Boonanza: Isla La Boonita

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

P.T.
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Test

Boonanza: Isla La Boonita

Bericht door P.T. »

Iemand enige ervaring met de 2de uitbreiding op boonanza: Isla la Boonita?

Ik vond persoonlijk dat de eerste uitbreiding, Boonanza: De Uitbreiding, geen echte meerwaarde toevoegde aan het spel. De opdrachtkaarten leveren weinig op en zijn daarom niet zo interessant. Je krijgt hoogstens af en toe de keuze om te kiezen tussen de thaler van de opdrachtkaart of een bonenkaart.

Hoe zit het dus met isla la boonita? biedt deze uitbreiding extra interessante mogelijkheden en blijft het spel daardoor ook nog leuk?

Labels:
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Daar ben ik ook wel benieuwd naar; in de database staat ie (nog) niet, dus er heeft nog niemand gepost aldaar. Is er een ervaringsdeskundige in de zaal?
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Ik vind La Isla Boonita een leukere uitbreiding dat de 1e uitbreiding.
Ik heb hem nog niet al te vaak gespeeld, maar dat komt omdat Boonanze niet echt hoog in mijn favorietenlijstje staat.

La Isla Boonita voegt in ieder geval wel een paar keuzes toe en de mogelijkheid om een ander wat dwars te zitten.
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Okay. Dank je wel :D

Nog meer mensen die hun mening willen delen? :)
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Ondertussen in mijn bezit :D
Ben benieuwd ;)

In ieder geval viel ons al meteen een fout op:
Er wordt melding gemaakt dat je bij een X aantal spelers de "Rode Bonen" eruit moet halen.
Dit is echter verkeerd uit het duits vertaald en men bedoeld de "kidney bonen". :)

:wink: @ bartjes :P
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Ok, wellicht dat dit DE stimulans is om van het weekend in ieder geval eens te beginnen met dit spel wat al een paar weken ongespeeld in de kast ligt ;-)
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

P.T. schreef: :wink: @ bartjes :P
Binnenkort maar eens proberen dan! :D
Wanneer spreken we af?
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Bartjes! schreef:
P.T. schreef: :wink: @ bartjes :P
Binnenkort maar eens proberen dan! :D
Wanneer spreken we af?
Begin Mei? :)
Marieke heeft haar rooster nog niet :(
Hopelijk dit weekend :) Dus dan kunnen we binnenkort per mail wel even afspreken :)
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Knipoog schreef:Ok, wellicht dat dit DE stimulans is om van het weekend in ieder geval eens te beginnen met dit spel wat al een paar weken ongespeeld in de kast ligt ;-)
Heb je het over boonanza in het algemeen of over de uitbreiding isla la boonita?
Ik vind boonanza namelijk wel een aanrader ;)

Een vriend van me kreeg pas te horen dat een vriendin van hem dit spel niet wilde spelen omdat zij het kwartet vond.
Ik heb die vriend van me toch even het tegendeel bewezen door dit spel te spelen ;)
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Boonanza is al veul langer in bezit en ook al vele keren gespeeld.
De isla uitbreiding nog niet. Ik hoop zaterdag voor het eerst!
Vrijdag gaan we ook spelen, maar dan moeten we iemand Turn und Taxis en Bedriegers Bedrogen uitleggen ;-)
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Laat even weten hoe isla la boonita bevalt ;)
Ik kan hem helaas deze week nog niet testen :(

De 2 andere spellen heb ik zelf nog nooit gedaan dus verwacht geen uitleg van mijn kant ;)
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

Knipoog schreef:..........De isla uitbreiding nog niet. Ik hoop zaterdag voor het eerst!..
Chips, Boonanza en Islahad ik even niet in mijn spelletjes tas gestopt, ik ben niet thuis dit weekend, en nu ligy dat dus wel thuis. Rats, ik baal!

Het liep gisteren ook anders, evengoed 2 potjes Yinsh gespeeld, 1x Turn und Taxis en 1x Heersers der Woestijn.

