WK Bordspelmania II 16e finale 7

Stem hier op je favoriete spellen en bepaal mee wie de winnaar wordt van het WK Bordspelmania!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door ditterio »

Macao 53% [ 24 ]
Homesteaders 47% [ 21 ]

Totaal aantal stemmen : 45

Macao

De spelers spelen invloedrijke Portugese avonturiers die aan het einde van de zeventiende eeuw hun geluk proberen te vinden in Macao, dé handelspost in het verre oosten. Door middel van handel met Europa, door middel van strategisch uitbreiden binnen de stad en door het handig bezetten van belangrijke ambten vermeerder je je prestige.

Homesteaders

De homestead act van 1862 zorgde ervoor dat amerikanen de mogelijkheid kregen om op een stuk land te gaan wonen en een boerenbedrijf op te zetten voor een periode van vijf jaar. Eveneens werd in 1860 de transcontinentale spoorlijn dwars door Amerika aangelegd. Deze verbond treinnetwerken tussen de oostelijke en de westelijke kusten. De ontwikkeling van de spoorlijnen versnelde de verspreiding van de zogenaamde homesteaders die het westen koloniseerden, wat leidde tot een snelle ontwikkeling van nieuwe stukken land.

In Homesteaders zijn de spelers kolonisten in het oude westen, die een dorp ontwikkelen op een aangewezen stuk land. De spelers die het beste zijn dorp tot een stad kan ombouwen, krijgt de stad naar hem vernoemd en is de winnaar.
Laatst gewijzigd door ditterio op do 08 aug 2013, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Re: WK Bordspelmania II 16e finale 7

Bericht door dirk »

een stem voor Macao !!! Toch één van de betere Felds (ben wel niet echt objectief want vindt de meeste Felds fantastisch :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Contacteer:

Bericht door Erwin »

Zonder enige twijfel ga ik voor Homesteaders. Macao bleek na de eerste prettige kennismaking met het nieuwe actiesysteem een dodelijk saai spel. Kan niet tippen aan de kwaliteit van Homesteaders.
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Allebei leuk, dan ga ik maar voor de NL versie van Quined :mrgreen:
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Zonder enige twijfel ga ik voor Homesteaders. Macao bleek na de eerste prettige kennismaking met het nieuwe actiesysteem een dodelijk saai spel. Kan niet tippen aan de kwaliteit van Homesteaders.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Homesteaders is een heel mooi veilingspel met veel verschillende wegen naar de overwinning.
Stefan Feld doet steeds hetzelfde kunstje, maar het grootste deel van de spellenwereld heeft het nog niet door...
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Dierik schreef:
Erwin schreef:Zonder enige twijfel ga ik voor Homesteaders. Macao bleek na de eerste prettige kennismaking met het nieuwe actiesysteem een dodelijk saai spel. Kan niet tippen aan de kwaliteit van Homesteaders.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
+1
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Mac-S schreef:Homesteaders is een heel mooi veilingspel met veel verschillende wegen naar de overwinning.
Stefan Feld doet steeds hetzelfde kunstje, maar het grootste deel van de spellenwereld heeft het nog niet door...
Of geniet er van :mrgreen:
Afbeelding
Willy the Kid
Burgemeester

Bericht door Willy the Kid »

Voor mij gaat de stem toch naar Macao. Naar mijn gevoel veel te weinig gespeeld. Homesteaders heeft bij mij nog wel een paar vraagtekens over hoe ik dat spel moet aanpakken.
Afbeelding
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Contacteer:

Bericht door Peter Hein »

Mac-S schreef:Stefan Feld doet steeds hetzelfde kunstje, maar het grootste deel van de spellenwereld heeft het nog niet door...
Precies. Om diezelfde reden is Terra Mystica zo populair, dat had zo een spel van Stefan Feld kunnen zijn.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Contacteer:

Bericht door ditterio »

En kan er iemand uitleggen wat dat kunstje eigenlijk is? :wink:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Een mooie omschrijving die ik ergens op het Net eens tegenkwam (dit zijn niet de exacte woorden, die weet ik helaas niet meer):

Come up with an interesting mechanism and bury it under eight layers of crap.

Maar iets uitgebreider:

De manier waarop de acties van elke ronde bepaald worden, is bij Feld doorgaans erg interessant en vaak vernieuwend (dobbelstenen in Macao, Burgund en Bora Bora, maar telkens anders, de mancala van Trajan etc.). Maar de acties die je kunt doen zijn vaak dezelfde: beinvloed de spelersvolgorde, verbeter de effectiviteit van een bepaalde actie, scoor punten, verzamel iets waarmee je later punten kunt scoren.
Rialto en Brugge lijken ook weer dezelfde elementen te bevatten met weer een ander centraal actie-mechanisme, en wat we tot nu toe van Amerigo weten wijst ook al in die richting.

Dit model heeft blijkbaar veel fans, maar mij laat het vrij koud.
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Mac-S schreef:Een mooie omschrijving die ik ergens op het Net eens tegenkwam (dit zijn niet de exacte woorden, die weet ik helaas niet meer):

Come up with an interesting mechanism and bury it under eight layers of crap.

Maar iets uitgebreider:

De manier waarop de acties van elke ronde bepaald worden, is bij Feld doorgaans erg interessant en vaak vernieuwend (dobbelstenen in Macao, Burgund en Bora Bora, maar telkens anders, de mancala van Trajan etc.). Maar de acties die je kunt doen zijn vaak dezelfde: beinvloed de spelersvolgorde, verbeter de effectiviteit van een bepaalde actie, scoor punten, verzamel iets waarmee je later punten kunt scoren.
Rialto en Brugge lijken ook weer dezelfde elementen te bevatten met weer een ander centraal actie-mechanisme, en wat we tot nu toe van Amerigo weten wijst ook al in die richting.

Dit model heeft blijkbaar veel fans, maar mij laat het vrij koud.
Je vergeet het pest-element nog en laat dat nu net het fijne en tegelijkertijd moeilijke zijn van de meeste Felds :wink:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

Mac-S schreef:Dit model heeft blijkbaar veel fans
Ik beken, ik ben ook een (matige) Feld-fan.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning

Bericht door dirk »

Bart schreef:
Mac-S schreef:Dit model heeft blijkbaar veel fans
Ik beken, ik ben ook een (matige) Feld-fan.
We richten een FFC op !!!! (FeldFanClub) of mFFC (voor de matige) :lol: :lol:
Gesloten