beweert heeft het spel duidelijk niet vaak genoeg gespeeld. :wink:
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Even een veer uit het achterwerk plukken: ik was er na +/- 25 potjes compleet op uitgekeken. Mijn vriendin en ik doorzien elkaars bedoelingen zo goed dat we net zo goed met open kaarten kunnen spelen; en op BSW liep ik regelmatig slecht-spelende kneuzen tegen het lijf dat er totaal geen uitdaging meer inzat. 't Is beslist een aardig kaartspelletje tot je het reilen en zeilen een beetje doorhebt (zie Peter Heins bijdrage), en dan hangt het van enthousiasme af of je er nog verder mee wilt. Heel veel variatie zit er namelijk niet in, en echt creatief omgaan met je kaarten is dit spel ook niet gegeven. Het spel is voor mij 'uitgespeeld'.
P.T.
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door P.T. »

Dierik schreef:
P.T. schreef:Ik had me in de eerste ronde nogal vergist met mijn weddenschap kaarten. Kreeg er gelijk 7 dus ik denk die ga ik eens neer leggen. Maar het spel was al uit voordat ik er erg in had :lol:
Lost Cities speel ik regelmatig met mijn vrouw en 7 weddenschapskaarten neerleggen is inderdaad meestal zelfmoord plegen :wink:
Daar kwam ik ook achter :shock:
Het spel ging wat te snel :lol:

--------------------------------------------------------------------------------

Ik was meer van mening dat je in plaats van een kaart afleggen, beter een kaart kan spelen om zo punten te halen. Je wint misschien wel weer een beurt door een kaart af te leggen als de ander hem pakt, maar tegelijkertijd ben je ook weer een beurt kwijt terwijl je een kaart kon spelen.
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

P.T. schreef:Ik was meer van mening dat je in plaats van een kaart afleggen, beter een kaart kan spelen om zo punten te halen. Je wint misschien wel weer een beurt door een kaart af te leggen als de ander hem pakt, maar tegelijkertijd ben je ook weer een beurt kwijt terwijl je een kaart kon spelen.
Dat is natuurlijk ook zo, maar als je een kaart speelt betekent dat ook dat je mogelijk een aantal kaarten overslaat die je daarna niet meer kunt spelen. Kaarten afleggen is dus een manier om tijd te rekken, net als het spelen van een kleur waar je maar weinig punten gaat scoren (of zelfs licht negatief). Vaak is het erg verstandig om zo tijd te rekken in afwachting van de kaarten die je nodig hebt.
Afbeelding
P.T.
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door P.T. »

hm... dat ga ik dan volgende keer maar eens uitproberen. ben benieuwd :)
Stoffel
Professor Pimpel

Bericht door Stoffel »

Als je van Lost cities houdt, kan je miscchien ook eens Schotten totten proberen. Ook hier moet je goed uitkijken wanneer je bepaalde kaarten uitspeelt, afhankelijk van je tegenspeler zijn zetten.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Contacteer:

Bericht door henk.rolleman »

Stoffel schreef:Als je van Lost cities houdt, kan je miscchien ook eens Schotten totten proberen. Ook hier moet je goed uitkijken wanneer je bepaalde kaarten uitspeelt, afhankelijk van je tegenspeler zijn zetten.
Schotten Totten of Battle Line wat het zelfde spel eigenlijk is heeft net mijn voor keur voor Lost Cities. Het geluk speelt na mijn idee een iets grotere rol bij Lost Cities.

Maar het blijven twee mooie twee persoons kaartspelletjes
:!:
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

Ik vond ballonrace veel leuker omdat je elkaar echtin de weg kan zitten, dat is bij lost cities veel minder.

Mocht je het online willen spelen dan kan dat bij jijbent of bij brettspielwelt.de :D
P.T.
Gouverneur
Contacteer:

Bericht door P.T. »

Vandaag toch 2 overwinningen weten te boeken (128 - 108 & 146 - 98).
Ik begin het langzaam een beetje door te krijgen ;)
Je moet kaarten ook niet te lang in de hand houden, je kunt wel wachten op lage cijfers, maar dat levert nou ook weer niet zo veel op.
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

o hier kan je het ook nog online spelen, bedenk me net dat er nog n link is

http://www.flexgames.com/
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Voor de liefhebber, Lost Cities nu ook op de XBOX :wink:

Afbeelding
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Da's pure blasfemie! :wink:
Doe mij maar alle spellen zonder stekker.
Plaats reactie