Heb er ff geen zicht op wanneer ik nu wel Boonanza kan spelen helaas.
groet ;-)
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Haha. :P
Geen probleem. Zolang je je maar vermaakt hebt met de spellen die je wel had ;)
P.T.
Gouverneur

Bericht door P.T. »

Ondertussen isla la boonita de afgelopen dagen voor het eerst gedaan.

Ik moet er nog even over nadenken wat ik van deze uitbreiding vind.

Wel kwamen we op een paar vragen over de regels:
Het is zowel in de uitbreiding als het basisspel verboden om akkervelden met 1 boon te oogsten. Tenzij alle velden 1 boon hebben. Is het wel toegestaan om een veld van 1 boon te verplaatsen naar je handelsschip?
(nu ik de engelse regels lees, staat daar vermeld dat je de bonen oogst en dan in je schip plaatst, dus in dat geval is dat niet toegestaan).

tevens moet je telkens een aantal bonen uit het spel verwijderen bij een aantal spelers. Dit is afhankelijk van het aantal spelers, maar het zijn eigenlijk steeds de bonen die het minst voorkomen. Er staat echter niet in vermeld dat de akkerbonen eruit moeten. Ik neem aan dat dat niet zo is, maar vind het een beetje raar omdat deze er het minst inzitten. Klopt dit?

Tevens nu ik de engelse regels zie, zit ik in de war met de nederlandse regels:
Harvesting and Selling Beans

The harvest of beans from the fields and the cargoes of the trade ships and pirate ships
can be sold at any time. A player can harvest a field and place the harvest in a trade ship. The cargo on a ship has to be sold complete. However it must raise at least one bean-coin,
otherwise you are not allowed to sell. The cargo can not be given away.

NB: beans from pirate ships and trade ships can be unloaded if you cannot raise any bean-coins.
volgens mij mist die NB in de nederlandse regels. Ik dacht namelijk dat je een handelsschip niet mocht verkopen tenzij het minimaal 1 muntje op leverde. Hier staat echter vermeld dat je het schip wel mag uitladen (dus op de aflegstapel belandt).

Hoe zit dit?
Captured beans cannot be unloaded at the same time into one of you trade ships.
Krijg nu het gevoel dat ik die regel ook niet heb gelezen in de nl versie :shock:
EvilBro
Sojaboon

Bericht door EvilBro »

P.T. schreef:Is het wel toegestaan om een veld van 1 boon te verplaatsen naar je handelsschip?
Nee, dat mag niet. De regels van La Isla Boonita stellen dat de regels van Boonanza van kracht zijn tenzij de regels van La Isla Boonita er een uitzondering op maken. Nergens in de La Isla Boonita staat dat je nu wel een veld met maar 1 boon mag oogsten. Er staat alleen dat je i.p.v. een oogst te verkopen, je hem in een schip mag stoppen.
Je conclusie wat dit betreft was dus correct.
Er staat echter niet in vermeld dat de akkerbonen eruit moeten. Ik neem aan dat dat niet zo is, maar vind het een beetje raar omdat deze er het minst inzitten. Klopt dit?
Ik zie geen reden om hier aan te twijfelen. Alle handleidingen die ik gezien heb (Duits en Nederlands) verwijderen dezelfde soorten kaarten. Er is volgens mij geen engelse versie.
NB: beans from pirate ships and trade ships can be unloaded if you cannot raise any bean-coins.

volgens mij mist die NB in de nederlandse regels.
Deze regel is precies hetzelfde als de nederlandse en duitse versie als je maar in acht neemt dat 'unloading' niet hetzelfde is als verkopen. Je mag bonen van een schip afhalen, zelfs als je ze niet kan verkopen, als je ze dan maar direct in een ander beschikbaar schip stopt.
Captured beans cannot be unloaded at the same time into one of you trade ships.
Krijg nu het gevoel dat ik die regel ook niet heb gelezen in de nl versie :shock:
De nederlandse versie volgt de duitse versie goed. Ik vermoed dat de engelse versie vertaald is door een spelbezitter die het duits niet zo machtig is als hij denkt. Uit de duitse regels: "Gekaperte Bohnen können jederzeit in eines der eigenen häfen nacheinander Handelsschiffe umgeladen werden."